Státy Beneluxu Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
Advertisements

Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Belgie(EUPŠD7),
MÍSTO, KDE ŽIJI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.3 Spolková republika Německo Téma: Česká republika jako součást.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Státní organizace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Ústecký kraj Název školy: ZŠ Salvátor
Evropa – státy a hlavní města
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Zemětřesení Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Východní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Jitka Jerhotová Škola
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Makroekonomie E 7 - otázky.
BELGIE. BELGIE CHARAKTERISTIKA hlavní město: Brusel rozloha: km2 počet obyvatel: jazyk: nizozemština, francouzština, němčina náboženství:
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Skládání sil, rovnováha sil
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Kvadratické nerovnice
Evropská unie Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Název školy: Základní škola Městec Králové
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
USA – MNOHONÁRODNOSTNÍ STÁT
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Západní Evropa VY_32_Inovace_03KR-7
Česká republika jako součást Evropy
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Téma hodiny: Afrika – opakování formou kvízu
Střední Amerika Jelínek, Svoboda.
Velká Británie.
Téma hodiny: Srbsko Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Matematické pexeso Hra určená k opakování či procvičování učiva
Ruský obrázkový slovník XL Kontinenty a oceány – Континенты и океаны
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
VY_32_INOVACE_149_Země BENELUXU
Revoluce v evropských zemích 1848
Název školy: Základní škola T. G
Pohyb a rozmístění obyvatelstva na Zemi
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vy_32_Inovace_14_Rozklad výrazů na součin
Globalizace Milena Tichá
Transkript prezentace:

Státy Beneluxu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Regionální geografie Evropy

Vymezení regionu Benelux je společné označení pro území Belgie, Nizozemí a Lucemburska. Zkratka vznikla z prvních slabik názvů těchto zemí (Belgique/Belgiё/Belgien, Nederland a Luxembourg/Luxemburg). Tyto tři státy se již v roce 1944 rozhodly pro integraci v rámci celní unie, která vstoupila v platnost v březnu roku Obr. 1 - Státy Beneluxu

Základní údaje Úkol 1: Pokuste se správně doplnit tabulku údaji z pravého sloupce.  187 ob./km 2  km 2  ob.  Federativní konstituční monarchie  km 2  km 2  ob.  ob.  Konstituční monarchie  Velkovévodství  němčina  lucemburština  Henri  Beatrix  Albert II.  němčina  nizozemština  francouzština  349 ob./km 2  489 ob./km 2  nizozemština  francouzština

Historické souvislosti Dějiny všech tří států tvořících dnešní Benelux jsou vzájemně propojené. Státy byly spojeny již v rámci římské provincie Belgica, která zasahovala na většinu území dnešního Beneluxu. Poté rovněž pod vládou Franské říše a pod vládou rakouské a následně španělské větve Habsburků. Nizozemí vyhlásilo nezávislost na Španělsku v roce 1581, ale fakticky samostatný byl pouze sever. Státy byly opětovně spojeny po napoleonských válkách – vyhlašuje samostatnost Belgie a Lucembursko. Lucemburské dějiny mají mnoho společného také s českou historií (od doby Jana Lucemburského). Obr. 2 - Na území Beneluxu se v historii odehrálo hned několik významných bitev. Tento památník se vztahuje k legendární Napoleonově porážce u Waterloo.

Koloniální historie Nizozemské kolonie Po získání nezávislosti se Nizozemí zařadilo mezi významné koloniální velmoci. Do sféry jeho vlivu patřila území po celém světě. V Americe jde například o Nový Amsterdam (dnešní New York), Nizozemské Antily, Arubu nebo Surinam. V Africe to bylo především území dnešní Jihoafrické republiky. A v Asii tzv. Nizozemská východní Indie, tj. dnešní Indonésie. Obr. 3 - Nizozemské kolonie Obr. 4 - Belgický král Leopold II. Belgické kolonie Největší kolonií - Belgické Kongo. Belgické Kongo až do roku 1908 vlastnil jako soukromý majetek král Leopold II. Teprve poté se stalo belgickou kolonií. V Africe Belgie rovněž vlastnila území s názvem Ruanda-Urundi, tj. dnešní Rwandu a Burundi.

P ř írodní podmínky Povrch Pro celé Nizozemí a velkou část Belgie je typický rovinatý reliéf. Značná část Nizozemí se nachází pod úrovní hladiny světového oceánu. Hornatější je především jihovýchodní část Belgie, v níž se nachází pohoří Ardeny. Ardeny zasahují až na území Lucemburska, jehož povrch je sice zvlněný, ale nadmořské výšky zde jen ojediněle překračují 500 m. Kvůli neustálým problémům s mořem vybudovali Holanďané velké množství odvodňovacích kanálů a hrází, např.: plán Delta. Obr. 5 - Benelux, satelitní pohled

Obyvatelstvo Beneluxu Hustota zalidn ě ní Hustota zalidnění je velmi vysoká ve všech třech státech. Nizozemí má dokonce nejvyšší hustotu zalidnění v Evropě a jednu z nejvyšších na světě (bez ministátů). Státy Beneluxu prochází tzv. Modrý banán, táhnoucí se z jižní Anglie do severní Itálie. Jde o nesouvislý urbanizovaný prostor s vysokou koncentrací obyvatelstva, jehož název je odvozen od prohnutého tvaru. Na nizozemském území se nachází jedna z nejvýznamnějších konurbací Evropy Randstad Holland. Její jádro tvoří velká nizozemská města Amsterdam, Rotterdam, Utrecht a Haag ('s-Gravenhage). Obr.6 - Hustota zalidnění v Evropě Obr. 7 - Modrý banán

Obyvatelstvo Beneluxu Národnostní slo ž ení Národnostní složení všech tří států je poměrně pestré. V průběhu mnoha století zde měla vliv Francie, Anglie i Německo. V současné době národnostní různorodost zvyšují také přistěhovalci z bývalých kolonií. Belgie je rozdělena na severní část obývanou Vlámy, jih osídlený Valony a dvojjazyčný Brusel. Menší část území tvoří německy hovořící obyvatelstvo. Také v Nizozemí národnostní menšiny tvoří značnou část populace (cca 20 %). Jde především o přistěhovalce z bývalých kolonií, z Turecka, Německa a mnoha jiných zemí. Největší podíl cizinců (cca 42 %) žije v Lucembursku, z nichž největší komunity vytváří Portugalci, Italové, Francouzi a Belgičané. Obr. 8 - Žlutá barva označuje vlámský sever země, červená území obývané především Valony. Modře je znázorněno území osídlené německy hovořícím obyvatelstvem.

y-rozchod.html y-rozchod.html Na základě informací obsažených ve článku dostupném na výše uvedené internetové adrese se pokuste zodpovědět následující otázky. a) Kterou část belgického území označujeme jako Flandry? b) Která část Belgie je pokládána za ekonomicky vyspělejší? c) Jaké jsou hlavní příčiny hrozícího rozpadu belgické federace? d) Které faktory tomuto rozpadu naopak brání? Úkol 2 Obr. 9 - Belgická federace

Obyvatelstvo Beneluxu – m ě sta Úkol 3: K následujícím fotografiím se pokuste přiřadit název města a země. V nabídce jsou Brusel, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Lucemburk, Haag a Antverpy. Amsterdam (NL)Rotterdam (NL) Lucemburk (LUX) Haag (NL)Antverpy (BEL) Utrecht (NL) Obr. 10 Obr. 11 Obr. 16 Obr. 12 Obr. 13Obr. 15 Brusel (BEL) Obr. 12 Obr. 14

Hospodá ř ství Beneluxu Už ve středověku patřili Holanďané k významným obchodníkům. Výhodná poloha u Atlantského oceánu umožnila rychlý rozvoj měst. Některá z nich se stala součástí hanzovního spolku, např.: Nijmegen, Groningen, Antwerpy a Bruggy. V době zámořských objevů v těchto zemích bohatě kvetl obchod a vytvářely se kolonie po celém světě. Dnes patří státy Beneluxu mezi nejrozvinutější státy světa.

Ukazatele vysp ě losti stát ů Beneluxu HDP je peněžním vyjádřením celkové hodnoty statků a služeb nově vytvořených v daném období na určitém území; používá se pro stanovení výkonnosti ekonomiky. Pro lepší možnosti srovnání se často udává v přepočtu na jednoho obyvatele. HDP podle parity kupní síly bere navíc v úvahu ceny, za které si obyvatelé jednotlivých zemí mohou nakoupit odpovídající zboží. Index lidského rozvoje bere vedle výkonnosti ekonomiky v úvahu také další ukazatele (vzdělání, střední délku života atd.).

Pr ů mysl: Úkol 4 – dopl ň te tabulku Těžba a zpracování ropy Výroba železa a oceli NL LUX Bankovnictví BEL Síť obchodních řetězců NL Potraviny, kosmetika NL Pojišťovna NL Letectví, zbrojní průmysl, vesmírný program NL Výroba nápojů (pivo) BEL Dopravní společnost NL Výroba nápojů (pivo) NL Bankovnictví Elektronika NL BEL * Výrobky firem nebo společností, jež jsou součástí konsorcia.

Další tradi č ní výrobky Nizozemí: výroba sýrů (Gouda, Eidam, Limburg), textilní výroba. Belgie: broušení diamantů (Antverpy), textilní výroba (Bruselská krajka), výroba cukrovinek. Lucembursko: výroba porcelánu. Obr. 17 Obr. 18 Autor © Petr Doubrava Obr. 19

Zem ě d ě lství Nizozemské zemědělství Je velmi intenzivní a mechanizované. Převládá živočišná výroba nad rostlinnou. Specialitou je pěstování květin (tulipány, chryzantémy a další květiny). Rozšířené je pěstování ovoce a zeleniny v obřích sklenících. Nizozemsko patří mezi největší světové producenty mléka. Belgické zemědělství Převažuje živočišná výroba nad rostlinnou (hovězí a vepřové maso). Velmi intenzivní. Lucemburské zemědělství Velmi nízký podíl na tvorbě HDP. Převaha živočišné výroby.

Úkol 5 - vysv ě tli pojmy Kinderdijk – Manneken Pis – Grachty – Polder – Památka UNESCO, systém devatenácti vodních mlýnů nedaleko Rotterdamu. Čůrající chlapeček, jeden ze symbolů Bruselu. Vodní kanály typické pro nizozemská města. Nízko položená část země, jež je vysušená a od okolní vody oddělená uměle vytvořenými hrázemi (typické pro Nizozemí). Obr. 23 Obr. 22 Obr. 21 Obr. 20

Pokra č ování úkolu 5 Keukenhof – Vincent van Gogh – Schengen – Naarden – Obrovský květinový park nedaleko nizozemského Liesse. Slavný holandský malíř tvořící v 19. století. Město v Nizozemsku, v němž je pohřben Jan Amos Komenský. Vesnice v Lucembursku, kde byla podepsána dohoda o volném pohybu osob v EU. Obr. 24 Obr. 25 Obr. 26 Obr. 27 Autor © Petr Doubrava

Záv ě re č né cvi č ení – úkol 6 Řešení: a) Lucembursko, b) Nizozemí, c) Belgie, d) Belgie, e) Nizozemí, f) Nizozemí, g) Belgie.

Zdroje Základní informace o státech Beneluxu, informace o obyvatelstvu a hospodářské charakteristiky: zeme/ / (souhrnné teritoriální informace k jednotlivým zemím). zeme/ / Vládnoucí monarchové na začátku roku Informace o vzniku Beneluxu: Informace o firmách: business-global-09-global_land.html. business-global-09-global_land.html Hodnoty HDP: Hodnoty HDP/obyv. podle parity kupní síly: Index lidského rozvoje: Historické údaje:

Zdroje obrázk ů 1 Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na Obr. 1: Obr. 2: Obr. 3: Obr. 6: Obr. 10: Obr. 11: Obr. 12: Obr. 13: Obr Obr. 15: Obr. 16: Obr. 17: Obr. 20: Obr. 22: Obr. 24: Obr. 26: Obrázek na pozadí:

Zdroje obrázk ů 2 Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na Obr. 4: Obr. 5: Obr. 7: Obr. 8: Obr. 9: Obr. 21: Obr. 23: Obr. 25: Všechny uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na Obr. 19: Obr. 18, 27: Autor © Petr Doubrava. Autor umožňuje tyto fotografie dál šířit jako volné dílo. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.