Proč a jak podporovat inovace v mikroregionech? 1 David Uhlíř Jihomoravské inovační centrum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Projekt „Propojení VaV pro MSP v sasko-českém příhraničí“. Příklady dobré praxe úspěšných aktivit výzkumu a vývoje Tomáš Vlasák Projekt „Propojení VaV.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
30. červen, 2006 Role Agentury pro regionální rozvoj v marketingu Moravskoslezského kraje Marek Prorok, PR a marketing, ARR.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Kulturní a kreativní obory a strukturální fondy Nosticz Palais June 26, 2013 Compiled by A. Marks, Ph.D. (Cant.)
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Klastr OMNIPACK ClusterForum pro inovace, Praha
PROJEKT INNONET Seminář Inovační potenciál ČR Praha,
Ruská federace x WTO a OECD
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu Podpora inovací ve firmách.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Technologické Inovační Centrum Akční plán RIS ZK – aktivity TIC Lenka Kostelníková Seminář „Inovace a technologie v rozvoji regionů“, Brno
Microsoft Inovační Centra  Innovation Day, Brno
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
1 Podpora inovací v českém a slovenském průmyslu, role AIP ČR K. Šperlink Brno, září 2008.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
PRIORITNÍ OSA 1 Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací
Hospodářství.
PRAKTICKÉ PŘÍKLADY ÚSPĚŠNÝCH INOVAČNÍCH PROJEKTŮ
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora VaVaI v rámci Operačního programu Podnikání.
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
MIC Akcelerátor Michal Hrabí
REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE (RIS) PETR CHLÁDEK.
Observatoř trhu práce a konkurenceschopnosti Propagace řemeslných a technických oborů Centrum mezinárodního obchodu (CMO) při RHK Brno Integrace.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
2. Seminář krajských S3 manažerů Praha, 26. června 2013.
INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE 6.BŘEZEN 2014, DOPRAVNÍ VaV CENTRUM Marie ZEZŮLKOVÁ, Kancelář strategie města.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Možná podpora na získání ETV certifikátu z OP PIK Ing. Radek Navrátil, září 2016.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
PODPORUJEME LIDI VE VYTVÁŘENÍ A ROZVOJI FIREM, KTERÉ MĚNÍ SVĚT
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Regionální inovační strategie
Proč a jak podporovat inovace v mikroregionech?
Proč potřebujeme zadání od místních autorit pro lokalizaci investic?
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Proč a jak podporovat inovace v mikroregionech? 1 David Uhlíř Jihomoravské inovační centrum

Obsah 1.Role znalostí v současné ekonomice 2.Co to znamená pro mikroregiony 3.Možnosti mikroregionů podporovat konkurenceschopnost založenou na znalostech

Co je znalostní ekonomika? Moderní vyspělé ekonomiky charakterizuje řada strukturálních změn (intenzita využívání znalostí): Stále vyšší podíl výsledků VaV ve výrobcích/ službách Liberalizace obchodu zrychluje toky zboží a služeb Roste intenzita glob. toků informací / znalostí Nejvyspělejší ekonomiky – specializace na aktivity náročné na využití znalostí Rostoucí koncentrace do malého počtu globálních „knowledge hubs“ + silné vazby mezi nimi

Proč podporovat inovace? V ekonomii existuje málo vzájemných vztahů, které by byly tak dobře empiricky i teoreticky zdokumentovány, než je pozitivní vztah mezi technologickými inovacemi a dlouhodobých ekonomickým růstem. ALE: Je proto nezbytné efektivně podporovat proces přeměny nových nápadů do nových produktů a služeb

Konkurenční výhoda – schopnost vytvářet /udržet vysoce kvalifikované a dobře placená pracovní místa pro nejvyšší podíl obyvatel -zvyšovat podíl na aktivitách s vysokou přidanou hodnotou -v mezinárodním měřítku se zapojit do tvorby a využití nových objevů, technologií (nejen využívat vyvinuté jinde)

Konkurenční výhoda – znalosti - inovace Pro udržení konkurenční výhody je klíčové udržet si schopnost produkovat nové poznatky, kombinovat stávající znalosti a dovednosti a využívat je pro vývoj nových a vylepšených produktů a služeb. VaV – předpoklad tvorby nových znalostí → vyžaduje koncentraci investic a mozků Inovace – prostředek zvýšení konkurenceschopnosti → je relevantní na všech úrovních

A co to znamená pro regiony? Globalizace / znalostní ekonomika zrychluje růst regionálních disparit → koncentrace/ specializace Výzva pro regiony: Pro udržení konkurenční výhody potřebují zkvalitnit znalostní bázi svých ekonomik

Mohou regiony podporovat inovace? Musejí! Ale má to řadu omezení: Inovace nejsou „tradiční“ téma pro regionální politiku Omezené regionální zdroje / kompetence Omezený výzkumný potenciál některých regionů (ale nesměšovat výzkum x inovace!) Absence povědomí mezi reg. politiky o významu inovací pro dlouhodobou konkurenceschopnost

Co mohou (mikro)regiony dělat? Posilovat povědomí a připravenost firem na využití nových technologií Snažit se „přemostit“ bariéru mezi podniky a poskytovateli znalostí (VŠ, výzkumnými ústavy) Zavádět inovace ve veřejném sektoru – využívat výsledky výzkumu pro definování nových zadání (inovativní veřejné zakázky)

Konkrétní příklady: (1) Inovační akademie Školení nabízené JIC pro manažery firem jak řídit inovační procesy v podniku (zajišťováno externími experty) Posiluje schopnost firem vyvíjet nové výrobky a služby a tím zvyšuje úspěšnost firem na trhu → tržby/daně, zaměstnanost Role mikroregionů: zprostředkovávat info

Konkrétní příklady: (2) Inovační vouchery Poukázky pro firmy na nákup vývojových služeb od výzkumných institucí v JMK (à 150 tis. Kč) Posiluje schopnost firem inovovat výrobky a služby (nejen šetří náklady!) Zvyšuje schopnost spolupráce s výzk. organizacemi, formulovat inovativní zadání → zvyšuje úspěšnost firem na trhu → tržby/daně, zaměstnanost Role mikroregionů: zprostředkovávat info

Konkrétní příklady: (3) Inovační firmy z inkubátoru Cespro, s.r.o. produkty pro optimalizaci energetické náročnosti a kvality osvětlení pro průmyslové budovy a areály, veřejné osvětlení měst a obcí, sportovní haly a areály, administrativní a komerční budovy. Tyto produkty umožňují snížení nákladů na elektrickou energii o 20 až 50%, prodloužení životnosti spotřebičů, snížení nákladů na opravy a údržby a zkvalitnění pracovního prostředí

Konkrétní příklady: (3) Inovační firmy Advanced Wireless Technologies, s.r.o. firma nabízí komplexní řešení AWiTEC Rescue Systém vyvinuté speciálně podle potřeb složek integrovaného záchranného systému. Dodávaný SW i HWje plně kompatibilní se stávajícími a budoucími řadami digitálních stanic. Konkurenční výhodou je silná vazba HW a SW, která vytváří unikátní a funkční celek. Zákazníkem jsou složky integrovaného záchranného systému (policie, hasiči, záchranáři, zdravotníci), dále dopravní podniky, dráhy, vodohospodářské podniky, průmyslové podniky, aj

Konkrétní příklady: (3) Inovační firmy Global Business IT, s.r.o. společnost mění zažité trendy ve způsobech oslovení a komunikace se zákazníkem, ale i s širokou veřejností. Využívá vlastní nástroje pro komerční, neziskové, zdravotnické či vzdělávací prostředí. Staví na ANAsurvey (online systém na vytváření a zpracování dotazníků) a na působivém zařízení ANApoint, které řeší dotazování zábavnou formou za pomoci bezdotykové technologie.ANAsurveyANApoint

A co s tím dále…? Osvěta je klíčová - mezi podniky i politiky Jde o podstatnou věc: zaměstnanost, daňové výnosy Nejste v tom sami!

DĚKUJI ZA POZORNOST Kontakt: JIC, zájmové sdružení právnických osob U Vodárny BRNO