M ETABOLISMUS BAKTERIÍ. Metabolismus - souhrn všech reakcí probíhajících v živé hmotě – tedy i uvnitř bakteriální buňky a v jejím bezprostředním okolí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Advertisements

Metabolismus bakterií
ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
MAKROELEMENTY (1. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Energetická hodnota potravin (EH)
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Základní mikrobiologický rozbor vody
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Výživa a hygiena potravin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Vznik a vývoj života.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stavba buňky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Tělní tekutiny krev.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Cukry (sacharidy).
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Název projektu: Moderní škola
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vlastnosti plynů.
Předmět Molekulární a buněčná
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Diferencované stravování
Podmínky života v přírodě
Biologie.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Získávání energie pro život
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

M ETABOLISMUS BAKTERIÍ

Metabolismus - souhrn všech reakcí probíhajících v živé hmotě – tedy i uvnitř bakteriální buňky a v jejím bezprostředním okolí. Cílem  zisk energie a stavebního materiálu teplo energie exogenní látky (živiny) biologická oxidace fixace energie světlo chemická syntéza pohyb růst a dělení fotosyntéza osmotická práce

Dělení bakterií podle způsobu získávání stavebního materiálu (N, C) Autotrofní bakterie – získávají energii a stavební materiál výhradně z anorganických látek, které jsou zdrojem dusíku, zdrojem C je CO 2 organické látky vytvářejí z látek anorganických, jejich štěpením uvolňují patřičnou energii - fototrofní bakterie (fotosyntéza) H 2 O + CO 2 + sluneční energie  organické látky - prototrofní bakterie (chemosyntéza) H 2 O + CO 2 + oxygenlabilní látky  organické látky

Heterotrofní bakterie – získávají energii a stavební látky z energeticky bohatých organických sloučenin, které si nedovedou syntetizovat (musíme je dodat do kultivačních médií) - litotrofní bakterie – vyžadují pouze přítomnost vitamínů v kultivační půdě - organotrofní bakterie - vyžadují vitamíny a nativní bílkovinu Lékařsky významné bakterie  HETEROTROFNÍ

METABOLISMUS ANABOLISMUS – syntézou či přeměnou jednodušších látek vznikají látky složitější (bílkoviny, lipidy, nukleové kyseliny, polysacharidy) – asimilační reakce  energii je nutno dodávat KATABOLISMUS – látky složité štěpeny na látky jednodušší za současného uvolňování energie disimilační reakce  energie se uvolňuje OBA DĚJE PROBÍHAJÍ SOUČASNĚ jsou v dynamické rovnováze převládá-li anabolismus - buňka roste převládá-li katabolismus - buňka se zmenšuje a nakonec odumírá

Mikroorganismy neschopné získávat energii – obligátní intracelulární parazité Viry – metabolismus úplně závislý na hostitelské buňce Chlamydie (bakterie) – enzymaticky defektní, jejich stěna propustná pro ATP, mají však vlastní metabolickou aktivitu

Dělení bakterií podle vztahu ke kyslíku AEROBNÍ  mají dehydrogenasy i cytochromy  jen za přítomnosti O 2 (bordetely, mykobakteria) ANAEROBNÍ  obsahují pouze dehydrogenasy, v prostředí s kyslíkem hynou (klostridia) FAKULTATIVNĚ ANAEROBNÍ  vybaveny cytochromy i dehydrogenasami, schopné adaptace podle podmínek prostředí (většina) ANAEROBNÍ-AEROTOLERANTNÍ  mají pouze dehydrogenasy, O 2 jim neškodí  stavebním prvkem MIKROAEROFILNÍ  potřebují menší % kyslíku (laktobacily, kampylobaktery) KAPNOFILNÍ  potřebují zvýšenou tenzi oxidu uhličitého (patogenní neisserie)

REPRODUKCE BAKTERIÍ Podmínky růstu a množení na umělých půdách: 1) voda – rozpouštění živin ve vodě, jejich příjem celým povrchem buňky při nedostatku vody – pokles volné vody – zástava růstu a množení vysychání – ztráty vázané vody – hynutí 2) teplota – 37 o C - paraziti, 22 o C - saprofyti teplotní rozmezí (druhový znak) malé - N. gonorrhoeae, Haemophillus sp. velké – Enterococcus sp. (4-40  C)

psychrofilní: 0–20 o C (jezerní voda, bahno, potraviny) - některé bakterie (yersinie, listerie) mezofilní: 20–40 o C (většina lékařsky významných mikrobů, především patogenních) termofilní: nad 40 o C (horké prameny,teplé pokrmy, hnůj), nepatří mezi lékařsky významné bakterie, získávají se z nich termorezistentní enzymy – do pracích prášků, pro PCR hypertermofilní: růstové optimum nad 80 o C (podmořské sopečné oblasti )

3) pH 7,2–7,4 (většina lékařsky významných bakterií) 5–6 (laktobacily, kvasinky) 8,5 (vibria, enterokoky) 4) dostatek živin a růstových faktorů (vitamíny, soli, stopové prvky) autotrofy – syntéza z anorganických zdrojů, CO 2, H 2 O heterotrofy – organický substrát nutno dodávat 5) plynné prostředí - aerobní - anaerobní - fakultativně anaerobní - anaerobní aerotolerantní - mikroaerofilní - kapnofilní

6) osmotické prostředí (koncentrace NaCl) fyziologické - koncentrace 0,9 % NaCl - enterokoky, stafylokoky 6,5–15 % NaCl - halofilní mikrobi (mořští) – žijí i při 20–30 % NaCl

Bakteriální růstový cyklus začíná oddělením dceřinné buňky od buňky rodičovské a končí jejím rozdělením na buňky dceřinné - růst buňky - tvorba septa - dělení buňky (replikace DNA, syntéza buněčné stěny a cytoplasmatické membrány) Video:Video: Dělení bakterií

Generační doba = délka růstového cyklu je doba, za kterou se zdvojnásobí počet bakterií tj. doba zdvojení za ideálních podmínek je individuální vlastností buňky př: E.coli - 20 min (většina lékařsky významných bakt.) M. tuberculosis – 12 h generační doba rychle se množících bakterií může být kratší, než doba replikace chromozomu (chromozom se začne replikovat dříve, než skončí replikace předchozí) Význam znalosti generační doby: epidemiologické důvody -množství bakterií v potravinách, -prodromální stadium infekčních chorob otázky aplikace ATB – u většiny bakteriálních infekcí x/den, u TBC 1 x/den

Růstová křivka při statické kultivaci je množení bakterií nepravidelné, v závislosti na kultivační době

Růstová křivka při statické kultivaci je množení bakterií nepravidelné, v závislosti na kultivační době 1) Lag-fáze (zpoždění, adaptace, zpomalení), buňky se pouze zvětšují (syntetizují RNA a enzymy), ale nemnoží se, adaptují se po dobu několika hodin na nové prostředí (médium, tkáň hostitele) absolutní počet bb. dokonce klesá – odumírání a autolýza starých bb. délka lag-fáze závisí na kvalitě média (v chudém se prodlužuje), ale i na velikosti a stáří inokula 2) Fáze akcelerace (fyziologického mládí, zrychlení růstu), buňky se začnou překotně dělit - přizpůsobení novým životním podmínkám

3) Fáze logaritmická (exponenciální) intenzivní množení bb., rychlost dělení je konstantní, počet bb. narůstá geometrickou řadou, do zevního prostředí produkována většina exoenzymů (proteázy, beta-laktamázy) délka exponenciální fáze závisí na kultivačních podmínkách a množství živin 4) Fáze zpomalení růstu rychlost dělení bb. se zpomaluje, narůstá počet uhynulých bb. – začínají se hromadit odpadní metabolické produkty a vyčerpávat živiny, mění se pH

5) Fáze stacionární přírůstek bb. se vyrovnává s počtem odumírajících bb., absolutní počet bb. nabývá maxima, trvání 4. a 5. fáze bývá nejdelší 6) Fáze odumírání (poklesu) Převažuje hynutí bb. nad jejich přírůstkem, uplatňují se hlavně autolytické enzymy 7) Fáze zrychlení úbytku 8) Fáze konečná - autosterilizace

Růst: 1. Planktonický - v podobě izolovaných buněk (in vitro) 2. Biofilm - strukturovaná mikrobiální společenství, uložená v mezibuněčné hmotě a adherující k umělým i živým povrchům slizovitá mezibuněčná matrix tvořena polysacharidy mikrobiálního původu obklopuje jednotlivé mikroby i jejich seskupení a spolu s nimi vytváří složité struktury, obsahující volné a široké prostory, kterými proudí voda voda přináší živiny a odnáší zplodiny metabolismu - připomínají tkáně vyšších organismů

bakterie rostoucí v podobě biofilmu se zásadně liší svými fenotypickými vlastnostmi od bakterií planktonických již přilnutí na nějaký povrch (většinou pomocí fimbrií) spouští činnost některých genů, především pro tvorbu extracelulárních polymerů z povrchu biofilmu se odlučují jednotlivé planktonické bakterie, případně celé jejich shluky - šíření a kolonizace nové oblasti – septická embolizace bakterie v biofilmu více chráněny před nepříznivými podmínkami v přírodě odolávají vysychání, fágům, amoebám živícím se bakteriemi, toxickým látkám včetně dezinficiencií

v makroorganismu vzdorují účinku fagocytů, protilátek i antibiotik, které spolehlivě likvidují jen volné planktonické bakterie působí jako ložiska, z nichž se chorobný proces stále obnovuje

v makroorganismu vzdorují účinku fagocytů, protilátek i antibiotik, které spolehlivě likvidují jen volné planktonické bakterie působí jako ložiska, z nichž se chorobný proces stále obnovuje Onemocnění s tvorbou biofilmu: zubní kaz (viridující streptokoky) zánět středního ucha (hemofily) osteomyelitis ( St.aureus s dalšími mikroby) zánět žlučových cest (G- střevní tyčinky) subakutní bakteriální endokarditida (viridující streptokoky) zánět plic při cystické fibróze ( Pseudomonas aeruginosa a Burkholderia cepacia )

na površích různých pomůcek a náhrad zaváděných do makroorganismu intravenózní katetry (koagulázanegativní stafylokoky, zejména St.epidermidis ) umělé srdeční chlopně, kloubní náhrady a chirurgické stehy ( St.aureus a koagulázanegativní stafylokoky) cévní štěpy (grampozitivní koky) nitroděložní tělíska (aktinomycety) močové katetry ( Escherichia coli a další G- tyčinky) kontaktní čočky ( Pseudomonas aeruginosa, G+ koky) a jiné Video:Video: Tvorba biofilmu