ODBORNÁ DISKUZE k projektovému záměru MŠMT v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Rozvoj komunitních škol v ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Konference „k projektu Moderní metody profesního vzdělávání“ Martina Volná Krajský úřad Moravskoslezského kraje.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
 SROP 3.3 = příprava na čerpání fin.zdrojů EU v programovém období – absorpční a administrativní kapacita Budování rozvojového partnerství za.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu IP „Podpora procesu transformace pobytových.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně Aktuální informace k realizaci projektu MAP 9. březen 2016.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
ODBORNÁ DISKUZE k projektovému záměru MŠMT v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Rozvoj komunitních škol v ČR.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Využívání Evropského sociálního fondu v oblasti vzdělávání v letech Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Schola Nova, Praha
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
OPERA Č NÍ PROGRAM VZD Ě LÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Seminář pro příjemce podpory z OP VK Smlouvy + náležitosti.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Pracovní setkání v rámci připravovaného IPo s názvem „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji“ 1.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výzva k předkládání žádostí
Seminář pro žadatele o finanční podporu 6. a
Krajské akční plánování
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Příprava operačních programů
Hlavní manažér SP Kvalita I
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Model intenzivní podpory
Kariérové poradenství a podnikavost
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

ODBORNÁ DISKUZE k projektovému záměru MŠMT v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Rozvoj komunitních škol v ČR

O čem to dnes bude? Geneze projektu Systémové projekty v pojetí MŠMT (IPN) Obsah projektu Výstupy projektu Cíle projektu Klíčové aktivity Realizační tým

O projektu ROZKOŠ Jedná se návrh Individuálního národního projektu MŠMT Celý název je Rozvoj komunitních škol v ČR Nositelem projektu je odbor 60 (rovné příležitosti ve vzdělávání) MŠMT ČR Projekt byl schválen poradou vedení MŠMT ČR dne Rozpočet projektu: Kč

Geneze projektu ROZKOŠ V roce 2007 byla v rámci Moravskoslezského kraje identifikována mezi venkovskými školami potřeba zavést principy komunitního vzdělávání (či je spíše institucionalizovat, protože mnohde tak již fungují) Svět vzdělávání a Mikroregion Poodří předložily projekty, které se ucházely o ESF financování, ale z prostředků globálních grantů nebyly projekty podpořeny

Návrh systémového řešení Na základě neúspěchu v rámci globálních grantů MSK byl koncept nabídnut MŠMT Ex-ministr Liška pověřil rozpracováním konceptu D. Bartůška, B. Bernarda a H.Böhma Projekt vznikal v rozmezí leden 08– květen 09 a byl schválen Poradou vedení MŠMT V současnosti jsme v procesu veřejných diskusí

Další kroky Veřejná projednávání v Opavě a v Brně Vyjednávání o projektu se zprostředkujícím subjektem (odbor CERA MŠMT ČR) Schválení třema hodnotiteli Podpis ministryně a vydání rozhodnutí Implementace projektu od

Individuální projekty národní MŠMT V rámci Prioritní osy 4 Systémový rámec celoživotního učení může být IPn realizován pro cílové skupiny všech 14 krajů ČR (tj. včetně území hl.m. Prahy). Příjemcem v rámci této prioritní osy může být pouze MŠMT.

Proces Po předložení v rámci výzvy prochází Ipn procesem hodnocení. Po hodnocení formálním a hodnocení přijatelnosti je projekt předán k věcnému hodnocení, které provádějí 3 nezávislí hodnotitelé vybraní z Centrální databáze hodnotitelů OP VK. Pokud by některý z těchto hodnotitelů IPn nedoporučil k realizaci, je projekt vrácen k dopracování. V případě, že projekt projde úspěšně všemi fázemi hodnocení (mj. všichni 3 nezávislí hodnotitelé jej doporučí k realizaci), postupuje do fáze posouzení ze strany Expertní skupiny OP VK. Expertní skupina OP VK je poradním orgánem ministra školství, mládeže a tělovýchovy a je složena z odborníků na jednotlivé úrovně vzdělávání, financování školství, kurikurální reformu, evaluační aktivity atd.

O čem projekt je? Projekt podporuje novou organizační formu práce školy, která si klade za cíl rozvíjet vlastní nabídku služeb zejména v oblasti celoživotního učení. Škola tím zefektivňuje své klasické vzdělávací působení, a stává se iniciátorem rozvojových vizí v oblasti celoživotního učení, zájmového vzdělávání, výchovy, sociálního klimatu školy i obce. Funguje jako Centrum rozvoje místní komunity.

Komunitní škola? Základními pilíři centra rozvoje místní komunity je smysluplné vyplňování volného času žáků, aktivní spolupráce rodičů se školou, další vzdělávání veřejnosti a získávání finančních i materiálních partnerů. Škola je jimi vnímána jako služba, která vnímá poptávku veřejnosti a otevírá se žákům, veřejnosti, zřizovateli i dalším organizacím

Výstupy Projekt je zaměřen na rozjezd 150 komunitních škol v ČR, 50 koordinátorů komunitních škol bude navíc v projektu zaměstnáno formou DPČ, přičemž prostředky na jejich platy budou použity na rozjezd své činnosti a tvorbu portfolia nabídky komunitních aktivit. Projekt bude vyvíjet vzdělávací kurzy a metodiku pro přípravu koordinátorů komunitních aktivit na školách a bude síťovat tyto školy.

Cíle projektu I. Vytvoření stabilních podmínek pro dlouhodobý rozvoj komunitních škol, které naplňují moderní roli školy, která funguje jako Centrum rozvoje místní komunity. Umožnit 50 pilotním školám včetně školských zařízení pro zájmové vzdělávání fungovat jako Centrum rozvoje místní komunity a založit tak zárodky lokálních a dílčích sítí KŠ v ČR, přičemž dalších 100 koordinátorů bude proškoleno bez návazného příspěvku na jejich mzdu. Zkvalitňovat mezivrstevnické vztahy Podpora zvyšování zaměstnanosti a tvorba nových pracovních příležitostí pro místní NNO a OSVČ v oblasti služeb školám i veřejnosti v dalším a zájmovém vzdělávání

Cíle projektu II. Motivovat ředitele školy a školských zařízení pro zájmové vzdělávání ke zvýšení efektivity využití vybavení školských zařízení, zvýšení participace veřejnosti na finanční podpoře školy a komunitního projektu Podpořit společenské uznání učitelské profese, zvýšením možností prezentovat aktivity školy a školských zařízení pro zájmové vzdělávání při komunitních programech jak rodičům žáků, tak veřejnosti Budování místního partnerství a vztahů v komunitě. Podpora rozvoje a oživení venkova, udržení základní občanské vybavenosti v obci Zapojení krajských a místních samospráv do podpory rozvoje KŠ formou organizace 27 kulatých stolů/konferencí Institucionální zajištění konceptu komunitního školství a organizace metodické podpory

Klíčové aktivity 1.Výběr participujících škol. 2.Tvorba doporučených standardů. 3.Příprava lektorů budoucích koordinátorů komunitních škol. 4.Komunikace s pedagogickou veřejností. 5.Příprava koordinátorů komunitních škol a jejich začlenění do škol – vzdělávací program. 6.Vývoj a ověřování portfolia aktivit vhodných pro KŠ. 7.Evaluace, ověření užitých metod, doporučení pro další šíření.

KA1: Výběr škol V rámci této aktivity proběhne výběr partnerských škol pro následné zajištění proškolení koordinátorů komunitních škol Tato klíčová aktivita proběhne na základě informací, které byly zpracovány z prostředků technické pomoci v druhé polovině roku Tato analýza, poskytla vstupy cenné pro orientaci jak posuzovat "připravenost jednotlivých škol v ČR" v naplňování nové organizační práce školy. V rámci celé ČR došlo ke zmapování stavu v cca 40 školách. Kromě 40 zmapovaných škol má přípravný realizační tým připraveno prostředí (a minimálně v moravských krajích dalších 110 škol). Samotný výběr komunitních škol tedy proběhne jednak na základě výše uvedeného již hotového průzkumu, tak i podle schopnosti těchto škol plnit i další znaky komunitní školy. V první řadě bude zřetel kladen na kontrolu existence dohody se zřizovatelem, který se zaváže k udržitelnosti konceptu projektu (a tím souvisejícím financováním) i po skončení financování z ESF.

KA 2: Tvorba standardů V rámci této klíčové aktivity budou zpracovány doporučené standardy, které budou „certifikovat“ školy přívlastkem komunitní. Konkrétní podoba těchto standardů bude předmětem práce realizačního týmu tohoto projektu. Obecně lze konstatovat, že tyto doporučené standardy budou sestaveny ze souboru indikátorů, po jejichž naplnění se škola bude moci stát „certifikovanou“ komunitní školou. Tyto standardy budou sledovat základní ukazatele plnění cílů projektu.

KA3: Příprava lektorů V rámci této klíčové aktivity bude vytvořen komplexní vzdělávací program pro úzkou skupinu 20 lektorů a koordinátorů sítí komunitních škol, který bude založen na 20 školících dnech. Program bude akreditován v systému DVPP. Kromě toho vznikne i systém e-learningové podpory pro účastníky tohoto kurzu.

KA4: Komunikace s pedagogickou veřejností V rámci projektu dojde k organizaci 27 setkání se zástupci cílové skupiny na krajích, kterých se zúčastní odhadem 810 osob Kromě toho setkání budou zorganizovány 3 pravidelné roční celostátní konference KKŠ, kde dojde ke sdílení příkladů dobré praxe, stejně tak budou každoročně k 1.3. uspořádávány akce k Mezinárodnímu dni komunitních škol. Bude vytvořena studie připravenosti prostředí pro Rozvoj KŠ v ČR (13 studií pro jednotlivé kraje). Pro ulehčení komunitních aktivit na školách vznikne a bude šířen manuál "Jak založit a řídit komunitní školu?". Již na začátku projektu vznikne informační web projektu, který bude posléze doplňován o vhodné podklady.

KA 5: Příprava koordinátorů KKŠ dělá vstupní AC Uskutečníme 6 dvacetidenních vzdělávacích programů. Výstupem této kl.aktivity bude 150 proškolených koordinátorů komunitních škol, kteří budou tvořit zárodek budoucího "komunitního hnutí" v ČR. Absolventi si z kurzu s výjimkou certifikátů odnesou i Plán komunitního rozvoje škol, na nichž budou působit. Po absolutoriu dvou třetin kurzu budou účastníci zahajovat pod metodickým vedením regionálních pracovníků fungování v rolích koordinátorů komunitních škol na „svých“ ZŠ. Tato koordinace bude posléze úzce navázána na klíčovou aktivitu 6, v jejímž rámci bude docházet k vývoji a ověřování portfolia aktivit, které budou poté komunitními školami využívány.

KA6: Vývoj portfolia aktivit pro KŠ V rámci aktivity vznikne portfolio aktivit komunitních škol (bude zpracováno 50 cca desítistránkových case studies), které budou poté jednotně pojaty jakožto příloha k Manuálu založení a řízení komunitní školy, který vznikne v rámci klíčové aktivity 2. Dojde i k ověření funkčnosti 50 plánů komunitního rozvoje v konkrétních 50 školách. Toto portfolio aktivit bude ověřeno i v podmínkách 50 pilotních komunitních škol

KA 7: Zhodnocení Výstupem klíčové aktivity bude hodnotící zpráva, které zanalyzuje situaci ve všech školách, které se do projektu prostřednictvím koordinátorů komunitních škol zapojí. Tato hodnotící zpráva bude syntetizována do analýzy, která bude poté poskytnuta odborným útvarům MŠMT a jeho přímo řízených organizací, pedagogickým fakultám, profesním organizacím, zřizovatelům škol a samotným školám. Tato hodnotící zpráva bude působit multiplikačně a lze očekávat, že v přímé reakci na ni vzniknou v rámci celé ČR další komunitní školy.

Realizační tým I. Složen ze zástupců MŠMT a regionálně působících expertů z místních zdrojů Klíčovými osobami v rámci projektu bude 50 koordinátorů komunitních škol, kteří budou po dobu cca 2 let dostávat příspěvek k platu ve výši Kč brutto formou DPČ (dalších 100 koordinátorů obdrží příspěvek „pouze“ ve formě školení a zapojení do IPO)

Koordinátor KŠ V rámci této části jejich úvazku, která bude věnována projektu, budou koordinátoři vyvíjet a ověřovat portfolio aktivit vhodných pro komunitní školy tak, aby mohly být univerzálně aplikovány v jakékoli škole v ČR. Budou rovněž komunitně orientováni, což v sobě obnáší zejména spolupráci s místními úřady, které mají nejzásadnější roli ve zřizování komunitních škol, protože na jejich bedrech leží tíha financování činnosti konkrétních komunitních škol. Zásadním úkolem koordinátora bude zajistit udržitelnost projektu, přičemž podstatná část financí pro udržitelnost výstupů projektu by měla ležet na bedrech zřizovatelů komunitních škol, což bude doloženo závaznými prohlášeními zřizovatelů 50 pilotních škol.

Děkuji za pozornost!