Mgr. Alice Vašáková. Kontext poradenského rozhovoru -čím se liší od jiných rozhovorů? Celkovým kontextem: vazba aktérů i témat na prostředí školy-kontext.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

pro společnost Chodura
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Komunikační dovednosti
Struktura poradenského procesu
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lidská komunikace.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Zásady dobré komunikace
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
NENÁSILNÁ KOMUNIKACE NVC Nonviolent Communication
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Komunikace s rodiči.
Systemický přístup v SP
Východiska úkolově orientované supervize
Chyby při vnímání druhých lidí
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Specifické metody SP LS 2014
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Struktura poradenského procesu
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
Přístupy v kariérovém poradenství
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Jejich přijímání a vyjádření
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Prezentace a trénování v kurzu Rozvoj komunikačních dovedností
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Motto: Aktivní naslouchání je nejupřímnější formou lichocení
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Mgr. Alice Vašáková

Kontext poradenského rozhovoru -čím se liší od jiných rozhovorů? Celkovým kontextem: vazba aktérů i témat na prostředí školy-kontext nás v rozhovoru vymezuje a zároveň i omezuje Očekáváním aktérů (všichni něco chtějí) Rolí „poradce“ (sedí tam jako pomáhající pracovník) Zaměřením na potřeby klienta (upozadění sebe sama) Strukturou (rozhovor je veden, řízen, koordinován) Dojednáváním spolupráce (poptávka a nabídka) Zaměřením na cíl (a tím cílem je obvykle změna) Způsobem komunikace (profesionální postupy)

Pole společné práce Přání klienta (co chce rodič, žák, kolega) Kompetence pracovníka (co může a umí poradce) Působnost instituce (jsme ve škole…)

Kontext intervence Pole společné práce leží v průniku: Klientových přání (je přirozené, že klient má svá přání, očekávání, obavy, obranu…) Působnosti zařízení (ovlivňuje celý kontext-vše co v rozhovoru děláme je kontextem „řízeno“) Kompetencí pracovníka (jeho schopnostmi, možnostmi, polem působnosti)

Jak vnímat poradenský rozhovor Jako intervenci= nástroj ke změně Jako lidské setkání Věnujeme pozornost kontextu (říkat a dělat jen to, co „patří“ do kontextu rozhovoru) Zvažujeme a nabízíme i jiné formy intervence (co by se dalo dělat jiného než rozhovor s námi) Promýšlíme způsob, jakým intervenujeme (co je naším cílem) Poradenský rozhovor je setkáním lidí, kteří mají své očekávání, obavy, potřeby, zkušenosti… Myslíme proto na bezpečí a potřeby klienta i své vlastní Komunikaci přizpůsobujeme klientovi Uvědomujeme si hranice našeho setkání a našeho vztahu

Jaké podoby může mít intervence

Podoby profesionálního pomáhání Pomáhat(=podporovat) nebo kontrolovat (=mít pod kontrolou, vést)? Dva efektivní nástroje pomáhání, oba jsou zcela relevantní ve vztahu pracovník-klient Pracovník musí být schopen je odlišovat (sebereflexe) Volí je podle kontextu zakázky Profesionál by je měl oba „umět“ a využívat Kriteriem pro jejich použití je EFEKTIVITA Mohou se prolínat v rámci práce s klientem i v rámci jedné intervence

Pár slov o kontrole (řízení) Kontrola je hlavním nástrojem socializace (vrůstání jedince do společnosti lidí) Základní předpoklad: pracovník ví, co je pro klienta dobré, ví co klient potřebuje a dává mu to (vede ho k tomu) Kontrola je často nevyhnutelná, účelná a potřebná Může být postavena na zájmu jiných lidí, než klienta (vedení, kolegů, systému) Kontrola „je přebírána“ společně s „vládou nad problémem“ Kontrola je prvoplánově rychlejší než pomoc (rychlý průběh, rychlé řešení, ale…mnohdy nulová efektivita)

Pár slov o kontrole Pracovník se při kontrole řídí svými normami (nebo normami, které reprezentuje) Pracovník je při ní aktivnější než klient (v myšlenkách, slovech i činech) Jeho cílem je přivést klienta k žádoucímu chování (které mu pomůže dostat se z problémů) Kontrola s sebou nese nerovný vztah se všemi důsledky Kontrola má mnoho podob: - Opatrování (pojď, já to udělám za tebe) - Dozor (nemohu to nechat jen na tobě) - Přesvědčování (je pro tebe dobré…udělej to, věř mi) - Vyjasňování (udělej to takto, protože……)

Pár slov o pomoci Pomoc nastupuje tam, kde není třeba kontroly Na začátku pomoci je klientova objednávka nebo žádost a naše nabídka Cíl naší spolupráce si dojednáváme Vše další, co děláme, je vždy výsledkem interakce s klientem, dojednávání Pomoc je zdlouhavější než kontrola, její efekt je ale většinou dlouhodobější (druhoplánový), často trvalý Pomoc je postavena na zájmu klienta, jehož respektujeme jako odborníka na svůj problém Pomoc s sebou nese rovnocenný vztah a dělbu zodpovědnosti

Pár slov o pomoci Pomoc má také různé podoby: - Doprovázení (pomoz mi nést můj osud) - Vzdělávání (pomoz mi rozšířit mé možnosti) - Poradenství (pomoz mi využít mých možností) - Terapie (pomoz mi dělat věci jinak)

Naslouchání Má vztahovou i obsahovou stránku Kvalita naslouchání zásadním způsobem ovlivní - jaké informace si z rozhovoru odneseme (kvalita) - kolik se toho od mluvčího dozvíme (kvantita) - jak se spolu budeme cítit - jak se tímto rozhovorem promění náš vztah Ten kdo naslouchá má více nástrojů k ovlivnění kvality rozhovoru než ten, kdo mluví Mluvit umí skoro každý, naslouchat je těžší

Fáze naslouchání Příjem signálů (všech modalit)- zaznamenání toho, co k nám přichází Porozumění- dekódování signálů verbálních ( přiřadit slovům významy) a neverbálních (všimnout si vlastních emocionálních reakcí) Zapamatování- pamatujeme si to, co si myslíme, že druhý řekl- tedy spíše naše rekonstrukce a interpretace. S těmi dále pracujeme a na nich stavíme další kontakt s mluvčím Hodnocení- posouzení vnímaného sdělení, včetně skrytých významů Reakce- výsledek předchozích procesů, převzetí iniciativy, příležitost pro zpětnou vazbu

Co nám brání v naslouchání? Vypnuté naslouchání Protože rychleji myslíme než mluvíme, máme v průběhu naslouchání hodně času na přemýšlení. To se často ubírá svou vlastní cestou a postupně stále méně souvisí s tím, co mluvčí říká. Naslouchání s předsudky a předpoklady Něco již o klientovi víme, něco jsme už zažili, některé situace se opakují…a my víme předem, co uslyšíme

Naslouchání se zavřenou myslí Znamená „ zavřené dveře“ pro příjem signálů. Důvody jsou různé- únava, nezájem, nesouhlas, nesympatie mluvčího…

Kontinua naslouchání Empatické Objektivní NezaujatéKritické PovrchovéHloubkové AktivníPasivní

Empatické a objektivní naslouchání Empatie-jak jí rozumíte? Empatie myšlení (pochopení významu toho, co druhý říká) Empatie cítění (vyjadřujete schopnost vycítit, co pociťuje druhý) Empatie není vše-myšlenky a pocity druhého poměřujeme s „realitou“-nemusíme se ztotožňovat s tím, co od druhého vnímáme To je princip objektivního naslouchání

Nezaujaté a kritické naslouchání Efektivní naslouchání obsahuje obojí Nezaujatost=otevřenost informacím Kritičnost=podklad pro vaše názory, závěry, hodnocení Otevřený prostor pro sdělení, čas na vlastní úsudky Riziko zjednodušování nebo ignorace složitých sdělení Riziko ignorace nepříjemných sdělení Vliv předsudků a zkušeností Zreflektovaná práce s kontextem (riziko vytrhávání informcí z kontextu)

Povrchové a hloubkové naslouchání Akceptace všech rovin sdělení Jednotlivé roviny mohou být v nesouladu Vybíráme si, na co reagujeme a proč Cestou jak si všimnout obého je mj. sledovat verbální i neverbální sdělení Když je zmatek největší, pojmenování nás vždycky zachrání

Pojem „aktivní naslouchání“ Aktivní naslouchání je základní sociální dovedností, která umožňuje být v dobrém kontaktu s komunikačním partnerem a vytvoří mu prostor pro vyčerpávající sdělení Přináší výhodu oběma účastníkům Je jen jednou z mnoha forem naslouchání, kterou rozhodně nepoužíváme běžně. Její využití je většinou cílené (když máme důvod, nasloucháme aktivně) Princip AN: aktivně se ujišťovat, že to, co jsem pochopil, odpovídá tomu, co měl protějšek na mysli.

Kdy naslouchat aktivně? Pokud máme s komunikačním partnerem zcela jiné vnitřní světy a přesto mu chceme (nebo potřebujeme) porozumět Pokud máme s komunikačním partnerem jiný pohled ( na svět, na věc, na problém…) Pokud partner pochází z jiného sociokulturního prostředí Pokud má partner „jiný komunikační kód“

Co získáme aktivním nasloucháním? Rozhovor se zpomalí Vytváříme prostor pro vysvětlování Zavedeme do rozhovoru zpětnou vazbu Nastavíme žádoucí vzorec komunikace

Aktivní a pasivní naslouchání PN AN Příjem informací Nezahrnuje zpětnou vazbu mluvčímu Posluchač je pasivní Mluvčí neví, zda „byl slyšen a pochopen“ Poskytuje hodně prostoru mluvčímu, jeho tok myšlenek a slov nic nekoriguje Mluvčí je mnohonásobně aktivnější Je atributem „sociální komunikace“ Předpokládá schopnost empatie ( bez ní je prázdnou natrénovanou dovedností, v konečném důsledku neefektivní) Mluvčí dostává stálou zpětnou vazbu od příjemce Aktivita je rozložena mezi oba účastníky rozhovoru

Základní pravidla AN AKTIVNĚ NASLOUCHAT ZNAMENÁ NECHAT STRANOU SVŮJ VNITŘNÍ SVĚT, SVÉ POTŘEBY, EMOCE A SEBEPROSAZENÍ AKTIVNĚ NASLOUCHAT NEZNAMENÁ SOUHLASIT, ALE CHTÍT SE DOZVĚDĚT, CO SI MYSLÍ TEN DRUHÝ

VNITŘNÍ NASTAVENÍ POSLUCHAČE CO DĚLÁME CO ŘÍKÁME Pozornost zaměřená na partnera Poloha těla vyjadřuje zájem (natočení, naklonění) Vyjadřujeme slovně souhlas či porozumění (ano, jasně, to chápu…) Zaměření na city a prožívání Udržujeme oční kontaktNaše otázky jsou doplňující Respekt a akceptace partnera- bez vlastního hodnocení Neverbální signály- pokyvování hlavou Aktivně udržujeme hovor, povzbuzujeme mluvčího Zájem o „informace“ i o pocity Mimicky zrcadlíme partnera Občas sdělení parafrázujeme, shrnujeme… Naším cílem je porozumění pohledu mluvčího, ne prezentace vlastního názoru Všímáme si- neverbálních projevů, emocí, prožívání

Techniky aktivního naslouchání Povzbuzování – aktivizace mluvčího Objasňování- ujištění se o správnosti Parafráze- vlastními slovy totéž Reflexe- pojmenování pocitů Shrnutí- prostě shrnutí Uznání- ocenění

Povzbuzování Má dva základní cíle: Ze začátku rozhovoru projevit zájem V průběhu rozhovoru povzbuzovat mluvčího Taky si chci povídat… Povídej, jak se to stalo? To mě zajímá, pusť se do toho Povídej dál To je zajímavé… Řekni mi o tom víc…

Objasňování Získat více informací Objasnit si to, čemu nerozumíme Rozšířit možné úhly pohledu mluvčího Jak ( kdy, s kým, proč…) se to stalo A co jsi s tím dělal ty? Jak tomu mám rozumět? Počkej, tohle je zvláštní… Řekni mi o tom víc… Co za tím mohlo být? Čím by to mohlo být Bývá to takhle vždycky?

Parafrázování Princip parafrázování: říci vlastními slovy to, co jsme slyšeli Projevujeme zájem o mluvčího a sdělované informace Zlepšíme vzájemné porozumění Takže jestli tomu správně rozumím… Myslíš to tak, že… Já se jen ujistím, že tomu správně rozumím. Říkáš že… Takže ty bys chtěl, aby… Ty jsi před chvílí říkal…

Reflexe (= odraz, zrcadlení) Dát najevo své naladění na pocity druhého Dát pocitům, prožívání druhého stejnou váhu, jako informacím Vidím, že je to pro tebe pořád hodně citlivé Je mi líto, že tě to trápí Ještě tě to štve, žejo To není jednoduché, když člověk řeší konfliktní situaci… To pro tebe muselo být těžké

Shrnutí Při přechodu na další téma Ke zhodnocení, zarámování řečeného Ke zdůraznění důležitých bodů K položení základu další diskuse Takže já bych to shrnul: říkal jsi, že… Toho bylo hodně, o čem jsme mluvili… Než se posuneme dál, pojďme si to shrnout… Mně se zdá nejdůležitější to, že Příště bychom se mohli vrátit k tomu, jak jsi říkal…

Uznání Umožňuje vyjádřit respekt k partnerovi a jeho vidění situace Dát mu najevo, že oceňujeme něco z toho, co udělal, řekl, plánuje.. Je mi jasné, že to pro tebe vůbec nebylo jednoduché Máš právo to vidět takhle Nikdy by mě nenapadlo se na to dívat takhle… Musel jsi udělat strašně moc pro to, aby… Stálo tě to určitě spoustu sil ( času, energie)…

Zdroje  DeVito, J.A.: Základy mezilidské komunikace. Grada Publishing, a.s., 2008  Úlehla, I.: Umění pomáhat. Sociologické nakladatelství, Praha 2009