Náměty pro činnost Národního fóra Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODPORA TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Ivana Příhonská Praha /
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Strategie celoživotního učení ČR Konference SVES 13. října 2010, Praha Jitka Krmíčková.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Předškolní vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. PdF UP Olomouc.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Analýza potřeb v území jako východisko pro tvorbu Krajského akčního.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
VÝZVA 2.2 – VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Josef Středula, předseda ČMKOS
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Lidé, kteří pečují o své blízké s postižením
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Hlavní město praha a integrace cizinců
Podpora krajského akčního plánování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
REZERVY ČESKÉHO TRHU PRÁCE A JEHO BUDOUCNOST
Náměty pro činnost Národního fóra
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Příspěvek na konferenci
Makroekonomie E 7 - otázky.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Evropský rok výchovy prostřednictvím sportu – EYES 2004
Digitální učební materiál
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Služby kariérového poradenství pro dospělé v ČR
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
GOAL Guidance and Orientation for Adult Learners
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
Komora sociálních podniků
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Náměty pro činnost Národního fóra Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno

NÁZEV Národní fórum pro rozvoj celoživotního poradenství (NFRCP) Charakter NFRCP být pracovní a zároveň expertní skupinou pro politiku a rozvoj celoživotního poradenství v ČR. Status NFRCP 1. NFRCP jako nezávislá skupina expertů. 2. NFRCP jako pracovní skupina podporující rozvoj systému celoživotního poradenství v ČR. 3. NFRCP jako poradní orgán (koho?) v oblasti rozvoje celoživotního poradenství. 4. NFRCP jako sdružení těch, kteří se chtějí podílet na rozvoji poradenství v ČR.

Příklady činností NFRCP jako pracovní skupiny 1. Participace na činnosti Evropské sítě a koordinace tematické sítě „specifické cílové skupiny“. 2. Vytvořit a rozvíjet platformu pro diskusi a výměnu zkušeností na národní úrovni (transformovat poradenské dny?, web?). 3. Podporovat šíření výsledků projektů v oblasti celoživotního poradenství (zejména projektů ESF).

Příklady expertních činností NFRCP Zajistit průběžný sběr empirických dat o současném stavu poradenských služeb v ČR (např. v podobě tematických studií) a na základě analýzy stavu koncipovat systém celoživotního poradenství. Vytvořit a inovovat národní politiku celoživotního poradenství (zmapovat priority, současný stav a navrhnout implementační mechanismy pro rozvoj celoživotního poradenství v ČR). Podílet se na odborných expertízách v oblasti poradenských služeb (stavět na spolupráci s profesními asociacemi). Být fórem, na kterém budou probíhat připomínkovací jednání k zásahům do systému celoživotního poradenství. Pravidelně publikovat závěry ze své činnosti (časopisy, web, sborníky, …).

Expertní činnosti NFRCP vztahují se k fungování systému celoživotního poradenství Podporovat uschopňování každého člověka řídit a plánovat svou učební a pracovní dráhu v souladu s jeho životními cíli, které se vztahují ke kompetencím a zájmům v oblasti vzdělávání, dalšího vzdělávání, příležitostem na trhu práce a podnikání a tím přispívat k jeho osobní spokojenosti. Podporovat vzdělávací instituce, …… Podporovat podniky a organizace, ….. Zajistit zákonodárcům prostředky k dosažení prioritních veřejných politických cílů v duchu mezinárodních konvencí. Podporovat místní, regionální, národní i evropskou ekonomiku prostřednictvím rozvoje pracovních sil a jejich adaptace na měnící se ekonomické požadavky a sociální okolnosti. Podporovat rozvoj společnosti, ve které budou občané aktivně přispívat k sociálnímu, demokratickému a udržitelnému rozvoji (Common European Principles, 2004).

Představení výzkumného projektu a dílčích výsledků Název: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje (reg.č. IJ 017/04-DP2 projekt finančně podporovaný MPSV) Vybrané cíle projektu: Diferencovaně zmapovat vzdělávací potřeby dospělých Konfrontovat vzdělávací nabídku a poptávku Navrhnout postupy, jak podporovat smysluplné zapojení dospělých do vzdělávání. Dílčí výsledky dostupné na: Dílčí výsledky na téma: Služby kariérového poradenství v kontextu celoživotního poradenství

Kariérové poradenství představuje služby a aktivity, jejichž smyslem je pomoci všem jedincům v každém věku a v každém bodě života, aby v každém věku a v každém bodě života (lifelong) dokázali: identifikovat své schopnosti, kompetence a zájmy smysluplně se rozhodovat v oblasti vzdělávání, dalšího vzdělávání a zaměstnání řídit svou individuální životní dráhu v oblastech vzdělávání, práce a dalších prostředích, kde jedinec může uplatňovat a/nebo využívat své zdroje a kompetence (life-wide) (Memorandum, 2000, Common European Principles, 2004, Career guidance, 2004,). Komplexní kariérové poradenství se snaží naučit lidi plánovat a rozhodovat se o práci a učení (Career guidance, 2004, s. 19, Nathan, Hill, 2006, s. 2).

Služby kariérového poradenství Zahrnují shromažďování kariérových informací, nástroje hodnocení a sebehodnocení, poradenské interview, vzdělávací programy (pomoci jedincům rozvíjet jejich sebepoznání, vytvářet příležitosti k sebepoznávání a rozvíjet jejich dovednosti k řízení kariéry) a prožitkové programy (zkusit si různé alternativy před vlastním výběrem), programy hledání práce, služby při přechodech (Career guidance, 2004, s.10).

Vybrané otázky koncipování služeb kariérového poradenství pro dospělé Podněty ke koncipování služeb kariérového poradenství v kontextu celoživotního poradenství se opírají o výsledky rozsáhlého kvantitativního šetření s následujícími metodologickými charakteristikami: Sběr dat proběhl v první polovině roku 2005 za použití standardizovaných rozhovorů. Výzkumný vzorek vznikl jako náhodný výběr z dospělé populace ČR ve věku let. Výběrový soubor je plně reprezentativní pro populaci ČR dané věkové skupiny. Počet respondentů 1418 (návratnost byla 49%)

Účast na programech dalšího vzdělávání SkupinyProcenta těch, kteří se zúčastnili kurzů dalšího vzdělávání zaměřeného na Náplň práce % Cizí jazyky % Práce s počítači % Osobno stní rozvoj % Rodičovství partnerství výchova dětí % Trávení volného času % Záležitosti občanského života % Hodně ohrožení Středně ohrožení Málo ohrožení

Jak nabízet poradenské služby? Kde dospělí (20-65 let) hledají radu v oblasti práce (tři nejčastější varianty)? Kde nejčastěji Nezaměstnaní odpovědělo 60% Zaměstnaní odpovědělo 94% Studenti odpovědělo 65% U odborníka 21%27%20% Poradím si sám 24%23%16% Příbuzní, známí 30% Knihy, časopisy 16% Internet 36%

Kdo může mít zájem o služby podporující kariérové přechody? Nezaměstnaní si přejí najít lepší zaměstnání. Zaměstnaní nebo podnikatelé, kteří subjektivně pociťují vysokou pravděpodobnost ztráty zaměstnání, si přejí najít lepší zaměstnání. Zaměstnaní nebo podnikatelé, kteří subjektivně pociťují střední a nízkou pravděpodobnost ztráty zaměstnání, si nepřejí najít lepší zaměstnání. Výroky jsou vyjádřením statisticky významného vztahu mezi současným ekonomickým postavením a přáním – najít si lepší zaměstnání v blízké budoucnosti (do tří let).

Děkuji za pozornost