Protikorupční balíček legislativní část (zákon o protikorupčních opatřeních) Ing. Martin Pecina, MBA ministr vnitra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renata Novotná CYBER 2008 Praha, 14. listopadu 2008
Advertisements

Kybernetické trestné činy v českém trestním zákoníku
OD KORUPCE K INTEGRITĚ Protikorupční opatření v oblasti vzdělávání dle
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Vedení správního řízení
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
Boj proti korupci a lichvě
Organizace soudnictví v ČR
S bojem proti korupci to myslím vážně! Ing. Martin Pecina, MBA ministr vnitra.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Seznámení s projektem „Národní daňová a kriminální agentura“
Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti tisková konference
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Trestní řízení Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Trestní právo procesní
5. března 2015 TISKOVÁ KONFERENCE. Co je KOBRA? -Nemá vlastní budovy, -nemá zaměstnance, -nemá dokonce ani korespondenční adresu, protože není institucí,
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
TEST 1. Čeho se dopustil Kapitán, když pustil družinu Jezevců nocovat do lesa? 2. Čeho se dopustil Koumák, když kluky zavedl do seníku? 3. Mělo by na celou.
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
BT502Z – TPP – Zvláštní část
Trestní právo procesní I.
VZTAH SOUDNICTVÍ OBECNÉHO A ROZHODČÍHO PŘEDNÁŠKA Č. 4.
Subjekty trestního řízení
Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof.
Předsoudní stadium trestního řízení
Územní samospráva Obce
Přednáška pro IV. jarní semestr bakalářského studia Úvodní výklady, subjekty trestního řízení Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Správní řád -vybrané instituty
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Prezentace na tiskovou konferenci Srovnání vývoje a nápadu TČ, početních stavů policistů a vývoj nehodovosti na ÚO Břeclav v porovnání let 2010 a 2011.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Policejní prezidium Základní statistické údaje o trestné činnosti v roce 2011 plk. Mgr. Martin Červíček.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2014 Praha,
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2013 Praha, 13. února února 2014.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu Renata Novotná CYBER 2008 Praha, 14. listopadu 2008.
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
Mezioborovým vzděláváním ke zvýšení bezpečnosti seniorů 29. října 2015 Republikový výbor pro prevenci kriminality.
Trestní právo procesní Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Institut ochránce práv dětí
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů
Název vzdělávacího materiálu
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Transition Facility 2005 Twinning Projekt CZ
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Zajišťovací úkony v trestním řízení
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Veřejný ochránce práv.
Transkript prezentace:

Protikorupční balíček legislativní část (zákon o protikorupčních opatřeních) Ing. Martin Pecina, MBA ministr vnitra

Korupce jeden z nejzávažnějších problémů současné ČR je v pozadí veškeré organizované a závažné hospodářské kriminality, se kterými je nerozlučně spojena vede k ohromným ztrátám veřejných financí

Korupce nástroj nelegitimního ovlivňování politického procesu podporuje neefektivní nakládání s veřejnými prostředky či přímo jejich rozkrádání Zlepšení legislativních podmínek = potlačení korupce = zlepšení řady oblastí života společnosti

Obsah návrhu zákona I.Institut korunního svědka II.Spolupracující obviněný III.Protikorupční agent IV.Nastavení zákonných podmínek pro použití odposlechů telekomunikačního provozu a nasazení agenta V.Novelizace nového daňového řádu

Korunní svědek a spolupracující obviněný Smysl obou institutů = zavést možnost motivovat pachatele, aby významně přispěl k odhalení trestné činnosti výměnou za snížení trestu nebo i zastavení stíhání zájem společnosti na rozbití zločinných struktur převyšuje zájem státu na postihu jednotlivce

Podstata přerušení a následné zastavení trestního stíhání státním zástupcem za významnou pomoc při odhalení organizované kriminality Omezení použití jen u případů organizované kriminality nad 8 let sazby a u trestných činů s korupčním potenciálem I.Institut korunního svědka

pozitivní zkušenosti v zahraničí (Itálie, Německo, Polsko, Slovensko, USA), podobný návrh předložen Sněmovně již v roce 2004 k zavedení vyzývají i mezinárodní dokumenty (Rezoluce Rady EU č. 497Y0111(01) z 20. prosince 1996 o jednotlivcích, kteří spolupracují při soudním řízení v boji proti mezinárodně organizovanému zločinu, Úmluva OSN proti nadnárodnímu organizovanému zločinu)

Podmínky: doznání výpověď významně přispěla k objasnění odhalovaného zločinu vydání prospěchu z trestného činu a nahrazení škody od přerušení do zastavení stíhání se nedopustil úmyslného trestného činu I.Institut korunního svědka

Institut nelze aplikovat: čin svědka je závažnější než trestný čin, k jehož objasnění se zavázal svědek je organizátorem či návodcem objasňovaného činu činem svědka byla způsobena smrt nebo těžká újma na zdraví svědek splňuje podmínky pro mimořádné zvýšení trestu odnětí svobody I.Institut korunního svědka

Kontrolní mechanismy kontrola ze strany dozorového státního zástupce – - rozhoduje o korunním svědkovi kontrola ze strany dohledového státního zástupce, nadřízeného dozorovému možnost podnětu nejvyššímu státnímu zástupci k využití jeho pravomoci - rušit rozhodnutí státního zástupce o zastavení trestního stíhání korunního svědka I.Institut korunního svědka

II.Spolupracující obviněný dnes již existující institut Podstata: zaručené snížení trestu pachateli soudem pod spodní hranici trestní sazby za významnou pomoc při odhalení organizované kriminality (dnes pouze nezaručená možnost) Omezení: jen u zločinů, tj. trestné činy s horní sazbou min. 5 let (dnes min. horní hranice sazby 10 let)

II.Spolupracující obviněný Podmínky: doznání výpověď významně přispěla k objasnění odhalovaného zločinu čin svědka není závažnější než trestný čin, k jehož objasnění se zavázal

Kontrolní mechanismy označení pachatele jako spolupracujícího obviněného pouze při splnění zákonných podmínek – v pravomoci státního zástupce soudce před tím, než spolupracujícímu obviněnému sníží trest, ověří, zda skutečně splnil zákonné podmínky; pokud splněny dle jeho názoru nejsou, trest nesníží II.Spolupracující obviněný

III.Protikorupční agent nejde o agenta provokatéra – provokace je trestním právem obecně zakázána jde o úpravu a výslovné stanovení mezí používání předstíraného převodu a agenta zajistí agentům podmínky pro práci v podsvětí, pro pohyb mezi zločinci, kteří páchají trestnou činnost a které agenti pomáhají usvědčit agent efektivně použitelný proti jakékoliv organizované kriminalitě

III.Protikorupční agent návrat na tradiční min. horní sazbu 8 let jako podmínky pro použití agenta nový trestní zákoník - neplánovaně zvýšená hranice na 10 let (sazby trestných činů s organizovaným prvkem zachovány)  nasazení agenta není možné, pokud to neumožní mezinárodní smlouva –neexistuje jednotný výklad –taková úprava nutí policisty věnovat se analýze mezinárodního práva místo výkonu svých povinností

rozšíření i na jiné trestné činy s korupčním potenciálem než jen klasické korupční trestné činy: –pletichy v insolvenčním řízení –pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži – pletichy při veřejné dražbě – sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě –zneužití pravomoci úřední osoby III.Protikorupční agent

Beztrestnost agenta doplněna o trestné činy s vysokým korupčním potenciálem vztažena nejen k organizovaným zločineckým skupinám, ale i k ostatní organizované trestné činnosti III.Protikorupční agent

Kontrolní mechanismy agenta používá pouze policejní orgán dle trestního řádu agenti jsou výhradně speciálně vycvičení příslušníci policie z Útvaru speciálních činností řízení policejním orgánem použití agenta povoluje na návrh státního zástupce vrchního státního zastupitelství soudce vrchního soudu III.Protikorupční agent

Kontrolní mechanismy agent je povinen pro činnost volit pouze prostředky, jimiž není jiným osobám způsobována újma na jejich právech nad míru nezbytně nutnou státní zástupce je povinen min. jednou za tři měsíce zkoumat, zda trvají důvody pro použití agenta a zda je jeho činnost v souladu se zákonem dokumentaci o použití agenta předkládá policejní orgán státnímu zástupci III.Protikorupční agent

Kontrolní mechanismy pokud by se agent dopustil provokace, je jeho jednání protiprávní za provokaci trestné činnosti může být agent trestně stíhán důkazy provokací opatřené nelze použít v trestním řízení jako důkaz III.Protikorupční agent

IV.Nastavení zákonných podmínek pro použití odposlechů telekomunikačního provozu a nasazení agenta znění nového trestního zákoníku (účinného od 1. ledna 2010) výrazně omezuje okruh trestných činů, u kterých lze použít odposlechy a agenta původně šlo o trestné činy s horní sazbou 8 let, od 1. ledna by šlo jen o trestné činy se sazbou minimálně 10 let (pokud to neumožní mezinárodní smlouva) 21

IV.Nastavení zákonných podmínek pro použití odposlechů telekomunikačního provozu a nasazení agenta hrozí razantní a neplánované omezení možnosti použít tyto instituty návrh vrací zmíněnou hranici na původních 8 let rozšíření i na další trestné činy s korupčním potenciálem (viz protikorupční agent) nejde o rozšíření pravomocí oproti současnému trestnímu zákonodárství, ale o nápravu nechtěného důsledku, který nový trestní zákoník způsobil

Kontrolní mechanismy povolit odposlech může pouze nezávislý soudce odposlech se zpětně hlásí odposlouchávané osobě odposlechy podléhají kontrole kontrolním orgánem Poslanecké sněmovny: - možnost dělat kontroly -ministr vnitra dvakrát ročně předkládá zprávu o použití operativní techniky a jednou ročně analýzu jejich používání IV.Nastavení zákonných podmínek pro použití odposlechů telekomunikačního provozu

V.Novelizace nového daňového řádu dnes má policie ve striktně vymezených případech přístup k informacím z daňového řízení i před zahájením trestního řízení nový daňový řád (účinný od r. 2011) toto potřebné oprávnění ruší

obnovení přístupu k údajům z daňového řízení pro policejní útvary zaměřené na boj proti:  legalizaci výnosů z trestné činnosti  teroristickým aktivitám a vyhledávání zdrojů, z nichž jsou financovány  závažné hospodářské trestné činnosti, korupci a organizovanému zločinu oprávnění získat informace z daňového řízení též pro zpravodajské služby V.Novelizace nového daňového řádu

reakce i na kritiku ze strany OECD (Zpráva o uplatňování úmluvy a doporučení z roku 1997 o boji proti podplácení zahraničních veřejných činitelů - projednána v říjnu 2006) a GRECO (Zpráva hodnotící Českou republiku v oblasti prevence a boje proti korupci z května 2006) čeští daňoví úředníci nesmějí oznamovat podplácení veřejných činitelů orgánům činným v trestním řízení. V.Novelizace nového daňového řádu

Kontrolní mechanismy Prolomení mlčenlivosti pouze: při plnění konkrétního ověřitelného úkolu policie a pro boj s vymezenými druhy kriminality správce daně umožní přístup pouze policistům disponujícím speciálními evidovanými nepřenosnými průkazy V.Novelizace nového daňového řádu

Děkuji za pozornost