SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární ochrana v obcích
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Integrovaný záchranný systém
Požární ochrana – PREVENCE
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Financování JSDHO neinvestiční dotace
Povinnosti obce v oblasti požární ochrany
Požární ochrana v obcích
Rozdíly mezi SDH a JSDH obce
Organizace požární ochrany a dobrovolní hasiči
Požární ochrana v obcích
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Metodická pomůcka pro JSDH obcí Jihomoravského kraje.
Nástroje územního plánování
Řešení úrazů u členů JSDH obcí
Zpracoval : Josef Dvořák – SDH Bystřice
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Taktická a prověřovací cvičení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
ODBORNÁ PŘÍPRAVA ČLENŮ JSDHO
ŘÁD VÝKONU SLUŽBY v jednotkách JSDHO
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
plk. Ing. Pavel Dekret HZS Zlínského kraje ředitel odboru IZS a služeb
HZS ČR organizace a řízení
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Administrativní náležitosti zřizování JSDHO
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Organizace požární ochrany a dobrovolní hasiči
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Dokumentace k zajištění BOZP
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Požární ochrana v obcích Základní informace o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany 2013.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Jitka Fabianová Garant vzdělávání č. 3 – 1995 Lektor č. 9 –
Interní předpisy hotelu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Jednotky požární ochrany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Transkript prezentace:

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany 2011

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence2 JSDHO x SDH V obci zpravidla působí sbor dobrovolných hasičů (SDH), který je součástí občanského sdružení, působícího na úseku požární ochrany. V Plzeňském kraji jde výhradně o občanské sdružení „Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska“ (SH ČMS). Jde o dobrovolnou zájmovou organizaci občanů, která má svoje stanovy a řídí se jimi. Principy činnosti SH ČMS jsou dány zákonem o občanských sdruženích a Stanovami SH ČMS. Naproti tomu jednotka sboru dobrovolných hasičů obce (JSDHO) je „výkonnou“ jednotkou, kterou zřizuje obec podle zákona o PO a za účelem uvedeným v zákoně o PO. Členové JSDHO jsou zpravidla i členy SDH, ale nemusí tomu tak být ve všech případech, tj. členství v SDH nezakládá automaticky nárok na členství v JSDHO.

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence3 Právní základ Základní povinnosti obce (samostatná působnost) a obecního úřadu (přenesená působnost): § 29 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (zákon o PO), Podrobnosti v ustanoveních prováděcích právních předpisů, zejména: vyhl. č. 246/2001 Sb., o požární prevenci (vyhláška o požární prevenci), vyhl. č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění vyhl. č. 226/2005 Sb. (vyhláška o požárních jednotkách), Nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění NV č. 498/2002 Sb., (NV 172), v zákoně č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému (zákon o IZS), ve znění pozdějších předpisů a v dalších souvisejících právních předpisech.

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence4 Povinnosti obcí a obecních úřadů § 29 zákona o PO: Obec v samostatné působnosti: zřizuje a spravuje JSDHO, udržuje akceschopnost JSDHO, zabezpečuje odbornou přípravu členů JSDHO, materiální a finanční potřeby JSDHO a potřeby PO v obci, péče o členy JSDHO náhrada ušlého výdělku členu JSDHO (refundace mzdy), preventivní zdravotní prohlídky pro členy JSDHO,

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence5 Povinnosti obcí a obecních úřadů výstavba a údržba objektů požární ochrany dokumentace požární ochrany, ohlašovny požárů a další místa odkud lze hlásit požár, zdroje vody a jejich trvalá použitelnost, umožňuje dislokaci jednotek HZS v katastrálním území obce spolupracuje se sousedními obcemi při plnění úkolů požární ochrany organizuje preventivně výchovnou činnost, obecně závaznou vyhláškou: –vydává požární řád obce, –stanoví podmínky k zabezpečení PO při akcích, kterých se účastní větší počet osob

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence6 Povinnosti obcí a obecních úřadů § 29 zákona o PO: Obec v přenesené působnosti na úseku PO: zajišťuje účast velitelů a strojníků jednotky SDHO na jejich odborné přípravě, zajišťuje úkoly požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu Vybrané obecní úřady v přenesené působnosti: zabezpečují likvidaci MU mimo svůj územní obvod akceschopnost jednotky SDHO k zásahům mimo svůj územní obvod na základě plošného pokrytí zabezpečují nepřetržitou pracovní pohotovost mimo pracoviště v počtu nejméně jednoho požárního družstva o sníženém početním stavu (1+3).

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence7 Povinnosti obcí a obecních úřadů Obec plní obdobně povinnosti na úseku požární ochrany uložené zákonem o PO právnickým a podnikajícím fyzickým osobám, Za tím účelem se obcím doporučuje zřídit funkci technika požární ochrany (§ 11 zákona o PO) nebo tuto činnost zajišťovat preventistou SDH (dohodnout možnou fin. odměnu apod.)

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence8 Dokumentace PO obce o JSDHO Dokumentaci požární ochrany obce tvoří: dokumentace o zřízení jednotky SDHO nebo společné jednotky požární ochrany: - zřizovací listina, - příslušná smlouva, pokud se zřizuje společná jednotka požární ochrany, - stejnopis jmenovacího dekretu velitele, - seznam členů jednotky - doklad o jejich zdravotní způsobilosti

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence9 Dokumentace PO obce řád ohlašovny požárů, který upravuje - způsob přijímání hlášení o požáru - oznámení požáru na operační a informační středisko - vyhlášení požárního poplachu v obci

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence10 Dokumentace PO obce Součástí (přílohou) řádu ohlašovny požárů je: - seznam sil a prostředků - seznam důležitých telefonních čísel, Řád ohlašovny požárů se pravidelně kontroluje, aktualizuje a udržuje v souladu se skutečným stavem. Je uložen na ohlašovně požárů, (v kopii na obci) a je součástí školení obsluhy ohlašovny požárů.

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence11 Dokumentace PO obce dokumentace k zajištění preventivně výchovné činnosti (PVČ) v obci obsahuje: - rozpracování PVČ pro místní podmínky, - plán PVČ na období kalendářního roku - vyhodnocení preventivně výchovných akcí za uplynulý rok.

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence12 Dokumentace PO obce Požární řád obce - vymezení činnosti osob pověřených zabezpečováním požární ochrany v obci, - podmínky požární bezpečnosti při činnostech v objektech nebo v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru s ohledem na místní situaci, - způsob nepřetržitého zabezpečení požární ochrany v obci, - kategorii jednotky SDH obce, její početní stav a vybavení, - přehled o zdrojích vody pro hašení požárů a podmínky jejich trvalé použitelnosti (pravidelná kontrola provozuschopnosti 1x za rok + záznam o kontrrole, uložit na obci – mohou provádět členové JSDHO nebo preventista SDH)

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence13 Dokumentace PO obce Požární řád obce - stanovení dalších zdrojů vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti, - seznam ohlašoven požárů v obci a ve všech jejích částech a dalších míst, odkud lze hlásit požár, jejich označení - způsob vyhlášení požárního poplachu v obci. - seznam sil a prostředků jednotek POz poplachového plánu pro obec

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence14 Dokumentace PO obce dokumentace k zabezpečení: - požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob, - úkolů požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu. Tato dokumentace obsahuje: * seznamy osob určených do jednotky SDH obce a v případě, že obec jednotku nemá, seznam osob určených do požární hlídky, * seznamy osob určených do jednotky SDH obce a v případě, že obec jednotku nemá, seznam osob určených do požární hlídky, * plán požárních preventivních opatření na úseku požární ochrany v období stavu ohrožení státu a válečného stavu. plán výkonu služby členů jednotek SDH vybraných obcí a to včetně jejich pohotovosti mimo pracoviště.

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence15 Dokumentace PO obce Součástí dokumentace požární ochrany obcí je také další dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti zpracovaná a vedená podle zvláštních předpisů (např. zákon č. 59/2006 Sb. o prevenci závažných havárií). Dokumentace se ukládá takovým způsobem, aby byla k dispozici zejména orgánům krajů a obce a kontrolním orgánům. Ověření aktuálnosti dokumentace požární ochrany obce, případně vyhodnocení její účinnosti provádí ten, kdo dokumentaci vydal, a to jedenkrát ročně (se záznamem o kontrole dokumentace).

SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence16 Podrobnosti k naplňování povinností obcí a obecních úřadů na úseku požární ochrany budou uvedeny v písemném materiálu pro obce. Děkuji za pozornost