ZDRAVOTNĚ SOCIÁLNÍ SLUŽBY V TERÉNNÍ PÉČI Mgr. Lucie Brožková
Situace v ČR Cca 450 poskytovatelů domácí zdravotní péče Dle údajů APSS – 110 poskytovatelů DP a SS - pečovatelská služba 80% - osobní asistence 3% - odlehčovací služby 17% Dle finančních ukazatelů – 1 den DP pojištěnců VZP 150,-/den 1 den SS cca 4440,- (18 mil Kč na hygienickou péči 2014)
Výhody a nevýhody propojení služeb Výhody Komplexní péče o klienta Jedna organizace zajistí komplexní potřeby klienů Vícezdrojové financování - ZP - MPSV x vyrovnávací platba - dotace měst a obcí - platby od uživatelů - dary, granty Nevýhody Velká administrativní zátěž (standardy, výkaznictví, žádost o dotace, registr poskytovatelů – MPSV) Vytvoření nové pracovní pozice – Sociální pracovník Nemožnost legislativního propojení MPSV + MZ Neziskovost SS Systémy kontrol Nefunkčnost ÚP Supervize Vzdělávání
Kazuistika Žena, 54 let, dg: ca prsu před 4 roky Anamnéza: RA: matka zemřela V 45 letech na ca prsu, otec zemřel v 70 letech IM PA: učitelka základní školy SA: rozvedená, děti 0, přítelkyně ze sousedství Léčba: paliativní léčba
Popis případu: Před 4 roky zjištěn ca prsu Pacientka odmítla ablaci prsu a odstranění uzlin, proběhla pouze radioterapie Před půl rokem došlo k recidivě onemocnění, při mírném podvrtnutí došlo k fraktuře krčku stehenní kosti - při vyšetření zjištěny metastázy v kostech Pacientka umístěna na LDN Do DP se dostává po tel. kontaktu sociální sestry v nemocnici, pacientka podepsala reverz – chtěla umřít doma
Indikace: DP – 1x D RHB SS – pečovatelské služby 3xD 1 hod. pomoc s hygienickou péčí donáška a příprava stravy drobný úklid domácnosti S postupem času a rozvojem onemocnění bylo potřeba po dohodě s lékařem navýšit návštěvy DP Pacientka plně imobilní, nepřála si hospitalizaci Nárůst pečovatelských a zdravotních služeb
Byl stanoven denní plán péče: PL navýšil návštěvy 3xD 1 hod PS byla navýšena na 6 hod denně -) byla zajištěna péče od 6.00 hod do 22 hod, v 24,00 aplikace MO Byl zaveden polohovací záznam – prevence dekubitů, list P+V, dokumentace bolesti Členové týmu – zdravotní sestry, fyzioterapeut, pečovatelky si v písemné podobě předávali veškeré informace, co se během jejich návštěv událo, jak s pacientkou pracovali Tato péče trvala 2 měsíce, pacientka zemřela dle přání doma za asistence našeho týmu
Kontrola kvality služeb MPSV na co si dát pozor Kontrolu může zahájit inspekce MPSV bez statutárního zástupce Námitku proti podjatosti inspekce může vznést jen ten, kdo převzal protokol o zahájení kontroly Při rozhovorech s klienty inspekce nezjišťuje kvalitu poskytování péče, ale úmyslně zavádějícími otázkami zjišťuje informovanost klienta v sociálním zákoně Porušují kodex inspektorů tím, že srovnávají svoje zařízení s vaším x zcela odlišným Jejich podklady z registru poskytovatelů nebývají aktuální
Kontrola kvality služeb MPSV na co si dát pozor Inspektorky hodnotí kvalitu dle subjektivních pocitů – bez jednotnosti teritoria, spektra klientů, materiálního a personální zabezpečení Kontrola kvality probíhá několik let po registraci sociálních služeb, při zjištěných nedostatcích jste 5 let poskytovali nekvalitní péči Hodnotí dokumenty, které nejsou zákonem stanovené, ale slouží jako vnitřní informativní předpis Dle sdělení inspektorek si poskytovatel stanovuje pravidla i obsah služby, nestanovuje si je klient !!!! !!!! Klíče!!!!
Děkuji za pozornost