Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.2 František Gellner Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_23   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
BOŽENA NĚMCOVÁ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jan Neruda Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
¨-4-.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Česká hymna a její tvůrci
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
„LÁSKA/SMRT TRAKTOR/SRP“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20. století – František Hrubín Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Česká literatura 20. století Ročník třetí Datum tvorby AnotaceFrantišek Hrubín, tvorba 30. let, Hirošima, Romance pro křídlovku Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test. Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

František Hrubín 1910 – 1971

ŽivotŽivot narodil se v Praze, dětství prožil v Posázaví nedokončil studia práv ani filosofie, pracoval v Městské knihovně v Praze, od 1946 se věnoval výhradně literatuře mezi jeho přátele patřili Seifert, Hora, Halas 1939 se oženil, narodily se mu dvě děti – impuls k tvorbě pro děti. Byl redaktorem časopisů Zlatý máj a Mateřídouška Fotografie Františka Hrubína na tomto odkazu: Attach//photos/pers b8d76b.jpg

ŽivotŽivot Na 2. sjezdu Čsl. spisovatelů kritizoval úroveň české literatury, poezii přirovnal k labuti s křídly zamrzlými v ledu. Jeho projev byl přijat s nadšením, ale po půl roce „problémů“ odvolal V 60. letech byl redaktorem v Čsl. spisovateli Velký vliv na něj měla jihočeská krajina, od 50. let často pobýval v Chlumu u Třeboně Potýkal se celý život s těžkou závislostí na alkoholu, zemřel v Českých Budějovicích

TvorbaTvorba 30. léta Zpíváno z dálkyKrásná po chudobě, Země po polednách Zpíváno z dálky, Krásná po chudobě, Země po polednách – milostná a přírodní lyrika, spojení s Posázavím, metafory, hledání jistot uprostřed chaosu, opora v rodné zemi, víra v Boha, melodičnost a lyričnost veršů, pravidelný rytmus a rým Krásná po chudobě – okouzlení životem, ale i motivy smrti, je zřejmý vliv Máchy, cituje Máj (ach, zemi, krásnou…) – motiv celé sbírky, ovlivněn i jambem. Vyslovuje naději, že bude lépe tu.cz/foto2/ _.jp eg

TvorbaTvorba 40. léta Včelí plást, Země sudička, Cikády, Mávnutí křídel – sbírky navazující na předchozí poetiku, motiv země jako jediné jistoty 1945 Chléb s ocelí – změna poetiky, objevuje se patos, ale nejde o povrchní oslavu boje proti fašismu

Hirošima lyrickoepická báseň, reakce na svržení atomové bomby. Sbírka je propojením paralelních příběhů lidí, do nichž zasáhne katastrofa (žena pije víno, dva lidé se milují, chodec jde domů), objeví se záblesk. Výbuch bomby chápe jako konec starého světa. Marxistická kritika toto dílo zkritizovala a básníkovi doporučila, aby se rozhodl, zda chce budovat socialismus, nebo vyjadřovat smutek pro imperialisty. Hrubín se načas odmlčel.

Další tvorba Další sbírky: Můj zpěv, Až do konce lásky, Lešenské jesličky Proměna – 1957 – varuje před ohrožením planety. Prolínají se zde dva motivy – obraz klidného letního dne u Vltavy a mýtus o Daidalovi a Ikarovi. Varuje před přeceněním techniky, což může vést ke katastrofě.

Romance pro křídlovku Romance pro křídlovku poéma, je příběhem první, nešťastné lásky, která je chápána v několika řasových úsecích. Nejsou řazeny chronologicky, ale podle promyšleného kompozičního plánu. Obsahuje milostnou, přírodní i meditativní lyriku. Příběh se odehrává v okolí Lešan Dějová linie stojí na příběhu mladého, bezradného chlapce, který se zamiluje osudově do 15 leté Teriny od kolotočů. Domlouvají se na společném útěku, ale Terina nakonec odjíždí. Až po letech se od svého soka Viktora dozví, že krátce nato Terina zemřela na záškrt. V jeho vzpomínkách ale zůstává mladá, čistá a krásná.

Romance pro křídlovku Romance pro křídlovku Téma: první setkání s láskou, ale smrtí zároveň. Hrdina se pohybuje blízko smrti, umírá mu dědeček, jeho smrt je ale na rozdíl od Terky přirozeným zakončením plného a bohatého života. Druhou dívkou je Tonka - živočišná, je protikladem čisté Teriny Motiv křídlovky – hraje na ni Viktor, provázela lidi na venkově od narození až do smrti (svatby, tancovačky, pohřby) static.eu/images/cover/book/1/4/7/3/1/Romance- pro-kridlovku-Frantisek-Hrubin---w-245-h-354.jpg

DramataDramata Srpnová neděle – lyrická hra, postupně se odhalují charaktery lidí trávících dovolenou u jihočeského rybníku. Není zde žádný výrazný dramatický motiv, spíše vykreslení charakterů (připomíná Čechova). Odkrývá se jejich pocit zbytečnosti, nejsou si ani schopni naslouchat a porozumět si. Jedna z postav má výrazné autobiografické rysy, vnímá okolí s ironickým nadhledem, často cynicky komentuje. Hra byla s velkým úspěchem uvedena v Národním divadle Další dramata: Křišťálová noc, Kráska a zvíře

PrózaPróza Zlatá reneta – hlavní hrdina je stárnoucí knihovník Jan Moulis, uvědomuje si marnost svého dosavadního života. Šancí pro něj je návrat na venkov k místu schůzky se svou životní láskou, na kterou kdysi nepřišel. Klid však nepřichází, místo bylo zatopeno Slapskou přehradou a tím ztrácí poslední naději, že jeho život získá nějaký smysl

Tvorba pro děti Říkejte si se mnou, Zvířátka a Petrovští, Říkejte si abecedu, Ladův veselý přírodopis, Špalíček pohádek…, převyprávěl i např. Pohádky tisíce a jedné noci mazonek.cz/ob razky/kuratko- a-obili-miler- zdenek-hrubin- frantisek- e33436-full.jpg erinzerce.cz/x- cz/inz/4704/ spalicek- versu-a- pohadek- frantisek- hrubin-1.jpg

František Hrubín je tichý extatik a mámivý melodik. F. X. Šalda 1ek_Hrub%C3%ADn d.wikimedia. org/wikipedi a/commons/ thumb/f/f2/ Fr_Hrubin57.png/800px- Fr_Hrubin57.png

Jaký vztah měl Hrubín k Jižním Čechám? Kterou sbírku oficiální kritika zkritizovala? Co je typické pro tvorbu 30. let? Jaký je básníkův pohled na smrt ve sbírce Romance pro křídlovku? Jaké sbírky napsal pro děti? Do jakých dětských časopisů přispíval? OtázkyOtázky

VLADIMÍR PROKOP. Přehled české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.soft, Literatura pro 3. ročník středních škol. 1. vyd. Brno: Didaktis, ISBN Zdroje obrázků použitých knih citovány přímo v textu Zdroje: