Vzdělávací program Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená poradcům CZ.1.07/3.2.11/02.0094 PSYCHOLOGICKÝ POHLED NA INSOLVENCI 24.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
JAK JEDNAT S PROBLÉMOVÝM KLIENTEM?
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
PSYCHICKÉ JEVY.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Emoce (city).
OSOBNOST.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Náročné životní situace
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
K OMUNIKACE. K ONFLIKT Zkuste napsat, co je konflikt? (Jak vzniká? Jaké má znaky?) Platí, že konflikt = hádka? Jakým způsobem je možné konflikty.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Psychologie II Sociální psychologie
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Komunikace s rodiči.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
1 Poradenský rozhovor Faktory účinnosti. 2 Faktor komunikace Vyjednávání při konfliktech – problémech –Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta.
Teorie vzdělávání dospělých
Diagnostika třídních kolektivů Práce s třídními kolektivy
Specifické metody SP LS 2014
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Pedagogická komunikace
ZÁKLADY ASERTIVITY.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Komunikace.
Náročné životní situace
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Rodičovství biologické a pěstounské
Interkulturní adaptace
Transkript prezentace:

Vzdělávací program Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená poradcům CZ.1.07/3.2.11/ PSYCHOLOGICKÝ POHLED NA INSOLVENCI JUDr. Mgr. Joža Spurný, PhD.

V čem může být psychologie užitečná insolvenčnímu poradci?

Psychologie může být užitečná zejména při: odhadu osobnosti dlužníka (potenciálního klienta) porozumění chování a prožívání klienta, (jedince ve stresu) komunikaci s různými typy dlužníků (zejm. problémovými) ovlivňování postojů dlužníka k oddlužení a další:……………………………………

Proces prožívání insolvence dlužníkem Vnímá situaci, emocionálně ji prožívá Hodnotí, hledá příčiny, zvažuje následky Přijímá sicuaci jako reálně existující, zvažuje možnosti jejího řešení Rozhoduje se pro jedno z možných řešení Jedná Získává zpětnou vazbu o účinnosti řešení

Jaká je role insolvenčního poradce?

Role poradce v insolvenčním procesu Posilovat schopnost dlužníka reálně vnímat a analyzovat informace potřebné k řešení situace Podporovat dlužníka při jeho rozhodování o způsobech možného řešení Pomoci dlužníkovi při adaptuaci na novou roli (jedinec v insolvenci) Udržovat a posilovat motivaci k aktivnímu přístupu k oddlužení Vytvářet podmínky minimalizující vliv stresorů

Jak lze snížit stres, pramenící z insolvenční situace?

Snížit stres lze Zmírněním požadavků ve vědomí jedince Zvýšením připravnosti zvládat nároky situace

Kdo představuje problémového klienta a v čem?

Typologie problémových klientů (podle schopností a motivace) Motivovaný jedinec se sníženými schopnostmi Schopný, avšak nemotivovaný jedinec Neschopný a nemotivovaný jedinec

Typologie problémových jedinců (podle chování) Agresivně jednající jedinec Manipulující jedinec Jedinec rigidně setrvávající na svých postojích, názorech Okázale vystupující, sociálně exhibující jedinec

Jak postupovat? Registrovat projevy Uvědomit si, co to dělá se mnou Odhadnout, co je příčinou chování jedince Zvolit prostředky a postupy k řešení situace, k ovlivnění jednání klienta

Agresivně jednající klient Vyhrožuje, křičí, nadává, útočí, agresivní vůči osobám, předmětům Aktuálně rozrušený frustrovaný Póza, osvojený způsob chování Překřikuje vlastní strach Agrese jako osobnostní rys, agresor „od Boha“ Vztek, strach obavy, tendence k protiagresi Zastavit tendenci k vlastní protiagresi Vyjádřit porozumění pro jeho rozčilení Dát prostor vyventilovat emoce Asertivně k problému

Manipulující klient Jedná zdvořile, ventiluje emoce,, lichotí, vydírá, zkouší to po dobrém i po zlém, Nejistota Naučená bezmoc Těží z aktuální situace Zlost, ponížení, pocit nekompetentnosti, „dělá ze mne blbce“ Vyjádřit své pocity („vadí mi…“) Poskytnout zpětnou vazbu Poukázat na neúčelnost jeho chování Asertivně k problému

Předvádějící se klient Projevuje se velikášsky, „Já“, poučuje, předvádí se Prezentuje svoji sociální roli Uplatňuje přístup „Já jsem OK – Ty nejsi OK!“ Skrývá sociální nejistotu, úzkost Narušené sebevědomí, nejistota, pocit nekompetentnosti, vztek Vymezit role Projevit svoji kompetentnost řešit problém Dát mu pocit jedinečnosti Zbavit ho publika

Neústupný, rigidně setrvávající na svých názorech Rigidně setrvává na svých postojích, názorech, hluchý k našim argumentům, neústupný Přesvědčení o své pravdě Neschopnost a neochota přijmout jiný názor Strach ze ztráty image Pocit bezmoci, vztek, lítost, zvýšená akčnost („syndrom loveckého psa“) Definovat problém Volit nedirektivní způsob přesvědčování Ocenit ústupky Asertivně vyjádřit svůj postoj, názor

Dovednosti, užitečné pro výkon profese insolvenčního poradce?

Dovednosti, užitečné pro výkon profese insolvenčního poradce Navázat kontakt Empaticky naslouchat Efektivně komunikovat (vzhledem k cíli a účelu komunikace) Stimulovat klienta Pružně reagovat Zvládat konflikty Vytvářet a udržovat image odborníka Další: ………………………………………………………….

Nejčastější typy rozhovorů K získání informací („investigativní“) K poskytnutí informací (vysvětlující, poučující) Motivační K ovlivnění postojů, názorů (persuazní) K poskytnutí psychické podpory (intervenční)

K získání informací  Účel komunikace (potřeba mluvčího): získat, příp. doplnit potřebné informace  Potřeby komunikačního partnera, jeho prožitky a projevy: pocit bezpečí („proč se ptá?“) aktivace (nabuzení), vyvolání zvědavosti, zájmu, ostražitost, pocit ohrožení, ochota poskytnout – neposkytnout požadované informace  Prostředky komunikace: otázky (otevřené, ne proč?!), způsob kladení otázek  Postup: navázat kontakt, vysvětlit, zdůvodnit, stimulovat komunikačního partnera (pohybovat se v okruhu jeho zájmů a potřeb) jasně formulovat cíl komunikace a otázky (kdo, co, kde, kdy, jak – pozor na proč?) ujistit partnera o účelu komunikace, o způsobu naložení s informacemi

K poskytnutí informací (vysvětlující, poučující)  Účel komunikace (potřeba mluvčího): poskytnout komunikačnímu partnerovi informace  Potřeby komunikačního partnera, jeho prožitky a projevy: potřeba poznání, pochopení, ochota - neochota přijmout příp. odmítnout poskytované informace (kognitivní disonance), přijímá informace – ptá se, příp. tendence bránit se informacím (které neodovídají jeho představě), na základě informací se rozhoduje  Prostředky komunikace: objasňování vysvětlování, popis a analýzu jevu, situace, hledání vazeb, pomoc při hledání příčin  Postup: navázat kontakt, zjistit motivovanost partnera přijímat informace (kdo má potřebu mít informace ?), jaký význam mají informace pro příjemce? Poskytnout informace (strukturovat, navazovat na informace, kterými již disponuje, zaujmout, atraktivita informací – novost, ověřit, zda-li pochopil smysl sdělovaného

Motivační rozhovor  Účel komunikace (potřeba mluvčího): Vyvolat zájem, zvýšit ochotu komunikačního partnera ke změně, k aktivitě  Potřeby komunikačního partnera, jeho prožitky a projevy: potřeba bezpečí, jistoty, neochota či nechuť vstupovat do nových, neznámých situací, vztahů, obavy (strach),  Prostředky komunikace: prostředky ke snížení odporu: předáváním rad, odstraňováním překážek, nabídka výběru, snižováním přitažlivosti, uplatnění emptie, poskytování zpětné vazby, vyjasňování cílů  Postup: identifikovat potřeby komunikačního partnera odhadnout příčinu nezájmu, nízké motivovanosti využít prostředky ke snižování klientova odporu poskytovat pozitivní zpětnou vazbu

K ovlivnění postojů, názorů, (persuazní)  Účel komunikace (potřeba mluvčího): dosáhnout změny názoru, postoje, jednání klienta  Potřeby komunikačního partnera, jeho prožitky a projevy: Vyvolání kognitivní disonance, tendence klienta k odporu, potřeba hájit vlastní stanovisko, názor, obranný postoj, vnitřní konflikt, ochota – neochota postoj změnit (a následně i chování)  Prostředky komunikace: Metody ovlivňování a přesvědčování  Postup: Prezentovat rozdílná stanoviska (ověřit, zda je chápu správně) Posouzení klientových stanovisek, v čem vidím klady a neostatky jeho postoje – „ano, ale…“ Prezentace a zdůvodnění vlastního stanoviska Ke zdůvodnění vlastního stanoviska použít metody ovlivňování a přesvědčování Poskytnout pozitivní zpětnou vazbu (i při malých změnách)

Intervenční rozhovor (poskytující psychologickou podporu)  Účel komunikace (potřeba mluvčího): Poskytnout psychologickou podporu jedinci s problémem  Potřeby komunikačního partnera, jeho prožitky a projevy: Potřeba klienta prezenovat svůj problém, potřeb a porozumění, pocitu bezpečí, ostych, emoční napětí  Prostředky komunikace Aktivní naslouchání, akceptace, prafrázování, otázky, reflektování pocitů klienta  Postup: Projevit ochotu naslouchat a slyšet Posilovat ochotu komunikovat Pomocí otázek pomáhat klientovi získat náhled, odstu od problému )radit se nedoporučuje) V případě závažného problému doporučit odborníka

Děkuji za: a)Aktivní účast b)Předstíranou pozornost c)Nerušící přítomnost