Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:leden 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Záměrem této sady výukových materiálů je poskytnout žákům informace o zdrojích elektrické energie používaných v motorových vozidlech, jejich principech, konstrukci, provozu, údržbě a závadách a opravách. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Elektronika. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na části a princip elektronického zapalování.
Zásadní rozdíly proti starším typům: se změnila regulace předstihu z mechanické na elektronickou má řídící jednotku Činnost řídící jednotky motoru: na svých vstupech dostává od snímačů informace o motoru podle vstupů a svého programu ovládá výstupy Obr. 1. vstupyvýstupy snímač otáčekzapalovací cívka snímač tlaku sánívstřikování paliva snímač teplotya další lambda sonda a další…
Regulace předstihu elektronického zapalování Místo mechanických regulátorů stanovuje předstih řídící jednotka na základě signálů snímačů otáček, tlaku v sacím potrubí, někdy i teploty chladící kapaliny a dalších. Obr. 1.
Části: zapalovací cívka koncový výkonový stupeň řídící jednotka rozdělovač VN VN kabely snímač otáček snímač podtlaku sání Obr. 2. indukční cívka s koncovým výkonovým stupněm
U elektronického zapalování je v programu ŘJ pro každou kombinaci otáček a podtlaku nastavena hodnota předstihu. Údaje lze zobrazit v tabulce, nebo graficky jako datové pole. Obr. 3.
Výhody elektronického zapalování: minimální nebo žádná údržba (pouze výměna svíček) bezporuchový provoz přesnější řízení motoru vyšší výkon nižší spotřeba a emise možnost využití dalších snímačů pro řízení motoru (např. lambda) kultivovaný chod motoru možnost omezení otáček využití ŘJ pro řízení dalších systémů (např. regulace tlaku turba) možnost SW úprav
1. Čím se zásadně liší elektronické zapalování od tranzistorového? 2. Jaké jsou části elektronického zapalování? 3. Popište činnost ŘJ motoru. 4. Co je to datové pole? 5. Jaké jsou výhody elektronického zapalování proti tranzistorovému?
GSCHEIDLE, Rolf a kol. Příručka pro automechanika. Praha: Sobotáles CZ, 2007, ISBN Ing. ZDENĚK, Jan; Ing. ŽDÁNSKÝ, Bronislav; Ing. KUBÁT, Jindřich. Elektronika motorových vozidel I. Brno: Avid, spol. s r.o., 2009, ISBN Seznam obrázků: 1. AUTOR NEUVEDEN. Vstřikování benzínu [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: automotivetechnology.cz/media/db_application/stage_components/powertrain/elektronisches -steuergeraet-motronic_emo~1.jpg 2. BC. RICHARD STEKLÝ. Bosch BMM [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. AUTOR NEUVEDEN Fiat Grande [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: