Marketing pro NNO aneb jak se nenechat semlít Postřehy z letošního ročníku soutěže Být vidět Tomáš Jindříšek & Matěj Novák
Konkurence je velká, odlište se …
Pár poznámek z letošní ročníku Být vidět „Nápadité, velké vizuály Hezká fotka, další obsah už ne tak pěkný Přehlednost i pro neznalce! Vytáhnou to podstatné, obětovat i velké věci Pozor na neprofesionalitu (Word) Pěkná, ale depresivní Méně textů, více nadšení! Umělecké dílo nemusí být studené Černobílé - jen odůvodněně Grafy – vizualizace pěkná, ale pak všude!“ Ne každého vaše téma zajímá – vytáhněte to podstatné Nejhorší pocity - Pasivita, unylost, nezájem, bezmocnost Správně - Aktivita, radost, pomoc, alarmující, prozření
Komunikace je dlouhodobá Uvažujte dlouhodobě Co je integrovaná kampaň Jedna vlaštovka jaro nedělá Méně je více
Může vedle velkých uspět malý? Klíčové otázky Je možné vedle zvětšující se konkurence uspět? Jak zaujmout, když jiní jsou větší a mají více prostředků? Kde na to mám vzít čas?
Zjednodušte komunikaci… Méně je více Na druhé straně „sedí“ normální člověk ne grantový úředník… Používejte srozumitelný jazyk Vytvořte pozitivní diskriminaci vybraných informací… (nedávejte všechno všem…) Buďte struční
Máte správnou cílovou skupinu? Řada neziskových organizací cílí komunikaci příliš pocitově… Některé nekomunikují vůbec, protože „to nepotřebují“… Jiné nedokážou svou myšlenku „prodat“
… je třeba vylézt z ulit
Buďte tam, kde jsou lidé…
Klíčová je vyváženost emocí a logiky
Nestačí mít přehledné informace, ale i emoce…
Nemluvte o sobě, ale o svých klientech
Sami poznáte kvalitu…
Navoďte atmosféru…
Shrnutí: 4 klíčové aspekty komunikace Srozumitelnost Umožňuje se zapojit osloveným OdlišnostPřesvědčivost
Otevřete-li se více lidem, lidé se více otevřou vám… Moderní neziskovka v moderní době Být aktivní Zapojte vaše dárce i klienty Získávat prostředky a jen dělat svou užitečnou práci přestává stačit… Musíte objasňovat své poslání, svou činnost…
Fundraising: Buďte konkrétní…
Zamyšlení - Kolik to bude stát a kdo to bude dělat? Jednoduché řešení - v řádů tisíců nebo desetitisíců Složitější řešení - desítky tisíc až statisíce Další náklady – webhosting, reklama, tisk, optimalizace…. však víte Zvažujte Můžete platit, nebo využít granty…. „Ale… nemůže to někdo udělat jako sponzorský dar?“ „Nemůžu si to udělat sám?“ „A když to někdo udělá zdarma, bude se o to starat?“ Doporučení Kombinujte, nechte si možnost aktualizace Využívejte nástroje zdarma Buďte nicméně vždy profesionální a nešetřete na nesprávném místě
Nemusíte dělat vše, důležité je začít… Napište si dnes alespoň tři jednoduché myšlenky, které uděláte hned zítra…
Kontakt Tomáš Jindříšek