 biologicky – první známky pohlavního zrání (objevení prvních sekundárních pohlavních znaků) a znatelnou akcelerací růstu, na druhé straně dovršením.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Charakteristika období dospívání
Emoce (city).
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
OSOBNOST.
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
Obecná a vývojová psychologie Přednáška dne
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Motivační témata a životní příběhy
Období mladé dospělosti
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Člověk a dospívání Petr Machala.
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
(Presenium) Jiří Vítovec
Teorie vzdělávání dospělých
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Biologické děje v dospívání
Základní charakteristika
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Obecná a vývojová psychologie Přednáška
Teorie vzdělávání dospělých
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Postnatální období –starší školní věk
Psychologie adolescentů
Socializace Kejřová.
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Transkript prezentace:

 biologicky – první známky pohlavního zrání (objevení prvních sekundárních pohlavních znaků) a znatelnou akcelerací růstu, na druhé straně dovršením plné pohlavní zralosti (plné reprodukční schopnosti) a dokončení tělesného růstu  psychicky – celková emoční labilita, nástup formálně abstraktního myšlení apod.  sociálně – občanský průkaz, profesionální orientace apod.

 Období pubescence 11 – 15 let  prepuberta 10 – 13 let: první známky pohlavního dospívání, obyčejně i vlnové zrychlení v růstové křivce, končí nástupem menarche u dívek, první emisí semene u chlapců  puberta 13 – 15 let: trvá do dosažení reprodukční schopnosti  Období adolescence /22 let  postupně se dosahuje plné reprodukční zralosti a dokončuje se tělesný růst  tělesný růst není rovnoměrný „samá ruka a samá noha“, Zeller – „druhá proměna tělesné stavby“

Havighurst uvádí několik vývojových úkolů:  Přijetí vlastního těla, fyzických změn, včetně pohlavní zralosti a pohlavní role.  Kognitivní komplexnost, abstraktní myšlení, schopnost aplikovat intelektový potenciál v běžném životě.  Uplatnění emocionálního a kognitivního potenciálu ve vrstevnických vztazích, schopnost vytvářet a udržovat vztahy s vrstevníky obojího pohlaví.  Změna vztahu k dospělým, zejména rodičům, autonomie, případný respekt a tolerance.  Získání představy o ekonomické nezávislosti a směřování k určitým jistotám, volba povolání, profesní kvalifikace.  Získání zkušeností v erotickém vztahu, příprava na partnerství, rodinu.  Rozvoj intelektu, emocionality a interpersonálních dovedností zaměřených ke komunitě a společnosti.  Představa o budoucích prioritách a cílech, o stylu života.  Ujasnění hierarchie hodnot, reflexe stabilizace vlastního vztahu ke světu a životu.

 Adolescence jako bouře a konflikt  G. Stanley Hall  Adolescence z pohledu psychoanalýzy  S. Freud  Adolescence z pohledu psychosociální teorie  E. H. Erikson  Adolescence jako proces učení, poznávání a přijímání rolí

 Adolescence jako konceptualizace vlastního životního prostoru  Adolescence jako utváření vlastního vývoje  Adolescence jako "druhé narození", resp. první obrat do nitra člověka/pubescenta  J. J. Rousseau

Fáze pre-puberty (11-13 u dívek, trochu později u chlapců)  zahájena prvními projevy sekundárních pohlavních znaků, růstovou vlnou  k propuknutí puberty je potřeba určitá kritická hmotnost u dívek  menarché  nástupem menarche / emisí semene prepuberta končí  změny CNS - EEG – theta nebo sub-theta vlny  převaha alfa aktivity se ustavuje definitivně po 16. roce  skutečná reprodukční zralost 1-2 roky po menarché, růst pohlavních orgánů až k 20. roku, u chlapců ještě po 20. roku růst testes  pubescence ukončena skutečnou reprodukční schopností - spíše biologická rovina stabilizace Adolescence (15-20/22let):  psychická stabilizace  terciální pohlavní znaky

Tělesný růst a dispozice  CH: 171cm v 15 letech – 178cm v 18 letech  D: 164cm v 15 letech – 165cm v 18 letech  Harmonizace proporcí – dospělý vzhled – zřejmé odlišení ženské a mužské postavy  Mutace – kolem 16. roku  Zvýšená funkce kožních žláz  Středem pozornosti tělo

 Vývojové moratorium – dítě odkládá přijetí role dospělého, uchyluje s k zájmům (někdy i nevhodným party, drogy) - někdy těžké odlišit vývojové moratorium od vývoje k poruše osobnosti  Rozvoj motoriky – kladný vztah ke sportu  Vnímání: rozvoj vizuálního, souvisí mnohem více s abstraktním myšlením; přesnost, diferencovanost  Představy: méně živé, fantazírování - denní snění x zároveň se vytrácí eidetická představivost  Pokračuje vývoj řeči – vytváří se větší slovní zásoba  Učení na základě logických souvislostí na rozdíl od memorování

 Intelektové schopnosti se blíží maximálnímu výkonu (pružné a tvořivé myšlení)  Paměť: zvyšování kvantity i kvality informací uložených v dlouhodobé paměti + účinnější strategie, které usnadňují zapamatování  Pozornost: lepší exekutivní, vůlí řízená pozornost  Myšlení: postupné uvolňování se ze závislosti na konkrétní realitě – formální operace: „vyvozují se soudy o soudech, myslí se o myšlení“, schopnost uvažovat hypoteticky  tj.: 1) připouštějí variabilitu různých možností  2) dokážou uvažovat systematičtěji

 Období emoční lability, „období krizí a bouří“  Hormonální změna sama o sobě stimuluje změny - nárůst emočního zmatku  Emocionální reagování často méně přiměřené podnětu  Pubescence – negativismus, „fáze druhého vzdoru“  Citové prožitky intenzívní x spíše krátkodobé + proměnlivé  těžko předvídatelné  Změny vlastních pocitů překvapivé pro samotné nositele  Kolísání aktivační úrovně – intenzivní aktivitu střídá často apatie a nechuť k čemukoli  Emoční egocentrismus

 Obtíže při koncentraci pozornosti spojené emoční nestálostí často ztěžují soustavné učení  Nechuť ventilovat své prožitky navenek – ubývá dětinské citové bezprostřednosti a otevřenosti, obávají se nepochopení  V příznivém případě největší labilita na počátku dospívání  Ke konci adolescence – stabilizace emočního prožívání – podstatný vliv má i hormonální vyrovnávání  Buduje se citová zralost  Diferenciace pocitů a emocí

 Uvolňování závislosti na rodičích a navazování významnějších vztahů s vrstevníky  Pro dospívání je klíčový proces osamostatňování a rozšiřování sociálních vztahů pro další vývoj a převzetí pozdějších základních rolí manželství a rodičovství  Dospívání = období druhého sociálního narození  2 důležité sociální mezníky: profesionální zaměření + získání OP

 Emancipace od rodiny a vztahy k autoritám: čím hlubší, jistější, méně konfliktní jsou vztahy, které dítě k rodičům navázalo, tím snáze probíhá i celý proces emancipace nutný pro osobní zrání  Opozice, vzdorovitost, negativismus - mají pozitivní funkce:  člověk si hledá vztahy a místo ve společnosti  trénink schopností  vzpoura jako nutnost oddálit se od rodičů, zbavit se dětské závislosti a možnost růstu k novému zdravému vztahu (viz např. sociální porod dle Chvály, Trapkové)  V pozdější adolescenci – fáze stabilizace vztahu k rodičům

 Vrstevnické skupiny: opora pro vlastní individualitu, prostor pro sociální učení, referenční význam, příprava pro trvalé emoční vztahy v dospělosti  Skupinová izosexuální fáze (skupiny z jedinců stejného pohlaví)  Individuální izosexuální fáze (intimní párové přátelství-svěřování kamarádce)  Heterosexuální fáze polygamní (první lásky)  Zamilovanost (hlubší porozumění, trvalé vztahy)

 Intenzita – rozmanitost – štěstí i neštěstí – radost i smutek a zoufalství  Erotika vs. sex  Romantika vs. pornografie  Vývoj v celospolečenských postojích za uplynulých 100 let  Biologické vs. sociální „hodiny“  1. sexuální zkušenost vs. začátek a další průběh sexuálního života  Polygamní sexualita a flirt  I přes první sexuální zkušenosti zůstává masturbace hlavním způsobem uspokojování  Homosexualita "z nouze", experimenty...  Vznik manželství z adolescentních vztahů (výhody/nevýhody?)

 8&feature=related 8&feature=related  _no&feature=related _no&feature=related  I&feature=related I&feature=related

 Zájmy se ustalují  Diskuze, disputace, rozhovory, popovídání si …  Média – kniha … PC … hudba … film  Tanec, sport, pohyb  Dramatizace – literární pokusy … divadlo … hudba … fotografie (vs výtvarné umění) - možnost vžívání se do druhých  Sebevzdělávání, osobní růst a vývoj

 Dle Kohlberga konvenční morálka s individuálním přesahem do poskonvenční fáze  adolescenti si sami vybírají hodnoty, které rozhodují o tom, co je či není správné, k nimž chtějí být loajální, tendence svět vnímat černo-bíle, odmítání kompromisů – absolutismus, megalomanie, solidarita, stabilita vs. flexibilita, ideály vs. realizace, aktivita vs. lenost, statečnost vs. nalhávání si  hodnoty utvořené v adolescenci tvoří základ pro morální hodnoty v dalším životě

 Preference jednoznačných, zásadních a rychlých řešení, intenzivních a absolutních, vedoucích k jistotě  Dotváření vztahu k výkonu, nezkušenost kompenzována nadšením  Utváření životní orientace  Období filozofování až pseudofilozofování  Hledání světového názoru  Sklon k ideologiím

 Kdo skutečně jsem?  identita a její utváření  Erikson – identita vs. konfuse rolí  k zamyšlení – podstata identity vs. zjednodušující pojetí:   Hledání identity: 4 fáze dle Josselsonové (1980)  fáze diferenciace  fáze experimentace – cca let  fáze postupné stabilizace: let  fáze psychického osamostatnění – vytvoření vlastní identity

 Deprese, sebevražedné jednání  Sebepoškozování  Rozvoj psychóz – hebefrenní schizofrenie  Poruchy chování  Závislost na návykových látkách  Poruchy příjmu potravy  Psychosomatická onemocnění - autonomie x závislost  Období druhého vzdoru

 _embedded&v=prD3UHDQ-2M _embedded&v=prD3UHDQ-2M