Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.17 literární riskuj Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Karel Čapek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.3 Slova souzna č ná a protikladná Název sady: Č eský jazyk 4. ro.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Jaroslava Haška.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.7 Pověst Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.2 František Gellner Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
N Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_10_9. ročník_Chřipka – léčba onemocnění a možnosti prevence Autor:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Ota Pavel Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_17.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.5 Opozita Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
VYPRAVOVÁNÍ v umělecké oblasti
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Osudy dobrého vojáka Švejka
Autor: Mgr. Nováková Jana
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
GUILLAUME APOLLINAIRE
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Československá republika-demokratický stát
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_06_Český jazyk pro 7. ročník_Číslovky
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ literární riskuj Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace opakuje literaturu 1. poloviny 20. století. Jedná se o hru riskuj, při níž žáci soutěží v týmech. Materiál je vhodný pro práci s projektorem nebo interaktivní tabulí.

Kdo jsem? autor literární hrdinové ukázka různé

Kdo jsem? žil jsem v letech jako chlapec jsem prošel koncentračními tábory, z transportu smrti se mi podařilo uprchnout v roce 1968 jsem emigroval, usadil se v USA, kde jsem začal vyučovat na univerzitě většina mých knih se týká 2.světové války ke svým textům jsem se často vracel a přepracovával je Arnošt Lustig

Kdo jsem?  Žil jsem v letech 1883 –  Pracoval jsem jako spisovatel a novinář.  V mládí jsem byl stoupencem anarchismu.  Bojoval jsem v 1. světové válce jako legionář.  Žil jsem bohémským životem.  Založil jsem Stranu mírného pokroku v mezích zákona – politická mystifikace. Jaroslav Hašek

Kdo jsem? narodil jsem se v Opavě, později žil v Brně mnoho času jsem trávil s přáteli v hostincích, proto jsem nedostudoval vysokou školu nastoupil jsem na místo poštovního úředníka v Místku zde jsem se seznámil s životem místních lidí a vtělil jejich osudy do své poezie bývám označován za autora jediné sbírky Petr Bezruč

Kdo jsem?  narodil jsem se roku 1928 v Praze, nyní žiju převážně ve Vídni  jsem významný dramatik, prozaik i básník  zpočátku jsem zapáleně budoval socialismus a oslavoval Stalina  později jsem se od tohoto směru odklonil a stal se odpůrcem režimu – podepsal jsem Chartu 77  v 70. letech jsem byl donucen k emigraci do Rakouska Pavel Kohout

Kdo jsem? žil jsem v letech 1881 – 1914, na počátku 1. světové války jsem byl prohlášen za nezvěstného proslavil jsem se zejména jako básník a karikaturista bývám přiřazován k tzv. anarchistickým buřičům ve svých básních jsem záměrně šokoval, používal vulgarismy a nově jsem používal obrazy hospod, lehkých žen a alkoholu František Gellner

Urči autora: Slezské písně Petr Bezruč

Urči autory děl: Válka s mloky Petr a Lucie Karel Čapek Romain Rolland

Urči autory děl: Na západní frontě klid Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Kulička Erich Maria Remarque Arnošt Lustig Guy de Maupassant

Urči autory děl: Hodina tance a lásky Bílá nemoc Caesar Němá barikáda Pavel Kohout Karel Čapek V+W Jan Drda

Urči autory děl: Dobrý voják Švejk v zajetí Hrátky s čertem R.U.R. Katyně Povídky z jedné kapsy Jaroslav Hašek Jan Drda Karel Čapek Pavel Kohout Karel Čapek

Žena sedící vedle něho byla jednou z těch, jimž se říká lehké; proslavila se svou předčasnou tělnatostí, za niž také vděčila přezdívce... Byla pomenší, všude pěkně kulaťoučká a kyprá, až skoro sádelnatá, i prsty měla baculaté a v kloubech zúžené, takže připomínaly věnec špekáčků; O jakou literární postavu se jedná? Kulička

V neohrabaných, špatně žehlených šatech venkovského střihu, obličej zdolíčkovatělý obrovskými jizvami po černých neštovicích, s aktovkou věčně zatěžklou klasiky, z nichž citovával dlouhé odstavce, opojen krásou textu a zapomínaje na svůj krákoravý hlas, byl pro své septimány figurkou krajně komickou. profesor z povídky Vyšší princip O jakou literární postavu se jedná?

„A vaše jméno?“ „Nejmenuji se; jsem nikdo. Jsem hůř než nikdo, jsem...“ Byl vysoký a štíhlý, štíhlejší ještě ve svém přiléhavém sametovém kabátci a v úzkých nohavicích. Jeho ruce byly drobné a jemné jako ruce paní. Svíral něco dlouhého a ozdobného, co budilo zvědavost ženy, s kterou hovořil. Byla to píšťala cizokrajné práce. O jakou literární postavu se jedná? Krysař

„Jest rádium těžší než olovo?“ „Já ho prosím nevážil,“ se svým milým úsměvem odpověděl... „Věříte v konec světa?“ „Napřed bych ten konec světa musel vidět,“ ledabyle odvětil..., „rozhodně se ho ale zejtra ještě nedočkám.“ „Dovedl byste vypočítat průměr zeměkoule?“ „To bych prosím nedovedl,“ odpověděl... „Myslím, že to úplně postačí,“ řekl předseda komise.... Po jeho odchodu kolegie tří se shodla, že je... notorický blb a idiot. O jakou literární postavu se jedná? Švejk

Ano, totiž... Řekněte jim, že jinak zajdou na malomocenství, že ano... Ten lék proti Čengově nemoci, to je můj lék, rozumíte? A já jej nedám, dokud... neslíbí, že už se nebude zabíjet! Já opravdu... nikdo druhý ten můj prostředek nezná, zeptejte se tady na klinice; jen já mohu léčit, je já... Řekněte jim, že budou zaživa hnít... jako ti tady. O jakou literární postavu se jedná? DR.GALÉN

Podle ukázky urči autora a dílo: A vy jste se tu chtěli stát muži? Poserové jste! Vy chcete bojovat s nepřáteli Říše? Weissmüllere! Popadni tu svou kreaturu za kůži a ukaž všem, jak jednou podřízneš vrahy svého otce! Jako ve snu se Wolfgang sehnul, vytáhl pištící Růženku za tenké uši a zabořil jí ostří do bílého hrdla. Pavel Kohout: Hodina tance a lásky

Podle ukázky urči autora a dílo: A tak v ten památný den objevil se na pražských ulicích případ dojemné loajality: Stará žena, strkající před sebou vozík, na kterém seděl muž ve vojenské čepici s vyleštěným frantíkem, mávající berlemi. A na kabátě skvěla se pestrá rekrutská kytka. A muž ten, mávaje poznovu a poznovu berlemi, křičel do pražských ulic: „Na Bělehrad, na Bělehrad!“ Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války

Podle ukázky urči autora a dílo: V tom okamžiku se silný pilíř, o nějž se opírali, pohnul a celý kostel se do základů zachvěl. Srdce zabušilo v... tak, že v ní přehlušilo rachot výbuchu bomby a křik věřících; a nemajíc kdy se bát nebo trpět, vrhla se na..., blaženě se usmívajícího při zavřených očích. Mateřským objetím si tu drahou hlavu ze všech sil přitiskla do klína a sklonila se nad..., s ústy na jeho šíji, takže byli schouleni v nepatrné klubíčko. A mohutný pilíř je naráz pohřbil pod svými sutinami. Romain Rolland: Petr a Lucie

Podle ukázky urči autora a dílo: Ale, Miloši, já už se s tím nebudu zlobit, kárná komise to má v Hradci... Zkrátka pan výpravčí Hubička o noční povalil Zdeničku a potom jí vyhrnul sukně a jedno razítko naší stanice za druhým otiskl naší telegrafistce kolem zadnice. I datumovku jí tam dal! Bohumil Hrabal: Ostře sledované vlaky

Podle ukázky urči autora básně: Drobky pod stůl hází nám osud, ostatní vše je nicota. Alkohol ještě je! Holky jsou posud! Jsou ještě radosti života! Žena je žena! V života vraku konečně jedno vše bude ti. Jedna ubíjí něhou svých zraků, druhá jedem svých obětí. Šetřiti léty, jež nemají ceny, v tom velká moudrost nevězí. Dobré je opium, alkohol, ženy, schází-li schopnost k askezi. Jsem smutný mládenec, rouhavý cynik, v rozpuku mládí zhořkl mi svět, v ovzduší krčem a v zápachu klinik vypučel písně mé jedový květ. Děkuju bohu a děkuju čertu za plaché chvíle prchavý dar. Života číši jsem naklonil ke rtu, piju z ní bolest a smutek a zmar. František Gellner

Kdo vymyslel pojem robot? V jaké díle se poprvé objevilo? Josef Čapek R.U.R.

Osvobozené divadlo přineslo tzv. forbíny. Co to je? Improvizované dialogy mezi dějstvími, v nichž herci reagovali na aktuální politické a kulturní dění.

Vezměte noviny. Vezměte nůžky. Vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít svou báseň. Vystřihněte článek. Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem tohoto článku a naházejte do pytlíku. Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým a skládejte tak, jak jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se vám bude podobat. Ke kterému uměleckému směru patří tento návod? dadaismus

Jak se jmenuje umělecký směr konce 19. století, který se prosadil zejména v malířství? Snažil se zachytit daný okamžik, náladu, pocit. Posílil lyričnost prózy. Působí zejména na naše smysly. impresionismus

Vysvětli pojem avantgarda. Umělecký proud první třetiny 20.století odmítající všechny konvence. Přinášel nová témata, např. dadaismus, poetismus.

ZDROJ: LEDERBUCHOVÁ, Ladislava; STEHLÍKOVÁ, Monika. Čítanka 9. Plzeň: Fraus, 2006, ISBN