Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19 Pedagogické principy Téma sady:Pedagogika a psychologie Obor, ročník:Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření:leden 2014 Anotace: Pedagogické principy, jejich obsah, činitelé úspěšné výchovně-vzdělávací činnosti. Metodický obsah:Výklad nového učiva, pojmy, upevnění vědomostí
Pedagogické principy Významným nástrojem k objektivnímu posouzení výchovně-vzdělávacího procesu, práce každého pedagoga i každé instituce Pedagogické principy = výchovně-vzdělávací zásady jsou nejobecnější požadavky optimalizující výchovně- vzdělávací činnost
Činitelé úspěšné výchovně- vzdělávací činnosti 1.Osobnost pedagoga 2.Předpoklady vychovávaného 3.Materiální i organizační zabezpečení pedagogického procesu 4.Pojetí výchovně - vzdělávací činnosti
Pedagogické principy Cílevědomosti Soustavnosti (systematičnosti) Aktivnosti Názornosti Uvědomělosti Trvalosti Přiměřenosti
Princip cílevědomosti Požadavky: a)jasně stanovit konečné (strategické) i dílčí (taktické) cíle výchovně - vzdělávací činnosti b)cíle zdůvodnit (motivovat) c)přiměřeně je objasnit vychovávanému jedinci nebo skupině, výchovné cíle volit z mnoha hledisek
Princip systematičnosti Požadavek: a)výchovné podněty uspořádat do zdůvodněného systému, osvojování v logickém sledu - pořádku b)soustavnost pedagogova působení a činnosti vychovávaného psychologie myšlení a paměti: kvalita pochopení a zapamatování - přímo úměrná logickému uspořádání podnětů, procvičování a opakování
Princip aktivnosti Požadavek: a)samostatné činnosti jedince b)aktivace poznávacích, citových a volních procesů c)opírat se o jeho zájem a stimulovat ho vhodnou motivací d)aplikace a využívání získaných vědomostí a dovedností snaha moderní pedagogiky o rozvoj tvůrčího přístupu jedince ke skutečnosti aktivita - samostatnost - tvořivost ( kreativita )
Princip názornosti Požadavky: a)výchovné podněty uspořádat do zdůvodněného systému, osvojování v logickém sledu - pořádku b)soustavnost pedagogova působení a činnosti vychovávaného psychologie myšlení a paměti: kvalita pochopení a zapamatování - přímo úměrná logickému uspořádání podnětů, procvičování a opakování
Princip uvědomělosti Požadavek: a)plné porozumění látce a kladeným nárokům b)osvojovat učivo ve formě jasných představ, přesných pojmů, soudů a úsudků c)zkoumané jevy promýšlet na základě myšlenkových operací ( srovnávání, analýzy a syntézy, indukce a dedukce ) d)vědomosti správně vyjadřovat jazykově - užití odborných názvů e)vědomosti a dovednosti využívat v praxi
Princip trvalosti Požadavek: osvojení vědomostí, dovedností, zájmů a postojů - trvalým majetkem jedince podmínkou: opakování a procvičování další činitelé: přiměřené pracovní tempo, vhodný výběr základního učiva, emotivnost výchovné práce
Princip přiměřenosti Požadavek: obsah, formy a metody by měly být v souladu s věkovou vyspělostí, v souladu s dosavadní úrovní - znalostmi a schopnostmi jedince
Otázky a úkoly 1.Co jsou pedagogické principy? 2.Uveďte činitelé výchovně-vzdělávací činnosti. 3.Vyjmenujte pedagogické principy. 4.Zvolte 3 pedagogické principy a shrňte jejich obsah.
Použitá literatura JŮVA V. Úvod do pedagogiky. 4. vyd. Brno: Paido, 1999, 110 s. ISBN PRŮCHA J; WALTEROVÁ E.; MAREŠ J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN HARTL P.; HARTLOVÁ H. Psychologický slovník.1. vyd. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN X.
Použité zdroje Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.