Poradenství v sociálních službách
Sociální poradenství Základní Odborné
Základní poradenství Základní - základní informace pro řešení nepříznivé sociální situace - základní činností všech druhů sociálních služeb, poskytovatelé mají povinnost tuto činnost zajistit - poskytováno bezplatně
Základní činnosti u základního poradenství a) poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby, b) poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče,
Základní činnosti u základního poradenství II. c) poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě, d)poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.
Odborné poradenství zaměřeno na jednotlivé okruhy sociálních skupin osob - poskytují manželské, občanské, rodinné poradny, pro zdravotně postižené, pro seniory, poradny pro oběti trestných činů a domácího násilí, zahrnuje též sociální práci s osobami, jejichž způsob života může vést ke konfliktu se společností - součástí odborného poradenství je i půjčování kompenzačních pomůcek - poskytováno bezplatně
Základní činnosti u odborného poradenství a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: zprostředkování navazujících služeb, b) sociálně terapeutické činnosti: poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání; c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Základní úlohy sociálního poradenství poskytovat chybějící informace napomáhat při orientaci v problémové situaci klienta předcházet vzniku a rozvoji nežádoucích sociálních jevů působit preventivně výchovně přispívat k sociální integraci klienta (vztahy s okolím) zvyšování sociálních kompetencí klienta pomoc při sociální adaptaci klienta přispívat k celkovému osobnostnímu růstu klienta
Dovednosti sociálního poradce měl by být odborníkem v oblasti, v které poskytuje poradenství měl by umět jednat s lidmi, měl by být objektivní a nestranný, odpovědný Lze vyjádřit i takto: empatie, úcta, pozitivní vztah, upřímnost a konkrétnost
Formy poradenské činnosti 1.Vedení, informování 2.Poradenství v užším slova smyslu 3.Konzultační činnost
Cíle poradenské práce Dosažení klientovi pohody Změny v sociálním prostředí klienta Konkrétní opatření
Poradenský tým Ideální poradenský tým tvoří nejčastěji psychologové, pedagogové, sociální pracovníci, případně - právníci, lékaři, ekonomové a další. Sociálně-administrativní pracovník – vede tým, dokumentace
Typy klientů v poradenství Dva typy klientů: Spontánní Distribuovaní
Organizace v Chrudimi poskytující odborné poradenství Centrum J.J.Pestalozziho,o.p.s Centrum pro zdravotně postižené pard. kraje Občanská poradna farní charity Most pro lidská práva Poradna pro rodinu pard. Kraje Samostatný život Poradna při hospici Chrudim Tyflocentrum
Zdroje Matoušek Oldřich, Slovník sociální práce, Portál, Praha, 2008 Matoušek Oldřich, Sociální služby, Portál, Praha, 2007 Matoušek Oldřich, Metody a řízení sociální práce, Portál, Praha, 2003 Zákon č. 108/2006 Sb. O sociálních službách (§ 37), vyhláška č. 505/2006 (§ 3, 4)