Fundraising pro veřejně prospěšné projekty - možnosti, nástroje a trendy 2. prosince 2014
Privátní dárcovství = dary nebo investice do veřejně prospěšných a charitativních projektů, které nepocházejí ze státních finančních zdrojů -Institucionální („nadační“) -Firemní -Mecenáši/velcí dárci -Individuální Jak si stojí Česká republika po 25 letech zkušeností a praxe veřejně prospěšného sektoru?
1. Institucionální dárcovství Nadace a nadační fondy = účelové sdružení majetku, jehož smyslem je podporovat třetí osoby Nejtransparentnější a nejstabilnější neziskové organizace v rámci sektoru (i ve srovnání s Evropou). -V ČR zhruba 500 nadací, 1500 nadačních fondů (10% z nich jsou firemní) -Krize tvrdě dopadla zejména na nadace a jejich výnosy z nadačního jmění -Podle ankety FD se přesto více než 60% nadací snažilo držet objem peněz na granty na stejné úrovni jako před krizí -Podle údajů FD ročně nadace podporují NNO zhruba 350 mil.
1. Institucionální dárcovství Žebříček nadací a fondů 2014 = vychází z přihlášek a analýzy výročních zpráv nadací a fondů roku 2013 (nejaktuálnější data) -V roce 2013 sledováno 111 subjektů (nadací i fondů, privátních i firemních; regionálních i s celostátní působností) -Celková výše nadačního jmění u analyzovaných nadací 4,9 mld -Celková výše rozdělených nadačních příspěvků 851 mil -Nejvíce rozdělila Nadace ČEZ a Nadace Charty 77 (kompletní žebříček nadací a fondů bude umístěn na
1. Institucionální dárcovství Žebříček nadací a fondů 2014 PořadíNázev nadace / NFPůsobnost Rozdělení nadačních příspěvků za rok Nadace ČEZcelostátní Nadace Charty 77celostátní Nadace Partnerstvícelostátní Nadační fond Dobrý andělcelostátní Nadace Siriuscelostátní Nadace Rozvoje občanské společnosticelostátní Nadace OKDregionální Nadace AGROFERTcelostátní Nadační fond J&Tcelostátní Nadace O2celostátní
2. Firemní dárcovství Celá řada konceptů a definic = corporate citizenship, corporate investment, corporate governance, corporate social responsibility, corporate giving, etc…. -Krize zmrazila firemní dárcovské aktivity a zcela je kvalitativně změnila -Podle údajů MF ČR firmy průměrně ročně darují více než 2,6mld / v roce 2013 průměrný dar 197 tis CZK/
2. Firemní dárcovství PořadíNázev nadace / NFPůsobnost Výše registrovaného nadačního jmění k Rozdělení nadačních příspěvků za rok Nadace ČEZcelostátní Nadace OKDregionální Nadace AGROFERTcelostátní Nadace O2celostátní Nadace Vodafone Česká republikacelostátní
2. Firemní dárcovství -Firmy investují do charity a kultury na základě svých korporátních strategií -Ustoupily od podpory ad hoc akcí (případně často řešeno v rámci marketingu) -Propojování stakeholderů (zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé, … -Různorodost podpory – kombinace finančního a nefinančního plnění, dobrovolnictví (včetně expertního) -Zájem o „přidanou hodnotu“ spolupráce na obou stranách -Velká diverzita aktivit -Finanční plnění na dlouhodobém maximu, nelze očekávat zvýšení
3. Mecenáši -Hlávkova tradice -„ohrožený druh“ – po roce 1989 prakticky nebylo na co navazovat… -Ladislav Čerych (1925 – 2011)
3. Mecenáši -V prvním porevolučním období zejména restituenti -Kolem roku 2000 se začali rekrutovat rovněž z řad úspěšných podnikatelů a byznysmenů -Oblast působení zejména na podporu dětí, vzdělávání talentovaných mladých lidí, stipendijní programy -Lidé orientovaní na výsledek a změnu -Např. Zdeněk Bakala, P. Kellner, Meda Mládková, M. Roman, Jindřich Lukavský, A. Babiš, K. Janeček a další Mecenáš 2014? Spíše Change maker Např. O. Kobza, V. Dejčmar, D. Kolský,… investovat, ale zapojit i ostatní a zajistit trvalou udržitelnost projektů jinak, než „pouze finančním nadáním“
4. Individuální dárcovství -Dlouhé roky u nás možná zbytečně podceňovaný finanční zdroj -Velice stabilní úroveň darů, a to i přes hospodářskou krizi, v posledních letech dokonce nárůst – podle údajů MF ČR se dlouhodobě drží na hladině 1,4 – 1,6 mld ročně (rok 2013, dle MF ČR) -Veřejné sbírky jako tradiční a historický zdroj financí na dobrou věc – sbírka na Národní divadlo -Podle průzkumů každý druhý Čech aspoň jednou ročně daruje na charitu -I ve srovnání se sousedními zeměmi jsou lidé co do kvantity štědří a solidární – kvalitativně chybí zejména pravidelné dárcovství, nicméně trendy už se postupně začínají měnit -Etablování a vznik nových nástrojů pro dárcovství jednotlivců
Dárcovská SMS -První systémový nástroj na podporu individuálního dárcovství -Pomozte dětem 2004 – historicky první možnost darovat mobilem; jednoduchá pravidla, DMS heslo a číslo Dostupnost pro všechny NNO za stejných podmínek – jednoduchý princip, velký impakt -Česká veřejnost si na dárcovské SMS rychle zvykla a oblíbila si je -Rychlá pomoc zejména při katastrofách (např. tsunami, povodně, polom v Tatrách apod.) -Z dárcovských SMS fenomen -Mezinárodní ocenění (GSM Awards 2004, UK) -Rozšíření do ostatních zemí, Slovensko, Bulharsko -Osvobození od DPH -Možnost roční dárcovské SMS -Připravované inovace – trvalý příkaz, cenové škály apod.
Klíčové změny a trendy Klíčová slova Crowdsourcing Peer to peer fundraising Propojení s neziskovkou
Česko fandí charitě – nový projekt FD, launch červen 2014www.ceskofandicharite.cz Nový zastřešující koncept pro charitativní akce, dárce a dárcovství Lidé chtějí přispívat, ale nemají kapacitu třídit, čemu mohou důvěřovat Na základech dárcovských SMS a Darujsprávně.cz label pro veřejně prospěšné akce Smyslem upozornit na dárcovství a podpořit ho a vytvářet komunikační příležitosti na jeho posílení Partnerem United Islands of Prague 2014
Crowdsourcing project-winston-salem-nc?ref=hero
Peer to peer fundraising campaign-facebook
Děkuji! Klára Šplíchalová