Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Charakteristické znaky MHD
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
DIPLOMOVÁ PRÁCE Studie revitalizace povodí toku Jasénky
Cesta do školy a z ačátek školního roku Karel Loprais zmocněnec ministra dopravy.
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Dopravní a liniové stavby
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Teorie dopravního proudu
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
stůj, dej přednost v jízdě
Název Dopravní výchova - značky
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v. Upravené značky A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Eva Nováková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_ČAS2 TEMA: Dopravní značky (čtenářská gramotnost)
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Navrhování tunelových staveb
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
D o z p n r.
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v kraji
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Prázdniny bezpečnější
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Prázdniny bezpečnější – NÁKLADNÍ DOPRAVA
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Identifikace rizikových faktorů na železničních přejezdech
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

PROHLÍDKA LOKALITY Po příjezdu si inspektor projede vozidlem místo stejnou rychlostí jako ostatní řidiči v obou směrech. V intravilánu obvykle stačí vzdálenost několika set metrů v každém směru. V extravilánu může být vzdálenost mnohem větší a dosahovat i několika kilometrů. Okolí pozemní komunikace skladba okolí PK(intravilán, extravilán, periferie, zemědělská krajina, les apod.) druh zástavby (průmyslový areál, komerční areál, obytná čtvrť atd.) prověřit, zda je v okolí zdroj těžké nákladní dopravy zda je mimo zastavěné území vjezdy na pozemky jestli je např. podél cesty roztroušená lineární zástavba apod. Dopravní situace doprava, skladba dopravního proudu, potenciální kolize. Nedostatky PK kolizní diagramy nehod, kontrolní listy aj.

MOŽNÁ ZJIŠTĚNÍ BI omezené rozhledové poměry, nedostatečné značení, nebezpečné vlastnosti okolí PK, nebezpečné dopravní podmínky, závažné dopravní konflikty, vysoké rozdíly v rychlostech, dlouhá zdržení, nebezpečné chování řidičů, špatné přizpůsobení pravidlům silničního provozu, vysoké rychlosti, malé odstupy, nadměrné nároky na řidiče, nedostatečně zdůrazněná změna charakteru komunikace při přechodu mezi extravilánem a intravilánem, nepřehlednost na křižovatkách, časté nedovolené parkování v místech se zákazem zastavení, nedostatečná údržba (zejména v zimě), opotřebované vodorovné značení, špatné reflexní vlastnosti svislého dopravního značení, nesprávné (matoucí) značení, příliš mnoho informačních údajů pro řidiče na svislém dopravním značení (viz TP 65), neudržovaná vegetace atd..

PŘÍKLADY PROBLÉMŮ A ŘEŠENÍ Možná dopravně-inženýrská opatření pro zlepšení bezpečnosti provozu se skládají např. z následujících změn: stavební vlastnosti (vedení trasy, průřez komunikace, okolí komunikace, atd.), organizace provozu (pravidlo přednosti v jízdě, omezení určitých pohybů, atd.) a informace pro účastníky provozu (vodorovné a svislé dopravní značení, atd.), skladby dopravního proudu, způsobu prováděné údržby apod.

V rámci BI daného místa nebo úseku pozemní komunikace je nutno zohlednit tří následující hlediska: -odchylka z platných norem - např. kombinace minimálního poloměru směrového oblouku s maximálním sklonem apod. -lidský faktor - odpovídají stávající parametry komunikace schopnostem a možnostem řidičů? - příliš složité uspořádání dopravní situace zatěžuje mentální kapacitu - uspořádání komunikace vybízející k rychlé jízdě - psychologická přednost - nesprávné optické vedení (pozdní upozornění změny uspořádání jízdních pruhů)ů - pevné překážky ve výhledu - monotónní úseky PK -stav dopravní situace - je daná kombinace vlastností místa (funkce komunikace, stavební vlastnosti, dopravní vlastnosti a využití okolní půdy) dostatečně přehledná a bezpečná pro provoz?

KONTROLNÍ LISTY Kontrolní listy slouží jako pomůcka inspektorům při různých fázích bezpečnostní inspekce. Obsahují otázky související s výskytem různých typů problémů.

ZPRÁVA O PROVEDENÍ V části A se popisují důvody pro provedení inspekce, podkladové informace (funkce komunikace, dopravní situace, okolí komunikace, návrhové prvky) získané během přípravných prací, a činnosti prováděné v rámci inspekce. V části B se v inspekčním formuláři uvádí identifikované bezpečnostní nedostatky, závady a jejich zhodnocení. V části C je uveden seznam návrhů vhodných opatření k sanaci identifikovaných nedostatků a to návrhy jak krátkodobých opatření (např. nízkonákladová opatření jako dopravní značení atd.), střednědobých (např. omezení rychlosti pomocí fyzických opatření, zbudování ostrůvků na usnadnění přecházení) tak i dlouhodobých (náročné investiční akce) sanačních opatření. Přílohy.

FÁZE AUDITU DLE STUPNĚ PD