Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období."— Transkript prezentace:

1 Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období plk. Ing. Tomáš LERCH

2 Předběžný vývoj dopravní nehodovosti za měsíc říjen 2013
DN US TZ LZ HMŠ ALK 2005 15 737 117 431 2 380 668 Statistika od 1. října  2006 14 718 96 336 2 187 577 do 29. října  2007 15 035 93 286 1 972 608 2008 13 685 77 330 2 066 564 2009 6 684 87 270 2 018 437 2010 6 078 79 242 1 694 453 2011 6 696 57 283 1 975 469 2012 7 181 60 259 1 992 421 2013 7 334 45 206 1 717 363 -8 403 -72 -225 -663 -305 Rok 2013 a porovnání -7 384 -51 -130 -470 -214 s roky minulými  -7 701 -48 -80 -255 -245 -6 351 -32 -124 -349 -201 650 -42 -64 -301 -74 1 256 -34 -36 23 -90 638 -12 -77 -258 -106 153 -15 -53 -275 -58 102,13 75,00 79,54 86,19 93,38 86,22 index (rok 2012=100%) Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

3 Předběžný vývoj dopravní nehodovosti za uplynulé období roku 2013
DN US TZ LZ HMŠ ALK 2005 911 3 748 23 650 6 923 Statistika od 1. ledna  2006 776 3 318 20 116 5 526  do 29. října 2007 933 3 344 21 268 6 164 2008 800 3 230 20 825 5 968 2009 61 248 689 2 978 19 915 4 778 2010 61 788 621 2 451 18 115 4 236 2011 61 136 580 2 652 18 767 4 358 2012 66 812 567 2 614 19 175 4 157 2013 69 258 481 2 287 18 819 3 818 -430 -1 461 -4 831 -3 105 Rok 2013 a porovnání  -295 -1 031 -1 297 -1 708  s roky minulými -452 -1 057 -2 449 -2 346 -319 -943 -2 006 -2 150 8 010 -208 -691 -1 096 -960 7 470 -140 -164 704 -418 8 122 -99 -365 52 -540 2 446 -86 -327 -356 -339 103,66 84,83 87,49 98,14 101,37 91,85 index (rok 2012=100%)  Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

4 Leden až září 2013 – usmrcené osoby
počet kategorie osoby rozdíl 164 řidičů osobních automobilů 76 chodců -21 63 spolujezdců v osobních automobilech -19 55 řidičů motocyklů -20 48 cyklistů -4 15 řidičů nákladních automobilů 8 spolujezdců v nákladních automobilech 3 2 řidiči mopedů -1 1 řidič jiného motorového vozidla cestující v autobusu spolujezdec na motocyklu řidič malého motocyklu řidič traktoru Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

5 Počet usmrcených chodců od roku 2000 do roku 2012
Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

6 Vývoj počtu usmrcených chodců po měsících
Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

7 Počet usmrcených chodců podle viditelnosti
za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

8 Počet usmrcených chodců dle denní a noční doby
za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

9 Počet usmrcených chodců podle druhu komunikace
za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

10 Počet usmrcených chodců podle lokality a věku
za období leden až září 2013 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

11 Nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu pro chodce
Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

12 Vývoj počtu usmrcených cyklistů po měsících
Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

13 Počet usmrcených cyklistů podle viditelnosti
za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

14 Počet usmrcených cyklistů dle denní a noční doby
za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

15 Počet usmrcených cyklistů podle druhu komunikace
za období leden až září Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

16 Počet cyklistů a zaviněných nehod
Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

17 Leden až září 2013 – zavinění dopravní nehody
Viník, zavinění nehody Počet nehod tj. % z celkového počtu Index Počet usmrcených Rozdíl usmrcených ŘIDIČEM MOTOROVÉHO VOZIDLA 53 081 85,7 103,0 394 90,4 -65 ŘIDIČEM NEMOTOROVÉHO VOZIDLA 2 126 3,4 98,4 22 5,0 -8 z toho dětmi 205 0,4 80,4 1 0,0 CHODCEM 798 1,3 84,3 14 3,2 -2 299 0,6 79,5 -1 JINÝM ÚČASTNÍKEM 116 0,2 104,5 ZÁVADOU KOMUNIKACE 435 0,7 197,7 TECHNICKOU ZÁVADOU VOZIDLA 345 94,0 LESNÍ, DOMÁCÍ ZVĚŘÍ 4 676 7,6 116,8 3 JINÉ ZAVINĚNÍ 347 113,4 2 0,5 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

18 Hlavní příčiny dopravních nehod v nadcházejícím období - řidiči
nepřizpůsobení rychlosti vozidla stavu a povaze vozovky, situaci v silničním provozu a klimatickým podmínkám nedodržení bezpečnostní vzdálenosti přejetí do protisměru vlivem zhoršených klimatických podmínek, ztráta orientace nevyhovující stav a funkčnost osvětlení na vozidle sjeté či nevyhovující pneumatiky na vozidle špatná funkčnost brzdové soustavy vozidla Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

19 Hlavní příčiny dopravních nehod v nadcházejícím období – nemotorizovaní účastníci
neviditelnost chodce mimo obec, zejména za snížené viditelnosti – nepoužívání reflexních prvků na oděvech, chůze po nesprávné straně vozovky neviditelnost chodce v obci, zejména v místech bez veřejného osvětlení nebo v jeho stínu - nepoužívání reflexních prvků na oděvech, chůze mimo chodník nebo po nesprávné straně vozovky, nebezpečné přecházení vozovky cyklisté - jízda na neosvětleném jízdním kole, bez odrazek a reflexních prvků, jízda po nesprávné straně vozovky, nepoužívání ochranných pomůcek Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

20 Chodec bez reflexního prvku na vzdálenost 60 m – potkávací světla
Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

21 Chodec s reflexního prvku na vzdálenost 60 m – potkávací světla
Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

22 Chodec bez reflexního prvku na vzdálenost 100 m – dálková světla
Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

23 Chodec s reflexního prvku na vzdálenost 100 m – dálková světla
Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

24 Rizika podzimního a zimního období na pozemních komunikacích
snížená viditelnost, zkracující se denní doba zhoršené klimatické podmínky – déšť, mrholení, mlhy, sníh, mráz teplotní změny komunikací zejména v ranních hodinách, lokální námrazy hůře viditelné vodorovné značení (mlha, sněhová pokrývka), znečištění silnic v blízkosti výjezdů ze staveb Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

25 Doporučení pro řidiče motorových vozidel
připravit vozidlo na zimní sezónu (nemrznoucí směsi do vozidel, stěrače, osvětlení, zimní pneumatiky) pravidelně kontrolovat stav osvětlení vozidel (funkčnost, čistota) správné a včasné používat světla do mlhy zkontrolovat funkčnost brzdového systému přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky a dopravní situaci dodržovat větší bezpečnostní vzdálenost dbát zvýšené opatrnosti v místech s pravděpodobným výskytem chodců – jak v obci, tak zejména mimo ni sledovat aktuální dopravní zpravodajství přibalit na cesty výbavu pro zimní období (deka, lopatka apod.) Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

26 Porušení § 40a zákona č. 361/2000 Sb. zjištěné při dopravní nehodě
za období od listopadu 2012 do března 2013 K r a j celkový počet nehod počet zjištěných porušení §40a podíl z celkového počtu nehod Hlavní město Praha 2715 18 0,7% Středočeský 2578 46 1,8% Jihočeský 739 27 3,7% Plzeňský 774 38 4,9% Ústecký 1980 17 0,9% Královéhradecký 1054 8 0,8% Jihomoravský 1570 14 Moravskoslezský 1804 24 1,3% Olomoucký 955 7 Zlínský 704 10 1,4% Vysočina 917 21 2,3% Pardubický 889 1 0,1% Liberecký 838 2,0% Karlovarský 359 11 3,1% Česká republika 17876 259 Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

27 Doporučení pro ostatní účastníky silničního provozu
věnovat zvýšenou pozornost situaci v silničním provozu používat reflexní prvky a světlé oblečení při snížené viditelnosti, zejména mimo obec – vidět a být viděn brát ohled na klimatické podmínky a stav komunikace není-li chodník, používat k chůzi správnou stranu vozovky chovat se na přechodech pro chodce zvlášť opatrně používat na jízdním kole odrazky a stanovené osvětlení Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

28 Opatření Policie České republiky
kontrola chování všech účastníků silničního provozu dopravně bezpečnostní akce zaměřená na rizikové období (podzimní prázdniny, památka zesnulých) a rizikové skupiny účastníků (viditelnost chodců a cyklistů) v rizikových oblastech (regionální opatření) zviditelňování nemotorizovaných účastníků silničního provozu v rámci běžného výkonu služby – rozdávání reflexních pásků (celkem ks - Zdravotní pojišťovna MV ČR, PČR a BESIP MD ČR) kontrola technického stavu vozidel (funkčnost osvětlení, stav pneumatik) kontrola sjízdnosti komunikací, aktualizace dopravního zpravodajství Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu

29 Mysleme na vlastní bezpečnost – buďme v silničním provozu viditelní.
Děkuji za pozornost plk. Ing. Tomáš LERCH Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu


Stáhnout ppt "Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období."

Podobné prezentace


Reklamy Google