Česká agentura na podporu obchodu/CzechTrade Dotační programy CzechTrade Karel Vít S námi napnete plachty!
Dotační programy CzechTrade S námi napnete plachty! Doplňková aktivita Spolufinancování ze zdrojů Evropské unie Uvedení nových programů na podporu exportu a mezinárodních aktivit firem, realizace pilotních programů (ze státního rozpočtu) Důraz na monitorovací ukazatele a zajištění efektivnosti (zvýšení exportní výkonnosti) Soulad s evropskou legislativou
Dotační programy CzechTrade S námi napnete plachty! Opatření 2.1 OPPP. Zakládání a rozvoj malých a středních podniků - zvýšit konkurenceschopnost českých podniků na zahraničních trzích, umožnit zvyšovat obrat a podpořit využívání obchodních příležitostí, které existují na světovém trhu, současně přispět k zapojení českých podniků do JVT MARKETING Program financovaný ze státního rozpočtu. Podpora mezinárodních marketingových aktivit aliance, seskupení minimálně 3 MSP, jejichž výrobní program se vzájemně doplňuje a kteří mají uzavřenu Dohodu o spolupráci. ALIANCE
Marketing a Aliance S námi napnete plachty! Cíl Podpora konkurenceschopnosti českých podniků na zahraničních trzích Rozvoj aktivit exportérů po vstupu ČR do EU nejen v rámci JVT, ale též ve vztahu ke „třetím“ zemím Zvýšení možnosti využít exportní příležitosti Prosazování myšlenky posilování spolupráce MSP v zahraničí (program Aliance) Vymezení příjemce podpory MSP ve smyslu Nařízení Komise ES č. 70/2001 o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu ve prospěch malého a středního podnikání, který vede účetnictví Vymezení OKEČ Právní forma a.s., spol. s.r.o., k.s., v.o.s. (právnická osoba)
Marketing a Aliance S námi napnete plachty! Uznatelné náklady Náklady na publicitu spojené s realizací projektu Marketingové informace marketingové průzkumy, pořízení adresářů obchodních kontaktů, podmínek tendrů a dalších informačních materiálů, marketingové informace o zahraničních trzích, studie vstupu na zahraniční trhy. Marketingové propagační materiály, propagace prostřednictvím internetu tvorba propagačních materiálů v cizích jazycích, tvorba internetových stránek, SW, Prezentace, výstavy a veletrhy v zahraničí získání výstavní plochy, výstavba a provoz stánku včetně výtvarného návrhu prezentace podniku nebo výrobku. Služby a produkty agentury CzechTrade (týká se pouze programu Aliance)
Marketing a Aliance S námi napnete plachty! Do uznatelných nákladů nelze zahrnout tvorbu propagační materiály v českém jazyce, výroční zprávy, obaly na zboží, návody, ceníky, vizitky, firemní obálky, náklady na cestovné, ubytování, stravné, osobní náklady, dodávky zboží a služeb s termínem zdanitelného plnění před datem registrace žádosti o udělení dotace CzechInvestem, vlastní daně a DPH, pokud je konečný uživatel plátcem daně, splátky půjček, sankce a penále, náklady na záruky, pojištění, úroky, bankovní poplatky, kursové ztráty, celní a správní poplatky, služby a produkty agentury CzechTrade (týká se pouze programu Marketing)
Marketing a Aliance S námi napnete plachty! Podmínky přijatelnosti projektu Musí být realizován na území České republiky mimo region Praha vymezeného regionální mapou intenzity veřejné podpory (Místo realizace je v případě programu Marketing totožné s místem sídla firmy, tudíž nemohou žádat firmy z Prahy s výjimkou těch, jejichž služby či výroba spojené s vývozem jsou realizovány mimo Prahu). Projekt musí být úplný a vycházet z prokazatelného exportního záměru firmy (aliance). Žadatel o dotaci musí mít podepsánu Dohodu o spolupráci v rámci programu Aliance s minimálně dvěma MSP, které jsou součástí aliance (týká se pouze programu Aliance) Žadatel musel realizovat v předchozích nejméně třech letech vývozní činnost; hodnota ročního vývozu nad 5 mil. Kč (týká se pouze programu Marketing, od června 2005 bude zrušeno). Žadatel o dotaci musí zajistit spolufinancování nákladů na realizaci projektu z vlastních nebo z ostatních zdrojů (např. bankovní úvěr).
Marketing a Aliance S námi napnete plachty! Forma a výše podpory Podpory budou poskytovány ve formě dotací na úhradu uznatelných nákladů projektu. Maximální míra dotace uznatelných nákladů je 46% u programu Marketing a 50% u programu Aliance. Minimální výše dotace: 0,1 mil Kč (týká se pouze programu Marketing), maximální výše dotace: 1,0 mil Kč.
Marketing S námi napnete plachty! Dosavadní výsledky Na Regionální kanceláře CzechInvestu bylo podáno 140 žádostí o poskytnutí podpory. CzechTrade eviduje převzaté žádosti v hodnotě 67,7 mil. Kč, což je 119 žádosti. Hodnotitelskou komisi dosud schváleno 89 projektů v hodnotě 53 mil. Kč. Řídícím orgánem vydáno dosud 47 rozhodnutí. Z pohledu finančních prostředků se největší čerpání očekává v roce 2006 (téměř 60 mil. Kč). Podle regionů je zatím nejvíce žádostí podáno ve Zlínském (20), Jihomoravském (16) a Pardubickém kraji (13). Průměrná doba realizace je 1 rok, průměrná požadovaná dotace na 1 projekt je 590 tis. Kč. Z hlediska aktivit jsou podpory žádány nejvíce na veletrhy (31,4 mil. Kč) a propagaci (26,5 mil. Kč); podstatně méně na informace (6,2 mil. Kč) a internet (4,4 mil. Kč).
Marketing Poznatky po roce (1) Projekty jsou kvalitní Určité rozdíly lze zaznamenat: Úroveň zpracování exportního záměru Vazba exportního záměru na marketingový plán Rozdíl v rozsahu popisu projektu navazující na exportní záměr Nejsou dostatečně využívány všechny aktivity (propagace x veletrhy x informace) S námi napnete plachty!
Marketing Na co si dát pozor? OKEČ – zemědělská prvovýroba – konzultovat na MPO a Mze Sídlo v Praze a vlastní činnost mimo (akceptovatelné x nelze dotovat činnost za někoho jiného) Zbytečné formální chyby – zachytí RK CI – prodloužení doby vyhodnocení projektu Zpracování projektu, ale i žádosti o platbu (dosud na agentuře dvě žádosti o platbu – špatná kvalita) S námi napnete plachty! Poznatky po roce (2)
Zastoupení S námi napnete plachty! Cíl Zvýšení přímých aktivit podnikatelských subjektů v zahraničí podporou zřizování jejich zahraničních obchodních zastoupení pro zvýšení HDP v regionech ČR s nízkým HDP na obyvatele Vymezení příjemce podpory MSP ve smyslu Nařízení Komise ES č. 70/2001 o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu ve prospěch malého a středního podnikání, který vede účetnictví Exportér (exportní činnost nejméně ve třech letech s hodnotou ročního vývozu nad 5 mil. Kč) Vymezení OKEČ Právní forma a.s., spol. s.r.o., k.s., v.o.s. (právnická osoba) Aktivity příjemce podpory spojené s vývozní činností musí být realizovány mimo region Praha
Zastoupení S námi napnete plachty! Základní pojmy Zastoupením se rozumí reprezentační kancelář v nečlenské zemi EU vytvořená alespoň třemi malými a středními podnikatelskými subjekty. Příjemcem podpory se rozumí subjekt, který již vyvíjel exportní činnost (nejméně ve třech letech; hodnota ročního vývozu nad 5 mil. Kč) a hodlá prostřednictvím tohoto projektu rozšířit aktivity ve stávajícím teritoriu nebo zahájit aktivity v teritoriu novém.
Zastoupení S námi napnete plachty! Uznatelné náklady (1) Náklady související se založením zastoupení prokazatelné provozní náklady; spotřebovaná energie, oprava, údržba, cestovné, výkony spojů, poštovné, tiskařské práce (propagace), překladatelské práce, nákup softwaru a databází; prokazatelné náklady na právní, účetní a fiskální poradenství ve spojitosti s fungováním zřízené pobočky (trvalého a kvalifikovaného zastoupení ve formě reprezentačních kanceláří a obchodních poboček) ; prokazatelné náklady na nájem kancelářských prostor; prokazatelné náklady na zařízení kanceláře dle obvyklých standardů a v běžných cenách v příslušné zemi, kde má být zastoupení zřízeno. Nákup nábytku, PC, tiskárny, faxu, telefonu, kancelářských potřeb a odborné literatury.
Zastoupení S námi napnete plachty! Uznatelné náklady (2) Ostatní náklady prokazatelné náklady na registraci patentu; prokazatelné náklady na právní ochranu značky; prokazatelné náklady na homologaci výrobku. Do uznatelných nákladů nelze zahrnout náklady uhrazené před datem podání žádosti o podporu, splátky půjček a úvěrů, sankce a penále, náklady na záruky, pojištění, úroky, bankovní poplatky, kursové ztráty, celní a správní poplatky, posílení existujících struktur, tj. rozšíření prostor nebo personální posílení již existující kanceláře.
Děkuji Vám za pozornost Karel Vít Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade Dittrichova Praha 28 Tel.: Fax: S námi napnete plachty!