 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Budu školákem Program pro předškoláky a jejich rodiče:
Advertisements

ZŠ Rakovského v Praze 12.  Ve škole je integrováno 35 dětí cizích státních příslušníků  Nejpočetněji je zastoupena skupina vietnamských žáků  Dále.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Strukturované učení PROJEKT EU
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
ROZVÍJEJÍCÍ AKTIVITY V PROCESU VÝUKY V PRAXI
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Základní škola T. G. Masaryka, Studénka ředitelka školy: Mgr. Alena Dvorská počet žáků 291, počet pedagogických pracovníků 20 součásti školy: škola, školní.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Strategický plán rozvoje školy pro období 2006 – Základní škola praktická a Základní škola speciální, Liberec, Orlí 140/7, příspěvková organizace.
Zdravá škola.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Výsledky dotazníkového šetření potřeb mateřských a základních škol v rámci projektu MAP OP VVV v ORP Turnov.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Organizační formy práce v tělesné výchově
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Strategické řízení a plánování
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konflikt, koření života
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Jak na jazyky.
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě  spojuje v sobě moderní poznatky pedagogické a psychologické vědy s osvědčenými vzdělávacími postupy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání  zcela v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

 Dítě  Dítě jako tvůrce svého vzdělávání.  Učitel  Učitel jako partner a průvodce dítěte na jeho vzdělávací cestě.  Rodič  Rodič jako vítaný partner školy.

 individuální přístup k dítěti  zodpovědnost dětí za proces i výsledek svého učení  sebehodnocení dětí  slovní hodnocení  respektující přístup  vyjádření vlastního názoru  přijímání odlišného stanoviska ostatních  podnětné prostředí  vyučování v centrech aktivit  integrovaná tematická výuka  otevřené vyučování – účast rodiny  pozitivní atmosféra ve třídě  tvorba třídních pravidel

 jedno téma na delší časový úsek (1 – 2 týdny) umožní dětem poznat problematiku do hloubky, chápat souvislosti  účast dítěte na plánování vzdělávacího procesu  projektové vyučování  činnostní, skupinové a kooperativní učení  žáci se učí pracovat s různými zdroji, třídit informace  rozvoj kritického myšlení  konstruktivistické přístupy

Ranní kruhSpolečná prácePřestávkaPráce v centrech aktivitHodnotící (závěrečný) kruh

20 – 30 minut  společné setkání  sdílení  rozvoj komunikace  naladění se  seznámení s plánem na den  ranní zpráva  zpěv

60 – 90 minut  řízená výuka  většinou ČJ, MA  celá třída pracuje na společném zadání  děti pracují samostatně, kooperativně ve dvojicích či malých skupinách

60 – 90 minut  práce ve skupinách – spolupráce, pomoc, společné řešení problémů  úlohy vedou děti k přemýšlení a praktické činnosti zároveň, vztahují k aktuálnímu tématu  během týdne projdou všemi centry (na začátku týdne si stanoví plán – rozpis v tabulce)  kromě povinných (základních) úkolů jsou připravené i volitelné (náročnější) úkoly  učitel přechází do role pozorovatele a pomocníka

ČTENÍMATEMATIKAATELIÉR PSANÍ POKUSY A OBJEVY RELAXACE A HRY

malých skupinách  práce v malých skupinách  aktivní učení  aktivní učení na základě vlastní zkušenosti samostatnosti  rozvoj samostatnosti – děti mají možnost si práci zorganizovat, rozdělit role, naplánovat postup, volit pomůcky a materiál  individualizace  individualizace – děti mohou k řešení úkolů volit přístup, který nejlépe vyhovuje jejich stylu učení, schopnostem, tempu motivaci a zodpovědnost  možnost volby zvyšuje motivaci a zodpovědnost

20 – 30 minut  prezentace výsledků práce  hodnocení dne (co se jim dařilo, co nedařilo)  výměna zkušeností (doporučení pro ostatní)  sebehodnocení i vzájemné hodnocení dětí  hodnocení učitele

 sebehodnocení  průběh vzdělávání (co se mi dařilo, jak jsem vyřešil problém)  výsledky vlastní práce  ústně – v rámci hodnotícího kruhu, rozhovorů s učitelem…  písemně – dotazníky, hodnotící listy  plánování dalšího rozvoje  vedení portfolia  slovní hodnocení  klasifikace jako podpůrný prostředek  zpětná vazba  konzultace  učitel – rodič – dítě  průběžná pedagogická diagnostika DÍTĚUČITEL DŮRAZ NA ZJIŠŤOVÁNÍ TOHO, CO DĚTI VĚDÍ A UMĚJÍ

 sbírka prací žáků za školní rok  pracovní listy, písemné práce, výstupy z projektů, referáty o knihách, výtvarné práce atd.  písemné sebehodnocení, slovní hodnocení  k dispozici jsou i rodičům  „zhmotnění“ sebehodnocení dětí  posilování motivace k dalšímu učení

 rodič = partner  otevřené vyučování  rodiče jsou ve třídě vítání  mohou pomoci jako asistenti v centrech aktivit  dělit se s dětmi o své zkušenosti a zážitky – v rámci témat  možnosti zapojení rodičů  možnosti zapojení rodičů:  přítomnost ve výuce  společná setkávání rodičů, dětí a pedagogických pracovníků (třídní schůzky, konzultace, společné akce)  materiální pomoc

 Genetická metoda čtení  čtení s porozuměním, nejen technika čtení  Matematika metody Hejného  Matematika s využitím prvků metody Hejného  rozvoj logického myšlení, prostorových představ  chyba = přirozená součást procesu učení  Anglický jazyk  Anglický jazyk již od 1. ročníku hravou a přirozenou formou

 podnětné prostředí – práce v centrech aktivit  integrovaná výuka – chápání světa v souvislostech  důraz na rozvoj vztahů – pocit bezpečí, důvěry a přijetí  pravidla vytváří učitel společně s dětmi  respektující přístup  sebehodnocení, zpětná vazba  spolupráce s rodinou

 KRAJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J.: Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy, 2. vydání, aktualizované. Praha: Portál, 2011, 232 s. ISBN  NOVOTNÁ, O.: Metody a formy práce Začít spolu vedoucí ke klíčovým kompetencím, Brno,  (všechny použité fotografie) 

Mgr. Lenka Bublíková