Mgr. Jana K ř ehlíková.  základní funkce um ě ní  spjata s kategorií odrazu a obraznosti  zobrazení a vysv ě tlení mimolit. skut.  dílo rezignující.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Advertisements

Metrické vlastnosti.  Odchylka dvou r ů znob ěž ných p ř ímek je velikost ka ž dého z ostrých nebo pravých úhl ů, které p ř ímky spolu svírají. • (R.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Literární věda.
Osnova rozboru uměleckého textu
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Typografie formální úprava
 Rybá ř  U č itelka  Policista  Zedník  Bankovní ú ř edník  ICT technik  Uklíze č ka  …
DEMOKRACIE Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jan Hrabal ME4B Paměťové obvody a vývoj mikroprocesoru.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
2014 / 2015 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka - Rocky Ideologica.
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Vývoj dětského čtenářství a role školy v tomto procesu. Specifika dětského čtenářství. KBO/0286.
GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu Název sady:Funkční styly pro 2.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
P ř íprava a pilotá ž vzd ě lávacích program ů (v č etn ě metodik) pro d ě ti a mláde ž zam ěř ených na rozvoj metod vzd ě lávání v oblasti rozvoje klí.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – referát Název sady:Funkční styly pro 2. ročník, obor Opravář.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
DO PODAT P Ř IHLÁŠKU NA SŠ  2 p ř ihlášky na dv ě SŠ  2 p ř ihlášky na 1 SŠ - dva obory – vzor vypln ě né p ř.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis (základní slohový postup) Název sady:Funkční styly.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Malí ř ská esence 20. století Č íslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ / Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ / Název.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
OSNOVA PRO STUDENTY ST Ř EDNÍCH PEDAGOGICKÝCH ŠKOL.
Uměleckonaučná literatura
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Název prezentace (DUMu)
Projekt zaměřený na zdravý životní styl adolescentů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Teorie vzdělávání dospělých
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
SOFTWARE OSOBNÍHO POČÍTAČE
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Digitální gramotnost Informatické myšlení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Věda a etika.
Transkript prezentace:

Mgr. Jana K ř ehlíková

 základní funkce um ě ní  spjata s kategorií odrazu a obraznosti  zobrazení a vysv ě tlení mimolit. skut.  dílo rezignující na GF neplní ani funkce spol.  x konvence, p ř edsudky, iluze  d ě tské poznávání mimolit. reality

 upevn ě ní a prohloubení  získávání  konfrontaci  ut ř íd ě ní a systematizaci  hodnocení -> prolínání s funkcí formativní

 slo ž kou, nikoli cílem  pravdivý obraz skute č nosti typizace vzorové č i modelové situace proporcionalita mezi individuálním a obecným (x ztráta um ě lecké ú č innosti)  posilování a formování etických postoj ů dít ě te identifikace se vzorem intelektuální a emocionální p ř ijetí lit. postavy

 dojem z LD  nový interaktivní vztah (d ě ti a dosp ě lí partnery)  30. léta: estetický model moderní d ě tské knihy  60. léta: hra; tematizace krizí; intelektuální slo ž ka tvorby pro d ě ti  90. léta: postmoderna (prom ě ny recepce, zm ě na herního fenoménu, komer č ní zábavnost, triviální schemati č nost)

 nelze redukovat um ě ní na zábavu -> degradace

 katarze  viz seminá ř na téma „psychologický výklad pohádek“

 aktualizace rytmu  zaklínací formule  výskyt tajemných motiv ů  popis fantastických bytostí apod.

 prost ř edek komunikace s okolím  zobrazovací funkce  nástroj ztvár ň ování mimojaz. objekt. skut.  poezie – dom. postavení v 1. fázi č ten. ontogeneze  rytmus: t ěž ká a lehká doba -> trochej  sudoslabi č ná slova, pop ř. dv ě jednoslabi č ná v jednom taktu -> skandování  2. fáze: jamb; posléze volný verš  vnímání poezie jako grafické reality  významová a tematická stránka

 volba jaz. prost ř. p ř im ěř ených slovní zásob ě d ě tí  p ř esnost, ale i pestrost výrazu  lexikum se m ě ní dle v ě ku, ž ánru, autorského stylu  pod ř ízení konstrukce v ě t a souv ě tí vyj. a č ten. mo ž nostem dít ě te  volit jaz. prost ř. tak, aby rozvíjely obraznost a kreativitu  respektování spis. jazyka jako základní jaz. vrstvy  podle char. ž ánru p ř im ěř en ě pracovat i s prost ř edky z nespisovných vrstev  pro menší d ě ti: hry se slovy, jazykový humor, rytmi č nost textu apod.

 hodnotová intence díla x valorizace LD  d ě tský č tená ř (názory bagatelizovány)  odborné metody a kritéria metody literárn ě v ě dné metody neliterárn ě v ě dné p ř íp. metody hrani č ní

 literární kritika  literární historie  poetika

 pedagogická  psychologická  sociologická

 Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z teorie d ě tské knihy I-III. Albatros, Praha  Kreislová, A.: Úvod do studia literatury pro d ě ti a mláde ž. UJEP, Ústí nad Labem  Urbanová, S.: Meandry a metamorfózy d ě tské literatury. Votobia, Olomouc 2003.