Mgr. Jana K ř ehlíková
základní funkce um ě ní spjata s kategorií odrazu a obraznosti zobrazení a vysv ě tlení mimolit. skut. dílo rezignující na GF neplní ani funkce spol. x konvence, p ř edsudky, iluze d ě tské poznávání mimolit. reality
upevn ě ní a prohloubení získávání konfrontaci ut ř íd ě ní a systematizaci hodnocení -> prolínání s funkcí formativní
slo ž kou, nikoli cílem pravdivý obraz skute č nosti typizace vzorové č i modelové situace proporcionalita mezi individuálním a obecným (x ztráta um ě lecké ú č innosti) posilování a formování etických postoj ů dít ě te identifikace se vzorem intelektuální a emocionální p ř ijetí lit. postavy
dojem z LD nový interaktivní vztah (d ě ti a dosp ě lí partnery) 30. léta: estetický model moderní d ě tské knihy 60. léta: hra; tematizace krizí; intelektuální slo ž ka tvorby pro d ě ti 90. léta: postmoderna (prom ě ny recepce, zm ě na herního fenoménu, komer č ní zábavnost, triviální schemati č nost)
nelze redukovat um ě ní na zábavu -> degradace
katarze viz seminá ř na téma „psychologický výklad pohádek“
aktualizace rytmu zaklínací formule výskyt tajemných motiv ů popis fantastických bytostí apod.
prost ř edek komunikace s okolím zobrazovací funkce nástroj ztvár ň ování mimojaz. objekt. skut. poezie – dom. postavení v 1. fázi č ten. ontogeneze rytmus: t ěž ká a lehká doba -> trochej sudoslabi č ná slova, pop ř. dv ě jednoslabi č ná v jednom taktu -> skandování 2. fáze: jamb; posléze volný verš vnímání poezie jako grafické reality významová a tematická stránka
volba jaz. prost ř. p ř im ěř ených slovní zásob ě d ě tí p ř esnost, ale i pestrost výrazu lexikum se m ě ní dle v ě ku, ž ánru, autorského stylu pod ř ízení konstrukce v ě t a souv ě tí vyj. a č ten. mo ž nostem dít ě te volit jaz. prost ř. tak, aby rozvíjely obraznost a kreativitu respektování spis. jazyka jako základní jaz. vrstvy podle char. ž ánru p ř im ěř en ě pracovat i s prost ř edky z nespisovných vrstev pro menší d ě ti: hry se slovy, jazykový humor, rytmi č nost textu apod.
hodnotová intence díla x valorizace LD d ě tský č tená ř (názory bagatelizovány) odborné metody a kritéria metody literárn ě v ě dné metody neliterárn ě v ě dné p ř íp. metody hrani č ní
literární kritika literární historie poetika
pedagogická psychologická sociologická
Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z teorie d ě tské knihy I-III. Albatros, Praha Kreislová, A.: Úvod do studia literatury pro d ě ti a mláde ž. UJEP, Ústí nad Labem Urbanová, S.: Meandry a metamorfózy d ě tské literatury. Votobia, Olomouc 2003.