NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství.
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Změny skupenství látek
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Pevná látka tuhnutí tání Kapalina Plyn
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Chování částic v látkách při různých skupenstvích
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Skupenství látek a vnitřní energie
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
Skupenství látek.
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
VLASTNOSTI LÁTEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Renata Jeřábková Základní škola Kolín III., Masarykova 412 Dostupné.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Změny skupenství látek
Skupenství a vnitřní energie ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Souvislost změny vnitřní energie a změny skupenství tělesa. Souvislost změny.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Skupenské změny.
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
Látky mohou mít tři skupenství:
Vlastnosti látek Opakovací otázky
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Vodivost látek.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Chemie = přírodní věda, zkoumá chem. látky, jejich vlastnosti, využití a přeměnu na látky nové má uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, může působit.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_11_REDOXNÍ REAKCE TÉMA: REDOXNÍ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Vypařování a kapalnění
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_07_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu Základní škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Změny skupenství látek
OPAKOVÁNÍ VEDENÍ PROUDU: - v kovech - v kapalinách - v plynech - ve vlastních a příměsových polovodičích.
Změny skupenství.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_34_FYZIKA
Vlastnosti látek Autor Mgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vodiče: -látky vedoucí el. proud : kovy tuha vodné roztoky některých látek plyny za určitých podmínek Elektrické izolanty: -látky nevedoucí el. proud suchý.
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Anotace Jedná se o výukové materiály určené pro podporu vzdělávání v oblasti přírodních věd – konkrétně chemie. Obsahem je prezentace pro podporu výkladu učiva na dané téma, doplněné řadou zajímavých experimentů, které je nutno provádět pod dohledem vyučujícího. Na začátku je uveden souhrn opakování látky předchozí a na konci souhrn látky probrané. Text je určen pro žáky 8. tříd základních škol.

Vlastnosti látek (2. část)

Opakování vlastnosti látek - skupenství - druhy skupenství látek: - pevné - kapalné - plynné - plazma Plynné (vzduch, kyslík) - částice daleko od sebe Kapalné (voda, roztok) Pevné (kámen, kovy) – částice blízko u sebe Plazma (tvoří oheň, polární záři, vzniká při blesku)

Myslíte si, že jednotlivá skupenství mohou přecházet z jednoho stavu do druhého? ANO

-jednotlivá skupenství mohou do sebe navzájem přecházet -se zvyšující se teplotou (červená šipka) se zvyšuje rychlost pohybu částic látky a ty se navzájem od sebe vzdalují -při ochladnutí (modrá šipka), nastává opačný proces

V jakých skupenstvích se tedy může vyskytovat např. voda? Ve všech: Pevné – led Kapalné – voda Plynné - pára

-změna skupenského stavu z pevné látky na kapalinu -když zahříváme pevnou látku, dodáváme jí energii -teplota, při které se látka mění na kapalinu se označuje jako teplota tání -hodnoty teplot tání pro jednotlivé látky najdeme v tabulkách Led  voda

-změna skupenského stavu z kapalné látky na pevnou -když kapalnou látku ochlazujeme, dochází při teplotě tuhnutí k tuhnutí látky -teplota tuhnutí má stejnou hodnotu jako teplota tání -např. voda taje i tuhne při 0°C Voda  led

-změna skupenského stavu z kapaliny na plynnou látku -kapalina se vypařuje ze svého povrchu při jakékoliv teplotě -při určité teplotě dochází k varu látky (látka se vypařuje z celého objemu) -tato teplota se nazývá teplota varu. Najdeme ji také v tabulkách (není stálá, závisí na tlaku) Voda  pára

-změna skupenského stavu z plynné látky na kapalinu -dochází k němu při ochlazení látky Pára  voda

-změna skupenského stavu z pevné látky přímo na plynnou látku Sublimace suchého ledu (zmražený oxid uhličitý, netaje, rovnou se vypaří) Sušení prádla v zimě (prádlo nejprve zmrzne a poté se led vypaří) Ubývání ledu na chodnících v zimě (vypaří se, aniž by roztál)

-změna skupenského stavu z plynné látky přímo na pevnou látku Tvorba jinovatky (z vodní páry vznikne „led“)

Rozpustnost látek je vám opět známa z běžného života Experiment: Máte před sebou šest očíslovaných zkumavek. V prvních třech je vždy 10ml vody v dalších třech vždy 10ml benzinu. Do zkumavky č. 1 a č. 4 vsypeme půl lžičky cukru, do zkumavky č. 2 a č. 5 půl lžičky naftalenu a do zkumavky č. 3 a č. 6 půl lžičky oxidu hlinitého. Otázka: Která látka se rozpouští ve vodě? Která v benzinu? A která látka se nerozpouští ani ve vodě, ani v benzinu?

-jedna ze základních charakteristik látky -najdeme ji pro většinu látek v tabulkách - hustotu látky můžeme měřit hustoměrem

Které látky vedou elektrický proud? -vodiče Které látky nevedou elektrický proud? -izolanty Elektrická vodivost je spjata s tepelnou vodivostí, jak?

Cíl: zjištění, které látky vedou el.proud Látky: pevná kuchyňská sůl roztok kuchyňské soli ve vodě kousek kovu (mince 10Kč) křída

Destilovaná voda nevede elektrický proud. Věděli byste proč? Je zbavena iontů, které jsou potřeba pro vedení elektrického proudu v roztoku.

Kapaliny, které obsahují volné ionty, vedou elektrický proud a nazývají se elektrolyty (modrá skalice ve vodě, kuchyňská sůl ve vodě atp.) Pro bezpečné zacházení s elektrickým zařízením si uvědomujeme, že vodné roztoky některých látek vedou elektrický proud, naše tělo a pot také.

Vzniká rozpuštěním látky v rozpouštědle Rozpouštědlo: voda, líh…. Rozpouštěná látka: cukr, sůl, modrá skalice

-chemické látky se vyskytují v pevném, kapalném a plynném skupenství -některé pevné látky se rozpouštějí v kapalinách a tvoří roztoky -důležitou vlastností chem. látek je hustota, teplota tání a varu -některé látky jsou vodiče či izolanty elektrického proudu

Obrázky převzaty: [cit ] [cit ] Použity obrázky vlastní tvorby. Použité zdroje