Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název."— Transkript prezentace:

1 Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název materiálu: Jak zkoumáme vlastnosti látek Šablona: III/2 Sada:Přírodní vědy Předmět:Chemie Třída:VIII. 1

2 Klíčová slova: cukr sůl naftalen smysly Anotace: Tento výukový materiál doplňuje výklad a demonstrační pokus – zkoumání látek. Tabulku, uvedenou na snímku č. 6, mají žáci k dispozici a zapisují si samostatně závěry během pokusu (tabulka k vytištění na snímku č. 10). Na závěr pozorování shrneme společně zjištěné informace a zkontrolujeme doplněnou tabulku společně. rozpustnost zahřívání hmotnost hustota elektrická vodivost 2

3 Jak zkoumáme vlastnosti látek? Úkol: Porovnej vlastnosti tří látek cukru naftalenu oxidu zinečnatého 3

4 Jak zkoumáme vlastnosti látek? Ke zkoumání vlastností látek používáme své smysly zrak sluch hmat používáme jen výjimečně čich používáme jen velmi opatrně chuť nepoužíváme v laboratoři nikdy 4

5 Jak zkoumáme vlastnosti látek? Ke zkoumání některých vlastností látek používáme pomůcky Teplota - teploměrem, zahříváním Rozpustnost - rozpouštědly (voda, benzin, líh…) Hmotnost - pomocí vah Hustota - hustoměrem El. vodivost - zapojením do elektrického obvodu 5

6 Jak zkoumáme vlastnosti látek? SkupenstvíBarva Za zvýšené teploty/po ochlazení Rozpouští se ve vodě Rozpouští se v benzinu Cukr Naftalen Oxid zinečnatý 6

7 Jak zkoumáme vlastnosti látek? SkupenstvíBarva Za zvýšené teploty/po ochlazení Rozpouští se ve vodě Rozpouští se v benzinu Cukr PEVNÉ BÍLÁ VZNIKL KARAMEL ANO, DOBŘE NE Naftalen PEVNÉ BÍLÁ ROZTAVIL SE/OPĚT ZTUHL NE ANO, DOBŘE Oxid zinečnatý PEVNÉ BÍLÁ NEDOŠLO KE ZMĚNĚ NE 7

8 Jak zkoumáme vlastnosti látek? Odpověz na otázky: 1.Kterou látku bychom rozeznali jen pomocí smyslů a jak? 2.Jak nám pomohlo při zkoumání látek jejich zahřívání? 3.Jak se chovají jednotlivé látky při použití rozpouštědla? 8

9 Jak zkoumáme vlastnosti látek? Závěr: 1. Ze všech tří látek jsme rozeznali naftalen - podle charakteristického zápachu 2. Zahříváním jsme poznali změnu u dvou látek: - cukr – karamelizuje - naftalen – taje a po ochlazení znovu tuhne 3. Při použití rozpouštědla jsme pozorovali, že: - naftalen je rozpustný v benzinu - cukr se rozpouští ve vodě - oxid zinečnatý se nerozpouští 9

10 10 SkupenstvíBarva Za zvýšené teploty/po ochlazení Rozpouští se ve vodě Rozpouští se v benzinu Cukr Naftalen Oxid zinečnatý SkupenstvíBarva Za zvýšené teploty/po ochlazení Rozpouští se ve vodě Rozpouští se v benzinu Cukr Naftalen Oxid zinečnatý SkupenstvíBarva Za zvýšené teploty/po ochlazení Rozpouští se ve vodě Rozpouští se v benzinu Cukr Naftalen Oxid zinečnatý Jak zkoumáme vlastnosti látek?

11 Zdroje BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; BANÝR, Jiří. Základy praktické chemie. Praha: FORTUNA, 2003, ISBN 80-7168-879-7. ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8. Plzeň: FORTUNA, 2006, ISBN 80-7238-442-2. 11


Stáhnout ppt "Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google