Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Advertisements

Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE ELEKTROLÝZA výroba chloru „elektrolyzér“ rozklad vody.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 C HEMIE Hydroxidy – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_14_3_NÁZVOSLOVÍ SOLí Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Vznik molekul Jakou strukturu má atom? Co je to molekula? Jak vzniká molekula?
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Chemická reakce a její rovnice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Názvosloví binárních sloučenin
Redoxní reakce (oxidačně – redukční)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Halogeny Obr. 1 fluor Obr. 2 chlor brom jod
„Svět se skládá z atomů“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Výpočet procentového složení sloučenin
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Směsi Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Obecná a anorganická chemie
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
SOLI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Roztoky Acidobazické děje
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Základní chemické veličiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Chemické reakce Nejjednodušší sloučeniny Kyseliny a zásady Není sůl jako sůl Hrací pole

Chemické reakce 1000 Ve kterém z dějů, jež můžeme pozorovat v běžném životě, dochází k chemickým reakcím? Hrací pole a) rozbití skleněné nádoby b) sušení prádla c) rezavění drátěného plotu d) mrznutí vody Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: K chemickým reakcím dochází tam, kde se mění chemické složení látek (železo se při rezavění mění na oxid železitý).

Chemické reakce 2000 Ocelový hřebík o známé hmotnosti ve vlhkém vzduchu zrezavěl. Žádná rez však ještě neodpadla. Jeho hmotnost po zrezivění: a) se zmenšila b) zůstala stejná c) se nedá na základě uvedených údajů porovnat d) se zvětšila Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Hmotnost se zvětšila, protože oxid železitý (rez) má větší molární hmotnost než železo.

Chemické reakce 3000 Do sklenice s vodou jsme vložili tabletu vitaminu „šumivého celaskonu“. Hmotnost vzniklého nápoje při porovnání se součtem hmotnosti vody a tablety je: a) větší b) stejná c) menší d) větší nebo menší Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Při rozpouštění vzniká plyn, který uniká do okolí (soustava není uzavřená).

Chemické reakce 4000 Chlorovodík se vyrábí reakcí vodíku s chlorem. Výchozí látky chemické reakce jsou: a) H 2 a Cl 2 b) H 2 a HCl c) Cl 2 a HCl d) H 2 a Cl 2 a HCl Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Chlorovodík se vyrábí přímou syntézou vodíku a chlóru.

Chemické reakce 5000 Bereme v úvahu 1 mol látek. Která z nich obsahuje nejvíce atomů? a) vodík b) 1 mol každé látky obsahuje stejný počet atomů c) voda d) kyslík Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: 1 mol látky = částic (atomů, molekul, iontů) 1 mol vodíku (H 2 ) = molekul (dvouatomových); tj atomů vodíku 1 mol vody (H 2 O) = molekul vody (tříatomových) tj atomů

Nejjednodušší sloučeniny 1000 Nejreaktivnější látkou ve vzduchu, která vytváří téměř se všemi prvky dvouprvkové sloučeniny, je a) neon b) dusík c) vodík d) kyslík Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Neon a dusík jsou nereaktivní plyny a vodík se volně vyskytuje pouze vzácně.

Nejjednodušší sloučeniny 2000 Které 2 oxidy nejsou za běžných podmínek (např. v chemické laboratoři) plynné látky? a) CO 2, NO b) SO 2, O 2 c) Fe 2 O 3, CaO d) CO, NO 2 Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Oxidy uhlíku, dusíku a síry jsou za běžných podmínek plynné látky. Oxidy kovů jsou za běžných podmínek pevné látky.

Nejjednodušší sloučeniny 3000 Z uvedených látek nepatří mezi dvouprvkové sloučeniny: a) mosaz b) oxidy dusíku c) sulfid železnatý d) kuchyňská sůl Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Mosaz není sloučenina, ale směs (slitina mědi a zinku).

Nejjednodušší sloučeniny 4000 Při výrobě skla se spotřebuje velké množství křemenného písku, který má chemické složení: a) CO 2 b) SO 2 c) SiO 2 d) CaO Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Chemické složení křemenného písku je SiO 2.

Nejjednodušší sloučeniny 5000 Halogenid, který se používá jako složka pokrmů, je: a) KCl b) AlCl 3 c) NaCl d) FeCl 3 Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: NaCl je kuchyňská sůl.

Kyseliny a zásady 1000 Kyselé a zásadité roztoky v laboratoři rozlišujeme: a) indikátorovým papírkem b) chutí c) čichem d) podle barvy Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Indikátorový papírek určuje podle zabarvení kyselost a zásaditost.

Kyseliny a zásady 2000 Chemickým názvem označíme hašené vápno jako: a) oxid vápenatý b) chlorid vápenatý c) hydroxid vápenatý d) uhličitan vápenatý Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Hašené vápno je triviální název pro hydroxid vápenatý.

Kyseliny a zásady 3000 Který ze vzorců označuje kyselinu dusičnou? a) NH 3 b) H 2 N 2 O 6 c) HNO 2 d) žádný Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Chemický vzorec kyseliny dusičné je HNO 3.

Kyseliny a zásady 4000 Hlavní složkou kapalné náplně v olověných akumulátorech je 32 % a) kyseliny chlorovodíkové b) kyseliny octové c) kyseliny dusičné d) kyseliny sírové Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Kyselina sírová tvoří v akumulátoru elektrolyt.

Kyseliny a zásady 5000 Při spalování hnědého uhlí uniká do atmosféry také oxid, který se podílí na vzniku kyselých dešťů. Tímto oxidem je: a) CaO b) SiO 2 c) SO 2 d) CO Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Uhlí obsahuje síru a při jeho spalování vzniká SO 2.

Není sůl jako sůl 1000 Soli mohou být sloučeniny: a) dvouprvkové, tříprvkové i víceprvkové b) jen dvouprvkové c) jen tříprvkové d) jen sodné, draselné a vápenaté Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Příklady solí: dvouprvkové - NaCl, tříprvkové - CaCO 3 a víceprvkové - NaHCO 3.

Není sůl jako sůl 2000 Mezi soli nepatří: a) vápenec b) sádra c) louh d) superfosfát Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Louh je triviální název pro hydroxid.

Není sůl jako sůl 3000 Soli jsou: a) sloučeniny, ve kterých jsou vázány anionty OH - b) dvouprvkové sloučeniny kyslíku c) sloučeniny, které ve vodě uvolňují kationty vodíku H + d) sloučeniny, ve kterých jsou vázány kationty kovů a anionty kyselin Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Soli jsou sloučeniny, ve kterých jsou vázány kationty kovů a anionty kyselin.

Není sůl jako sůl 4000 Soli odvozené od kyseliny sírové se nazývají: a) siřičitany b) sirnany c) sírany d) sírovany Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Kyselina sírová má vzorec H 2 SO 4. Odštěpením 2 atomů vodíku z kyseliny vznikne anion SO Anion se nazývá síranový a soli od něj odvozené jsou sírany.

Není sůl jako sůl 5000 Novostavby po „nahození“ vnitřní omítky z vápenné malty je nutno větrat. Důvodem je, že při tvrdnutí malty je produktem také: a) voda b) oxid vápenatý c) oxid uhličitý d) uhličitan vápenatý Hrací pole Vysvětlení správné odpovědi

Hrací pole Vysvětlení: Vznikající voda se usazuje na zdi a omítka tak vlhne.

Použitá literatura: BENEŠ, Karel. PUMPR, Václav. BANÝR, Jiří. Základy praktické chemie 1, pracovní sešit. 1. vyd. Praha : FORTUNA, ISBN X. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.