Gramotnost – vzdělávací systém Průcha Jan a kol.Pedagogická encyklopedie Portál 2009 MŠMT ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Školní rok Změny na MŠMT  Nový ministr školství prof. PhDr. Petr Fiala, PhD., LL.M, od Náměstci: 1. Náměstek ministra Mgr. Jiří.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
1 HK ČR, TECHNICKÉ FÓRUM 2016 ING. MICHAL ŠTEFL VICEPREZIDENT HOSPODÁŘSKÉ KOMORY ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Individuálně, ale společně a jinak
Informační a poradenské centrum ZČU
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Anotace Seznámit žáky s fungováním školství v ČR. Popsat jednotlivé stupně a možnosti přechodu z nižšího na vyšší stupeň. Výukový materiál.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Digitální učební materiál
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Správa sociálního zabezpečení
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
31 Základní typy zdravotnických systémů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Charakteristika primární péče
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Správa sociálního zabezpečení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Hledáme klíč k právům dětí
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Projekt Komplexní program podpory ke zvýšení zaměstnanosti žen na trhu práce v Ústeckém kraji PRÁCE PRO KAŽDOU Registrační číslo projektu.
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Gramotnost – vzdělávací systém Průcha Jan a kol.Pedagogická encyklopedie Portál 2009 MŠMT ČR

Právo na vzdělávání Patří k základním lidským právům Právo na vzdělání dětí obsaženo v Úmluvě o právech dítěte Právo na vzdělání pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami – dříve zajišťováno systémem speciálních škol a školských zařízení, nyní integrace mezi běžnou populaci

Vzdělávací systém Je řízen vzdělávací politikou země, ovlivňován politickými, kulturními, ekonomickými a jinými faktory Je širším pojmem než školský systém, který je jeho základem Zahrnuje formální i neformální vzdělání, zatímco školský systém zajišťuje pouze vzdělávání formální. Neformální vzdělávání se týká zejména dospělých subjektů

Školský systém Je propojený komplex škol a školských zařízení, které zajišťují formální vzdělávání Patří sem vzdělávací instituce předškolního, základního, středního a vyššího odborného školství, instituce speciálního školství a instituce poskytující služby školským zařízením – poradenská zařízení, školní knihovny, ubytovací zařízení, ZUŠ a jazykové školy Je členěn na druhy škol, dvě klasifikační kritéria: 1. věk vzdělávajících se subjektů 2. úroveň vzdělávání

Historie V 10.století se vznikem Českého státu vzdělávání První školy sloužily potřebám církve Od 13. století též potřebám měst Po vzniku UK 1348 též příprava na vysokoškolské studium Do roku 1774 měly školy ráz evropského univerzalismu, po tomto roce reforma podle celorakouských záměrů (čtení, psaní, počítání, náboženství, základy průmyslu a hospodaření, od 3.ročníků latina, sloh, kreslení a geometrie)

Transformace české školy po roce 1989 Co přebíralo z minulosti: Před 2.sv.válkou patřilo Československo mezi 10 nejvyspělejších zemí světa, též díky školskému systému (kontakty se zahraničím) V období totalitního vývoje stagnace: centralismus, byrokracie, unifikace, ideologie, rusifikace, podřízení potřebám ekonomiky Po 17.listopadu 1989 řada změn, mnoho z nich nahodilých, chaotických

Opatření po roce 1989 v rozporu s vývojovými trendy Zkrácení povinné školní docházky z 10 na 9 let Zrušení jednotné školy a zavedení selektivního principu (od věku 11 let) Kurikulární reforma zaváděna tradiční centralistickou metodou Změna systému financování UŠ – z podniků na stát Autonomie přiznané VŠ bez zajištění mechanismů, kterým by odpovídaly na potřeby státu (vznik VŠ podle zájmu studentů)

Negativní jevy ovlivňující vývoj školského systému Školství stagnuje v porovnání s rychle se vyvíjejícími zeměmi Nedostatek finančních prostředků na výzkum a vývoj Orientace na konzum a okamžité prožitky Pokles váhy náboženství z hlediska hodnot z 33evropských zemí považovalo náboženství za důležitou hodnotu 51% lidí, v ČR jen 16% Odmítání etnických a kulturních odlišností Obtížnost učitelského povolání (reklama, hodnota vzdělávání, finanční zajištění…)

Struktura školského systému 3 – 6 let Mateřská škol 6 – 11 let 1. stupeň ZŠ – 5-tiletý 11 – 15 let 2. stupeň ZŠ – 4-letý 15 – 19 let střední vzdělávání – leté gymnázia (4 – 8 let) střední odborné školy střední odborná učiliště Konzervatoř letá 10 – 18 let 6- letá 15 – 21 let VOŠ 2 – 3,5 leté VŠ - bakalářské - magisterské studium - doktorandské studium PhD.

Zřizovatel 1.Obec – nejvíce MŠ a ZŠ 2.Kraj 3.Soukromý zřizovatel 4.Církev 5.MŠMT 6.Jiný rezort – střední školy 7.VOŠ – kraj, soukromý, subjekt, jiný rezort

Mateřské školy V Rakousko-Uhersku nalezince pro děti nemanželské a odložené a sirotčince (děti bez rodičů) – pečovatelský charakter 1832 Opatrovny v Praze – měly výchovný cíl (Nové město a Karlín) 1869 Mateřská škola v Praze u sv. Jakuba 1872 Ministerský výnos – posílení předškolních výchovných institucí a sjednocení legislativy 1989 – názor – ponechat předškolní výchovu na rodině, trval pouze 2 roky Po r redukce jeslí Intenzivní rozvoj diagnostiky i metodiky s ohledem na dítě

Základní školy Zřizovatel: Veřejné, soukromé, církevní Celistvost školy: 1. – 9. ročník/ 1. – 5. ročník Organizace vyuč.: plně organizované/málotřídky Populace žáků: běžná/ se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávací program: standartní/alternativní Přístup: otevřený/selektivní Typ lokality: městské / venkovské/velkoměstské Vyučovací jazyk: český / polský / německý

Střední školy Navazují na základní školství, zajišťují střední vzdělávání Střední vzdělání – všeobecné nebo odborné Rozsah 2 – 5 let Buď má charakter konečné etapy vzdělávání nebo tranzitní Gymnázia, SOŠ ukončeny maturitou, SOU – výuční list popř. maturita Konzervatoře – hudba, zpěv, tanec, hudebně-dramatické umění Plní funkcí postsekundárního vzdělávání: -nástavbové studium (maturita) -pomaturitní studium na jazykové škole -zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem -rekvalifikační kurzy pro absolventy SŠ

Terciální vzdělávání VŠ univerzitní a neuniverzitní (nečlení se na fakulty, spíše bakalářské obory) VOŠ – profesně orientovaná neuniverzitní alternativa k VŠ univerzitního charakteru Absolvent VOŠ – DiS – „diplomovaný specialista“ Rozpor: Kvalita vzdělání odpovídá nebo i předčí zvláště praxí bakalářské studium na VŠ. Právním postavením jsou spíše na úrovni SŠ. Studenti platí školné nezískávají tituly, u bakalářského studia je tomu naopak. Snaha o transformaci na VŠ neuniverzitního typu.

Celoživotní vzdělávání Je to proces, který vede každého jedince k získávání vědomostí, dovedností, hodnot, názorů, postojů po celý život. Potřeba učení patří mezi sekundární potřeby. Různé druhy učení: kromě získávání poznatků též sociální učení, pamětné, motorické, učenéí řešením problémů atd.

Zahájení školní docházky Povinnost zápisu do školy (leden – únor) Dítě, které k dovrší 6 let má právo nastoupit do ZŠ. Povinnost rodičů dítě do školy přivádět. Dítě nezralé pro školu – odklad školní docházky. (Poslední rok docházky do MŠ je bezplatný.)

Vzdělávací systémy v zahraničí -Konstituovány podle shodného rámce v Evropě i ve světě. -Uspořádány podle stupňů, kterým odpovídají věkové kategorie. -Členěny podle Mezinárodní normy pro klasifikaci vzdělávacích systémů ISCED 1997 – UNESCO -Od preprimární úrovně k terciální -Odlišnosti – časová vymezení, přechody a prostupnost, obsahová náplň kurikul, hodnocení žáků, typy zkoušek, certifikáty

Typologie škol Podle sociální spravedlnosti: jednotné (většina států Evropy, USA, Kanada, Korea a další) Selektivní podle výběrových kritérií – ČR (po r. 1989), Německo, Rakousko Alternativní kombinovaná škola – cílem je odsunout selektivnost do vyšších ročníků (bývalá NDR)

Zřizovatel Většinou státní školy, méně soukromé a církevní Nejvíce soukromých škol: Nizozemí 76%, Velká Británie 41,1, Španělsko 31,3 )Podle údajů Education in Europ 2005

Francouzský model s oddálenou diferenciací žáků Mateřské školy – do 6 let Primární škola – 5-letá do 11 let Nižší sekundární škola – 4 leté vzdělávání ve 2 cyklech: pozorovací (stejné pro všechny, ale orientace na další cyklus) a orientační (všeobecné vzdělávání – technické odborné vzdělávání) Technické vzdělávání/technická lycea – 3-letá ukončená maturitou – podmínka pro vstup na VŠ Profesní lycea – 2-4leté technologické a všeobecné vzdělávání (vyučení nebo profesní maturita)

Odlišnosti systémů Specifika učebních plánů škol, cíl a obsah vzdělávání, časové dotace pro jednotlivé předměty Metody výuky Hodnocení Kvalifikační požadavky na přípravu učitelů Vztahy mezi školami a rodiči, obcemi, zaměstnavateli apod.