Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
opakování a procvičování
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesa.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Slovesný rod.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Digitální učební materiál
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Slovesa Metodický list (anotace): Tato prezentace slouží nižším ročníkům k představení učiva o slovesech, vyšším ročníkům pak ke zopakování a procvičení již známé látky. s. 3 charakteristika sloves s slovesné tvary s. 6 – 7 sloveso být s. 8 mluvnické kategorie (významy) sloves s. 9 slovesná osoba a číslo s. 10 – 11 slovesný způsob s. 12 slovesný čas s. 13 – 15 slovesný rod s. 16 – 18 slovesný vid s. 19 – 20 slovesná třída a vzor s. 21 – 23 souhrnná cvičení

SLOVESA VERBA

Slovesa (verba) řadíme mezi ohebné slovní druhy. Vyjadřují děj, tj. buď činnost podmětu (děj ⇒ plavu, jím), stav podmětu nebo změnu stavu (stav ⇒ žiji, sedím, ležím; změna stavu ⇒ stárnu, probouzím se) Slovesa se časují.

Slovesné tvary Slovesné tvary dělíme na složené, tj. skládající se z několika slov (budu psát, večeřel bych, psal jsem, byl odnesen, byl bych utekl), a jednoduché, které tvoří jedno slovo (čtu, číst si, zavolám, trpět, umyjte se). Součástí slovesných tvarů bývají zvratná zájmena se a si, jež vytváří se slovesem jeden významový celek (utrhl, utrhl si, utrhl se).

Slovesné tvary dále dělíme na určité (vyjadřují osobu, číslo, způsob a čas) a tvary neurčité (nevyjadřují určitou osobu, číslo, způsob ani čas). Nejpoužívanějším neurčitým tvarem je infinitiv (česky neurčitek) Český infinitiv končí na -t (nést, brát, určit), -ci (tlouci, moci, vléci) nebo zastarale na -ti (nésti, bráti, smáti se).

Být Sloveso být řadíme mezi pomocná slovesa (pomocí něj vytváříme slovesné tvary, např. byl bych seděl), sponová (je součástí přísudku jmenného se sponou, např. Klára je šikovná holka.) a také plnovýznamová (ve smyslu existence, např. Byl jednou jeden král.)

čísloosoba přítomný čas minulý čas budoucí čas by j.1.jsembyl jsembudubych 2.jsibyl jsibudešbys 3.je (jest)bylbudeby m.1.jsme byli (-y, -a) jsme budemebychom 2.jste byli (-y, -a) jste budetebyste 3.jsoubyli (-y, -a)budouby Časování slovesa být

Určujeme u nich tyto mluvnické kategorie: 1. osobu 2. číslo 3. způsob 4. čas 5. rod 6. vid 7. třídu a vzor

Osoba a číslo osobačíslo jednotnéčíslo množné 1. osobajá (nesu)my (neseme) 2. osobaty (bereš)vy (berete) 3. osoba on, ona, ono (maže) oni, ony, ona (berou)

Slovesný způsob Slovesný způsob popisuje vztah slovesa a skutečnosti (záměru). Způsob rozeznáváme trojí: prosté oznámení skutečnosti (zp. oznamovací), vyjádření zákazu nebo rozkazu (zp. rozkazovací) a vyjádření možného, hypotetického děje (zp. podmiňovací).

Podmiňovací způsob Rozeznáváme dva druhy podmiňovacího způsobu: přítomný (Chtěl bych tě poznat.) a minulý (Byli bychom ti zavolali.). Liší se od sebe počtem pomocných sloves. Podmiňovací způsob přítomný se užívá při vyjádření podmíněného děje (Kdybych to věděl!), ve zdvořilých žádostech (Směli bychom si ještě hrát?) apod. Podmiňovací způsob minulý ze současné češtiny mizí. V zásadě vyjadřuje, že měl v minulosti děj proběhnout jinak (Abych se rozhodl jinak, byl bych musel mít více informací.). Pro zdůraznění můžeme použít pomocné sloveso bývat (Byla bych to bývala udělala,...)

Slovesný čas Čas budeme určovat pouze u způsobu oznamovacího. V češtině pomocí kategorie času vyjadřujeme, zda děj probíhal (čas minulý), probíhá (čas přítomný) či bude probíhat (čas budoucí). Tvary budoucího času slovesa se tvoří pomocí pomocného slovesa být v budoucím čase (budu, budeš, bude - budeme, budete, budou) a infinitivu (budu sedět, budeš sedět atd.) nebo pomocí jednoduchých tvarů (postavit - postavím, jít - půjdu). Tvary minulého času slovesa se tvoří pomocí slovesa být v přítomném čase (jsem, jsi - jsme, jste) a slovesného tvaru zakončeného na -l (-la, -lo, -li, -ly, -la), tzv. příčestí činného (jsem seděl, jsi seděl, seděl).

Slovesný rod U sloves rozlišujeme: rod činný a rod trpný. Slovesný tvar rodu činného vyjadřuje, co činí podmět. Podmět je zároveň původcem děje (Evžen koupil knihu.). Slovesný tvar rodu trpného vyjadřuje, co činí někdo jiný než podmět. Podmět není původcem děje (Pohádka byla přečtena Karolínou.).

Trpný rod můžeme vyjádřit dvěma způsoby: 1. opisným tvarem trpným složeným z příčestí trpného a slovesa být, bývat (Univerzita byla založena Karlem IV.). 2. zvratnou podobou slovesa, a to spojením tvaru 3. osoby činného rodu se zvratným zájmenem se (Noviny se vytiskly nad ránem.).

Doplňte tvary příčestí trpného: Mamut (ulovit, bud. čas) lovci. Oheň (zažehnout, min. čas) bleskem. Pazourek (opracovávat, přít. čas) pravěkým lovcem. Příběhy (vyprávět, min. čas) stařešinou kmene. Jeskynní malby (malovat, přít. čas) dětmi. Jeskyně (obydlet, min. čas) pravěkým kmenem. Vlci (zahnat, bud. čas) kameny. Jelen (zasáhnout, min. čas) kostěnou šipkou. Pravěké oděvy (vyrábět, min. čas) z kožešin. Lovci (ohrožovat, přít. čas) divokou zvěří. Oheň (udržovat, přít. čas) ženami a dětmi. Pazourky (přinášet, min. čas) kupci od moře. Pralidé už brzo (ozdobit, bud. čas) náhrdelníky z kostí. Šlachy (používat, min. čas) místo provazů. Krajem (hnát, přít. čas) skupina koní. Jedlé plody (posbírat, bud. čas) ženami. Okolí tlupy (chránit, min. čas) bystrými hlídkami. Oběti bojů (oplakávat, bud. čas) přeživšími. Část potravin (obětovat, přít. čas) kmenovým náčelníkem. Malé mušle (užívat, přít. čas) jako platidlo. Vetřelci (pronásledovat, min. čas) bojovníky.

SLOVESNÝ VID: dokonavá 1. Slovesa, která vyjadřují ohraničený děj jsou dokonavá. chytil, chybil nedokonavá. 2. Slovesa, která vyjadřují děj, který nekončí, opakuje se, jsou nedokonavá. stojí, sedí, točí

často existují 2 slovesa se stejným významem např. a)dát – b) dávat; a)hodit – b)házet V čem se tyto slovesné dvojice odlišují? vyjadřují a) ohraničený děj (jen v min. a bud.) vid dokonavý dal/dá, hodil/hodí → vid dokonavý b) neohraničený děj (v min., přít. a bud.) dával/dává/bude dávat, házel/hází/bude házet vid nedokonavý → vid nedokonavý

slovesa dokonavá slovesa dokonavá nedokáží vyjádřit přítomný čas (např. přečíst-přečte, napsat- napíše) slovesa nedokonavá slovesa nedokonavá tvoří bud. čas pomocí dvou slov (např. číst-bude číst, psát-bude psát)

Slovesné třídy a vzory Slovesné třídy Zakončení sloves 3.os.č.j. přít. čas VzoryKmen minulý poznámka 1.třída-e ( před nímž není –n- -j- Nes-e Ber-e Maž-e Peč-e Umř-e Nes-l Bra-l Maza-l Pek-l Umře-l 2.třída-neTisk-ne mi-ne zač-ne Tisk-l Minu-l Zača-l 3.třída-jeKry-je Kupu-je Kry-l Kupova-l 4.třída-íPros-í Trp-í Prosi-l Trpě-l 5.třída-áděláDěla-l

Postup při určování: 1. Sloveso si řekneme ve 3. osobě čísla jednotného, přítomného času. př. hynout - on hyne, -ne (2. třída) 2. V každé třídě (až na pátou, kde je vzor jasný) se řídíme podle rozdílu v zakončení u příčestí minulého. V našem případě on hyne - on hynu-l, což se shoduje se vzorem minu-l. Pozor na výjimky: u 4. třídy se musíme navíc řídit ještě rozkazovacím tvarem (hlídáme koncovku -ej) u 1. třídy si musíme hlídat zakončení kmene - jestli je zde tvrdá či měkká souhláska (tvrdé a měkké vzory) Vzory a třídy nelze určit u nepravidelných sloves jako být, chtít, vědět, jíst..

Souhrnná cvičení 1. Podtrhni celý slovesný tvar a urči mluvnické kategorie: Večer jděte na procházku. ____________ Kam odvezeš všechno nářadí?___________ Abychom pak nelitovali! ______________ Na to přišel sám? ___________________ A ty bys mi byl pomohl? ______________ Ať se práší za kočárem! ______________

2. Vytvořte zadané tvary: sedět (2. os., č. mn., rozk.) ________________ plakat (3. os., č. j., oznam., bud.) ___________ cítit se (1. os., č. j., podmiň., druh přít.) _________________ kopat (2. os., č. j., rozk.) ________________ dostavit se (2. os., č. mn., oznam., min.) __________________ otočit (1. os., č. mn., oznam., bud.) __________________ zvonit (3. os., č. mn., podmiň, druh min.) __________________ vyhledat (2. os., č. j., oznam., bud.) __________

najít1. os., č. mn., rozk. vydržet 3. os., č. j., oznam., min. dělat 1. os., č. j., podmiň., druh přít. pracovat2. os., č. mn., rozk. běžet 1. os., č. j., oznam., bud. ležet 2. os., č. j., oznam., min. číst 2. os., č. mn., oznam., bud. spát 3. os., č. j., podmiň., druh min.

POUŽITÉ ZDROJE: referat.estranky.cz/clanky/cesky-jazyk/tridy-a- vzory-u-sloves.html referat.estranky.cz/clanky/cesky-jazyk/tridy-a- vzory-u-sloves.html _slovesa#Slovesn.C3.A9_tvary _slovesa#Slovesn.C3.A9_tvary etu/e_learning/ucebnice_cj etu/e_learning/ucebnice_cj tridy.html tridy.html Český jazyk 6,7,8,9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2005