Novela zákona č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru Lukáš Vacek odbor finanční trhy II Ministerstvo financí 4. října 2012, Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
Advertisements

ESSOX s.r.o Mgr. Lenka Červáková vedoucí oddělení právního a compliance a právního vymáhání ESSOX s.r.o., Senovážné náměstí 231/7,
ZADLUŽENOST OBYVATEL ČR a s ní spojené problémy
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Doc. Ing. Eva Čáslavová, CSc.
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Regulace distribuce v ČR
Dozor nad úvěrovým trhem z pohledu České obchodní inspekce
Legislativní proces J.Kožiak.
TRENDY A BUDOUCNOST FINANČNÍHO PORADENSTVÍ V EVROPĚ 9.ŘÍJEN 2013 Ing. Tomáš Síkora, MBA, výkonný ředitel VYBRANÉ DOPADY NOZ DO POJIŠŤOVNICTVÍ.
Část 4 Hlava II, Díl 2, oddíl 5 NOZ §§
Právo na informace Tereza Danielisová,
Kolektivní vyjednávání. Kolektivní smlouvy (KS)  upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a práva a povinnosti smluvních.
Jednotná kontaktní místa podle zákona o volném pohybu služeb Vlastimil Slovák, odbor Vnitřního trhu a služeb EU Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Návrh znění pracovní smlouvy. Pracovní smlouva uzavřena v souladu s ustanovením § 33 zákona č. 262/2007 Sb., zákoníku práce ve znění pozdějších předpisů.
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
Evropská občanská iniciativa
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
1 Bankovní úvěrové analýzy Banky, úvěrové produkty Průběžný test 1 OtázkyJméno:……………………………………….Skupina:……………………………………. Datum:
A její transpozice do českého práva.  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/7/EU ze dne 16. února 2011 o postupu proti opožděným platbám v obchodních.
Knihovní řády a vymáhání pohledávek Seminář Závazky čtenářů vůči knihovnám Městská knihovna v Praze: 6. dubna 2011 Hanuš Hemola.
A její transpozice do českého práva.  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/7/EU ze dne 16. února 2011 o postupu proti opožděným platbám v obchodních.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
1 Mgr. Ing. Bc. Radek Neděla. Odpovědnost za škodu Odpovědnost zaměstnavatele = objektivní; předpoklady vzniku: - vznik škody, - protiprávní jednání nebo.
Celní správa České republiky ZMĚNY V PROVÁDĚCÍCH PŘEDPISECH – CELNÍ HODNOTA (Stručný přehled k IA a DA k UCC)
1 Úroky, splátky Právnické výpočty Adam Ptašnik 2009.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Smlouva o obchodním zastoupení Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Elektronické platební prostředky, platební karty, platební systémy Předmět Platební styk, Jaro 2008 Mgr. Bc. Libor Kyncl Právnická fakulta Masarykovy univerzity.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
1 Setkání představenstva ČLFA s vedoucími představiteli členských společností ČLFA 1. října 2015 Zákon o úvěru pro spotřebitele analýza dopadů.
Síťová neutralita od revize regulačního rámce do DigiČeska ver. 2.0 Praha, 18. května 2015.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Vodohospodářské aktuality
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Registr smluv v kontextu zákona o zadávání veřejných zakázek
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Přínosy a negativa transpozice z pohledu českých spotřebitelů
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
Postup oprav v případě chybně uveřejněných smluv v registru smluv
Finanční arbitr 26. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

Novela zákona č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru Lukáš Vacek odbor finanční trhy II Ministerstvo financí 4. října 2012, Praha

Směrnice Komise 2011/90/EU ze dne 14. listopadu 2011, kterou se mění část II přílohy I směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/48/ES, kterou se stanoví dodatečné předpoklady pro výpočet roční procentní sazby nákladů (dále jen „Směrnice“) Připravena na základě zmocnění v čl. 19 odst. 5 směrnice 2008/48/ES Cíl – umožnit realistický výpočet RPSN i v případech revolvingových úvěrů aj. Lhůty pro transpozici: 31. prosince prosince 2012 – platnost vnitrostátní úpravy 1. ledna ledna 2013 – účinnost vnitrostátní úpravy Směrnice Komise 2011/90/EU

Zodpovědnost za transpozici Ministerstvo financí Ministerstvo financí (MF) Ústřední orgán státní správy pro ochranu zájmů spotřebitelů na finančním trhu (viz § 4 kompetenčního zákona) Spolugestor směrnice 2008/48/ES, spolugestor zákona 145/2010 Sb. Gestor Směrnice Zástupce MF se účastnil jednání komitologického výboru Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) Obecný gestor ochrany spotřebitele Tvůrce předchozího zákona č. 321/2001 Sb., o některých podmínkách sjednávání spotřebitelského úvěru Gestor směrnice 2008/48/ES, hlavní gestor zákona č. 145/2010 Sb. Spolupracující orgán na transpozici Směrnice

Viz § 4 odst. 1 zákona č. 2/1969 Sb. (kompetenční zákon) ve znění účinném od 1. dubna 2006 Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro … finanční trh, regulaci vydávání elektronických peněz a ochranu zájmů spotřebitelů na finančním trhu s výjimkou výkonu dohledu nad finančním trhem v rozsahu působnosti České národní banky… Působnost Ministerstva financí

Obsah zákona 1) Transpozice Směrnice 2011/90/EU 2) Náprava legislativnětechnických nepřesností, zabezpečení řádné transpozice směrnice 2008/48/ES 3) Věcné změny reagující na situaci na trhu spotřebitelských úvěrů a jejich zprostředkování

Průběh legislativního procesu od počátku roku 2012 – konzultace (MPO, ČNB, ČBA, ČLFA, APD, Spotřebitelský poradní výbor aj.) květen 2012 – meziresortní připomínkové řízení 28. června 2012 – předloženo vládě 22. srpna 2012 – schváleno usnesením vlády č. 605 podzim 2012 – Poslanecká sněmovna –sněmovní tisk č. 781 –1. čtení září 2012; rozpočtový výbor 3. října 2012 Senát, prezident 1. ledna 2013 – nabytí účinnosti zákona

Předsmluvní informace Náležitosti smlouvy Průběžné informační povinnosti – kreditní karty Posouzení schopnosti spotřebitele splácet spotřebitelský úvěr Zprostředkování spotřebitelského úvěru Zákaz používání směnek Zajištění pohledávky ze spotřebitelského úvěru Zákaz volání na linky 90x Sankce Dodatečné předpoklady pro výpočet RPSN Hlavní body novely

§ 5 (6) Je-li spotřebitelský úvěr nabízen nebo sjednáván zprostředkovatelem, je zprostředkovatel povinen poskytnout spotřebiteli informace a poskytnout náležité vysvětlení stejně, jako je k tomu povinen věřitel. Tím nejsou dotčeny povinnosti věřitele; splní-li některou z povinností zprostředkovatel, má se za to, že ji splnil i věřitel. Postaveno na jisto, že zprostředkovatel má stejné informační povinnosti včetně povinnosti vysvětlit informace, jako má věřitel Předsmluvní informace (§ 5)

§ 6 (1) Smlouva, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, vyžaduje písemnou formu a věřitel je povinen v ní uvést musí obsahovat informace stanovené v příloze č. 3 k tomuto zákonu uvedené jasným, výstižným a zřetelným způsobem. Nesplnění této informační povinnosti nebo písemné formy nemá za následek neplatnost smlouvy. Jedno vyhotovení smlouvy musí obdržet spotřebitel v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat. Stanoveny požadavky na kvalitu informací obdobným způsobem, jako to je v případě § 4 ohledně informací uváděných v reklamě Náležitosti smlouvy (§ 6)

§ 7 (4) Věřitel je povinen po dobu trvání spotřebitelského úvěru uzavřeného na dobu neurčitou odlišného od spotřebitelského úvěru uvedeného v odstavci 3 poskytovat spotřebiteli pravidelně v přiměřeném intervalu informace uvedené v příloze č. 4 k tomuto zákonu. Pro doposud nepokryté smluvní vztahy uzavřené na dobu neurčitou zavedena stejná průběžná informační povinnost, jaká platí pro SÚ ve formě možnosti přečerpání. Aplikace § 86 a n. zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku není dostačující – chybí zejména informace o úrokové sazbě nebo minimální částce, kterou je spotřebitel povinen zaplatit. Informační povinnosti za trvání smlouvy (§ 7)

§ 8 Důsledky porušení informační povinnosti Jestliže smlouva, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, a) nemá písemnou formu, b) neobsahuje informace stanovené v příloze č. 3 k tomuto zákonu, nebo c) nebyla alespoň v jednom vyhotovení poskytnuta spotřebiteli v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat, a spotřebitel tuto skutečnost uplatní u věřitele, pokládá se spotřebitelský úvěr od počátku za úročený ve výši diskontní sazby platné v době uzavření této smlouvy uveřejněné Českou národní bankou a ujednání o jiných platbách na spotřebitelský úvěr jsou neplatná. Posílení případů, na něž dopadne soukromoprávní sankce (nedostatek písemné formy, nepředání smlouvy spotřebiteli) Soukromoprávní sankce (§ 8)

§ 9 (1) Věřitel před uzavřením smlouvy, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, či změnou takové smlouvy spočívající ve významném navýšení celkové výše spotřebitelského úvěru, je povinen s odbornou péčí posoudit schopnost spotřebitele splácet spotřebitelský úvěr, a to na základě dostatečných informací získaných i od spotřebitele, a je-li to nezbytné, nahlédnutím do databází umožňujících posouzení úvěruschopnosti spotřebitele. Věřitel poskytne spotřebitelský úvěr jen tehdy, pokud je po posouzení úvěruschopnosti spotřebitele s odbornou péčí zřejmé, že spotřebitel bude schopen spotřebitelský úvěr splácet, jinak je smlouva, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, neplatná. Posílení principu odpovědného úvěrování Inspirace návrhem směrnice o hypotéčním úvěru Posouzení úvěruschopnosti (§ 9)

§ 17 (2) Má-li spotřebitel platit zprostředkovateli spotřebitelského úvěru za jeho služby odměnu, zprostředkovatel nesmí požadovat zaplacení odměny dříve, než spotřebitele vyrozumí v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat o výsledku zprostředkovatelské činnosti, zejména o vyjádření všech věřitelů, které při zprostředkovatelské činnosti oslovil. Reakce na nekalé praktiky na trhu Zprostředkovatelé (§ 17)

§ 17a Smlouva, ve které se sjednává zprostředkování spotřebitelského úvěru (1) Smlouva, ve které se sjednává zprostředkování spotřebitelského úvěru, musí být mezi zprostředkovatelem a spotřebitelem uzavřena písemně a musí obsahovat informaci o právu spotřebitele na odstoupení od této smlouvy podle § 17b. Má-li odměnu zprostředkovatele platit spotřebitel, musí být odměna v této smlouvě dohodnuta. (2) Jedno vyhotovení smlouvy podle odstavce 1 musí být předáno spotřebiteli v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat. (3) Pokud smlouva, ve které se sjednává zprostředkování spotřebitelského úvěru, nebyla uzavřena v souladu s odstavcem 1, je neplatná. Zcela nové ustanovení, obdobné požadavky jako na samotnou smlouvu o spotřebitelském úvěru dle § 6 Smlouva o zprostředkování spotřebitelského úvěru (§ 17a)

§ 17b Odstoupení od smlouvy, ve které se sjednává zprostředkování spotřebitelského úvěru (1) Spotřebitel může od smlouvy, ve které se sjednává zprostředkování spotřebitelského úvěru, odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce ve lhůtě 14 dnů ode dne uzavření této smlouvy, pokud do té doby nedošlo na jejím základě k uzavření smlouvy, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr. (2) Od smlouvy, ve které se sjednává zprostředkování spotřebitelského úvěru, lze odstoupit podle odstavce 1 písemně, a to v souladu s informací uvedenou v této smlouvě o právu na odstoupení. Lhůta pro odstoupení je považována za zachovanou, je- li odstoupení odesláno zprostředkovateli nejpozději v poslední den lhůty. (3) Odstoupením od smlouvy se smlouva od počátku ruší. (4) Pokud zprostředkovatel nebo třetí osoba na základě smlouvy mezi třetí osobou a zprostředkovatelem poskytuje doplňkovou službu související se smlouvou, ve které se sjednává zprostředkování spotřebitelského úvěru, okamžikem odstoupení od této smlouvy zaniká i smlouva o doplňkové službě. Zprostředkovatel je povinen bez zbytečného odkladu informovat třetí osobu o tom, kdy k odstoupení od smlouvy došlo. (5) Pokud byl k uzavření smlouvy, ve které se sjednává zprostředkování spotřebitelského úvěru, použit výhradně prostředek komunikace na dálku, použijí se ustanovení zákona upravujícího odstoupení od smlouvy o finančních službách uzavírané na dálku 4). Odstoupení od zprostředkovatelské smlouvy (§ 17b)

§ 18 Vyloučení použití směnky nebo šeku (1) Ke splacení nebo zajištění splacení spotřebitelského úvěru nelze použít směnku nebo šek. (2) Věřitel a zprostředkovatel společně a nerozdílně odpovídají spotřebiteli za škodu způsobenou porušením povinnosti stanovené v odstavci 1. (3) Ke splnění nebo zajištění splnění povinnosti vyplývající ze smlouvy, ve které se sjednává zprostředkování spotřebitelského úvěru, nelze použít směnku nebo šek. Zprostředkovatel odpovídá spotřebiteli za škodu způsobenou porušením povinnosti stanovené ve větě první. Úplný zákaz použití směnek v souvislosti se smlouvami o spotřebitelském úvěru Směnka není neplatná, ale platí odpovědnost za škodu dle odst. 2 Směnky a šeky (§ 18)

§ 18a Zajištění spotřebitelského úvěru Zajištění spotřebitelského úvěru nesmí být ve zcela zjevném nepoměru k hodnotě zajišťované pohledávky. Cílem je omezit loan-sharking Inspirováno ustanovením § 47 odst. 1 věty druhé exekučního řádu: Exekutor je povinen v exekučním příkazu zvolit takový způsob exekuce, který není zřejmě nevhodný, zejména vzhledem k nepoměru výše závazků povinného a ceny předmětu, z něhož má být splnění závazků povinného dosaženo. Jedná se nejen o zástavní právo, ale např. i o smluvní pokuty! Zajištění spotřebitelského úvěru (§ 18a)

§ 18b Použití telefonního čísla s vyšší než běžnou cenou Při nabízení, sjednávání nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru prostřednictvím hlasové telefonní komunikace, textové nebo multimediální zprávy nelze použít telefonní číslo pro přístup ke službám s vyjádřenou cenou podle právních předpisů upravujících podnikání v oblasti elektronických komunikací 11). ______________________________ 11) Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 117/2007 Sb., o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů. Reakce na nekalé praktiky na trhu Finální text dle připomínky MPO v meziresortním připomínkovém řízení Porušení = správní delikt Volání na linky začínající 90x (§ 18b)

Zcela přepracovány a rozšířeny Opravena legislativnětechnická nepřesnost (odst. 2 dopadá nově jen na věřitele) Pokrývají naprostou většinu hmotněprávních povinností Horní hranice pokuty srovnána s ostatními předpisy z oblasti finančního trhu (20 mil. Kč) Veřejnoprávní sankce (§ 20)

II. Dodatečné předpoklady pro výpočet RPSN 1. Dává-li smlouva, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, spotřebiteli volnost v čerpání, považuje se celková výše spotřebitelského úvěru za vyčerpanou okamžitě a v plné výši; 2. dává-li smlouva, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, spotřebiteli obecně volnost v čerpání, avšak u různých způsobů čerpání stanoví omezení částky nebo období, považuje se celková výše spotřebitelského úvěru za vyčerpanou k nejbližšímu datu stanovenému v této smlouvě a v souladu s těmito omezeními čerpání; 3. stanoví-li smlouva, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, různé způsoby čerpání s různými poplatky nebo výpůjčními úrokovými sazbami, považuje se celková výše spotřebitelského úvěru za vyčerpanou při nejvyšším poplatku a nejvyšší výpůjční úrokové sazbě uplatňované na nejpoužívanější mechanismus čerpání u tohoto druhu smlouvy; 4. v případě možnosti přečerpání se celková výše spotřebitelského úvěru považuje za vyčerpanou v plné výši a na celou dobu trvání spotřebitelského úvěru; není-li doba trvání spotřebitelského úvěru známa, vypočítá se RPSN na základě předpokladu, že doba trvání úvěru je 3 měsíce; Výpočet RPSN (Příloha č. 5)

II. Dodatečné předpoklady pro výpočet RPSN 5. v případě smlouvy, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, uzavřené na dobu neurčitou, která nepředpokládá možnost přečerpání, se má za to, a) že je spotřebitelský úvěr poskytnut na období 1 roku počínaje datem prvního čerpání a že konečná splátka učiněná spotřebitelem vyrovná zůstatek jistiny, úroků a případných dalších poplatků, b) že jistina je spotřebitelem splácena ve stejných měsíčních splátkách počínaje 1 měsíc po dni prvního čerpání. V případech, kdy musí být jistina plně splacena jedinou splátkou v rámci každého platebního období, se předpokládá, že následná čerpání a splácení celé jistiny spotřebitelem probíhají po dobu 1 roku. Úroky a další poplatky se uplatní v souladu s uvedeným čerpáním a splácením jistiny a v souladu s tím, jak stanoví smlouva, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr; Pro účely tohoto bodu se smlouvou, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, uzavřenou na dobu neurčitou rozumí smlouva, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, bez pevně stanovené doby trvání a to včetně spotřebitelských úvěrů, které musí být plně splaceny v rámci určitého období nebo po něm, ale jakmile jsou splaceny, jsou přístupné k dalšímu čerpání. Výpočet RPSN (Příloha č. 5)

II. Dodatečné předpoklady pro výpočet RPSN 6. v případě smluv, ve kterých se sjednává spotřebitelský úvěr, jiných než možnost přečerpání a jiných než smluv uzavřených na dobu neurčitou, uvedených v bodech 4 a 5: a) jestliže datum nebo částka splátky jistiny, kterou má spotřebitel provést, nelze zjistit, předpokládá se, že splátka je provedena k nejbližšímu datu stanovenému ve smlouvě, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, a za nejnižší částku, kterou tato smlouva stanoví; b) jestliže datum uzavření smlouvy, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, není známo, předpokládá se, že den prvního čerpání je den, který vyplývá z nejkratšího intervalu mezi tímto dnem a datem první platby, kterou má spotřebitel provést; Výpočet RPSN (Příloha č. 5)

II. Dodatečné předpoklady pro výpočet RPSN 7. jestliže den nebo částku platby, kterou má spotřebitel provést, nelze zjistit na základě smlouvy, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, nebo předpokladů stanovených v bodech 4, 5 nebo 6, předpokládá se, že je platba provedena v souladu s daty a podmínkami požadovanými věřitelem a, nejsou-li tyto údaje známy: a) úroky se platí společně se splácením jistiny, b) další náklady spotřebitelského úvěru odlišné od úroků vyjádřené jedinou sumou se platí v den uzavření smlouvy, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, c) další náklady spotřebitelského úvěru odlišné od úroků vyjádřené jako několik plateb se platí v pravidelných intervalech počínaje dnem prvního splácení jistiny a jestliže částka takových plateb není známa, předpokládá se, že se jedná o stejné částky, d) konečná platba vyrovná zůstatek jistiny, úroků a případných dalších poplatků; Výpočet RPSN (Příloha č. 5)

II. Dodatečné předpoklady pro výpočet RPSN 8. pokud ještě nebyla dohodnuta celková výše spotřebitelského úvěru, předpokládá se ve výši Kč Kč; 9. jsou-li po omezenou dobu nebo pro omezenou částku nabízeny různé výpůjční úrokové sazby a poplatky, považuje se pro celou dobu trvání spotřebitelského úvěru za příslušnou výpůjční úrokovou sazbu a poplatky nejvyšší výpůjční úroková sazba a nejvyšší poplatky; 10. u smluv, ve kterých se sjednává spotřebitelský úvěr, u nichž je sjednána pevná výpůjční úroková sazba ve vztahu k počátečnímu období, na jehož konci je stanovena nová výpůjční úroková sazba, a ta je následně pravidelně upravována podle dohodnutého indexu, vychází výpočet RPSN z předpokladu, že na konci období s pevnou výpůjční úrokovou sazbou je výpůjční úroková sazba stejná jako v okamžiku výpočtu RPSN, na základě hodnoty indexu sjednaného v tomto okamžiku. Výpočet RPSN (Příloha č. 5)

Společně se směrnicí 2011/90/EU připravován též výkladový materiál Komise k zabezpečení jednotného výpočtu RPSN: Guidelines on the Application of Directive 2008/48/EC in Relation to Costs and the Annual Percentage Rate of Charge výklad klíčových ustanovení CCD – reprezentativní příklad v reklamě, celkové náklady úvěru, modifikované dodatečné předpoklady pro výpočet RPSN aj. pracovní dokument EK – publikován 8. května 2012 lze najít též na webu Ministerstva financí Výkladová pomůcka Evropské komise

-Základní informace o zákoně -Ke stažení - platný text zákona včetně důvodové zprávy -Ke stažení - text směrnice včetně textu novely směrnice -Seznam často kladených otázek Dotazy lze posílat na adresu Webové stránky MF

Děkuji za pozornost Lukáš Vacek Ministerstvo financí ČR Odbor 35 – Finanční trhy II Oddělení 353 – Retailové finanční služby a ochrana spotřebitele na finančním trhu poštovní adresa: Letenská 15, Praha 1 kancelář: Legerova 69, Praha 1 Tel: