Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Diagnostika prevence poradenství.
Komunikace s dětským pacientem
Brebtavost - Breptavost
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Alternativní a augmentativní komunikace
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Teorie vzdělávání dospělých
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Cvičení se zaměřením na paměť
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Podpora méně frekventovaných jazyků SŠ Mgr. Lucie Pospíšilová.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Mentální reprezentace
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Metodické materiály a pomůcky
Poradenství Přehled témat
Inteligence DUM_19.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Inteligence,tvořivost, paměť
Teorie vzdělávání dospělých
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Diagnostika Kognitivní procesy.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Sociální psychologie – CŽV 2012
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka

Kognitivní psychologie Rozvíjí se od 50. – 60. let minulého století Kognice je součástí čehokoliv, co člověk dělá Kognitivní procesy: 1.Paměť 2.Vnímání a pozornost 3.Řeč a jazyk 4.Myšlení (HILL Grahame. Moderní psychologie. Praha: Portál. 2004

Paměť Model paměti: Vstup senzorická paměť kódování krátkodobá paměť kódování dlouhodobá paměť Podle trvání: paměť krátkodobá – pracovní – dlouhodobá Podle kódování: deklarativní - procedurální

Podle smyslového vstupu Paměť zraková – převažuje u většiny populace Paměť sluchová – cca 30% populace dává přednost Paměť pohybová Paměť haptická Využití při hledání optimálního stylu učení. Multisenzoriální přístup ve výuce.

Percepce - vnímání Prostřednictvím smyslů zajišťuje spojení s vnějším světem. Má značný význam v procesu učení v průběhu celého života. Podle smyslu: 1.Zraková percepce (člověk vnímání zrakem 75% informací) 2.Sluchová percepce 3.Pohyb 4.Hmat Vyvíjí se od narození, s věkem se její úroveň snižuje.

Zraková percepce (Zrakové vnímání ) Pojem není totožný s vadami zraku (člověk nevidomý, slabozraký…). Vnímání figura - pozadí Vnímání polohy v prostoru Rozlišování detailů Reverzní tvary Zraková paměť

Prostorová orientace Určení nahoře - dole vpředu - vzadu první - poslední hned před – hned za…. Kde jsou tyto dovednosti nutné? Orientace v učebnici, v sešitě, na číselné ose, na obrázku, v diagramech

Pravo-levá orientace V prostoru *Ukaž, kde je vpravo – vlevo… *Sáhni si pravou rukou na levé ucho…. *Polož knihu vpravo nahoru…. Na osobě sedící čelem *Ukaž pravou rukou moji levou ruku.. Při současném pohybu v prostoru – mapy, popisy pohybových her, tanec….

Sluchová percepce Opět – není totožnost s vadami sluchu Předškolní věk 1.Vnímání a rozlišování zvuků neřečových 2.Rozlišování „figura – pozadí“ 3.Lidská řeč a) věta – slovo b) slabika c) hláska + první hláska ve slově + rozlišování : stejný – nestejný (dynt – dint, sůl – sál) + poslední hláska ve slově 4. Sluchová paměť

Sluchová percepce Školní věk Sluchová analýza : rozlož slovo na hlásky myš : m y š Sluchová syntéza : slož slova z hlásek r u k a : ruka Sluchová diferenciace : kterou hláskou se slova liší sůl – sál (ů - á) Fonemická manipulace vlak – lak dlaň – daň mlet - met, mle, let

Pozornost Zaměření psychické činnosti na jev, děj Podle délky: krátkodobá – dlouhodobá Podle kvality smyslů: zraková, sluchová Souvisí s dalšími kognitivními procesy Koncentrace pozornosti - poruchy

Typy obtíží 1.Proběhne dlouhá doba, než nastane soustředění 2.Soustřední se ihned, ale po krátkou dobu 3.Kombinace předcházejících KOPOZ: Kuncová – pozornost Tumpachová L., Zelinková O.:Koncentrace pozornosti. Praha: PPPP

Činitelé způsobující obtíže v koncentraci Psychosomatická onemocnění ADHD/ADD Únava psychická i fyzická Motivace (nezájem) Časový stres Psychický stres Prostředí Odlišná kultura Osobní sympatie/antipatie

Automatizace Automatizace vědomostí a dovedností nastupuje po mnohanásobném opakování, cvičení. Četnost cvičení, které předcházejí automatizaci, je individuální. A. je stav, kdy určitou dovednost, poznatky zvládáme natolik, že o nich nemusíme přemýšlet. A. usnadňuje život.

Komunikace Je vnímání, zpracování a předávání informací 1.Komunikace verbální 2.Komunikace neverbální 3.Komunikace činem Jednotlivé druhy komunikace se vzájemně doplňují, mohou však jít proti sobě (ironie). V různých věkových obdobích se jejich význam mění.

Řeč Řeč impresivní Řeč expresivní artikulace slovní zásoba mluvní pohotovost gramatické kategorie tempo řeči modulační faktory Dyslalie, balbuties, brebtavost, dysfázie, OVŘ

Rychlé jmenování

Myšlení Jean Piaget rozlišuje : 1.Období senzomotorické inteligence 2.Předoperační období (2 – 7 let) 3.Období konkrétních myšlenkových operací (7 – 11) 4.Období formálních operací (od 12 let) Rozumové schopnosti lze vyjádřit Gaussovou křivkou. Pohybují se od vysokého nadprůměru po defekt rozumových schopností. Inteligence verbální – neverbální Multidimenzionální inteligence

1.Logicko-matematická 2.Verbálně-lingvistická 3.Vizuálně prostorová 4.Interpersonální 5.Intrapersonální 6.Tělesně-kinestetická 7.Hudebně-rytmická