Noční krajina: jak se změnila umělým osvětlováním a jak to napravit Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Advertisements

Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
ZÁSADY PRVNÍ POMOCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Vytvořila:Monika Hradilová. NA ÚVOD… NA ÚVOD… Přátelství a internet…Tohle téma je hodně otevřené. Na celém světě existují milióny sociálních stránek.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Možnosti úspor energie při osvětlování Jednoduché tipy a triky využitelné ve škole i v domácnosti.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Stín TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
1 MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby  12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby  11 vnitřního povrchu duté plochy 3. Mnohonásobné.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Světelný smog Vypracoval: Pytlíček Jan Obor: Technické lyceum
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Bůh je moje jistota..
Vlastnosti plynů.
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Rozmanitost podmínek života na Zemi
VESMÍR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Výzkum přírodních geochemických a remediačních procesů a jejich využití pro sanace po těžbě nerostů GEOCHEM Kontrolní den ‘04 GEOCHEM – KD 2004.
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Poměr v základním tvaru.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Věcné učení Ochrana přírody
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
Základní společenstva – skály a hory
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
UMĚLÉ OSVĚTLENÍ V INTERIÉRU.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Země ve vesmíru.
Stín a polostín.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Světelné jevy -shrnutí
Vlastnosti plynů.
Poměr v základním tvaru.
Návykové látky Alkohol
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
V lékárnách od BŘEZNA V lékárnách od BŘEZNA 2018.
Tečné a normálové zrychlení
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Noční krajina: jak se změnila umělým osvětlováním a jak to napravit Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.

Tma: základní atribut noci Co to je tma? Je to méně světla než před chvílí nebo než kousek vedle. S tím se běžně setkáváme i ve dne. I za přírodní noci je venku světlo, a pod střechou či v lese tma. Bez světla: jen prostory zcela uzavřené.

Tma jako věc nežádoucí - symbol ošklivosti - zdroj úzkosti a strachu - …avšak ne skutečného nebezpečí - ale jen nutnosti pohybovat se opatrněji vidět totiž je: noc není černá, jen šedá

Tma žádoucí - pro odpočinek - rozjímání či modlitbu - pro vyprávění - pro soukromí - a ovšem pro přírodu

Střídání dne a noci: základní rytmus světa - za jasného počasí 30 tisíc až 100 tisíc luxů (ve dne) - v noci pak tisícina luxu - zataženo: třikrát až třicetkrát méně - poměr mezi dnem a nocí: tři milióny až miliarda -při úplňku v noci desetina luxu (stokrát menší poměr den/noc)

log (horizontální osvětlenost / 1 lx) za bezoblačného počasí a bez Měsíce či s ním

Umělé venkovní osvětlování - kdysi jen přenosné; fixní jen jako signalizace nebo pro slavnostní příležitosti - pak v úzkých vysokých (čili temných) uličkách, často jen na rozcestích a večer - pak svítiplynem v centrech velkoměst - a elektřinou postupně i v liduprázdných místech, celonočně

Jeho výhody - lidé nežijící v přírodě „do tmy“ chodí neradi, i dospělí´ - tma byla plná strašidel, duchů - dnes: vrahů, násilníků, lupičů... - lépe vidět na cestu usnadňuje chůzi i jízdu - ale světlo kriminalitu nezahání, naopak...

a nevýhody - ztráta přírodního nočního prostředí (vymírání druhů, ekosystémů, kultury, kvality života) - úplné vymizení jeho znalosti - horší viditelnost a orientace vinou oslňování - ztráta kontaktu s vesmírem - ohromné výdaje - a emise skleníkových plynů - a také velké zhoršení zdraví populace vinou nedostatku tmy

První novodobé starosti, že „máme problém“ – šedesátá léta zřejmě jen pár astronomů - to bylo před nástupem výbojek místo žárovek a před přesvědčením, že svítit se musí „všude“ ale jiný problém byl identifikován už dříve: Squires WA, Hanson HE The destruction of birds at the lighthouses on the coast of California. Condor 20: 6–10.

Dopady venkovního svícení v ČR (2003, tisíc osob >15 let) poruchy spánku 5 % (statisíců...) osob, působené venkovním osvětlením jako jednou ze dvou hlavních udávaných příčin nežádoucí, nedostatečně potlačené světlo do ložnic, postihující další necelý milión lidí potřeba nočního zatemňování ložnic, které jako dostatečně účinné používají další dva milióny osob

běžné oslňování stálým osvětlením, které ve venkovním prostředí´ zažívá několik miliónů osob, vizuální náhrada skutečné noční krajiny spoustou lamp, kterou jako nežádoucí pociťují čtyři milióny lidí, silně snížená viditelnost hvězd vinou oslnění vadí rovněž čtyřem miliónům obyvatel, světlé noční nebe i v místech, kde nic neoslňuje, vadí dvěma a půl miliónu Čechů.... ztráta nebe je asi vážnější, než dokážeme domyslet

Brno, Kraví hora Je-li jasno, místo jednoho mililuxu je venku jeden až dva centiluxy, je-li zataženo, jde o deciluxy.

Život v přírodě většina živočichů je aktivní v noci tma je pro ně základní ochranou změna světelných poměrů oproti přírodním je pro ně fatální Nejhorší jsou body / plošky řádově vyššího jasu, vadí ale i pouhá absence normální tmy

Některé dopady - želvy jdoucí od moře místo do něj - zmatení, zranění, mrtví ptáci - eutrofizované stojaté vody, možná i toky - decimované počty hmyzu, s dopady na celé ekosystémy (už před sto lety jepice, dnes...) - stres pro korály (po teplotě, aciditě, chemickém znečištění) - kde jsou světlušky?

Světlo je vážný polutant Photopollution: degradation of photic habitat by artificial light (Verheijen, 1985) Tma je biologický imperativ Skotobiologie

Znečištění nočního prostředí uměle přidaným světlem jedno z mála, které dosud rychle roste Růst by měl být zastaven a obrácen v pokles abychom se dostali na udržitelnou cestu

Podobnosti s emisemi fosilního uhlíku Oba polutanty byly před 40 lety považovány za neškodné, oba velmi škodí. Řešení: přestat plýtvat, začít se chovat odpovědně

Základní pravidla pro svícení by měla být v zákoně, jako ve Slovinsku a většině Itálie Nesvítit vodorovně a nahoru Používat jen tolik světla, kolik je nezbytné pro daný zrakový úkon (ev. kolik doporučují normy, které lze považovat za bezpečnostní), ne více než 1 cd/m 2 nebo 10 lx Reklamy max. 10x vyšší jas než okolí (stačí 3x vyšší) Zvláště zranitelné lokality chránit ihned

Noční prostředí Krkonoš 2x až 10000x více světla než v přírodě v noci zmizí dominanty, vyvstanou lampy dvě silně osvětlené sjezdovky přidají více světla než zbytek světa