REKLAMA & NEETICKÁ REKLAMA
Reklama z latinského „reklamare“ (znovu křičeti) proces komerční komunikace, jehož účelem je poskytnout spotřebiteli informace o zboží a službách určité společnosti Placená i neplacená forma propagace informace šířené prostřednictvím komunikačních médií (televize, rozhlas, CD/DVD nosiče, tisk, dopravní prostředky, plakáty a letáky, internet)
Cíle reklamy tvorba zisku tvorba silné značky zvýšení poptávky posílení pozice na trhu zlepšování pověsti firmy – pozitivní image motivace vlastních pracovníků rozšíření distribuční sítě
Historie Počátky spojené s obchodem První písemný záznam – Memphis, Egypt (cca 3000 př. n. l.) rozvoj s vynálezem knihtisku (15.stol) 1841 – první profesionální reklamní agentura (USA) Letákové kampaně během světových válek Rozmach sdělovacích prostředků ve 20. století (rádio, televize, internet)
Druhy reklamy Internetová reklama – bannery Televizní – spoty, teleshopping Tisková – letáky, noviny, časopisy Rozhlasová - spoty Mobilní (pohyblivá) – auta, dopravní prostředky Venkovní – billboardy, plakáty, jiné plochy Alternativní – chodící reklama, lavičky, zastávky Propagační předměty – trička, propisky
Reklama podle kategorie Reklama orientovaná na spotřebitele - získává nové zákazníky a posílit "věrnost" stávajících uživatelů Reklama orientovaná na produkt – má za úkol zvýšit odbyt výrobků Reklama orientovaná na trh – oslovuje určitou cílovou skupinu Reklama orientovaná na vlastní podnik - pokouší se změnit image firmy v očích veřejnosti
Product placement forma skryté (podprahové) reklamy „fenomén nového tisíciletí“ cílená propagace produktu v audiovizuální podobě u nás až do 17.srpna 2009 zakázána, regulace v rámci EU, v USA zcela tolerován používána ve filmech, seriálech, videohrách, zábavních pořadech Apple, Coca Cola, automobily, cigarety
Subvertising = antireklama Ilegální parodování komerčních reklam „boj proti lži, komerci a konzumu“ Veřejností vnímán negativně jako vandalismus
Reklama v ČR Kodex reklamy vydaný Radou pro reklamu - formulován s cílem, aby reklama v České republice sloužila k informování veřejnosti a splňovala etická hlediska působení Zvláštní podmínky na reklamu zaměřenou na mládež pod 18 let, reklamu na alkohol, tabák a léčiva, zbraně, potraviny, pohřebnictví
Etika reklam Reklamy jsou považovány za neetické, pokud: navozují dojem, že bez koupě zboží můžete utrpět vážnou újmu vy, nebo vaše děti proklamují vlastnosti, které výrobek nemá nebo mít nemůže znevažují výrobek konkurence reálné složení výrobku neodpovídá složení uvedenému na obalu = lživé jsou nemorální, obscénní či urážlivé
Zakázané reklamní spoty mbedded&v=a7e311K-P-I mbedded&v=a7e311K-P-I mbedded&v=PPEWzUNQg1I mbedded&v=PPEWzUNQg1I playnext=1&list=PL7D8D558617C5C88A&feature =results_video playnext=1&list=PL7D8D558617C5C88A&feature =results_video