Hlavní chyby koncepce sociálního bydlení, které se nesmí dostat do zákona RNDr. Tomislav Šimeček, předseda Občanského sdružení majitelů domů, bytů a dalších.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Prostupné bydlení Martin Šimáček.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Sociální politika státu N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Smlouvy Podepisoval jsi někdy nějakou smlouvu?
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
P OJIŠTĚNÍ NEMOVITOSTÍ V ZÁPLAVOVÝCH ÚZEMÍCH – MOŽNOST POVINNÉHO ZAVEDENÍ ? Ing. Daniel Pokorný RNDr. Pavel Punčochář, CSc. sekce vodního hospodářství.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Některé právní důsledky zrušení anonymity dárců spermií JUDr. Jan Mach
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Zpřístupňování a zveřejňování osobních údajů ze zasedání orgánů obce a orgánů kraje Igor Němec Předseda Úřad pro ochranu osobních údajů.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Zkušenosti s uplatňováním nového občanského zákoníku v oblasti nájemního bydlení Mgr. Lenka Veselá, advokátka Sdružení nájemníků ČR.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi TD Vybrané aspekty péče o seniory z hlediska sociálního začleňování podpořeno z programu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Digitální učební materiál
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Správa sociálního zabezpečení
Místní programy sociálního začleňování – oblast bydlení
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Náměty pro činnost Národního fóra
Občanské soudní řízení I.
Vývoj liberální demokracie a úskalí korupce
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Právo sociálního zabezpečení
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Právo sociálního zabezpečení
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Životní cyklus.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Správa sociálního zabezpečení
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Právo sociálního zabezpečení
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Řízení a rozvoj lidských zdrojů na Ministerstvu vnitra
Občanské soudní řízení I.
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
Podpora samostatného bydlení
dostupné bydlení z pohledu měst a obcí
Současná situace na trhu s byty konkrétně v Drážďanech
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Koncepce dostupného bydlení v Jablonci n/N
Transkript prezentace:

Hlavní chyby koncepce sociálního bydlení, které se nesmí dostat do zákona RNDr. Tomislav Šimeček, předseda Občanského sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR

Pomoc občanům v nezaviněné nouzi má podle Ústavy zajistit stát Stejně jako tomu bylo u doplatku na bydlení, koncepce vědomě porušuje Ústavu a na ní navazující Listinu práv a svobod, která jasně stanoví v souladu s principem spravedlnosti, že pomoc občanům v nezaviněné nouzi zajišťuje stát a je většinou občanů akceptovatelná, a může se soustředit jen na dočasnou adresnou finanční pomoc (příplatek na bydlení), aby si tito občané udrželi normální bydlení, své zaměstnání a úctu k zákonům a právům ostatních.

Občané v zaviněné nouzi potřebují dlouhodobou pomoc U občanů v zaviněné nouzi, kteří v některé fázi svého života udělali krok, jenž je vehnal do dluhové pasti, do střetu se zákonem či ke ztrátě dobré pověsti, a kteří tak ztratili základní kompetenci k bydlení a většinou i k možnosti získat znovu zaměstnání, potřebují nikoliv jen dočasnou, ale dlouhodobou pomoc. A to nikoliv k nezaslouženému pohodlnému bydlení garantovanému státem, ale k znovuzískání základní kompetence k bydlení, kterou je pravidelný legální příjem získaný prací s pomocí obce, v níž žijí. Tato obec jim zajistí do doby, než se začnou živit prací a dodržovat zákony, pouze ubytování.

Koncepce nemotivuje k legální práci Předložená koncepce naopak motivuje občany v zaviněné nouzi, aby neměli legální zaměstnání a vyhnuli se tak věřitelům a exekutorům, aby tak získali vyšší ohrožení svého bydlení a získali tak přednost získat bezplatné sociální bydlení bez možnosti jeho ukončení pro neplacení nájemného s tím, že jim bude nezávazně nabízená pomoc, aby si vybrali ekonomicky naprosto nevýhodnou cestu návratu k obživě založenou na legální práci. Pokud se omezí na práci v šedé ekonomice nebo na trestnou činnost, získají výhodu, že nebudou platit ani daně, ani zdravotní a sociální pojištění a věřitelé se o jejich příjmech nedozví, i když budou stačit na slušnou životní úroveň.

Speciální bytový fond povede k segregaci Druhou stejně zvrácenou myšlenkou je mít pro občany v sociální nouzi zvláštní bytový fond pro chudé, kam je bude možné segregovat a který tím, že bude nutně dotován ze státních prostředků, bude přinášet korupční příležitosti při jeho budování, údržbě a zejména přidělování, kdy obce nebudou mít právo rozhodovat o jeho optimálním využití, i když budou povinny jej budovat, udržovat a administrativně zajišťovat. Pokud nastane nějaká katastrofická situace jako povodně, zemětřesení, nebo imigrační vlna, může stát rozhodovat o využití tohoto bytového fondu i proti zájmům obce. Dotace na cihlu mají smysl jen v případě, že je takové bydlení stavebně odlišné kvůli doprovodným službám (domy seniorů), domy pro hendikepované, pro svobodné matky nebo pečovatelská zařízení. Stejně tak je možné budovat i ubytovací zařízení s dohledem nad řádným chováním.

Obce by měly mít možnost rozhodování Mnohem operativnější a pro obce výhodnější variantou je ponechat na obcích rozhodnutí o optimálním využití dostatečného obecního bytového fondu v souladu s politikou nabídky tohoto i obcí svěřeného soukromého bytového fondu občanům, kteří znovu získali kompetence k bydlení, a řešit jen otázky finanční podpory výrazně levnější státní dávkou sociálního bydlení typu příspěvek na bydlení.

Příspěvek na bydlení ano, doplatek na bydlení ne Náklady na tento příspěvek již rostou převážně jen s inflací. Vykazovaný růst nákladů na tento příspěvek na bydlení je totiž odčerpáván většinou jen pro příjemce doplatku na bydlení pro občany v zaviněné nouzi, který způsobil masový nárůst nepracujících i ubytoven v lokalitách s nejvyšší nezaměstnaností, v rozporu s obecným zájmem.

Cíl zákona – návrat občanů k legální práci Teprve až se občané v zaviněné nouzi budou živit legálně prací, bude možné jim pomoci se čestně dostat z dluhové pasti (ve které je přes 90% občanů v zaviněné nouzi) vhodnou úpravou osobních bankrotů, kdy budou ale dlužníci nuceni prokázat upřímnou snahu vyrovnat podstatnou část svých dluhů. Povinnost živit se prací, aby dosáhli na bydlení, nemůže být dobrovolná, ale musí být povinná, stejně jako výchova mladé generace ke vzdělání a práci. Cílem nesmí být zajistit bydlení všem, kteří nechtějí pracovat, ale umožnit pracovat všem, aby si mohli zajistit slušné bydlení.

Děkuji vám za pozornost. RNDr. Tomislav Šimeček Občanské sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR