1 Didaktické sondy 2007 Prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc. Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základy automatického řízení 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Slovní úlohy o společné práci
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Příspěvek na konferenci
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: Základní škola a mateřská škola Uhřice, okres Hodonín
Rešerše.
Poměr v základním tvaru.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kvadratické nerovnice
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Právo sociálního zabezpečení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Obecné výklady o důkazech
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Slovní úlohy o společné práci
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Právo sociálního zabezpečení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Poměr v základním tvaru.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Úvodní přednáška pro 1. ročník
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Dvourozměrné geometrické útvary
Slovní úlohy o společné práci − 3
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

1 Didaktické sondy 2007 Prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc. Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě

2 Didaktika mateřského jazyka jako lingvistická disciplína Teze č. 1: Ryze kognitivní cíl výuky mateřštiny by ztrácel význam, kdyby nebyl trvale provázán s komunikačně-slohovým využitím. Komunikační výuka mateřštiny je nepominutelná. Teze č. 2: Mluvená komunikace je v lidském životě primární i častější, nicméně ani psanou komunikaci nemůže nynější škola neprávem odsouvat. Teze č. 3: Princip komplexnosti – propojování složek a hledání souvislostí ve vnitropředmětovém pojetí (vedle mezipředmětových vztahů).

3 O mluvené školské komunikaci monologičnost x dialogičnost „Dialogičnost je jedním z nejdůležitějších rysů komunikace současného světa. Problémy v komunikaci jsou problémy dialogickým. Je proto třeba učit ve škole dialogu a zároveň přijmout dialog jako metodu efektivní výuky.“ O. Müllerová

4 Dialog ve školní výuce dialog ve vyučování vždy začíná a výrazně řídí učitel; vyjadřování žáků je jazykově chudé (maximálně 5 až 6 slov v replice, není-li možná jednoslovná odpověď); dialog od učitele k žákovi tvoří 75,77 % komunikačních interakcí během vyučovací hodiny; dialog od žáka k učiteli představuje 21,66 %; nejméně zastoupen je dialog mezi žáky navzájem – pouze 2,57 %; větší aktivitu při komunikaci projevují úspěšní žáci, tj. 83,5 %, což ještě snižuje komunikační kompetenci slabších žáků. JAKLOVÁ. A. Vyučovací dialog mezi učitelem a žákem jako součást pedagogické komunikace. In Retrospektívne a perspektívne pohľady na jazykovú komunikáciu. 1. diel. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB – Fakulta humanitních vied UMB, 1999, s. 137– 142.

5 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) z hlediska legislativy: posun ke komunikačně pojatému vyučování češtiny na základních školách díky RVP ZV, který je součástí kurikulárních dokumentů Národního programu vzdělávání; vzdělávání žáků od 3 do 19 let na státní úrovni; v duchu RVP ZV – na nižší úrovni vzniknou školní vzdělávací programy (ŠVP) tak, aby na každé ZŠ odpovídaly jejím specifickým podmínkám; časové zdržení: původně měla každá základní škola v ČR už od školního roku 2006/2007 začít vzdělávat podle ŠVP, avšak termínu odsunut na školní rok 2007/2008.

6 Psaný text a jeho nástrahy TŘIKRÁT – A DOST (bez interpunkce): 1.Otevřela dopis a když začala číst zrůžověly jí tváře. 2. Držel se zuby nehty zásad které se mu osvědčily a nechtěl ani slyšet o změně. 3. Nekazme si to co máme touhou po tom co nemáme.

7 1. Otvorila list a keď začala čítať zružoveli jej líca. 2. Držal sa zubami-nechtami zásad ktoré sa mu osvedčili a nechcel ani počuť o zmene. 3. Nekazme si to čo máme túžbou po tom čo nemáme.

8 TŘIKRÁT – A DOST: řešení 1. Otevřela dopis, a když začala číst, zrůžověly jí tváře. 2. Držel se zuby nehty zásad, které se mu osvědčily, a nechtěl ani slyšet o změně. 3. Nekazme si to, co máme, touhou po tom, co nemáme.

9 1. Otvorila list, a keď začala čítať, zružoveli jej líca. 2. Držal sa zubami-nechtami zásad, ktoré sa mu osvedčili, a nechcel ani počuť o zmene. 3. Nekazme si to, čo máme, túžbou po tom, čo nemáme.

10 Větný celek č. 1

11 Větný celek č. 2

12 Větný celek č. 3

13 Interpunkce ve škole Už vlastní termín interpunkce znamená, že jde o kladení značek mezi složky textu (inter = mezi). Možný způsob výkladu už od ZŠ při patřičném zjednodušení): Čárka jako hlavní členicí (interpunkční) znaménko se klade mezi takové složky větného celku (a textu vůbec), které je třeba z nějakého důvodu od sebe v psaném sdělení oddělit.

14 Čeština a slovenština shodně vymezují spojovací prostředky, které nevyžadují, aby jimi spojené složky (tzn. jak výrazy nevětné povahy, tak také věty) byly oddělovány čárkou. Jsou to čistě slučovací spojky: v češtině a, i, ani, nebo, či; ve slovenštině a, i, aj, ani, alebo, či. Pokud je ke spojení vět nebo nevětných výrazů (tvořících skupinu) použit jiný prostředek, je třeba napsat mezi takové větné nebo nevětné výrazy čárku.

15 Už na 1. stupni ZŠ je užitečné pozorovat také interpunkci ve složitějších případech a naznačit, že pravidlo o nekladení čárky neplatí bez výjimky. Tzn. platí jen tehdy, jsou-li pomocí vyjmenovaných slučovacích spojek pospojovány skutečně sousedící věty či výrazy. Už ve 4. ročníku jsou všímaví žáci schopni zaregistrovat, že spojka a se může vyskytnout také u „nesousedících“ vět a že v takovém případě se čárka používá. Řekni mi, co čteš, a já ti povím, jaký jsi.

16 Domníváme se, že ve 4. ročníku by nebyl problém konkrétně představit žákům i tzv. adordinační skupinu neboli skupinu s přístavkem. Pravidlá slovenského pravopisu z roku 2000 uvádějí mezi příklady na přístavek také tento ze „zvířecí říše“, který vhodně ladí s předchozími tematicky spjatými ukázkami: Kohút, veľký jarabáč, rozkikiríkal sa na celý dvor. Podle našich zjištění už žák na konci 1. stupně ZŠ bez obtíží odliší, kdy se pojmenovává dvěma výrazy tatáž skutečnost (kohút, veľký jarabáč), a kdy naopak každá složka skupiny označuje něco jiného (kohút a sliepka).

17 V literární ukázce, která je podle zadání zaměřena na práci se slovesy (ale je dobrá i pro nácvik pečlivé výslovnosti), by se druhotně dala podle jasných instrukcí vyhledat použitá skupina na konci posledního celku, jejíž složky opakovaně pojmenovávají totéž. Kolik slovesných tvarů obsahuje básnička? Vypište je a určujte u nich osobu, číslo, způsob a případně také čas. ŽABÍ ŽÁČEK V žabí škole žabí žáček mžourá na pět spolužaček, jenže žádná spolužačka nedbá o žabího žáčka. Takže by ten žabí žáček všech pět žabích spolužaček vyměnil hned za žabáka, za žabího spolužáka. Jiří Havel

18 Všechno souvisí se vším – alespoň z pohledu komunikačně pojaté výuky mateřského jazyka…

19 …pokračování možná někdy příště –