Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Zajišťování kvality vzdělávací činnosti pomocí výsledků učení Seminář IMPULS Praha 29.4. 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Výstupy projektu „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ Kontrolní šetření kvality sociálních služeb Mgr. Blanka Mikaušová Odbor sociálních.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
1 Novela zákona o vysokých školách Zákon č. 137/2016 S., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a některé další zákony Ministerstvo školství,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
Jsou venkovské školy horší než městské?
Úvod do projektového řízení
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Seminář pro žadatele IROP výzev Prostějov venkov o.p.s.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
VÝZVA 2.2 – VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Metodika hodnocení specifických kritérií grantových projektů v rámci výzvy č. 36 / 1.2 OP LZZ Školení pro žadatele Praha, 22. března 2010.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Úloha bodového systému
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Gymnasium Jižní Město Praha
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Uživatelská příručka DuoTrainin
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Centralizované rozvojové projekty 2017
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Centralizované rozvojové projekty 2017
Hodnocení předložených žádostí – případ UK
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Zkušenosti z institucionální akreditace
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Inovace VOV informace o projektu
Profesionalizace sociální práce v ČR
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Národní akreditační úřad pro vysoké školství
Transkript prezentace:

Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Zajišťování kvality vzdělávací činnosti pomocí výsledků učení Seminář IMPULS Praha

AKTUÁLNOST Novela VŠ zákona – účinnost od v oblasti kvality: = rovina institucionální (quality management) do samosprávné působnosti vysokých škol bylo explicitně přidáno mj. zajišťování kvality vzdělávací a tvůrčí činnosti a souvisejících činností a vnitřní hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí činnosti a souvisejících činností vysoké školy povinnost zavést a udržovat vnitřní systém zajišťování a hodnocení kvality povinnost pro všechny vysoké školy - funkčnost se prokazuje jak u programové, tak u institucionální akreditace

§ 77b Zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřní hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy soubor funkčně provázaných a systematicky monitorovaných procesů, jimiž vysoká škola zajišťuje a hodnotí kvalitu všech svých činností – především oblasti vzdělávání Příprava prováděcího nařízení vlády o standardech pro akreditaci ve vysokém školství – příloha č. 2 - RÁMEC KVALIFIKACÍ VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ ČESKÉ REPUBLIKY

OP VVV Průřezový projekt ESF umožňuje zvyšování kvality vzdělávací činnosti řešit: V rámci samostatné aktivity založené na budování systému řízení kvality Podpůrných aktivit zaměřených na rozvoj studijních program Jsou-li s aktivitami směřujícími k rozvoji studijních programů spojeny nutné změny v prostorovém a zejména technologickém zajištění v důsledku uplatnění doporučené metody zvyšování kvality vzdlávání je založena v vazba na projekty ERDF

METODIKA HODNOCENÍ KVALITY VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI VŠ V rámci IPN-Qram a části IPN Kvalita byla vypracována metodika provázání výsledků učení se způsoby vzdělávání a způsoby hodnocení jejich naplnění vytvářející ucelený proces, jehož uplatněním lze získat nástroj zvyšování kvality vzdělávání. Hodnocení kvality vzdělávací činnosti pak probíhá: - posouzením adekvátnosti výběru způsobů vzdělávání k dosažení - deklarovaných znalostí, dovedností a kompetencí studentů - při současném poskytování nejen sumativního, ale i formativního hodnocení studentům v procesu výuky.

Ucelený proces – výsledky učení, způsoby vzdělávání a způsoby jejich hodnocení = nástroj zvyšování kvality vzdělávání, nikoliv cíl, který lze realizovat jednorázovou kampaní Nelze jej zahájit a realizovat bez všestranné podpory vedení škol a přijímání opatření v oblasti - strategických a dalších řídících dokumentů - personální oblasti a metodické podpory - materiálního a informačního zajištění vzdělávání

PŘEDPOKLADY Pravidelné vyhodnocování procesu naplňování předkládané metody zvyšování kvality vzdělávacího procesu – je formulováno 13 předpokladů Jejich průběžné vyhodnocování a postupné zvyšování úrovně jejich naplňování je ukazatelem reálného stavu - gradace Do tohoto vyhodnocování je třeba zapojit škálu zainteresovaných stran, neboť každá z nich hodnotí na bázi svých specifických očekávání = zvýšení validity hodnocení a tím i lepší zacílení následných opatření

KVALITATIVNÍ KRITÉRIA PRO VYHODNOCOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVANÍ NA ÚROVNI INSTITUCE 1.Výsledky učení oboru/programu a předmětů jsou srozumitelné všem relevantním stranám. Naplnění tohoto předpokladu s odlišnými očekáváními hodnotí vyučující a studenti, absolventi, uchazeči o studium, zástupci zaměstnavatelů. Výsledky hodnocení všech těchto zainteresovaných stran vytvářejí komplexní pohled na stupeň naplněnosti tohoto postulátu. 2.Výsledky učení oboru/programu/oblasti splňují minimální standardy definované Národním kvalifikačním rámcem co se týče znalostí, dovedností i obecných způsobilostí. Opět komplexní pohled poskytne pouze průnik názorů externích hodnotitelů a vědecké rady fakulty/školy. 3.Výsledky učení programu/oblasti odpovídají současnému vývoji na relevantních školách v ČR i v zahraničí, samozřejmě při respektování jedinečnosti každé školy. Názory je nutno získat od vyučujících a studujících, stejně jako od absolventů, vědecké rady, případně i oborové rady doktorského studijního programu.

8. Souhrnné (sumativní) hodnocení studujících odpovídá svojí formou i obsahem výsledkům učení, tj. hodnotí se, zda studující získal cílové kompetence. Vedle vyučujících hodnotí zejména studenti a absolventi. 9. Veškeré hodnocení probíhá podle transparentních kritérií (podle ESG). Zde bude důležité hodnocení vedoucích kateder, vyučujících, studentů a absolventů. 10. Výsledky učení, způsoby vzdělávání i hodnocení jsou uzpůsobeny tak, aby přiváděly studující hloubkovému porozumění a naopak je odváděly od povrchového napodobení a memorování. Zapojit je třeba jak vyučující a studující, tak i absolventy. 11. Absolventi skutečně disponují znalostmi, dovednostmi a způsobilostmi definovanými výsledky učení oboru/programu. Zde bude rozhodující názor absolventů a jejich zaměstnavatelů.

12. Počty kreditů přiřazené dílčím studijním povinnostem odpovídají časové náročnosti činností, které musí studující pro splnění těchto povinností udělat. Hodnotí vyučující, studující a absolventi. 13. Znalosti, dovednosti a způsobilosti získané na jiných školách v ČR i v zahraničí, v neformálním i informálním vzdělávání jsou uznávány v plném rozsahu podle dosažených výsledků učení. Hodnotit by měli vyučující oboru, studující a čerství absolventi žádající o uznání, pracovníci administrativy se zodpovědností za uznávání.

STRATEGICKÉ A DALŠÍ ŘÍDÍCÍ DOKUMENTY Ukotvení metody zvyšování kvality vzdělávacího procesu v Dlouhodobém záměru a Institucionálním plánu VŠ (využití procesu jejich tvorby, naplňování a vyhodnocování + finanční zajištění) Nastavení standardů a hodnocení jejich naplňování Metodická podpora z úrovně školy/fakulty/katedry Rada pro vnitřní hodnocení – projednává, schvaluje metodiku řízení kvality a řídí průběh hodnocení kvality mj. vzdělávacího procesu Budování a systematické využívání potřebných informačních cest pro získání zpětné vazby (studenti, absolventi, zaměstnavatelé…) OP VVV - ESF

OBLAST PERSONÁLNÍHO ROZVOJE „Emancipace“ vzdělávání ve škále základních činností školy. Zahrnutí účasti pedagoga na procesu využití výsledků učení (tedy formulování výsledků, výběr odpovídajících způsobů vzdělávání a hodnocení) do pedagogického výkonu a jeho mzdového ohodnocení. Otázka vlastní pedagogické připravenosti vysokoškolských pedagogů na reformu způsobů výuky a hodnocení studentů. OP VVV - ESF

OBLAST MATERIÁLNÍHO A INFORMAČNÍHO ZAJIŠTĚNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Změny způsobů vzdělávání nutně přinesou požadavky na úpravu stávajícího materiálního zajištění výuky – prostorové dispozice, technologie, pomůcky, výukový spotřební materiál…. Obdobně bude třeba přizpůsobit informační podporu celého procesu reformy Finanční náročnost, hledání zdrojů OP VVV - ERDF

DOKUMENTACE STUDIJNÍCH CELKŮ Základ obsahu dokumentace studijního programu/předmětu: - název, typ, forma studia - cíl studia – nutno formulovat v kontextu očekávaných výsledků učení, metody vzdělávání pomocí kterých studenti na výsledky dosáhnou a způsob ověření nakolik bylo výsledků dosaženo - profil absolventa – nejen naplnění cíle studia, ale i odkaz na konkrétní pracovní pozice – katalogy „Národní soustava povolání“ nebo „integrovaný systém typových pozic“ MPSV Prerekvizity, návaznosti

DOKUMENTACE STUDIJNÍCH CELKŮ Musí sloužit jako nástroj vývoje studijního celku - ne jako nepopulární formalizovaná povinnost Je třeba s ní průběžně pracovat – ne ad hoc vyplňování dat všech studijních celků v jednom termínu – softwarová podpora Obsah musí být formulován ve snaze vyhovět všem skupinám potenciálních uživatelů – uchazeč, student, pedagog, vedoucí katedry, garant, vedení fakulty/školy, hodnotitel (NAU, Rada pro vnitřní hodnocení), zaměstnavatel, …. OP VVV – ESF, ERDF

DĚKUJI ZA POZORNOST