Polární pás.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Advertisements

Šířkové pásy studený pás.
Tajga Vytvořili Ondřej Šigut, Filip Wilczek, Tomáš Jurek a Tomáš Kalmus.
Poušť Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_07_Ekosystémy Vzdělávací oblast:
1. Vznik asi před 3,8 miliardami let kondenzací vodní páry 2. Pohybem litosférických desek dochází ke změně jejich rozložení 3. V současnosti se některé.
Východní Evropa. Rusko Bělorusko Ukrajina Moldavsko Estonsko Lotyšsko Litva Moskva Minsk Kyjev Kišiněv Tallinn Riga Vilnius.
Pouště a polopouště.
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_09_05_podnebné pásy (polární pás)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Konstantinovy Lázně, okres Tachov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_14_Polární pás,
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.8 Rostliny a živočichové Evropy Téma: Česká republika jako součást.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
Lesy mírného pásma test k filmu. V tajze, která se rozkládá na severní polokouli, se nachází a) 1/3 stromů na světě. b) 1/2 stromů na světě. c) 2/3 stromů.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Grónsko –země věčného ledu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Podnebné pásy – tropický pás
Savci biomů světa 8. ročník.
Test Čtvrtek, 2.3..
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Polární oblasti.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
VY_32_INOVACE_12_Z_LESY MÍRNÉHO PÁSU - LES LISTNATÝ A SMÍŠENÝ
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Tundra a polární pustina
Šablona III/2 Polární pustiny
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Polární oblasti Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Základní společenstva - lesy
Rozmanitost podmínek života na Zemi
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká
VY_32_INOVACE_Fi_II_10 Název Rusko – státní zřízení a přírodní poměry
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Jméno autora výukového materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Lesy mírného pásu TÉMATICKÝ CELEK: Přírodní.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Biomy.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Přírodní krajiny - test
Šablona III/2 Život v oceánech
Ochrana lesa Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 04_Přírodní oblasti světa – II.
Rostliny a živočichové Evropy VY_32_Inovace_08KR-3
VY_32_INOVACE_PŘZOO.16 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Smíšené a listnaté lesy
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_11_20 Tundra
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
5. b Podnebí a vegetace Evropy.
14. g Tundra Subpolární p. pás.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
EVROPA PŘÍRODNÍ POMĚRY - VEGETACE
Život v oceánech a mořích.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 17_Polární pás
Transkript prezentace:

polární pás

obsah lesotundra tundra severní polární pustina Arktida Antarktida kontrolní otázky

lesotundra od jehličnatého lesa mírného pásu dále na sever přestávají stromy růst a les řídne (nedostatek tepla) pouze ojedinělé skupiny stromů a porosty keřů les se mění v lesotundru

tundra od lesotundry dále k pólům již stromy běžného vzrůstu nerostou bezlesá krajina = tundra

tundra = typická přírodní krajina severního polárního pásu zemědělské využití tundry je malé chov sobů, lov ryb v řekách a jezerech

podnebí: velmi chladné, léto trvá pouze 2 měsíce půda je dlouhodobě zmrzlá, v létě taje pouze povrchová vrstva voda z tajícího sněhu se nemůže vsakovat vytváří se plno jezírek a bažin

flóra: traviny, zakrslé dřeviny (např. vrby a břízy), mechy, lišejníky fauna: bělokur rousný, sovice sněžná, sob polární, zajíc bělák v létě sem přilétá mnoho ptáků typický je výskyt velkého množství hmyzu

polární oblasti – Arktida, Antarktida

severní polární pustina - Arktida dále na sever tundra polární mrazové pustiny dále k pólu trvale zaledněná území oblast severního pólu tvoří zamrzlý oceán trvale zaledněná polární krajina je i na ostrovech v okolí severního pólu, například v Grónsku a na Špicberkách

Arktida oblast severní polární pustiny typická je tundra a mrazová pustina

Jižní pól - Antarktida Antarktida = pevnina, světadíl oblast jižní polární pustiny trvale zaledněné území pouze v létě se na několik týdnů obnaží zpod ledového krunýře část pobřeží podnebí: nejdrsnější na celé zeměkouli

Antarktida oblast jižní polární pustiny kruté podnební podmínky – málo organismů je schopno přežít

živočichové obou oblastí jsou přizpůsobeni podmínkám polárního pásu: srst: hustá, krátká, mastná, bílá peří ptáků: mohutná vrstva prachového peří vrstva podkožního tuku: silná bohaté prokrvení: např. končetin, které jsou neustále ve styku s promrzlou půdou nebo ledem snížení úniku tepla: např. tím, že mají krátký nos a krátké uši

v severním polárním pásu a pásu jižním ale nežijí stejné druhy živočichů fauna v Arktidě je bohatší než v Antarktidě: - lední medvěd, polární liška a vlk - polární zajíc - mnoho ptáků (ale málo jich zde hnízdí): racek, bouřňák, chaluha, rybák, polární kachna, husa, kur sněžný - nejvíce druhů v moři: velryba, tuleň, lachtan, mrož treska, sleď, platýz, žralok grónský

tuleň obecný, rybák severní, hoholka lední, treska polární, běluha, mrož, sledi, rybák dlouhoocasý, kosatka dravá, alkoun úzkozobý

zvířata Antarktidy žijí pouze na pobřeží – - potrava v moři plejtvák obrovský, tuleni, rypouši, albatros stěhovavý, tučňáci, chaluha velká (pták), krill

kontrolní otázky Které části Země patří do polárních oblastí? Arktida, Antarktida Pevninu najdeme na Arktidě - Antarktidě. Tundra je typická pro severní - jižní polární pás. Typickou flórou tundry jsou listnaté keře - traviny - mechy a lišejníky - jehličnaté stromy. Bohatší faunu najdeme v Arktidě - Antarktidě. Tučňák je častou kořistí medvěda ledního. ano - ne Proč? medvěd lední - Arktida; tučňák - Antarktida