Asociace občanských poraden Projekt: Otevřené dveře na trh práce v oboru sociálních služeb
Realizátor a partneři projektu Realizátor: Asociace občanských poraden Partneři: Univerzita Karlova v Praze Česká asociace pečovatelské služby Zahraniční partneři: Vysoká škola zdravotnictva a sociálnej práce sv. Alžbety Scottish Association of Citizens Advice Bureaux – Citizens Advice Scotland
Důvody vzniku projektu Obecný problém se zaměstnaností absolventů škol, nutnost zaměření studia budoucích sociálních pracovníků přímo na posilování pracovních dovedností a kompetencí reagujících na konkrétní potřeby trhu práce, posílení zaměstnavatelnosti absolventů sociálních škol, potřeba zlepšení komunikace a mezi vzdělavateli, studenty/absolventy a zaměstnavateli a její ideální nastavení.
Cíle projektu Řešení situace absolventů sociálně orientovaných škol, jejichž znalosti a dovednosti mnohdy nereagují na potřeby zaměstnavatelů v sociálních službách, vypracování a otestování metodiky práce s mladými absolventy sociálních škol při maximálním využití pozitivních přístupů ze zahraničí, nalezení ideálního způsobu propojení institucí vzdělávání a zaměstnávání v sociálních službách v ČR, nastavení spolupráce relevantních organizací a propojování subjektů různého typu k řešení problémů mladých absolventů sociálně orientovaných škol.
Výstupy projektu Výměna zkušeností a vytváření dobré praxe: -zapojení českých i zahraničních partnerů -identifikační, analytická a hodnotící fáze -organizace kulatých stolů, workshopů -setkání partnerů v zahraničí -analýza shromážděných materiálů a podkladů -dotazníkové šetření -zapojení expertů v dané problematice, vytvoření strategie a její uplatnění v praxi
Výstupy projektu Tvorba modelu spolupráce a metodiky zaměstnávání absolventů: -metodika bude řešit způsob zapojení absolventů na trh práce a postupy zaškolování při jejich nástupu do zaměstnání ve vybraných sociálních službách -model spolupráce se bude týkat nastavení ideální spolupráce mezi sociálními školami a zaměstnavateli ve vybraných regionech
Výstupy projektu Pilotní ověření a zavedení nových nástrojů do praxe: -pilotáž bude probíhat na úrovni 3 vybraných krajů – Moravskoslezský, Vysočina, Ústecký -pilotní testování metodiky zaměstnávání absolventů v oboru pečovatelská služba a odborném sociálním poradenství -organizace semináře pro zástupce cílové skupiny organizací pro 30 osob – práce mentor-absolvent v sociálních službách
Analýza zaměstnanosti Jedním z výstupů také analýza zaměstnatelnosti cílové skupiny ve Skotsku a na Slovensku Obor sociální práce je na úrovni vysokého školství ve Skotsku definován společnými standardy, určují rozsah znalostí nutných pro získání vysokoškolského diplomu, rozsah studiem získaných dovedností diplomovaných absolventů a rozsah kompetencí, které musí diplomovaný absolvent prokázat.
Analýza zaměstnatelnosti Tyto tři stupně standardů jsou součástí šesti okruhů oboru sociální práce. Rozsah teoretických znalostí diplomovaného studenta Znalost sociálních jevů a handicapů jako jsou například rasismus, chudoba, nezaměstnanost, zdravotní postižení, nízké vzdělání, nezaměstnanost, bezdomovectví atd.
Analýza zaměstnatelnosti Důsledky špatné sociální situace spojené s trestnou činností, sociálním vyloučením a izolací. Diplomovaný student musí ovládat právní základ v oblasti sociálních služeb, zejména v oblasti bydlení, vzdělávání, zdravotní péče, trestního práva a služeb poskytovaných organizacemi na bázi dobrovolnictví. Je požadována znalost modelů a metod hodnocení různých situací v praxi. Student získá dovednost v účinném navazování kontaktů s jednotlivci a organizacemi k dosažení cílů prostřednictvím písemné, telefonické komunikace nebo mailem. Osvojení účinných metod vyhledávání informací
Analýza zaměstnatelnosti prostřednictvím internetu. Schopnost posoudit relevantnost nashromážděných informací z jednotlivých zdrojů. Student získá dovednosti v posouzení faktorů, které mohou být rizikem v sociální práci jako jsou kulturní, rasové a etnické rozdíly, jazykové rozdíly atd. Po úspěšném dokončení studia musí student prokázat tyto kompetence: Schopnost vyhledávat zdroje informací pro řešení
Analýza zaměstnatelnosti konkrétního případu či situace. Schopnost spolupracovat s dalšími odborníky pro efektivní práci s klienty Schopnost vyhodnotit informace pro určení nejlepšího postupu Schopnost analyzovat situaci a rizika s ní spojená
Analýza zaměstnatelnosti Schopnost práce s jednotlivcem, rodinami, pečovateli, skupinami, tak aby molo dojít k identifikaci jejich očekávání a možnosti činit informovaná rozhodnutí. Absolvent musí prokázat kompetenci v naslouchání lidem, kterým je poskytována služba a jejím opatrovníkům. Musí respektovat jejich zkušenosti a zohledňovat jejich názory.
Analýza zaměstnanosti Plánování, realizace, evaluace sociální práce s jednotlivci a rodinami, opatrovníky, skupinami, komunitami a dalšími odborníky psychologických a fyziologických teorií individuálního a sociálního rozvoje identity od dětství až po stáří. Znalost teoretických myšlenek z mezinárodních výzkumů v oblasti sociální
Analýza zaměstnatelnosti práce ve vztahu k uvedení do praxe efektivní sociální práce. Znalost konceptů vycházejících z výzkumů teorií sociální práce a dalších oborů, které souvisejí se sociální prací včetně spolehlivosti při uplatňování v praxi. Znalost sítě sociálních služeb, zejména v oblasti vzdělávání, bydlení, zdravotní péče, trestního práva.
Analýza zaměstnatelnosti Znalost sociologických a kriminologických hledisek pro pochopení společenských a strukturních vlivů na lidské chování na individuální, skupinové i komunitní úrovni. Znalost role sociálních pracovníků jako státních zaměstnanců s povinnostmi a odpovědností na ochranu veřejnost
Analýza zaměstnatelnosti Rozsah dovedností získaných studiem - Student získá schopnost identifikovat možné překážky vyplývajících z rozdílů např. v kultuře, jazyku, schopností a věku. - Student bude umět použít znalosti rozsahu intervencí a hodnotících procesů. Dokáže navazovat partnerství s organizacemi a lidmi v komunitním kontextu.
Analýza zaměstnatelnosti Je schopen plánovat, tak, aby dosáhl efektivně cíle s ohledem na důsledky pro všechny zúčastněné. Při stanovování cílů a konkrétních plánů k jejich dosažení zohledňuje všechny relevantní faktory včetně etických zásad a platné legislativy. Student získá schopnost navazovat partnerství s dalšímí organizacemi a
Analýza zaměstnatelnosti jednotlivci k dosažení plánovaných výsledků. získá dovednost v pomáhání lidem při získání a udržení kontroly nad vlastními záležitostmi Rozsah kompetencí - schopnost spolupracovat s jednotlivci, rodinami, opatrovníky, skupinami, komunitami za při respektování jejich
Analýza zaměstnatelnosti rozmanitosti, důstojnosti, a soukromí. schopnost strukturované práce, tak aby se při řešení problémů a konfliktů předešlo krizím. schopnost použít metody sociální práce za účelem dosažení změny, udržení stability, podpory nezávislosti. schopnost revidovat a přizpůsobovat plány. Při výkonů své práce monitoruje plnění
Analýza zaměstnatelnosti plánuje, koordinuje ostatní zapojené subjekty a dohlíží na uvedení plánů do praxe. V své práci rozvíjí a udržuje podpůrné sítě služeb. Je schopen přijmout okamžitá opatření k řešení chování nebo situací, které představují riziko pro klienty. Plánuje, řídí a přijímá intervence ke změně zjištěného rizikového chování.
Analýza zaměstnatelnosti Slovensko Společenské změny po roce 1989 vyvolali potřebu nových legislativních norem v oblasti sociálního zabezpečení, jejichž plnění vyžadovalo odborně erudované sociální pracovníky. Další okolností, která ovlivnila zvýšený zájem uchazečů o studium sociální práce byla skutečnost vyplývající ze zákona NR SR č. 312/2001 o
Analýza zaměstnatelnosti státní službě, podle kterého zaměstnanec státní správy musel v rámci výkonu svých odborných činností splnit minimálně minimálně podmínku ukončeného prvního stupně vysokoškolského studia. Jednalo se zejména o zaměstnance okresních úřadů, později úřadů práce, sociálních věcí a rodiny s podmínkou začít studovat dle zákona do konce roku 2005.
Analýza zaměstnatelnosti V současnosti slovenské univerzity a vysoké školy využívají systém kreditů ECTS, který je považován za vhodný prostředek na podporu široké studentské mobility. Podpora nevyhnutelné evropské dimenze ve vysokoškolském vzdělávání, zvláště s ohledem na přípravu studijních plánů, spolupráci mezi institucemi, mobilní
Analýza zaměstnatelnosti schémata a integrované programy studia, výcviku a výzkumu, je podle našeho názoru stále nedostatečně reflektována výzvou v oblasti vzdělávání sociálních pracovníků. Nezbytnou součástí přípravy sociálních pracovníků je definování profilu absolventa sociální práce.Slovensko se chce ubírat cestou, tak jak ji formulovala formulovala
Analýza zaměstnatelnosti Ústřední rada pro vzdělávání a výcvik sociálních pracovníků ve Velké Británii - CCETSW, která reguluje minimální standardy a kompetence, které absolvent musí získat. Profil absolventa dle CCETSW Sociální pracovník je připraven provádět následující odborné činnosti :
Analýza zaměstnatelnosti A. komunikovat a angažovat se B. posuzovat a plánovat C. podporovat a pomáhat k soběstačnosti D. zasahovat a poskytovat služby E. pracovat v organizaci F. rozvíjet profesionální sociální kompetence Uvedené činnosti sociálního pracovníka vyžadují různé úrovně vzdělání.
Důležité informace o projektu Období realizace projektu: 1.prosince 2012 – 31. května 2014 Rozpočet projektu: Kč Projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.