Limity práv dětí v zařízeních pro výkon ÚV a OV v souvislosti s využíváním informačních technologií aneb co mohu jako ředitel/ka dítěti všechno zakázat?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Dítě nad 18 let s prodlouženou ÚV v prostředí ústavní výchovy v návaznosti na zákon 109/2002 Sb., v platném znění Workshop sociální pracovnice Skalský.
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
PRÁVA ČLOVĚKA PŘEVZATÉHO DO ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ BEZ JEHO SOUHLASU © Vladimír Plecitý, 2012.
Předmět a prameny pracovního práva
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
ŽIVOT VE ŠKOLE - I VE ŠKOLE S PRAVIDLY
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Sociální patologie SCPT SCPA
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Dětský domov (tedy nikoli dětský domov se školou) a základní škola pod jednou střechou Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Ondřej Vala.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Pedagogický management J. Šťáva katedra pedagogiky tel
Trest odnětí svobody a jeho výkon
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 9. prosince 2015.
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Právní aspekty života LGBT lidí v České republice Mgr. Martina Štěpánková, PROUD Seminář pro sociální pracovníky „LGBT lidé a sociální práce“, Jihlava,
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Trendy v řešení bezpečnosti informací (aspekty personalistiky) F.S.C. BEZPEČNOSTNÍ PORADENSTVÍ a.s. Tomáš Kubínek
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Úvod do problematiky domácího násilí v kontextu činnosti OSPOD Brno, 7. dubna 2016.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Práva dítěte a jejich ochrana. Mezi lidská práva patří také práva dítěte. Lidé z mnoha zemí se domluvili na tom, která práva mají mít děti. Shodli se.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Práva a povinnosti mezi manželi
Informace ze sociální oblasti
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Novela zákona o místních poplatcích
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Novinky v předškolním vzdělávání
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
GDPR a budoucí redakční praxe
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Transkript prezentace:

Limity práv dětí v zařízeních pro výkon ÚV a OV v souvislosti s využíváním informačních technologií aneb co mohu jako ředitel/ka dítěti všechno zakázat? Mgr. Martin Ježek

2

3 Právo dítěte na využívání IT? Čl. 13 Úmluvy o právech dítěte (1) Dítě má právo na svobodu projevu; toto právo zahrnuje svobodu vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem, prostřednictvím umění nebo jakýmikoli jinými prostředky podle volby dítěte. Čl. 16 Úmluvy o právech dítěte (čl. 10 odst. 2 a čl. 13 LZPS) (1) Žádné dítě nesmí být vystaveno svévolnému zasahování do svého soukromého života, rodiny (čl. 10 odst. 2 LZPS) nebo korespondence (čl. 13). (2) Dítě má právo na zákonnou ochranu proti takovým zásahům nebo útokům. Čl. 17 Úmluvy o právech dítěte Státy uznávají důležitou funkci hromadných sdělovacích prostředků a zabezpečují dítěti přístup k informacím a materiálům z různých národních a mezinárodních zdrojů, zejména takovým, které jsou zaměřeny na rozvoj sociálního, duchovního a mravního blaha dítěte a také jeho tělesného a duševního zdraví.

4 Právo dítěte na využívání IT? Úmluva o styku s dětmi čl. 2 Styk znamená jakoukoliv formu komunikace mezi dítětem a rodičem, příp. jinou osobou, které mají s dítětem rodinná pouta (příp. možnost státu rozšířit právo styku i na další osoby – srov. § 927 OZ: „Právo stýkat se s dítětem mají osoby příbuzné s dítětem, ať blízce či vzdáleně, jakož i osoby dítěti společensky blízké, pokud k nim dítě má citový vztah, který není jen přechodný, a pokud je zřejmé, že by nedostatek styku s těmito osobami pro dítě znamenal újmu. Také dítě má právo se stýkat s těmito osobami…“). čl. 4 (1) Dítě a jeho rodiče mají právo navázat a udržovat vzájemný pravidelný styk. (3) V případě, že není v nejlepším zájmu dítěte udržovat styk s jedním z rodičů bez dohledu, je třeba zvážit možnost osobního styku s dohledem nebo jiné formy styku s tímto rodičem.

5 Právo dítěte na využívání IT? § 1 odst. 1 zákona č. 109/2002 Sb. (1) Ve školských zařízeních musí být vytvářeny podmínky podporující sebedůvěru dítěte, rozvíjející citovou stránku jeho osobnosti a umožňující aktivní účast dítěte ve společnosti. § 20 odst. 1 písm. b) zákona č. 109/2002 Sb. Dítě s nařízenou ÚV má právo na rozvíjení tělesných, duševních a citových schopností a sociálních dovedností. § 20 odst. 1 písm. e) zákona č. 109/2002 Sb. Dítě s nařízenou ÚV má právo na vytváření podmínek pro dosažení vzdělání a pro přípravu na povolání v souladu s jeho schopnostmi, nadáním a potřebami. § 20 odst. 1 písm. g) zákona č. 109/2002 Sb. Dítě s nařízenou ÚV má právo radit se se svým obhájcem nebo opatrovníkem (v řízeních podle ZSVM) a za tímto účelem přijímat a odesílat korespondenci bez kontroly jejího obsahu.

6 Právo dítěte na využívání IT? § 20 odst. 1 písm. i) zákona č. 109/2002 Sb. Dítě s nařízenou ÚV má právo požadovat, aby žádosti, stížnosti, návrhy a podání adresovaná příslušným subjektům pověřeným výkonem sociálně-právní ochrany dětí, byla ze zařízení odeslána v následující pracovní den po jejich odevzdání pracovníkům zařízení, a to bez kontroly jejich obsahu. § 20 odst. 1 písm. n) zákona č. 109/2002 Sb. Dítě s nařízenou ÚV má právo na udržování kontaktu s osobami odpovědnými za výchovu a dalšími blízkými osobami za podmínek stanovených tímto zákonem, a to formou korespondence a telefonických hovorů. § 20 odst. 3 zákona č. 109/2002 Sb. Stejná práva má dítě s uloženou ochrannou výchovou. § 20 odst. 4 zákona č. 109/2002 Sb. Stejná práva má i „dobrovolně“ pobývající klient (§ 2 odst. 6).

7 Právo dítěte na využívání IT? § 2 odst. 1 písm. c) vyhlášky č. 438/2006 Sb. „Pro provoz rodinné… nebo výchovné skupiny… zřizovatel zařízení zajišťuje materiální podmínky, jimiž jsou zejména… výpočetní technika…“ Příloha (vzorový vnitřní řád) vyhlášky č. 438/2006 Sb. (povinnost vydat vnitřní řád - § 24 odst. 2 písm. a) zákona č. 109/2002 Sb.) 4. Organizace péče o děti v zařízení: d) materiální zabezpečení 5. Práva a povinnosti dětí: c) organizace dne e) kontakty dětí s rodiči a dalšími osobami

8 Právo dítěte na využívání IT? Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních (výnos ministryně ŠMT č. 5/2016, účinnost ) 2 Průběh péče a návazné služby 2.6 „Dítě dostává při přijetí a dále v průběhu péče, kdykoli je to potřeba, informace o tom, jak bude probíhat kontakt s jeho blízkými osobami…“ 2.8 „Dítě má možnost přinést si do zařízení své oblíbené předměty a věci denní potřeby (zejména ošacení, hračky, fotografie, knihy), které chce mít u sebe.“ 2.8 „Zařízení aktivně podporuje brzký kontakt dítěte s příbuznými a se společensky blízkými osobami po přijetí do zařízení.“ 2.12 „Zařízení zajišťuje prevenci rizikového chování… postupy směřují vždy k minimalizaci rizik spojených s rizikovým chováním.“ (4.5 „Zařízení má písemně definované postupy činnosti v mimořádných situacích ve vztahu k osobnosti dítěte.“, 5.2 „Zařízení uplatňuje takové postupy k zajištění bezpečnosti dětí, které v co největší možné míře zachovávají soukromí dítěte…“, Výnos definuje „prevenci rizikového chování“…)

9 Právo dítěte na využívání IT? Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních (výnos ministryně ŠMT č. 5/2016, účinnost ) 2.14 „Zařízení aktivně vytváří podmínky (včetně organizačních a administrativních pravidel) pro vytvoření a/nebo udržování kontaktu dítěte s rodinou a blízkými osobami ve formě… telefonické, elektronické korespondence.“ 2.22 „Způsob fungování zařízení zajišťuje dítěti ochranu jeho osobního prostoru a soukromí, a to především v těchto oblastech: uchovávání osobních věcí dítěte, jejich kontroly… zacházení s elektronickou korespondencí a s účty na sociálních sítích, telefonické hovory, užívání mobilního telefonu,…“ 2.23 „Dítě má v rámci výchovné nebo rodinné skupiny prostor, kde si může uschovávat své osobní věci uzamčené a má k nim volný přístup.“ 2.27 „Děti jsou podporovány ve zvládání situací se souvisejícími riziky při učení se samostatnosti a odpovědnosti“ „… zařízení zabezpečuje, aby bylo dítě… podporováno v zapojování se do sociální sítě…“ 2.37 „… Před odchodem z péče do samostatného života je dítě provázeno v plánování a přípravě zejména těchto oblastí: … udržení sociálních kontaktů, vytváření nové sítě podpory…“

10 Omezení práva? Čl. 13 Úmluvy o právech dítěte (1) Dítě má právo na svobodu projevu; toto právo zahrnuje svobodu vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem, prostřednictvím umění nebo jakýmikoli jinými prostředky podle volby dítěte. (2) Výkon tohoto práva může podléhat určitým omezením, avšak tato omezení budou pouze taková, jaká stanoví zákon a jež jsou nutná: a) k respektování práv nebo pověsti jiných; b) k ochraně národní bezpečnosti nebo veřejného pořádku, veřejného zdraví nebo morálky. Čl. 29 Úmluvy o právech dítěte (základní výchovný imperativ) Státy se shodují, že výchova dítěte má směřovat k: a) rozvoji osobnosti dítěte, jeho nadání a rozumových i fyzických schopností v co nejširším objemu; b) výchově zaměřené na posilování úcty k lidským právům a základním svobodám, a také k zásadám zakotveným v Chartě Spojených národů; c) výchově zaměřené na posilování úcty k rodičům dítěte, ke své vlastní kultuře, jazyku a hodnotám, k národním hodnotám země trvalého pobytu, jakož i země jeho původu, a k jiným civilizacím; d) přípravě dítěte na zodpovědný život ve svobodné společnosti v duchu porozumění, míru, snášenlivosti, rovnosti pohlaví a přátelství mezi všemi národy, etnickými, národnostními a náboženskými skupinami a osobami domorodého původu.

11 Omezení práva? 109/2002 Sb. § 23 odst. 1 písm. f) – kontrola korespondence bez souhlasu dítěte? „ Ředitel je oprávněn… být přítomen při otevření listovní nebo balíkové zásilky dítětem, pokud je důvodné podezření, že zásilka má z výchovného hlediska závadný obsah nebo by mohla ohrozit zdraví či bezpečnost dětí… “.  nedává právo neomezeně a plošně kontrolovat korespondenci dětí (nelze použít jako prevence, jen v individuálních případech důvodného podezření);  otázka, zda se vztahuje i na elektronickou korespondenci;  jen korespondence, která jde dítěti z venku, nikoli to, co dítě posílá samo;  při špatném použití hrozí zásah do práva dle čl. 16 Úmluvy o právech dítěte, čl. 10 odst. 2 a čl. 13 LZPS (nález ÚS ČR ze dne , sp. zn. Pl ÚS 24/10)

12 Omezení práva? 109/2002 Sb. § 23 odst. 1 písm. f) – kontrola korespondence bez souhlasu dítěte?  domlouvání útěků, zveřejňování fotografií se sexuálním obsahem, urážlivá vyjádření atd.? I přes legitimitu těchto důvodů chybí především zákonné zmocnění (právo na soukromí není neomezené: stát může do práva na respektování rodinného a soukromého života zasahovat pouze tehdy, kdy je to v souladu se zákonem a nezbytné v demokratické společnosti v zájmu … ochrany zdraví nebo morálky nebo ochrany práv a svobod jiných).  je třeba řešit jinými prostředky (prevence), za účasti dítěte, rodiny, OSPOD…  dojde-li k nežádoucí události – zařízení je odpovědné především za výchovný proces, nikoli za výsledek!

13 Omezení práva? 109/2002 Sb. § 23 odst. 1 písm. g) – nucené odevzdání IT prostředků (mobilů, notebooků…)? „Ředitel je oprávněn… převzít od dítěte do dočasné úschovy cenné předměty…, předměty ohrožující výchovu, zdraví či bezpečnost dětí…“ § 20 odst. 2 písm. d) „Dítě má povinnost předat do úschovy na výzvu ředitele předměty ohrožující výchovu, zdraví a bezpečnost…“  gramatický výklad by sváděl k tomu, že lze vzít dítěti notebook či telefon,  od počátku platnosti 109/2002 Sb., zjevně tím tedy byly myšleny předměty typu zapalovačů, žiletek, nebezpečných nástrojů atd., nikoli IT prostředků!  nedává právo k neomezenému a plošnému odebírání (nelze použít jako prevence), když už se rozhodne ředitel použít toto ustanovení, tak pouze v individuálních případech konkrétního důvodného podezření.

14 Omezení práva? 109/2002 Sb. § 21 odst. 1 písm. d) – zákaz „počítače“? „ Za prokázané porušení povinností vymezených tímto zákonem může být dítěti odňata možnost účastnit se atraktivní činnosti… “  k zákazu počítače v rámci opatření ve výchově přistupovat velmi opatrně:  zákaz „počítače“ bez dalšího NE!  v rámci nějaké akce, které se účastní více dětí (soutěž na počítačích, hromadné hraní atd.)  když už individuální zákaz počítače, tak na dobu, kdy tam dítě vykonává „atraktivní činnost“, nikoli že mu zákazem bude znemožněno komunikovat s rodinou (blízkými osobami), připravovat se do školy atd.  raději zakázat televizi nebo playstation, ale opatrně s internetem…

15 Omezení práva? 109/2002 Sb. § 20 odst. 2 písm. a) „Dítě má povinnost dodržovat stanovený pořádek a kázeň, plnit pokyny a příkazy zaměstnanců zařízení… dodržovat zásady slušného jednání s osobami, s nimiž přichází do styku… a i jinak zachovávat ustanovení vnitřního řádu zařízení.“  možno postihnout v zásadě jakékoli nežádoucí chování dítěte  v návaznosti na to uložit jakékoli opatření ve výchově

16 Co z toho všeho plyne?  lze dovozovat právo dítěte na využívání IT, i když to není explicitně stanoveno  výrazný posun znamenají standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních  podmínky a pravidla používání IT dětmi lze (a je vhodné!) nastavit ve VŘ  nelze kontrolovat elektronickou korespondenci (komunikaci) dětí bez jejich souhlasu  nelze děti plošně nutit k „úschově“ IT  pokud zakazovat počítač, tak velmi opatrně  zaměřit se na prevenci, ne represi, a už vůbec ne PLOŠNOU!  zařízení je zodpovědné za PROCES, nikoli za VÝSLEDEK!

17 Praktické aspekty využívání IT…

18 Mobily Nepostačí jen ústavní telefon?  zákon neumožňuje plošně odebírat mobily (srov. § 85 odst. 1 písm. a) bod 2. z. č. 373/2011 a § 18 odst. 1 ZVTOS),  naopak standardy (2.22) používání mobilů dětmi předpokládají a podporují,  dostali bychom se na úroveň VTOS,  neznamená pouze kontakt dítěte s ostatními, ale v dnešní době již prvek sebevyjádření dítěte,  v praxi by často znamenalo, že je dítě odkázáno na přijímání hovorů, resp. možnost telefonovat jen po určitou dobu a za přítomnosti personálu.

19 Mobily Nepostačí jen omezený přístup?  zásadou je neomezený přístup (nepřekročitelné pravidlo v dětských domovech),  omezení v době společných aktivit (škola atd.), noční hodiny (nikoli od 18.00!),  pokud potřebuji omezit více – u konkrétního dítěte, nikoli plošně,  neargumentovat tím, že děti nemají možnost si mobil bezpečně uložit.

20 Počítače Nepostačí jen ústavní počítač?  zákon neumožňuje plošně odebírat,  prováděcí vyhláška říká jen to, že zařízení musí mít vlastní výpočetní techniku,  standardy?  2.8 – možnost přinést si „věc denní potřeby“  2.14 – zařízení vytváří podmínky pro elektronickou korespondenci  2.22 – zařízení zajišťuje ochranu osobního prostoru a soukromí v oblastech – zacházení s elektronickou korespondencí a s účty na sociálních sítích  je jen otázkou času, než se z „notebooku“ stane věc běžná jako mobil…  vlastní „počítače“ umožnit úměrně věku, vyzrálosti osobnosti, chování…  klienti v prodlouženém (dobrovolném) pobytu!

Děkuji za pozornost