Ekonomie Ing. Martin Petříček, Ph.D., MBA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
VÝNOSY, NÁKLADY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ
Úvod do podnikových financí
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Financování podniku Kalkulace – vyčíslení nákladů při výrobě slouží k tvorbě ceny sleduje strukturu a výši nákladů na ni závisí,zda firma prodělá,nebo.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Kalkulace nákladů.
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Účetní systémy 1 3. přednáška. Osnova: Vznik podvojného účetního systému Vznik podvojného účetního systému Jednobilanční účetní systém Jednobilanční účetní.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
ČVUT v Praze, Fakulta stavební Podnikání ve stavebnictví 126 EMM – Ekonomika a management Zimní semestr 2010 / 2011 Ing.Zdeněk Burda
Trh práce a politika zaměstnanosti
= kapitálová obchodní společnost - společníci = akcionáři se na ní podílejí poskytnutým kapitálem (přičemž samotný chod řídí profesionální management)
Úvod do podnikových financí
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
Finanční výkazy obchodních společností
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Obchodní společnosti a jejich finanční výkazy
Obchodní společnosti.
- k valné hromadě – hlasování za každou 1 Kč vkladu – 1 hlas (možno odlišně upravit ve SS)
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Obchodní společnosti. veřejná obchodní společnost veřejná obchodní společnost komanditní společnost komanditní společnost společnost s ručením omezeným.
Zákon o obchodních korporacích. Obchodní korporace 90/2012 Sb., zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) Kolizní.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
MIKROEKONOMIKA Efektivnost podniku a její základní kategorie.
EKONOMIKA Tematický celek: Podnik a podnikání Téma: Společnost s ručením omezeným – kapitálová obchodní společnost Autorem materiálu a všech jeho částí,
EKONOMIKA Tematický celek: Podnik a podnikání Téma: Akciová společnost – kapitálová obchodní společnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
7. PRÁVNÍ FORMY PODNIKÁNÍ
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Účetní systémy 1 3. přednáška.
Rozdíly mezi různým podniky právnických osob
Náklady a Výnosy.
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková.
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Ekonomie Ing. Martin Petříček, Ph.D., MBA

Základní informace Termíny výuky ▫ ▫5.12. ▫ Kontaktní

Základní informace Struktura modulu ▫Mikroekonomii  Rozhodování spotřebitele a výrobce  Efektivnost podnikatelské činnosti ▫Makroekonomie  Hrubý domácí produkt  Peníze a měny  Inflace  Hospodářské politiku státu ▫Dějiny ekonomických teorií

Literatura Články ▫Frédéric Bastiat – Petice výrobců svíček ▫Leonard Read – Já, tužka Doporučená literatura ▫Ekonomie – Robert Holma ▫Dějiny ekonomických teorií – Milan Sojka ▫Zásady ekonomie – N. G. Mankiw ▫Ekonomie v jedné lekci – H. Hazlitt ▫Manažerská ekonomika – Synek, Kislingerová ▫Finanční řízení podniku – Nývltová, Marinič

Základní pojmy Ekonomie vs. ekonomika ▫věda vs. hospodaření Ekonomie jako pozitivní věda ▫„Co se stane když…“ Statek a služba; volný a vzácný statek Potřeba -> užitek Náklady obětované příležitosti ▫Účetní a ekonomické pojetí nákladů

Základní pojmy Ekonomické subjekty ▫Domácnosti ▫Firmy ▫Vláda ▫Zahraniční obchod Výrobní faktory ▫Práce, půda, kapitál Důchod Substituty a komplementy

Tržní mechanismus – poptávka (D) Vztah mezi tržní cenou a poptávaným množstvím Negativní směrnice Substituční efekt Důchodový efekt Poptávka vs. poptávané množství Faktory ovlivňující poptávku ▫Příjmy spotřebitelů ▫Počet spotřebitel ▫Ceny jiných statků ▫Preference spotřebitelů

Tržní mechanismus – poptávka (D) Giffenův paradox Elasticita poptávky ▫Cenová – o kolik % se změní Q D, když P se změní o 1% ▫Důchodová – o kolik % se změní Q D, když I se změní o 1% ▫Křížová – o kolik % se změní Q DY, když P X se změní o 1%

Tržní mechanismus – poptávka (D) Cenově elastická poptávka ▫P1 = 500 ▫P2 = 450 ▫Q1 = 1000 ▫Q2 = 1300 ▫Epd = 0,13 / 0,05 = 2,6 ▫TR1 = ▫TR2 =

Tržní mechanismus – poptávka (D) Cenově neelastická poptávka ▫P1 = 500 ▫P2 = 450 ▫Q1 = 1000 ▫Q2 = 1050 ▫Epd = 0,024 / 0,05 = 0,48 ▫TR1 = ▫TR2 =

Tržní mechanismus – nabídka (S) Vztah mezi tržní cenou a nabízeným množstvím Pozitivní směrnice Nabídka vs. nabízené množství Faktory ovlivňující nabídku ▫Technologické změny ▫Změny v nákladech ▫Počet výrobců (tržní struktura)

Tržní rovnováha, nerovnováha Protnutí nabídky a poptávky Stav, kdy poptávané množství (Q D ) a nabízené množství (Q S ) je v rovnováze za danou tržní cenu (P*) Převis nabídky, poptávky

Tržní nerovnováha na trhu práce Subjekty na trhu práce Zavedení minimální mzdy Převis nabídky ▫Q S > Q D

Teorie užitku Kardinalistická verze ▫Kopec užitku ▫Měřitelnost užitku ▫Nové pojmy (TU, MU, CS) Ordinalistická verze ▫Pořadové hodnoty

Kardinalistická verze teorie užitku Celkový užitek Mezní užitek A – bod nasycení Zákon klesajícího mezního užitku – 1. Gossenův zákon

Spotřebitelský přebytek Množství vodyOcenění 1. litr20 Kč 2. litr17 Kč 3. litr14 Kč 4. litr11 Kč 5. litr8 Kč 6. litr5 Kč 7. litr2 Kč Tržní cena 1 litru vody = 8 Kč

Spotřebitelský přebytek

Celkový užitek ▫ = 70 Celkové náklady ▫5*8 = 40 Spotřebitelský přebytek ▫TU – TC = 70 – 40 = 30

Ordinalistická verze teorie užitku Pracuje s indiferenčními křivkami ▫Klesající ▫Neprotínají se ▫Každým bodem prochází vždy jedna křivka ▫Konvexní vůči počátku

Ordinalistická verze teorie užitku

Teorie firmy

Základní typologie Podnik: je souhrnem věcných hodnot, pohledávek a penězi ocenitelných hodnot, které slouží k podnikatelské činnosti Obchodní společnosti ▫v.o.s. ▫k.s. ▫s.r.o. ▫a.s. Neziskové organizace Živnostníci Státní podniky

Cíle podnikání Základní cíl ▫Maximalizace zisku a tržní hodnoty akcií ▫Shareholder value ▫Stakeholder value Sekundární cíle ▫Zvýšení obratu ▫Restrukturalizace ▫Vědecká činnost ▫etc.

Členění podniků Podniky podle právní formy: ▫podnikání jednotlivce ▫obchodní korporace  obchodní společnosti  osobní společnosti (k.s., v.o.s.)  kapitálové společnosti (s.r.o., a.s.)  evropská společnost a evropské hospodářské zájmové sdružení  družstva  družstvo a evropská družstevní společnost ▫veřejné (státní) podniky

Podniky podle právní formy Podnikání jednotlivce ▫Živnostenské oprávnění (výpis z ŽR) ▫Živnosti, činnosti bez živnostenského oprávnění  Ohlašovací (odborná způsobilost)  Volné  Řemeslné  Vázané  Koncesované ▫Podmínky  všeobecné (svéprávnost, bezúhonnost)  specifické

Podniky podle právní formy Veřejná obchodní společnost Podnikání minimálně dvou osob, ručí společně Podíly stejné (případně ve společenské smlouvě dohodnuto jinak) K rozhodování ve všech věcech společnosti je zapotřebí souhlasu všech společníků, ledaže společenská smlouva určí jinak. Zisk a ztráta se dělí mezi společníky rovným dílem. Komanditní společnost Komanditista (ručí za dluhy omezeně) Komplementář (ručí za dluhy neomezeně) Podíly komanditistů se určují podle poměru jejich vkladů. Statutárním orgánem společnosti jsou všichni komplementáři Zisk a ztráta se dělí mezi komanditisty a komplementáře. Neurčí-li společenská smlouva jiné dělení, dělí se zisk a ztráta mezi společnost a komplementáře na polovinu.

Podniky podle právní formy Společnost s ručením omezeným ▫společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v jaké nesplnili vkladové povinnosti podle stavu zapsaného v obchodním rejstříku v době, kdy byli věřitelem vyzváni k plnění. ▫Orgány společnosti  Valná hromada  Jednatel (statutární orgán)  Dozorčí rada (pokud stanoví zakladatelský dokument)

Podniky podle právní formy Společnost s ručením omezeným ▫Podíl na společnosti  Jedna osoba může vlastnit více než jeden podíl  Převod podílu vtěleného do kmenového listu (cenný papír „na řad“)  Možnost větší váhy hlasů některých podílů nebo přednostní právo na výplatu zisku ▫Základní kapitál  min. výše CZK 1,-  ochranu věřitelů zajišťují kromě ustanovení o správě majetku společnosti a odpovědnosti také pravidla o testu insolvence, které společnosti zakazují poskytovat určitá plnění v případě, že by si tím způsobila úpadek

Podniky podle právní formy Akciová společnost ▫akcionáři se na ní podílejí poskytnutým kapitálem, přičemž samotný chod řídí profesionální management ▫Základní kapitál  min. CZK ,- (EUR ,-) ▫K založení akciové společnosti se vyžaduje přijetí stanov, které obsahují:  firmu a předmět podnikání nebo činnosti, výši základního kapitálu, počet akcií, jejich jmenovitou hodnotu, počet hlasů spojených s jednou akcií a způsob hlasování na valné hromadě, údaj o tom, který ze systémů vnitřní struktury společnosti byl zvolen, atd. (viz § 250 Zákon č. 90/2012 Sb.)

Podniky podle právní formy Akciová společnost ▫Orgány společnosti  Dualistický systém  Valná hromada  Představenstvo  Dozorčí rada  Monistický systém  Valná hromada  Správní rada  Statutární ředitel

Podniky podle právní formy Akciová společnost ▫Klíčové změny v ZOK  Upouští se od možnosti založení na základě veřejné nabídky  Rezervní fond již není povinný  Založení = přijetí stanov  Vznik = zápis do OŘ  Kusové akcie  Nemají jmenovitou hodnotu  Představují podíl na ZK  ZK / počet kusových akcií  Společnost si vybere typ akcií (jen kusové nebo jen s nominální hodnotou)

Některé aspekty právních forem podnikání rozhodné pro její volbu způsob a rozsah ručení oprávnění k řízení (tj. zastupování podniku navenek, vedení podniku, možnost spolurozhodování, apod. počet zakladatelů nároky na počáteční kapitál administrativní náročnost založení podniku a rozsah výdajů spojených se založením a provozováním podniku účast na zisku (ztrátě) finanční možnosti, zvláště přístup k cizím zdrojům daňové zatížení zveřejňovací povinnost

Členění podniků Podle sektorů ▫Sektor zemědělství  vlastní zemědělství, rybolov a lesní hospodářství ▫Sektor průmyslu  těžební a zpracovatelský průmysl, výrobu a distribuci elektrické energie, plynu a vody, navíc i stavebnictví ▫Sektor služeb  obchod, peněžnictví a pojišťovnictví, dopravu, skladování a spoje, školství, zdravotnictví, veterinární a sociální činnost a ostatní služby

Členění podniků Podle velikosti – měření dle EU ▫Mikropodnik - zaměstnává méně než 10 osob a jeho roční obrat a roční bilanční úhrn nepřevyšuje 2 milióny EUR (dále se člení do tříd a) osoba, b) osob) ▫Malý podnik - zaměstnává 10 až 49 osob a jeho roční obrat a roční bilanční úhrn (aktiva) nepřevyšuje 10 miliónů EUR ▫Střední podnik - zaměstnává 50 až 249 osob, jeho roční bilanční úhrn nepřevyšuje 43 mil. EUR a roční obrat nepřevyšuje 50 mil. EUR ▫Velký podnik - zaměstnává 250 a více osob atd.

Členění podniků Podle činnosti ▫CZ-NACE (dříve OKEČ) ▫Klasifikace ekonomických činností ▫Statistická klasifikace ekonomických činností (NACE – Nomenclature générale des Activités économiques dans les Communautés Européennes) se používá v Evropě od roku ▫Klasifikace vytváří rámec pro statistická data o činnostech v mnoha ekonomických oblastech. ▫Odvozená česká verze se jmenuje CZ-NACE. ▫Klasifikace CZ-NACE byla v ČR zavedena od 1. ledna 2008 a nahradila do té doby používanou Odvětvovou klasifikaci ekonomických činností (OKEČ).

Členění podniků Podle konkurenčního prostředí ▫Konkurence: hospodářská soutěž mezi výrobci zboží (popř. mezi poskytovateli služeb)o nejvýhodnější podmínky výroby a odbytu ▫Dokonalá konkurence: taková tržní struktura, kdy na trhu působí velké množství malých firem, z nichž žádná nemá významný podíl na trhu a nemůže tedy výrazně ovlivnit cenu ▫Nedokonalá konkurence:  monopol (jediná firma tvoří celou nabídku odvětví – může stanovit cenu svých výrobků). Běžně se vyskytuje tzv. přirozený monopol, někdy pak tzv. administrativní monopol  oligopol, který je nejběžnějším typem tržní struktury v současnosti (malý počet firem vyrábějících celou nebo převážnou většinu nabídky odvětví)

Tržní struktury Dokonalá konkurence ▫Znaky  Nekonečně mnoho (velké množství) producentů  Homogenní produkt  Dokonalá informovanost  Neexistují překážky vstupu/výstupu do/z odvětví  => v podmínkách dokonalé konkurence není schopen výrobce ovlivnit cenu Nedokonalá konkurence ▫Každá struktura, která nesplňuje min. 1 znak dokonalé konkurence

Tržní struktury StrukturaProduktPočet výrobcůPřekážky Dokonalá konkurence HomogenníNekonečně mnoho Nulové Monopolistická konkurence PodobnýVelké množstvíMalé OligopolDiferencovanýMalé množstvíVelké, překonatelné Monopol11nepřekonatelné

Tržní struktury – speciální případy Smluvní oligopol (kartel) ▫Vystupuje na trhu jako monopol Oligopol s dominantní firmou ▫Jedna z firem ovládá většinu trhu Duopol ▫Oligopol pouze s dvěma firmami Monopson ▫Monopol na straně poptávky

Teorie výroby a mezního produktu Rozhodování o optimálním množství výstupů firmy Zbytečně malé i zbytečně velké Q vede ke snižování zisku VF SRLR Práce (L)Variabilní Kapitál (K)FixníVariabilní

Výnosy z rozsahu Konstantní výnosy z rozsahu ▫Vstupy rostou stejně rychle jako výstupy Klesající výnosy z rozsahu ▫Jednoprocentní růst vstupů vede k nižšímu než jednoprocentnímu růstu výstupů Rostoucí výnosy z rozsahu ▫1% růst vstupů vede k více než 1% růstu výstupů ▫Zvyšuje se produkt (reálný)

Krátkodobá produkční funkce – VF práce

Klasifikace nákladů Celkové náklady v krátkém období ▫Fixní náklady (FC)  Průměrné fixní náklady (AFC) ▫Variabilní náklady  Průměrné variabilní náklady (AVC)

Průběh fixních a variabilních nákladů

Vztah fixních a variabilních nákladů, celkové náklady

Klasifikace nákladů Jednotkové náklady ▫Průměrné náklady (VC)  TC/Q ▫Mezní náklady (MC)  Vyjadřují změnu celkových nákladů Náklady obětované příležitosti (implicitní náklady)

Odvození MC od TC

Rozhodování firmy o výstupu v podmínkách nedokonalé konkurence – celkové příjmy ! V podmínkách dokonalé konkurence platí, že TR neustále konstantně rostou !

Zlaté pravidlo maximalizace zisku MR = MC Rozhodování na základě mezních veličin Obecně platné (L: MFCL=MRPL) Grafické vyjádření pravidla

MC = MR Q12345 TC MC TR MR40 zisk P = 40 (MR) (dokonalá konkurence) zisk = TR - TC

Zlaté pravidlo maximalizace zisku (nedokonalá konkurence)

Měření tržní moci Herfindahlův index ▫ ▫Absolutní monopol má hodnotu

Efektivnost monopolu DWL – náklady mrtvé váhy

Protimonopolní zásahy Cenová regulace ▫Stanovení cen „úředně“ Regulace v daňové oblasti ▫Snížení zisku prostřednictvím daní Snižování bariér vstupu ▫Zahraniční konkurence Protimonopolní zákony

Kartel Dohoda o prodejní ceně nebo o rozdělení trhu Firmy pak vystupují na trhu jako monopol ▫Firmy určí zisk jako monopol tak, aby maximalizoval PS

Efektivnost podniku Ekonomická efektivnost podniku ▫Účinnost v širokém slova smyslu ▫Poměr mezi vstupy do určitého systému a výstupy z něho

Měření ekonomické efektivnosti Vstupy ▫Náklady - hodnotou výrobních faktorů spotřebovaných na daný výstup ▫kapitál Výstupy ▫Výnosy - souhrn hodnot všech statků vyrobených za určité období ▫zisk Ukazatel nákladovosti ▫náklady / výnosy ▫max. = 1 Ukazatel využití kapitálu ▫výnosy / kapitál Ukazatel rentability ▫zisk / náklady ▫zisk / kapitál

Náklady podniku Náklady jsou nahlíženy z ekonomického a účetního pojetí Účetní ▫peněžně vyjádřená spotřeba (popř. opotřebení) výrobních faktorů účelně vynaložených na tvorbu podnikových výnosů Ekonomické ▫vč. oportunitních nákladů (převážně ušlá mzda, úroky z vlastního kapitálu použitého v podnikání, …)

Náklady podniku Časové rozlišení ▫rozdělení nákladů do těch účetních období, s nimiž časově a věcně souvisejí  Časové rozlišení v širším pojetí zahrnuje i situace, kdy neznáme přesně všechny tři níže uvedené parametry  Pro časové rozlišení v užším pojetí je charakteristické, že účetní jednotce jsou známé tři parametry:  účel (na co byl nebo bude vynaložen náklad resp. z čeho vznikl nebo vznikne výnos)  částka (jaká je hodnota nákladu nebo výnosu, který musí účetní jednotka časově rozlišovat)  období (do kterých účetních období a v jakém poměru se musí příslušný náklad nebo výnos rozdělit)

Náklady podniku Výdaje ▫úbytek peněžních fondů (hotovosti, stavu bankovních účtů) Třídění nákladů 1.Druhové členění nákladů - vychází z výrobních faktorů (co bylo spotřebováno) 2.Účelové členění nákladů – jednak podle útvarů a dále podle výkonů (kalkulační třídění nákladů) -Podle místa vzniku a odpovědnosti – nákladová střediska -Podle výkonů (kalkulační) – manažerské účetnictví

Náklady podniku Třídění nákladů 1.Členění nákladů podle závislosti na změnách objemu výroby – na náklady fixní a náklady variabilní 2.Členění nákladů podle podnikových funkcí – náklady na pořízení, skladování, výrobu, odbyt a správu 3.Náklady oportunitní (alternativní, popř. tzv. náklady ušlých příležitostí) 4.Náklady přírůstkové, změnové– zejména pak tzv. náklady marginální

Náklady podniku Druhové členění (prvotní) ▫Provozní  Spotřebované nákupy (materiál, suroviny, …)  Služby (energie, opravy, cestovné, …)  Osobní náklady (mzdy, platy, …)  Daně a poplatky  Jiné provozní náklady  Odpisy, rezervy, NPO ▫Finanční ▫Mimořádné

Náklady podniku Kalkulační členění nákladů ▫Na co byly náklady vynaloženy ▫Přímé – souvisí přímo s určitým druhem výkonu  Jednicové náklady  Přímé režijní náklady ▫Nepřímé – souvisí s více druhy výkonů a zabezpečují chod podniku jako celek

Náklady podniku Kalkulace nákladů ▫Kalkulační jednice (všeobecný kalkulační vzorec)  1. přímý materiál  2. přímé mzdy  3. ostatní přímé náklady  4. Provozní režie  = vlastní náklady výroby  5. správní režie  = vlastní náklady výkonu  6. odbytové náklady  = úplné vlastní náklady výkonu  7. zisk  = cena výkonu

Výnosy podniku Tržby za vlastní výkony a zboží Změna stavu vnitropodnikových zásob Aktivace (materiálu, zboží atd.) Jiné provozní výnosy (tržby z prodeje dlouhodobého majetku, materiálu, přijaté penále atd.) Finanční výnosy (z prodeje cenných papírů, přijaté úroky) Mimořádné výnosy

Výnosy podniku Plánování tržeb ▫Zpravidla dle skupin zákazníků ▫Plánovaná výsledovka ▫Trendovost, sezónnost ▫SWOT

Výsledek hospodaření Hospodářský výsledek vzniká jako rozdíl mezi výnosy a náklady: ▫v případě, že výnosy jsou větší než náklady tak vzniká zisk ▫pokud se výnosy rovnají nákladům, tak hospodářský výsledek je nulový ▫pokud výnosy jsou menší než náklady, tak vzniká ztráta Výnosy i náklady závisí na realizovaném obratu a můžeme si je vyjádřit např. jako lineární funkce obratu

Bod zvratu

kde: x … vyrobené (a prodané množství) p … cena v Kč a … fixní náklady v Kč b … koeficient variabilních nákladů p – b … příspěvek na úhradu fixních nákladů

Bod zvratu

Odhad velikosti fixních nákladů Metoda postupná ▫Klasifikační analýza Metoda dvou období (TC = FC + AVC * Q) Metoda regresní (TC, Q v grafu bodu zvratu) Doporučeno kombinovat více metod, resp. opakovat výstupy z jedné metody

Bod zvratu Kritické využití výrobní kapacity ▫ Minimální zisk ▫

Bod zvratu Limit variabilních nákladů Limit fixních nákladů Minimální výše ceny (absolutní zisk, rentabilita)

Bod zvratu – více výrobků Neprovádí se v kusech produkce, ale v tržbách Výpočet vychází z variabilních nákladů, případně z průměrné ceny (viz příklad) FC = CZK

Bod zvratu – více výrobků Výše tržeb, při které podnik dosáhne bodu zvratu: Nutné stanovit variabilní náklady na 1 CZK VC(tržby) = / = 0,56 PÚFC = 0,44 BEP(CZK) = FC / (1-VC) = / 0,44 = = ,- CZK

Bod zvratu – více výrobků Podíl jednotlivých výrobků

Děkuji za pozornost