Benchmarking knihoven Meranie výkonov a benchmarking v knižniciach Bratislava 23.9.2008 Národní knihovna ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Advertisements

Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
KNIHOVNA legislativa – evidence – statistika Útvar služeb knihovnám Měk v Třebíči, 2015.
Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Školení pro uživatele portálu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Porada profesionálních knihoven okresu Blansko Městská knihovna Rájec-Jestřebí * WEBOVÉ STRÁNKY KNIHOVEN Standard pro dobrou knihovnu a realita.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Právní subjektivita – s.r.o. Výhoda spočívá v omezeném ručení za závazky společnosti. Relativně nízké hodnotě min. základního jmění. Malé administrativní.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
7. setkání zástupců krajů Mgr. Marcela Stratilová pracovník pro EV, oddělení mládeže a sportu, KÚOK.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
PŘEHLED ZAJÍMAVOSTÍ Z KONFERENCE INTERNET VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ 2013 Mgr. Tomáš Lechner, VŠE v Praze.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Novelizace standardu veřejných knihovnických a informačních služeb – úvod do diskuse Národní knihovna ČR Tel
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Evropské jazykové portfolio v praxi TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
Jsou venkovské školy horší než městské?
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Věcné autority v roce 2016
model fungování a praxe
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
Základy automatického řízení 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
9. mezinárodní konference ICTfórum/Personalis 2005
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DĚTskÉ SKUPINy Podpora implementace dětských skupin Reg. č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/ Lenka Pejchalová Olomouc,
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Benchmarking jako EBL metoda v KUK MU Brno
Digitální učební materiál
Zlata Houšková, Vít Richter
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Příprava koncepce národní analytické bibliografie
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Představení projektu.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Prodeji produktu nebo služby
Ing. Stanislava Správková
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
Klíčové aktivity projektu
Projekt Karmelka: Školní kiosek
Standardy (nejen) pro knihovny
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Transkript prezentace:

Benchmarking knihoven Meranie výkonov a benchmarking v knižniciach Bratislava Národní knihovna ČR

Hlavní témata  Měření výkonu a činnosti veřejných knihoven v ČR  Projekt „Benchmarking knihoven“  Kategorizace knihoven  Indikátory pro srovnávání  Databáze „Benchmarking knihoven“  Příklad srovnávání knihoven

Dvě metody pro měření výkonu knihoven  Standard veřejných knihovnických a informačních služeb (VKIS)  Benchmarking – vzájemné porovnávání mezi knihovnami  Veřejné knihovny  Regionální funkce (služby) krajských knihoven  Podle předem určeného standardu Benchmarking

Standardy VKIS  2005 – Metodický pokyn Ministerstva kultury, který vymezuje standardy VKIS  Kategorizace knihoven podle počtu obsluhované populace  Standardizováno 5 parametrů podmínek pro činnost knihoven  Stanovení hodnoty standardů pro jednotlivé kategorie knihoven Optimální hodnoty  Obecné principy poskytování VKIS

Přehled standardů Všeobecné podmínky pro činnost knihoven: Dostupnost VKIS všem bez rozdílu Dostupnost VKIS pro menšiny Dostupnost webové stránky knihovny Docházková vzdálenost Respektování Manifestu veřejných knihoven

Porovnávací databáze

Možnost filtrace výsledků podle krajů nebo za celou ČR

Výsledky jsou uspořádány do 8 velikostních kategorií knihoven

Cíle standardu VKIS  Možnost srovnávání a kontroly dostupnosti a kvality VKIS – knihovny, obce, kraje, vláda  Motivace knihoven a jejich zřizovatelů k zlepšení služeb  Přidělování dotací na podporu knihoven  Zlepšení dostupnosti a kvality VKIS

Projekt „Benchmarking knihoven“

Co je BENCHMARKING? = Metoda vzájemného srovnávání výkonu a činnosti knihoven Benchmarking

CO MY DĚLÁME? JAK TO MY DĚLÁME? JAK DOBŘE TO MY DĚLÁME? CO DĚLAJÍ JINÍ? JAK TO DĚLAJÍ JINÍ? JAK DOBŘE TO JINÍ DĚLAJÍ? PŘÍLEŽITOSTI A NÁMĚTY KE ZLEPŠOVÁNÍ SROVNEJTE A UČTE SE Co je BENCHMARKING? Převzato: A. Plášková: Benchmarking. VŠE

Základní údaje o projektu  Zahájení projektu – 2005 – Národní knihovna ČR  Kategorizace knihoven  Výběr indikátorů pro vzájemné porovnávání  Zpracování definic indikátorů  Vytvoření databáze pro analýzu dat  Metodika srovnávání výkonů knihoven  Spolupracuje 90 knihoven – krajské, městské, obecní  Vstup do projektu volný  Elektronická konference, semináře, workshopy, metodická pomoc

Hlavní inspirace

Podmínky účasti v projektu  Mít zájem a odvahu ke vzájemnému srovnávání  Přihlásit se jako účastník projektu  Poskytnout kvalitní a spolehlivá statistická data a další údaje o své činnosti  Poskytnout souhlas pro práci s daty  Spolupracovat s účastníky projektu při vzájemném poznávání  Být připraven poskytnout účastníkům informace a know-how ze své vlastní činnosti

Kategorizace knihoven Počet obyvatel obce 1 – Více než Krajská knihovna Krajská knihovna s městskou funkcí Komu je benchmarking určen?  Benchmarking je otevřen všem veřejným knihovnám  Největší přínos může mít ve větších knihovnách  Podmínka: schopnost poskytnout kompletní data pro srovnávání (zejména ekonomická)

Údaje nezbytné pro benchmarking  Údaje ze statistického výkazu knihovny KULT  Údaje o službách a fondech 15  Ekonomické údaje 12  Údaje neuváděné ve výkazu KULT - 3  Náklady na pořízení licencí na el. informační zdroje  Počet dětí do 15 let v obci/městě  Celkové výdaje města/obce v roce  Dotazník k elektronickým službám  Dotazník - komentář k údajům – specifika lokality – např. počet škol, spádovost oblasti, výše poplatků apod. Odpočet výkonů regionálních funkcí

3 bloky výkonových parametrů= 29 indikátorů  Podmínky pro činnost knihovny  12 indikátorů  Uživatelé, služby  8 indikátorů  Financování, výdaje, efektivita  9 indikátorů

Podmínky pro činnost knihovny 1.Podíl financování knihovny na rozpočtu obce 2.Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel 3.% obnovy knižního fondu 4.Objem přírůstků na 1000 obyvatel 5.Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel 6.Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel 7.Počet studijních míst na 1000 obyvatel 8.Počet internetových stanic na 1000 obyvatel 9.Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 obyvatel 10.Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 registrovaných čtenářů 11.Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 návštěvníků 12.Počet hodin pro veřejnost týdně

Uživatelé, služby 1.Registrovaní čtenáři - % z obsluhované populace 2.Registrovaní čtenáři do 15 let - % z obsluhované populace mládeže do 15 let 3.Počet návštěv na jednoho obyvatele 4.% návštěvníků internetu z celkového počtu návštěvníků 5.Počet výpůjček na registrovaného čtenáře 6.Obrat knihovního fondu 7.Kulturní akce na 1000 obyvatel 8.Vzdělávací akce (semináře, kurzy…) na 1000 obyvatel 9.Internetové služby: webová stránka, OPAC…

Jaké internetové služby poskytujete uživatelům? Dotazník Má knihovna webovou stránku?Ano - Ne Webová stránka Je webová stránka přístupná přes WAP?Ano - Ne Máte na webové stránce přístup do svého online katalogu?Ano - Ne Nabízíte uživatelům na webu vlastní specializované databáze?Ano - Ne Databáze, elektronické informační zdroje Nabízíte uživatelům licencované el. informační zdroje?Ano - Ne Kolik přes přístup pouze v knihovně? Uveďte počet:Kolik? Kolik přes přístup mimo knihovnu? Uveďte počet:Kolik? Nabízíte virtuální informační službu - Ptejte se knihovny?Ano - Ne Umožňujete komunikaci s uživateli em?Ano - Ne Umožňujete komunikaci s uživateli pomocí SMS?Ano - NeInformace, Zasíláte uživatelům em aktuality o službách a aktivitách knihovny?Ano - Ne komunikace s uživatelem Umožňujete nahlížení do uživatelského konta?Ano - Ne Umožňujete uživatelům objednávání přes webové rozhraní?Ano - Ne Umožňujete uživatelům prolongace přes webové rozhraní?Ano - Ne

Financování, výdaje, efektivita 1.Celkové provozní náklady v přepočtu na jednoho obyvatele 2.Náklady na pořízení knihovního fondu v přepočtu na jednoho obyvatele 3.Náklady na nákup licencí na el. inf. zdroje v přepočtu na jednoho obyvatele 4.Náklady na pořízení knihovního fondu na výpůjčku 5.% čistých provozních nákladů z celkových provozních nákladů 6.% nákladů na pořízení knihovního fondu z celkových provozních nákladů z celkových provozních nákladů 7.% osobních nákladů z celkových provozních nákladů 8.% získaných dotací, grantů, vlastních příjmů na celkovém rozpočtu knihovny z celkových příjmů na provoz

Databáze „Benchmarking knihoven“

 Zpracovatel a provozovatel: NIPOS  Obsahuje data 90 knihoven – účastníků projektu  Rok 2006, 2007  Umožňuje:  Propočet výkonových indikátorů z vložených statistických dat  Zjištění minimálních, průměrných a maximálních hodnot indikátorů pro jednotlivé kategorie knihoven  Vzájemné porovnávání výkonových indikátorů vybraných knihoven  Přístup do databáze: pouze pro účastníky projektu

Jak se provádí porovnávání? indikátor1. knihovna2. knihovnamin.průměrmax. Celostátní průměr 1. Objem knihovního fondu na 1000 obyv % obnovy knižního fondu 3,14,72,23,54,8 3,8 3. Objem přírůstků na 1000 obyv Počet periodik na 1000 obyv Počet internetových stanic na 1000 obyv. 0,651,540,411,061,74 0,63 6. Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyv Počet studijních míst na 1000 obyv. 4,16,42,54,810,1 2,7 8. Počet zaměstnanců na 1000 obyv. 0,870,450,410,580,87 0,41 9. Počet zaměstnanců na 1000 registrovaných čtenářů 2,92,51,83,24,6 3,3 10. Počet zaměstnanců na 1000 návštěvníků 0,180,140,130,230,37 0, Počet hodin pro veřejnost týdně % výdajů na knihovnu z celkových výdajů zřizovatele 1,391,060,741,082,16

Metoda známkování Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel % obnovy knižního fondu2,22,7 3,3 3,8 4,3 4,8 3. Objem přírůstků na 1000 obyvatel Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel Počet internetových stanic na 1000 obyvatel0,410,68 0,94 1,21 1,47 1,74 6. Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel Počet studijních míst na 1000 obyvatel2,5445,6 7,1 8,6 10,1 8. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 obyvatel0,780,870,690,780,590,690,50,590,410,5 Obrácené pořadí

Vzájemné porovnávání knihoven ŽLUTÁ knihovna ZELENÁ knihovna

Doplňující údaje o porovnávaných knihovnách Žlutá knihovnaZelená knihovna Počet obyvatel Vykonává knihovna regionální funkce? Ano Provozuje knihovna hudební odd.? Ano Půjčuje knihovna zvukové dokumenty? Ano Počet poboček:32 Počet základních škol1311 Počet středních škol15 Počet jiných vzdělávacích zařízení 47 Počet vysokých škol11 Jiné9 Umístění knihovnyCentrum města Registrační poplatek120,- dospělí, 30,- děti dospělí 100,-; děti 50,-; studenti, senioři 70,-; ZTP zdarma;

Žlutá a zelená knihovna celá skupina (knihoven: 15) indikátor 1. knihovna 2. knihovnamin.průměrmax. Celostán í průměr (20) Podmínky pro činnost knihovny 1. Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel2 655, , , , , % obnovy knižního fondu6,84 3,85 2,24 4,92 7,07 5,7 3. Objem přírůstků na 1000 obyvatel181,69 97,99 89,84 140,80 211,34 125,83 4. Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel11,51 3,46 1,69 5,19 11,51 4,28 5. Počet internetových stanic na 1000 obyvatel0,38 0,35 0,13 0,35 0,93 0,32 6. Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel35,51 19,75 11,08 29,72 98,21 25,08 7. Počet studijních míst na 1000 obyvatel3,33 1,66 1,13 1,62 3,33 1,36 8. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 obyvatel0,53 0,41 0,26 0,52 0,92 0,43 9. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 registrovaných čtenářů3,12 3,64 1,73 4,05 6,60 3, Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 návštěvníků0,16 0,21 0,16 0,26 0,47 0, Počet hodin pro veřejnost týdně38,00 40,00 36,00 46,30 61,00 43, % výdajů na knihovnu z celkových výdajů zřizovatele1,52 0,64 0,47 0,95 1,81

Průměr

Která knihovna je lepší? Žlutá knihovnaZelená knihovna Výborná6x3x Chvalitebná7x3x Dobrá9x2x Dostatečná4x6x Nedostatečná3x15x

SWOT analýza žluté a zelené knihovny

Silné stránky  Knihovna má dobrý knihovní fond. Ve vztahu k počtu obyvatel je menší než průměr, ale je bohatě doplňován novou literaturou, a to jak knihami, tak zejména časopisy.  Tomu odpovídá také nadprůměrné procento výdajů na nákup dokumentů.  Fond dokumentů má silně nadprůměrný obrat. Knihovna vykazuje mírně nadprůměrné množství výpůjček na uživatele.  Knihovna má mírně podprůměrné prostorové podmínky, nabízí přiměřené množství internetových, ale také velké množství studijních míst.  Knihovna pořádá nadprůměrné množství kulturních a vzdělávacích akcí.  Knihovna je nadprůměrně navštěvována. Průměrná je návštěvnost internetu.  Knihovna má průměrné množství mladých uživatelů do 15 let.  S ohledem na počet pracovníků je produktivita práce spíše nadprůměrná.  Knihovna má podprůměrný podíl osobních nákladů.  Podíl výdajů knihovny na výdajích obce je nadprůměrný.  Knihovna nemá výrazné silné stránky. Většina parametrů se pohybuje na úrovni průměrných a podprůměrných hodnot.  Knihovna má podprůměrné čisté provozní náklady.  Knihovna má nízký počet pracovních úvazků

Slabé stránky  Rozsah provozní doby je podprůměrný, nevyhovuje standardu VKIS.  Knihovna má z hlediska rozsahu podprůměrný knihovní fond, který je také zřejmě zastaralý. Procento jeho obnovy je nízké a podprůměrná je i nabídka časopisů. Podprůměrné je procento výdajů na nákup dokumentů i elektronických informačních zdrojů.  Tomu také odpovídá mírně podprůměrné množství výpůjček i menší obrat knihovního fondu.  Prostorové zajištění knihovny je výrazně podprůměrné.  Počet internetových stanic a studijních míst je průměrný.  Rozsah provozní doby je podprůměrný, nevyhovuje standardu VKIS.  Knihovna pořádá silně podprůměrné množství kulturních a vzdělávacích akcí.  Knihovna je podprůměrně navštěvována. Silně podprůměrné je využití internetu.  Procento obsluhované populace dospělých i mládeže je podprůměrné.  Knihovna není dobře financována. Výdaje na knihovní fond a čisté provozní náklady jsou podprůměrné, naopak vyšší je procento osobních výdajů.

Hrozby  Osobní náklady jsou podprůměrné, může existovat riziko odlivu kvalitních pracovníků.  Podprůměrný knihovní fond a nedostatečné prostorové zajištění může vést k dalšímu poklesu zájmu o služby knihovny.  Riziko poklesu uživatelů (nízký podíl mládeže i dospělé populace).  Knihovna vykazuje nadprůměrné procento osobních výdajů na celkových nákladech.

 Knihovna by mohla usilovat o rozšíření provozní doby.  Knihovna by měla usilovat o to, aby si zachovala větší počet uživatelů ve vyšších věkových kategoriích, existuje značný potenciál mladých uživatelů.  Knihovna má mírně nadprůměrné internetové služby, ale je zde potenciál na jejich rozšíření.  Bylo by užitečné zvýšit nabídku elektronických informačních zdrojů.  Knihovna má potenciál ke snižování čistých provozních nákladů.  Knihovna má potenciál k rozšíření příjmů z dotací a grantů a také ze svých vlastních příjmů.  Zlepšit rozsah a obsah knihovního fondu – knihy, časopisy, elektronické informační zdroje.  Zlepšit prostorové zajištění knihovny.  Rozšířit počet kulturních a vzdělávacích akcí.  Propagovat nabídku veřejného internetu.  Knihovna má podprůměrné množství pracovníků a to jak k počtu obyvatel, tak i k registrovaným uživatelům i návštěvníkům.  Knihovna má potenciál získat další příjmy z dotací a grantů.  Podíl na financování obce je podprůměrné, existuje zde potenciál, že by obec mohla knihovnu lépe financovat. Příležitosti

Postup benchmarkingu Benchmarking nekončí definování indikátorů nebo pouhým měřením!!! V čem pomůže projekt? Co musíte udělat knihovna?

K čemu je benchmarking užitečný?  Definuje nejlepší výkony  Pružná metoda pro srovnávání – možnost zjistit silné a slabé stránky  Dává včasné varování, pokud knihovna zaostává  Podporuje tvořivé uvažování o vnitřních procesech  Pomáhá rozvíjet spolupráci, navázání nových kontaktů  Efektivní využití statistických dat  V ČR používá: veřejná správa, sociální služby, CzechInvest - Český benchmarkingový index, srovnávání regionálních služeb knihoven

Jaká jsou omezení?  Kvantitativní údaje nemají vždy odpovídající vypovídací schopnost  Každá knihovna pracuje v jiném kontextu  Knihovny plní různé funkce  Nemusí se vždy podařit najít inspirativní partnery  Napodobování postupů nemusí vždy přinést úspěch  Sdílení strategických informací – může přinést problémy  Pokud má být benchmarking užitečný, musíme ho my i celá knihovna vnímat jako něco užitečného

Plány do budoucna  Zapojit co nejvíce knihoven  Propracovat metody porovnávání  Zahrnout nové indikátory  Zjišťování spokojenosti uživatelů – společný dotazník  Využít benchmarking při oceňování knihoven – Knihovna roku, Kamarádka knihovna….?  Spolupráce se slovenskými knihovnami

Staňte se lepší knihovnou dříve, než vaše slabiny odhalí zřizovatel!

Benchmarking knihoven Meranie výkonov a benchmarking v knižniciach Bratislava Národní knihovna ČR