Transformace pobytových zařízení sociálních služeb v České republice Konference Sociální služby v Ústeckém kraji, 10. listopadu 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Představení projektu CZ.1.04/3.1.03/ Individuální vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb v oblasti zavádění standardů kvality, strategického.
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Role evropských dotací v sociálních službách XIV. celostátní finanční konference Svazu měst a obcí ČR Praha,10. listopadu 2011 Karel Vít, MPSV.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Deinstitucionalizace... Deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením Závěrečná konference k individuálnímu projektu.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu IP „Podpora procesu transformace pobytových.
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Individuální projekty MZ Globální granty Porada hlavních sester ČR Lékařský dům.
Aktivity související s psychiatrickou péčí podporované z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Transformace pobytových zařízení sociálních služeb v České republice Hradec Králové 28. února 2011.
Domov pro seniory Chotěboř. Z historie  Město Chotěboř již několik let uvažuje o výstavbě zařízení pro seniory.  Původní záměr výstavby domu s pečovatelskou.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Konference Transformace a deinstitucionalizace soc. služeb – od 9.00 do hodin druhého dne Hradec Králové Individuální projekt odboru.
Kritéria sociálních služeb komunitního charakteru a kritéria transformace a deinstitucionalizace Seminář pro žadatele k 49. výzvě v IROP, Praha
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
Čtyřlístek – centrum pro osoby se zdravotním postižením Ostrava je příspěvkovou organizací statutárního města Ostravy, zřízenou k Poskytujeme.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Zkušenosti s transformací sociálních služeb v Maďarsku Miklós Szentkatolnay Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Cestou proměny 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora transformace sociálních služeb"
Ostrava, * Koncepce podpory transformace pobytových sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb poskytovaných v přirozené komunitě uživatele.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Aktuálně vyhlášené a připravované výzvy operačních programů
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013 Oblast intervence 3
Domov pro osoby se zdravotním postižením
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
Reforma psychiatrické péče
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Ing. Stanislava Správková
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Transformace pobytových zařízení sociálních služeb v České republice Konference Sociální služby v Ústeckém kraji, 10. listopadu 2009

Pojmy Deinstitucionalizace – proces, ve kterém dochází k proměně instituce jak ve smyslu formalizované struktury pravidel, řádu a filosofie služby, tak ve smyslu sídla (umístění v objektu a komunitě) tak, aby výsledná struktura a provozování služby byly primárně orientovány na potřeby uživatelů a ne potřeby formalizované organizace-instituce. Je jí dosahováno proměnou institucionální péče v péči v „komunitě“.

Pojmy Humanizace - je proces, který vede k proměně systému péče a prostředí tak, aby naplňoval práva a potřeby uživatelů. Pojem deinstitucionalizace označuje jeden z komponentů humanizace. Pro potřeby zlepšení podmínek ve stávajících zařízení se pracuje s pojmem humanizace – investice do změn ve stávajících velkokapacitních zařízení.

Proč Institucionalizace – stav či proces, kdy souhrn pravidel a souhrn očekávaných či akceptovatelných vzorců chování se stává pro chod formalizované organizace důležitější než orientace na individuální potřeby jednotlivců, pro něž byla organizace původně zřízena. Organizace pak vytváří na členy společenství (jak uživatele, tak zaměstnance) přímo či nepřímo tlak tak, aby se jejich potřeby podřizovali potřebám řádu/ chodu organizace.

Přístupy k péči (X podpoře) Institucionální Paternalistický Hiererchický Nařízení Pevný řád Klient ke službě Komunitní Partnerský Horizontální –Týmový Kontraktování- dohody Flexibilita Služba ke klientovi

Hospitalismus Snížení využívání a rozvíjení schopnosti péče o sebe Zvyšování závislosti a pasivních vzorců chování Sociální izolace Narušení zdravého tělesného a duševního rozvoje.

Totální instituce Pojem zavedený americkým sociologem kanadského původu Ervingem Goffmanem (1922–1982) Organizace, které vytvářejí pro své členy prostředí, jež se v zásadním ohledu liší od životního světa běžných občanů moderní společnosti. Místo, které slouží současně jako bydliště i pracoviště a v němž větší počet podobně situovaných jedinců odříznutých na delší dobu od vnější společnosti vede společně navenek uzavřený a formálně spravovaný způsob života (Goffman, 1961)

Společné rysy totálních institucí Pod jednou střechou spojují aktivity, jež jsou v podmínkách moderní společnosti provozovány odděleně a na různých místech (spánek, práce, volný čas). Všechny činnosti jsou provozovány pod dohledem téže autority. Všechny činnosti jsou provozovány za přítomnosti druhých osob, na které je pohlíženo stejně. Všechny aktivity jsou provozovány podle přesného a pro všechny přísně závazného rozpisu. Všechny mají přispívat k naplňování proklamovaného cíle organizace. Zpřetrhání rodinných, profesních a občanských svazků.

Deinstitucionalizace Změna místa V komunitě co nejvíce přirozeným podmínkám Maximálně„Rodinná velikost“ Změna přístupu Orientace na potřeby klienta Posilovat jeho schopnosti Partnerský přístup Tým - multiprofesinalita

Historický rámec  Česko – Britský projekt  novela z á kona o soci á ln í m zabezpečen í č.218/2005 Sb.  Usnesen í vl á dy ČR č. 127 ze dne Koncepce podpory transformace pobytových soci á ln í ch služeb v jin é typy soci á ln í ch služeb, poskytovaných v přirozen é komunitě uživatele a podporuj í c í soci á ln í začleněn í uživatele do společnosti  2007 – zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách  vyhláška č. 505/2006 Sb., v platném znění

Východiska  Národní rozvojový plán pro období  Národní strategický referenční rámec  Lisabonská strategie  Národní program přípravy na stárnutí  Národní akční plán sociálního začleňování  Bílá kniha o sociálních službách  Národní plán vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách  Listina základních práv a svobod  Koncepce podpory transformace pobytových sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb, poskytovaných v přirozené komunitě uživatele a podporující sociální začlenění uživatele do společnosti  Usnesení vlády ČR č. 127 ze dne

Situace v České republice N í zký počet pracovn í ků v př í m é p é či Nedostatek odborných pracovn í ků Nedostatečn á kvalifikace Nedostatečný počet alternativn í ch služeb Nevhodn é ubytovac í podm í nky Nedostatečn á možnost zapojit se do přirozen é ho prostřed í Nedostatečn á informovanost o alternativn í ch soci á ln í ch služb á ch Um í stěn í uživatelů bez přihl é dnut í k jejich individu á ln í m potřeb á m a c í lov é skupině poskytovan é služby Kontraindikace

Překážky procesu transformace Obava z nedostatku financí Odpor k transformační změně Otázka využití stávajících zařízení Byrokracie

Nutné aktivity Porozumění problému a přijetí filozofie Osvěta Aktivní spolupráce účastníků procesu Vzdělávání pracovníků sociálních služeb Metodická a finanční podpora investičních i neinvstičních aktivit

Transformace sociálních služeb Proces změny řízení, financování, vzdělávání, místa a formy poskytování sociálních služeb tak, aby výsledným stavem byla péče v běžných životních podmínkách. MPSV podpoří pilotní ověření transformace na vybraných 33 zařízeních sociálních služeb.

Strategie –Neinvestiční podpora - komplexn í metodick á př í prava poskytovatelů, pracovn í ků a uživatelů soci á ln í ch služeb s ohledem na st á vaj í c í situaci v zař í zen í i v cel é m regionu (kraji) –Investičn í podpora zař í zen í pro poskytov á n í soci á ln í ch služeb zaměřen á na n á kup, výstavbu a rekonstrukci vhodných objektů pro poskytov á n í soci á ln í služby. –Náklady na provoz zařízení při přechodu na nový typ služeb

Podpora procesu projekt MPSV podpořený z OP LZZ, zajištění procesu transformace, řešen dodavateli MPSV projekty krajů a obcí podpořené z IOP (IP), zajištění investičních potřeb procesu projekty zařízení podpořené podpořené z OP LZZ (GG), zajištění personální podpory procesu transformace

Evropský sociální fond pro období  Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost  Prioritní osa - Sociální integrace a rovné příležitosti  Oblast podpory - Podpora sociální integrace a sociálních služeb Výzva pro předkládání IP - Podpora sociální integrace a sociálních služeb Individuální projekt MPSV „Podpora transformace sociálních služeb“

10 elementů úspěšné transformace Průběžné Informování relevantních subjektů Analýza na národní úrovni Analýza na místní úrovni Designe nových služeb Příprava klientů Příprava personálu Přesun klientů Přesun personálu-zdrojů Logistika Monitorování a hodnocení

Projekt MPSV - aktivity podpora krajů a zařízení sociálních služeb při procesu transformace podpora analýz na úrovni krajů analýzy na úrovni státu mediální kampaň k problematice péče o osoby se zdravotním postižením materiály využitelné pro další transformaci

Aktivity 1.Řízení a monitoring projektu 2.Průřezové aktivity 3.Pilotní ověřování transformace ve vybraných zařízení služeb sociální péče 4.Vytvoření systémových nástrojů na podporu transformace sociálních služeb

Neinvestiční část OPLZZ Konečný příjemce MPSV 150 milionů Investiční část IOP Konečný příjemce Kraje 1,4 miliardy PR kampaň Nultá fáze (vybraná zařízení a kraje) Národní centrum transformace (vybraná zařízení a kraje) Výběrové řízení na dodávku Výstupy:  Podpora 32 zařízení zapojených do projektu  Podpora přípravy trans. plánů  Vzdělávání pracovníků zařízení  Vzdělávání managementu zařízení  Analýzy na národní úrovni  Tvorba metodik Pro zařízení k dispozici pracovníci: 1 úvazek koordinátora pro kraj (nutnost zařídit pro něj kancelář na kraji) 0,5 úvazku na zařízení (kancelář v zařízení, případně na kraji) Pro NUTS 2 jeden pracovník na podporu a přípravu investiční části transformace Z této části může kraj zaplatit: 2 úvazky koordinátorů investiční části projektu (projektový a/nebo finanční) Výstupy:  Nákup pozemků, bytů  Výstavba  Rekonstrukce Na základě kriterií transformace

Pilotní ověřování transformace ve vybraných zařízení služeb sociální péče  Fáze 1 Ustanovení řídících orgánů procesu, vytvoření kritérií a sytému metodické podpory  Fáze 2 pilotního ověření transformace ve vybraných zařízení sociálních služeb vedoucí k vytvoření transformačního plánu vybraného zařízení  Fáze 3 pilotní ověření transformace ve vybraných zařízení sociálních služeb zaměřená na podporu uživatelů,pracovníků a zajištění vazby na investiční aktivity

Chybné modely transformace Zlepšování fyzických podmínek v existujících Transformace jen části zařízení Budování malých zařízení – malých institucí /na pozemku původní instituce/ Transformace instituce bez vytvoření služeb pro prevenci přijetí do instituce Budování nových-komunitních služeb bez transformace služeb institucionálních

Investiční náklady transfomrace -zajistit zázemí pro: ubytování uživatelů denní programy uživatelů zázemí pro zaměstnance řízení a administrace služby

Integrovaný operační program -celá ČR mimo hl. m. Prahu -období 2007 – program pro oblast intervence 3.1 Služby v oblasti sociální integrace řídí MPSV -aktivita a) investiční podpora procesu zavádění jednotného přístupu v transformaci pobytových zařízení sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb -příjemci podpory: územně samosprávné celky

Integrovaný operační program Zaměření: -domácnosti uživatelů -zázemí pro ambulantní služby a denní programy -zázemí pro terénní služby -zázemí pro management -humanizace – investice do změny v původních velkokapacitních zařízení

Integrovaný operační program alokace EUR – (včetně pokrytí kurzových rozdílů) financováno z ERDF (85%) a státního rozpočtu ČR (15%) řídící orgán – MMR, zprostředkující subjekt- MPSV, spolupracující subjekt – CRR příjemce podpory – kraje a obce (27 vybraných zařízení)

Zaměření -modernizaci a humanizaci pobytových zařízení sociálních služeb (domovů pro osoby se zdravotním postižením, domovů se zvláštním režimem) a jejich postupné „rozpouštění“ do přirozené sítě služeb v komunitě, -investiční podporu chráněného bydlení, -investiční podporu terénních a ambulantních služeb (podpora samostatného bydlení, stacionáře, podpora zázemí pro poskytování služeb osobní asistence, pečovatelské služby, odlehčovacích služeb atd.)

Projekty krajů a obcí – investiční akce domácnosti uživatelů ambulantní služby a denní programy zázemí pro terénní služby zázemí pro management humanizace – investice do změn původních velkokapacitních zařízení

Další investiční zdroje -nemovitosti krajů, obcí, případně státních organizací -výměna nemovitostí -prodej původní nemovitosti -dary od soukromých osob aj.

Náklady na provoz služby -původní služba -v době průběhu transformace (služby provozovány souběžně) -nové služby

Zdroje na provoz služby -úhrady od uživatelů -státní dotace -granty měst a krajů -dary -vlastní činnost apod.

Výhody pro kraje zvyšování kvality života klientů (bydlení i služeb) zvyšování kompetencí zaměstnanců zvýšený zaměstnanosti doplnění sítě služeb o chybějící služby využití investičních prostředků z EU využití materiálů a zkušeností v dalším procesu transformace či zkvalitňování služeb

Nároky na kraj zapojení relevantních pracovníků v procesu: -příprava transformačního plánu zařízení -řešení investiční části procesu -účast na setkáních zaměřených na transformaci v rámci kraje a zařízení podpora a směrování vybraných zařízení naplánování sociálních služeb (udržitelnost)

Klíčové materiály Doporučený postup MPSV č. 3 - Kritéria transformace, humanizace a deinstitucionalizace vybraných služeb sociální péče Rámec transformačního plánu

Kritéria transformace, humanizace a deinstitucionalizace vybraných služeb sociální péče Technické charakteristiky Provozní charakteristiky Procedurální charakteristiky Personální charakteristiky Charakteristiky procesu transformace

Kritéria transformace - Technické charakteristiky Domácnosti uživatelů –Individuální domácnost uživatelé –Skupinová domácnost - 3 až maximálně 6 osob společně hospodařících v jedné bytové jednotce. V jednom bytovém nebo rodinném domě jsou umístěné maximálně 2 domácnosti (tj. maximálně 12 osob v jednom objektu). –Domácnost pro osoby s vysokou mírou podpory - 3 až maximálně 6 osob společně hospodařících v jedné bytové jednotce.V jednom bytovém nebo rodinném domě jsou umístěné maximálně 3 domácnosti (tj. maximálně 18 osob v jednom objektu). –Domácnost pro děti se zdravotním postižením do 18 let - 3 až maximálně 6 osob. V jednom bytovém nebo rodinném domě jsou umístěné maximálně 3 domácnosti (tj. maximálně 18 osob v jednom objektu).

Kritéria transformace - Technické charakteristiky Zázemí pro ambulantní služby a denní programy pobytových služeb - odděleny od bydlení (domácností uživatelů). K přechodu z domácnosti do denních programů překoná uživatel fyzickou vzdálenost. Zázemí pro terénní služby Zázemí pro management

Kritéria transformace - Technické charakteristiky Humanizace - investice do změn ve stávajících zařízení – Modernizace zařízení je zaměřena pouze na: –snižování lůžkových kapacit původních velkokapacitních zařízení, –snižování počtu vícelůžkových pokojů, –začlenění sociálního zařízení a kuchyní (případně kuchyňských koutů) jako součásti obytných jednotek –budování cvičných domácností zaměřených na podporu uživatelů pro přechod k využívání nových typů služeb.

Informační zdroje

Děkujeme Vám za pozornost. Kontaktní údaje: Mgr. Tereza Kloučková a Mgr. Ivana Příhonská telefon: Social Services Department Ministry of Labour and Social Affairs Czech republic Podskalská 19, Praha 2