Mezinárodná konferencia o problematike MHD v mestách SR Bojnice, 7. – INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM JIHOMORAVSKÉHO KRAJE Ing. Jaromír Holec
OBSAH ÚVOD VZNIK IDS JMK DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ TARIFNÍ ŘEŠENÍ ORGANIZAČNÍ A EKONOMICKÉ ŘEŠENÍ VÝSLEDKY IDS JMK
Česká asociace organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD) založena v roce 2004 za účelem sjednocování postupů, vzájemných konzultací a předávání informací. Integrované dopravní systémy v ČR
Základní cíle a principy IDS Ekonomická optimalizace Zapojení všech druhů veřejné dopravy Systémovou nabídkou zvyšovat počet uživatelů veřejné dopravy. Zavést jednotné tarifní a přepravní podmínky, jednotný prodejní, odbavovací a informační systém.
VZNIK IDS JMK
Historie IDS na jižní Moravě 1987 : využití spojů ČSAD na území města Brna s doplňkovým kuponem 1995 : systémová reorganizace MHD v Brně s přestupním systémem 2001 : zapojení dalšího dopravce do obsluhy území města Brna 2001 : zahájení aktivní činnosti Jihomoravského kraje (JMK) 2002: založení společnosti KORDIS JMK, spol. s r. o. - koordinátora integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje 2003: přípravné práce na projektu a realizaci 1. etapy IDS JMK – Integrovaného dopravního systému 2004: 1. ledna - zahájen provoz 1. etapy IDS JMK 2005: 1. ledna - zahájí provoz na části 2. etapy 1. července - zahájí provoz na zbytku 2. etapy 2010: integrace celého území JMK – strategický cíl JMK
KORDIS JMK – koordinátor IDS JMK KORDIS JMK, spol. s r. o. - vznik 2002 Společníci (zakladatelé) : Jihomoravský kraj (51%) Statutární město Brno (49%) Poslání: Servisní organizace pro společníky Cíl 1: Spuštění a provozování IDS JMK Cíl 2: Zajištění dopravní obslužnosti Činnosti KORDIS pro IDS JMK návrhy vedení linek a členění zón tvorba jízdních řádů návrhy Tarifu a Přepravních podmínek sledování a dělení tržeb kontrola systému rozvoj systému informovanost propagace veřejné dopravy
Etapy rozvoje IDS JMK E4 E5 – E – Vznik Jihomoravského kraje etapa IDS JMK – 2A etapa IDS JMK – 2B etapa IDS JMK – 3A. etapa IDS JMK – 3B. etapa IDS JMK – 4A etapa IDS JMK – 4B etapa IDS JMK 2008 – 2010 – etapa IDS JMK 2010 – Strategický cíl: Integrace celého území Jihomoravského kraje
Dopravní podnik města Brna, a.s. České dráhy, a.s. ADOSA, a. s. Bítešská dopravní společnost, spol. s r. o. BODOS bus, a. s. BORS Břeclav, a. s. ČAD Blansko, a. s. ČSAD Tišnov, spol. s r. o. Jarmila Brtníková - BTC Optimalizace veřejné dopravy, s. r. o. SEBUS, s. r. o. TOURBUS, a.s. TREDOS spol. s r. o. VYDOS BUS, a. s. ZDAR, a. s. Zdeněk Pernica - Autoškola Znojemská dopravní společnost – PSOTA s. r. o. Dopravci v IDS JMK Údaje k
Tři podsystémy IDS JMK IDS JMK Organizačně – ekonomický podsystém Dopravní podsystém Tarifní podsystém
DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ
Dopravní řešení IDS JMK Kolejová doprava ( železnice, tramvaj ) - páteř systému Autobusy – převážně tangenciální a napaječové linky ( v odůvodněných případech nahrazuje páteř ) Systém přestupních uzlů, přestupů a návazností Taktová doprava Standardy dopravní obslužnosti Posílení dopravy o víkendech a večerních hodinách Nový vzhled jízdních řádů s uvedením návazností Tvorba jízdních řádů u koordinátora Výhledově řízení dopravy koordinátorem
Dopravní řešení ve městě Brně
Dopravní řešení IDS JMK Přestupní uzly
Vzhled jízdních řádů regionální autobus vlak městská doprava Jízdní řády v IDS JMK mají jednotný vzhled pro všechny druhy dopravy. Každoročně vychází soubor knižních jízdních řádů IDS JMK
Jak číst jízdní řády
ČAS PŘÍJEZDU DO PŘESTUPNÍHO UZLU ČÍSLA MOŽNÝCH NAVAZUJÍCÍCH LINEK A SMĚR ČASY ODJEZDŮ NAVAZUJÍCÍCH LINEK
TARIFNÍ ŘEŠENÍ
Tarifní řešení IDS JMK Území rozdělené na zóny - zónový tarif Jádrem jsou zóny 100 a 101 ležící na území Brna Každá zóna má trojmístný číselný kód Velikost zóny cca 7 km Minimálně dvouzónová jízdenka Jízdenky mají zónovou a časovou platnost Zavedeny předplatní jízdenky Předplatní jízdenky výhodnější než jednorázové jízdné Speciální tarifní nabídky (úseková a univerzální jízdenka, roční jízdenka)
Jednorázové jízdenky
Předplatní jízdenky
ORGANIZAČNÍ A EKONOMICKÉ ŘEŠENÍ
Postavení organizátora v IDS OBJEDNATELÉ DOPRAVY Stát Územní celky (kraje) Obce ORGANIZÁTOR (nezávislá společnost) PROVOZOVATELÉ DOPRAVY Železniční Autobusové Městské CESTUJÍCÍ
Organizační a smluvní řešení IDS JMK 1) Smlouvy s obcemi Konvence Integrovaného dopravního systému (KORDIS obec) Smlouva o zajišťování financování systému (Jihomoravský kraj obec) (obce přispívají jednotnou částkou 50 Kč na obyvatele) 2) Smlouvy s dopravci Smlouva o závazku veřejné služby (Jihomoravský kraj dopravce) Konvence integrovaného dopravního systému (KORDIS dopravce) Smlouva o podmínkách přepravy v IDS JMK (KORDIS dopravce) - Příloha č. 1: Rozsah zajištění veřejné osobní dopravy v IDS JMK - Příloha č. 2: Smluvní přepravní podmínky v systému IDS JMK - Příloha č. 3: Technické a provozní standardy IDS JMK - Příloha č. 4: Standardy finančních toků - Příloha č. 5: Sazebník smluvních postihů
Řešení ekonomiky IDS JMK 1.Území IDS JMK rozděleno na samostatné ekonomické jednotky 2.Příjmy a výdaje za každou jednotku evidovány zvlášť 3.Příjmy systému: tržby z jízdného dotace kraje, obcí 4.Dělení tržeb se skládá ze dvou fází: -dělení tržeb mezi samostatnými ekonomickými jednotkami -dělení tržeb uvnitř jednotky mezi jednotlivé dopravce
VÝSLEDKY IDS JMK
Děkuji za pozornost ! Kontakt: Tel.: GSM: WWW: Ing. Jaromír Holec jednatel a ředitel společnosti