Reforma veřejné správy v České republice Mgr. Oldřich Hájek
Výchozí stav ► Období minulé Zrušena dělba moci Veřejná a státní správa byla vyňata z demokratické kontroly parlamentu Politická účelnost nadřazena zákonům Kádrový systém úřednictva jedné strany Veřejná správa nepodléhala soudní kontrole svých rozhodnutí ► Rok 1990 Nejde jen o územní reformu, ale o kvalitativní změnu celé veřejné správy Obnova západoevropského modelu meziválečného období Ale také modernizace a transformace veřejné správy vzhledem k aktuálním podmínkám v EU a světě
Možnosti transformace ► Demokratická transformace veřejné správy Vytváření organizací a institucí, které jsou základem veřejné správy, zejména ústavněprávní, správněprávní a finančně právní. Funkcionálních změn obsahu a rozsahu správních kompetencí Demokratických a personálních kvalitativních změn státní a veřejné správy. ► Modely Horizontální reforma ► Úkoly plněny jedním územně- správním celkem v celém svém obvodu Územní reforma ► Územní uspořádání dle určitých kritérií (velikost obvodů, počet stupňů) Funkcionální reforma ► Dělba úkolů a kompetencí mezi jednotlivými stupni. Je prostředkem decentralizace a dekoncentrace.
Základní tendence, metody a prostředky modernizace veřejné správy ► Modernizace veřejné správy: Aplikace tržních mechanismů a moderního ekonomického managementu Využívání informační a komunikační techniky (E- government) Nejde o změnu organizace, jen o změnu výkonnosti a efektivnosti ► Reforma veřejné správy: Zavedení soutěže do poskytování služeb Orientace na výsledky Orientace na podnikatelskou funkci veřejné správy a trh Decentralizaci Týmovou práci
New public management ► Nové hnutí v 90tých letech ► Trend ve vyspělých zemích OECD a EU ► Občan: Jako daňový poplatník Jako klient a zákazník ► Důvody: Omezené možnosti veřejných financí Strukturální hospodářské krize ► Cíle: Snížení byrokratické zátěže Zvýšení produktivity Vnitřní racionalizace veřejné správy Hospodárnost a úspornost ve veřejné správě ► Metody: Benchmarking ► porovnávání Efficienty ► Efektivita fungování Cost effectivenes ► Efektivnost nákladů Swot analysis ► Swot analýza Human resources management ► Řízení lidských zdrojů
Potřeba územní reformy ► Před rokem 1989 Systém „velkých“ krajů Okresní národní výbory Krajské národní výbory ► Jak změnit územní uspořádání? Vymezení nového územního členění Dekoncentrace Decentralizace Subsidiarita
Kraje ► Zákon o vytvoření vyšších územních celků z.č. 347 / 1997 Sb. Následně: ► z.č. 129 / 2000 Sb. Zákon o krajích
Obce ► Obce s rozšířenou působností z.č. 128 / 2000 Sb. ► O obcích zákon č. 313/2002 Sb. ► Upravuje dále legislativní situaci ► Přenesení pravomocí veřejné správy na obce ► Decentralizace pravomocí ► Pověřené obecní úřady 388 ► Obce s rozšířenou působností 192, 194 a nyní 205
Obec s rozšířenou působností ► Obce s rozšířenou působností, rozumí se s přenesenou, zahájily svoji činnost v ČR od 1. ledna Vznikly na základě II. etapy reformy územní veřejné správy, která proběhla ke konci roku Je to celkem 205 měst. Obce s rozšířenou působností vykonávají v přenesené působnosti (tj. státní správa) většinu veřejné správy. ► Obce s rozšířenou působností jsou mezičlánkem veřejné správy mezi kraji a obcemi.
Obec s rozšířenou působností ► Pro přenos působností byla zvolena následující kritéria: ► lepší dostupnost ► počet obyvatel správního obvodu cca ► přenos prvoinstančního rozhodování na co nejnižší možnou úroveň veřejné správy ► četnost vydaných prvoinstančních rozhodnutí na jednotlivých úsecích státní správy ► efektivnost, kvalita a hospodárnost výkonu veřejné správy na příslušném stupni ► náročnost přenášených působností na kvalifikovanost zaměstnanců v úřadu ► Obce s rozšířenou působností vykonávají následující potřebné agendy, které lidé nejčastěji využívají: ► evidence obyvatel, ► vydávání cestovních a osobních dokladů, řidičských průkazů, technických průkazů, ► evidence motorových vozidel, ► živnostenské oprávnění, ► výplata sociálních dávek, ► sociálně-právní ochrana dětí, ► péče o staré a zdravotně postižené, ► vodoprávní řízení, odpadové hospodářství a ochrana životního prostředí, ► státní správa lesů, myslivosti a rybářství nebo ► doprava a silniční hospodářství.
Obec s rozšířenou působností ► Holešov ► Kroměříž ► Luhačovice ► Otrokovice ► Rožnov pod Radhoštěm ► Uherské Hradiště ► Uherský Brod ► Valašské Klobouky ► Valašské Meziříčí ► Vizovice ► Vsetín ► Zlín