Obchodní řetězce v ČR Zpracoval Ing. Jan weiser. Obsah výkladu Charakteristika maloobchodních řetězců Schwarz CZ Kaufland Lidl Ahold Hypernova Albert.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝVOJ ČESKÉHO OBCHODU A OČEKÁVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ Z d e n ě k S k á l a R e s e a r c h D i r e c t o r R e t a i l & S h o p p e r I N C O M A t i s k o v á.
Advertisements

Věrnostní program.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_04.
VY_32_INOVACE_EKO_18 DISTRIBUCE II.
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
HLAVNÍ TRENDY ROKU 2006 koncentrace trhu nabrala prudce tempo, TOP 10 obchodníků má 63% podíl na trhu rychloobrátkovým zbožím - o 10 pct více než před.
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ VÍTEJTE U NÁS Praha, 27. května 2009.
17. května 2007Moderní obchodVÝVOJ A STRUKTURA ČESKÉHO OBCHODU 1 INCOMA Research TOP50 ČESKÉHO OBCHODU: VÝVOJ TRHU A ŘETĚZCŮ Zdeněk Skála, INCOMA Research.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
DISTRIBUCE.
EVROPSKá UNIE.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Retailing v Rakousku od roku 2006 Kateřina Srnská 2012/2013.
MARKETING.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ČESKÁ REPUBLIKA SLUŽBY.
Rozdíly v segmentaci trhu Albi vs Susan O’Hanlon Fine Cards Pavla Papírníková učo
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Citibank Bert Pijls Člen představenstva a ředitel retailové banky.
DISTRIBUCE.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
SBERBANK CZ VÁŠ SILNÝ A SPOLEHLIVÝ OBCHODNÍ PARTNER ŘÍJEN 2014.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový.
Logistický proces ve firmě Petr Hobža – Strážnické brambůrky SAP Business One Pavel Rumplík Obchodní ředitel.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Tesco Store Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu 1. Tesco ve světě 2. Tesco v ČR 3. Hlavní poslání firmy 4. Formáty prodejních jednotek 5. Tesco.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
EVROPSKÁ UNIE OFICIÁLNÍ VZNIK EU 1993 Současná politická společnost má neustálou potřebu se sdružovat. Sdružení jako hlavní myšlenku má i Evropská.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Novinky na rok 2010.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ahold - jsme součástí velké korporace
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Vysoká škola Technická a Ekonomická v Českých Budějovicích
Velkoobchod, maloobchod
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Analýza konkurence na maloobchodním trhu ve zvolené oblasti
CRM v maloobchodní jednotce se sportovním zbožím
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Autor: Ing. Sikorová Renata
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Marketingové strategie
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Evropská unie VY_32_Inovace_07KR-7
Transkript prezentace:

Obchodní řetězce v ČR Zpracoval Ing. Jan weiser

Obsah výkladu Charakteristika maloobchodních řetězců Schwarz CZ Kaufland Lidl Ahold Hypernova Albert Tesco Makro Cash and Carry

Obsah výkladu REWE Billa Peny market Delvita Globus Tegelmann OBI Plus – discont

Obchodní řetězce Obchodní řetězce jsou mezinárodní retailingové firmy, které mají svá vlastní logistická centra, distribuční systém s vysoce promyšleným a propracovaným informačním systémem. Sortimentem můžou být potraviny, oblečení, elektronika, drogistické výrobky, auta, aj. Mezi typické obchodní řetězce patří Kaufland, Hypernova, Obi, Neckermann, Elektroworld a další.

Charakteristické znaky Pro vysoce integrované společnosti (používá se pro ně rovněž označení řetězcové) jsou charakteristické tyto prvky:  společnost řídí centrálně odborný management při vysokém stupni využití výpočetní techniky  nákup a skladování se zajišťují centrálně (vedoucí prodejny pouze zajišťuje provoz),  firma má společný marketing, včetně reklamy a centrálního řízení cen,  firmy prosazuji vlastní značkové zboží, i když je samy nevyrábějí.

Hlavní nákupní místo potravin

Charakteristiky nejznámějších maloobchodních firem v ČR

Schwarz ČR Obchodní řetězec Schwarz ČR, provozuje sítě prodejen Kaufland a Lidl. Kaufland je obchodní značka řetězce německých supermarketů, provozovaných mimo Německa i na území Česka, Slovenska, Polska, Chorvatska, Bulharska a Rumunska. Na území Česka je Kaufland konkrétně odnoží firmy Kaufland Česká republika v.o.s.. Společnost provozuje obchody pod názvem „Kaufland“, „KaufMarkt“ a „Handelshof".

Kaufland V Kauflandu je možné najít bohaté nabídky vlastních značek, které nabízejí kvalitní produkty za diskontní ceny, produkty od regionálních výrobců a značkové výrobky. Důležitým bodem obchodních domů Kaufland jsou oddělení s čerstvým zbožím. Vedle potravin nabízí obchodní dům Kaufland i aktuální, velmi atraktivní a cenově výhodné zboží v oddělení domácích potřeb, skla, porcelánu, textilu, elektra, papírnictví či hraček. Najít lze v něm výrobky pro volný čas, sezónní nabídku a mnoho dalších věcí, stejně jako týdně se měnící akční zboží.

Lidl Obchodní značka řetězce diskontních supermarketů Lidl & Schwarz. Vlastníkem je německý obchodník. Prodejny sítě Lidl jsou ve více než 17 státech. Charakteristické jsou nízkými cenami, nízkou kulturou (jednoduchostí) prodeje, nízkou kulturou pracovně - právních vztahů a bezohledností k životnímu prostředí. Vstup firmy Lidl na český trh byl charakteristický zejména opakovanými aférami s kácením stromů. Od roku 2002 do října 2003 bylo zjištěno nejméně 102 stromů poblíž stavenišť prodejen firmy Lidl, které by bránily výhledu na prodejnu nebo na její poutače a byly v noci neznámými pachateli nezákonně pokáceny. V některých případech šlo o stromy, k jejichž legálnímu pokácení se předtím společnost Lidl neúspěšně pokoušela získat povolení. Firma Lidl se v počátcích aféry vyjádřila, že její „komunikační strategií je nekomunikovat.

Přehled

AHOLD Czech Republic AHOLD Czech Republic je českou dceřinou společností nadnárodní společnosti Ahold se sídlem v holandském Zaandamu. Společnost byla založena v roce 1991, původně pod názvem Euronova, a. s. a na český trh vstoupila mezi prvními maloobchodními řetězci. Svůj první supermarket s názvem Mana otevřela v témže roce v Jihlavě. V současnosti společnost AHOLD Czech Republic, a. s. provozuje více než 300 prodejen pod názvy Hypernova a Albert.

Hypernova a Albert Hypernova je obchodní značka řetězce hypermarketů provozovaných na území Česka, Polska a Slovenska skupinou AHOLD. Nejvíce Hypernov se nachází na území Česka - 56 poboček, na Slovensku 22 poboček, v Polsku se v současnosti nachází 15 poboček. Albert je obchodní značka řetězce supermarketů provozovaných na území Česka společností AHOLD Czech Republic, a.s. Na území státu je v provozu 244 poboček, které svým vzhledem připomínají spíše menší obchody, ve kterých jsou často i doplňkové služby jako dopékárny, dětský koutek atd.

Přehled

Tesco Tesco je britský maloobchodní řetězec nabízející potravinové a nepotravinové zboží, pohonné hmoty a finanční a telekomunikační služby. Společnost je v současnosti největším obchodním řetězcem ve Velké Británii a v Irsku a pátým největším maloobchodním řetězcem na světě. Tesco Stores ČR a. s. je subjekt zaregistrovaný v České republice od 23. března 1992, jehož prostřednictvím skupina Tesco v ČR podniká. Jediným akcionářem je nizozemská společnost Tesco Holdings B. V. V představenstvu české společnosti je několik občanů Spojeného království Velké Británie a Severního Irska a České republiky.

Přehled

Makro Cash & Carry ČR Makro Cash & Carry ČR bylo založeno jako dceřiná společnost firmy SHV Makro. K 1. lednu 1998 převzala veškeré velkoobchodní aktivity společnosti SHV Makro v Evropě firma METRO AG. Vysoká obrátka zboží, provozní výkonnost, omezený počet prodejen, vyspělá logistika a přímé nákupy ve velkých objemech umožňují Makru Cash & Carry ČR prodávat zboží za nejvýhodnější velkoobchodní ceny. Obrázek 1 graficky znázorňuje rozmístění poboček firmy Makro C&C ČR. Jak je z mapy patrné, firma se snaží být zastoupena v každém kraji.

Přehled

REWE ČR Mezinárodní obchodní řetězec REWE je jednou z největších světových obchodních společností, která vlastní supermarkety Billa, Delvita a Penny Market Na počátku roku 2008 se společnost Rewe Group rozhodla převzít diskontní řetězec Plus s jeho 146 prodejnami v České republice a plánuje jej sloučit se svými Penny Markety. Vznikne tak jednička mezi českými diskonty s ročním obratem kolem miliardy eur. Celkem bude mít síť zhruba 300 prodejen se čtyřmi tisíci zaměstnanců. Převzetí musí povolit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Billa Billa (zkratka z německých slov „Billiger Laden“ - „Levný obchod“) je obchodní značka řetězce supermarketů provozovaných na území Česka a dalších evropských států společností BILLA spol. s r.o., kterou vlastní firma REWE Group. Značka Billa se vyskytuje v Německu, Rakousku, Itálii, Polsku, Česku, Maďarsku, Francii, Švýcarsku, na Slovensku, v Chorvatsku, Rumunsku, na Ukrajině, v Bulharsku a v Rusku. Firma zaměstnává v Česku zaměstnanců, kteří pracují v 78 pobočkách. V roce 1996 byla firma koupena německou skupinou REWE Group, která je největším obchodním řetězcem potravin v Evropě. V roce 1999 koupila firma 40% aktivit firmy Julius Meinl v Rakousku.

Penny market Společnost Penny Market s. r. o. působí na českém trhu od roku 1997 a zaměstnává přes pracovníků. Počet prodejen, které jsou rovnoměrně rozmístěny po celé České republice, se neustále zvyšuje a brzy dosáhne čísla 200. Penny Market je diskontní potravinářský řetězec, typu "tvrdý diskont", což znamená, že sortiment je sice užší, přesto však nabízí všechno běžné zboží každodenní potřeby.

Delvita Společnost DELVITA, a. s. patřila mezi přední retailové řetězce působící na českém trhu. Strategie společnosti byla zaměřena na vysokou kvalitu sortimentu, dobré ceny a pohodlné nakupování. Po celou dobu působení v ČR byla DELVITA schopna inovací, přizpůsobovala se měnícím se podmínkám trhu, a udržovala si tak své zákazníky. Ve vysoce konkurenčním prostředí, které v ČR v této oblasti existuje, je velmi důležité mít možnost rychle analyzovat informace o prodejích a na základě těchto analýz operativně rozhodovat o dalším směřování firmy. V roce 2007 společnost změnila majitele a odešla z českého trhu.

Globus Globus je 24 síť hypermarketů v České republice. Každý den si můžete vybírat z druhů potravinářského a druhů nepotravinářského zboží. Globus má své řeznictví, uzenářskou výrobu i pekárnu. Každý hypermarket provozuje vlastní čerpací stanici s výhodnými cenami pohonných hmot.

Tengelmann Mezinárodní firma TENGELMANN provozuje více než filiálek v 14 zemích světa a zaměstnává cca osob. V obchodním roce 2006/2007 dosáhla skupina Tengelmann obratu téměř 24,52 mld. €. Do mezinárodní obchodní skupiny Tengelmann patří následující obchodní řetězce: Plus a OBI. Společnost PLUS – DISCOUNT ČR 25 byla založena v roce 1991 jako dceřiná společnost mezinárodní firmy TENGELMANN se sídlem v Mülheimu (SRN). První prodejna PLUS ČR byla otevřena v dubnu 1992 v Praze. V současné době je otevřeno již 146 prodejen. Plus Využívá přednosti diskontního prodeje a tak umí svým zákazníkům nabídnout kvalitní zboží za velmi nízké ceny..

OBI OBI je vedoucím představitelem německých a evropských marketů se stavebními potřebami a potřebami pro kutily. V Německu provozuje v současné době franšízová firma OBI 332 marketů. K tomu je třeba připočítat dalších více než 178 marketů OBI v zahraničí. V České republice se pak dle průzkumu „DO-IT-YOURSELF 2011“ agentury INCOMA GfK s.r.o. zveřejněného v červnu 2011 uvádí, že v oblasti potřeb pro řemeslníky, kutily a zahrádkáře, označované anglickou zkratkou DIY (Do It Yourself – udělej si sám), je OBI místem nejčastějších nákupů zákazníků (23 %). Spontánní znalost značky OBI v České republice dosáhla dle tohoto výzkumu 70 % a podpořená znalost značky dokonce 99 %.

Přehled

Otázky a úkoly 1. Vyjmenuj hlavní charakteristiky řetězcové maloobchodní firmy 2. Uveď co víš o nejvýznamnějších maloobchodních firmách působících v ČR