Integrované informační systémy (cvičení) 2015, Brno Oldřich Trenz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Představení společnosti Tomáš Vodenka – People manager ARTIN.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE I Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Pilotní projekt základního registru územní identifikace a nemovitostí („PP ZRÚIN“) Vít Suchánek, ČÚZK.
Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Školení pro uživatele portálu.
Spisová služba ICZ Lite, verze (eGON) Spisová služba pro obce a zřizované organizace města Milevska Marek HRADIL, město Milevsko CZ.1.04/4.1.00/
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
PŘEHLED ZAJÍMAVOSTÍ Z KONFERENCE INTERNET VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ 2013 Mgr. Tomáš Lechner, VŠE v Praze.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Studium k výkonu specializovaných činností: Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Elektronické tržiště Gemin. Elektronické tržiště Gemin - nový systém e-tržišť jako součást soustavy NIPEZ pro zadávání VZ - regulaci upravuje.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
JAN FABIANEK, CS-PROJECT spol. s r.o. Konference Centralizované zadávání veřejných zakázek Praha, VYUŽITÍ ČÍSELNÍKU NIPEZ.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Praha, Centralizované zadávání veřejných zakázek RNDr. Jiří Svoboda ředitel Odbor veřejného investování MMR.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Ivo Krsička Jedinečné spojení znalostí obchodu a distribuce energií.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Problematika koncesí a sektorových veřejných zakázek
Portál veřejné správy České republiky Empire, s. r. o
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Úřad práce České republiky
Opatření k jednodušší a rychlejší administraci projektů
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
METODIKA ZAVÁDĚNÍ UIS NA JINÝCH UNIVERZITÁCH
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Společenská odpovědnost ve školství
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Základní informace o poskytovateli
Pracovnělékařské služby
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
2. ČNB a její role v platebním styku.
Informace k e-tržišti Gemin
Digitální učební materiál
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Projekt realizace referenčního rozhraní
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Pozemkové úpravy.
Přehled nejdůležitějších novinek
Kalamitní situace - opatření
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Projekt „Strategické řízení rozvoje elektronického zdravotnictví v resortu MZ“ a příprava resortních metodik rozvoje elektronického zdravotnictví v oblasti.
Ing. Stanislava Správková
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Vyhodnocení naplňování Strategií komunitně vedeného místního rozvoje Místních akčních skupin působících na území Ústeckého kraje a Integrované strategie.
Analýza informačního systému
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Klíčové aktivity projektu
Informační systém základních registrů
Transkript prezentace:

Integrované informační systémy (cvičení) 2015, Brno Oldřich Trenz

Principy systémové integrace –IS je řešen jako integrovaný celek vytvořený z řady komponent různých výrobců (dodavatelů) –IS je dodáván jako integrovaný celek služeb (strategické studie, projekce, implementace, instalace, školení, konzultace, další vývoj…) –IS je realizován na bázi heterogenních komponent (ICT, SW, ASW, DB…), nejlépe na bázi otevřených systémů a poskytující nezávislost na jediném dodavateli (výrobci) Systémová integrace jako komplexní služba

Formy integrace –Datová integrace –Integrace uživatelského rozhraní –Technologická integrace –Funkční integrace –Metodická integrace Systémová integrace jako komplexní služba

Budování IS, modulu IS podniku: –cíle projektu, –jmenovitá odpovědnost za projekt (např. koordinátor projektu), –analýzu současného stavu IS/IT, –analýzu trhu IS/IT, –analýzu datových toků v podniku, –globální návrh řešení (např. pomocí Data Flow Diagram nebo kontextovým diagramem), –výběr informačních technologií (počítače, sítě), –výběr software (aplikační, typový, síťový apod.), –návrh datové základny (soubory, databáze aj.), –podíl vlastních pracovníků a externích odborníků, –školení koncových uživatelů a správců IS/IT, –odhad dopadu na strukturu současného podniku, –harmonogram řešení (termíny, akce, zodpovědný pracovník, náklady), –návrh variantních řešení s komentářem. Úvodní studie – model nasazení

Proces tvorby uživatelských požadavků –Identifikace potřeb koncového uživatele IS –Vytvoření požadavku (forma: tabulka) –Seskupování požadavků –Klasifikace požadavků Systémová integrace jako komplexní služba

Klasifikace uživatelských požadavků Atributy uživatelských požadavků jsou speciální informace o požadavcích na konkrétní informace v daném IS podniku –Zdroj: kdo vyjádřil konkrétní požadavek na informace –Priorita: důležitost požadavku –Urgentnost: časový požadavek na získání informace –Stabilita: jak často se požadavek mění –Ověřitelnost: jak je požadavek ve fungujícím IS ověřitelný –Uživatel: kdo zadaný požadavek potřebuje –Akceptační kriteria: typ testu pro akceptační řízení –Absolutní reference: jednoznačná identifikace požadavku Systémová integrace jako komplexní služba

Výběr systémového integrátora 137/2006 Sb. Zákon o veřejných zakázkách –Formulace celkového vývoje IS –Příprava výběrového řízení –Přihláška do výběrového řízení –Vypracování nabídky dodavateli –Vyhodnocení nabídek –Prezentace nabídek –Úvodní studie –Hodnocení úvodních studií –Uzavření kontraktu –Činnosti po uzavření kontraktu Systémová integrace jako komplexní služba

Hodnocení – systémový integrátor –Stabilní firma –Tým specialistů –Reference dosavadních projektů –Integrovaná linie SW, použitelnost v ČR –Dodání služeb (analýzy, projekty, školení, konzultace, po/záruční servis) –Smluvní subdodavatelé –Kvalitní project manager –Schopnost nepředat důvěrné informace, know-how… Systémová integrace jako komplexní služba

Hlavní služby systémového integrátora –Podle info strategie vypracuje Úvodní studii –Vypracuje metodiku na přechod na nový IS (odpovědnosti, etapy projektu a jejich výstupy, podmínky předávání, testování…) –Harmonogram projektu –Řídí realizaci projektu, dodávky, subdodávky –Garantuje integraci IS –Zajišťuje dodání služeb (školení, konzultace, po/záruční servis) –Dohlíží na využití dosavadního IS –Navrhuje způsob přechodu na nový IS –Garantuje funkčnost celého nového IS Systémová integrace jako komplexní služba

Poptávkový dokument 1.Základní charakteristiky zadavatele 2.Cíle informačního systému 3.Organizace a ekonomika zadavatele 4.Specifikace požadovaných funkcí 5.Datová specifikace 6.Požadavky na IT 7.Struktura nabídky 8.Kriteria výběrového řízení Systémová integrace jako komplexní služba

Kriteria výběrového řízení 1.Celková charakteristika firmy (SI) 2.Reference na dosavadní realizace 3.Celková koncepce řešení IS 4.ICT (HW, LAN, internet) 5.SW (základní, ASW, resp. technologický) 6.Projekční metodologie 7.Služby 8.Servis 9.Subdodavatelé 10.Vytížení pracovníků podniku, další nároky 11.Harmonogram řešení 12.Cena 13.Řízení projektu 14.Bezpečnost (realizace projektu) Systémová integrace jako komplexní služba

Systémoví integrátoři (výběr) Systémová integrace jako komplexní služba

ASW IASW TASW MASW Varianty vývoje IS/ICT v podniku

strana Vlastní vývoj ASW – nákup zbývajících komponent – vlastní integrace Výhody Šitý na míru podniku Inkrementální růst Detailní znalost IS v podniku Konkurence nezná +/- mého IS Rychlá reakce na potřeby koncových uživatelů Nevýhody Vysoké náklady Dlouhá doba řešení Může být nižší Q IASW Nekonzistentnost při fluktuaci řešitelů

strana Vývoj ASW externí – nákup zbývajících komponent – vlastní integrace Výhody Šitý na míru podniku Inkrementální růst Využití know-how interních a externích řešitelů Konkurence nezná +/- mého IS Nevýhody Vysoké náklady (často vyšší než ve variantě 1) Dlouhá doba řešení (může být kratší než ve variantě 1) Obtížnější integrace Riziko úniku senzitivních informací z mého podniku

strana Nákup všech komponent od různých subdodavatelů – vlastní integrace Výhody Rychlá realizace Nízké náklady Lze vybrat osvědčená řešení pro jednotlivé aplikace TASW je vyzkoušený u předchozích projektů TASW je parametrický Nevýhody Procesy v podniku se musejí přizpůsobit TASW Při různých subdodavatelích obtížnější integrace Vyšší nároky při integraci na řešitelský tým Případné potíže s údržbou

strana Nákup celého IS/ICT od generálního dodavatele – systémového integrátora Výhody Nejrychlejší realizace Nízké náklady Lze vybrat osvědčená řešení pro jednotlivé aplikace TASW je vyzkoušený u předchozích projektů TASW je parametrický Systémový integrátor může garantovat komponenty Rozložení rizik mezi podnik a systémového integrátora Nevýhody Procesy v podniku se musejí přizpůsobit TASW Velká závislost na systémovém integrátorovi (seriozní ? stabilní ? …) Riziko úniku senzitivních informací z mého podniku

strana Tvorba IS od generálním dodavatelem – outsourcing totální/provozu Výhody (viz varianta 4) Snížení nároku na provozní personál Přizpůsobování kapacit ICT potřebám podniku Možnost využití aktuálních technologií Nevýhody (varianta 4) Další závislost na systémovém integrátorovi (seriozní ? stabilní ? …) Další zvýšení rizika úniku senzitivních informací z mého podniku

Vybrané právní normy pro práci s informacemi 1/1993 Sb.Ústava České republiky 2/1993 Sb.Usnesení předsednictva Česká národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku 40/1964 Sb.Občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů 40/2009 Sb.Trestní zákoník ve znění pozdějších předpisů 513/1991 Sb. Obchodní zákoník ve znění pozdějších předpisů strana 19

Vybrané právní normy pro práci s informacemi 563/1991 Sb.Zákon o účetnictví 123/1998 Sb.Zákon o právu na informace o životním prostředí 148/1998 Sb.Zákon o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů 246/1998 Sb.Nařízení vlády, kterým se stanoví seznamy utajovaných skutečností 56/1999 Sb.Zákon o zajištění bezpečnosti informačních systémů 76/1999 Sb. Zákon o zajištění kryptografické ochrany 106/1999 Sb.Zákon o svobodném přístupu k informacím 46/2000 Sb.Zákon o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon) 101/2000 Sb.Zákon o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů strana 20

Vybrané právní normy pro práci s informacemi 121/2000 Sb. Zákon o právu autorském a právech souvisejících s právem autorským (autorský zákon ) 227/2000 Sb. Zákon o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů 365/2000 Sb. Zákon o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů 231/2001 Sb. Zákon o provozu rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů 366/2001 Sb. Vyhláška Úřadu pro ochranu osobních údajů o upřesnění podmínek stanovených v § 6 a 17 zákona o elektronickém podpisu strana 21

Vybrané právní normy pro práci s informacemi 495/2004 Sb, Nařízení vlády, kterým se provádí zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpis 496/2004 Sb. Vyhláška o elektronických podatelnách 412/2005 Sb. Zákon o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti. 81/2006 Sb.Zákon, kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy 137/2006 Sb. Zákon o veřejných zakázkách strana 22

Vybrané právní normy pro práci s informacemi 378/2006 Sb., Vyhláška o postupech kvalifikovaných poskytovatelů certifikačních služeb 442/2006 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup 300/2008 Sb. Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, (tzv. „zákon o eGovernmentu“) VYHLÁŠKA NÁRODNÍHO BEZPEČNOSTNÍHO ÚŘADU O ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ NAKLÁDAJÍCÍCH S UTAJOVANÝMI SKUTEČNOSTMI, PROVÁDĚNÍ JEJICH CERTIFIKACE A NÁLEŽITOSTECH CERTIFIKÁTU strana 23

137/2006 Sb. Zákon o veřejných zakázkách § 1 Tento zákon upravuje v souladu s právem Evropských společenství a) okruh právnických a fyzických osob, které jsou povinny zadávat veřejné zakázky podle tohoto zákona, b) postup při zadávání veřejných zakázek, c) druhy zadávacích řízení, d) veřejnou soutěž o návrh, e) dohled nad zadáváním veřejných zakázek. strana 24

137/2006 Sb. Zákon o veřejných zakázkách § 21 Druhy zadávacích řízení (1) Tento zákon upravuje tyto druhy zadávacích řízení a) otevřené řízení (§ 27), b) užší řízení (§ 28), c) jednací řízení s uveřejněním (§ 29), d) jednací řízení bez uveřejnění (§ 34), e) soutěžní dialog (§ 35), f) zjednodušené podlimitní řízení (§ 38). strana 25

Zajímavé odkazy Výběrová řízení Veřejné zakázky – směrnice MENDELU strana 26