Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Abiotické podmínky života
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Neživá příroda - vzduch
Atmosféra Země Název školy
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Podmínky života na Zemi
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Krajina a životní prostředí
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Člověk a jeho svět 4. ročník
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Vzduch Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Ch_054_Fotosyntéza ve dne Ch_054_Přírodní látky_Fotosyntéza ve dne Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Země a život, vývoj života
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Získávání energie pro život
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
Voda – oběh vody Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_18-08_Podmínky života na Zemi Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:9. Datum vytvoření: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Vlková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se základními podmínkami, bez nichž by nebyl na planetě Zemi možný život. Klíčová slova:světlo, teplo, organismy, vzduch, voda, minerální látky Druh učebního materiálu:prezentace

Světlo a teplo základním zdrojem veškerého světla – světelné energie – je pro celou naši planetu Slunce; pro život na Zemi je nejdůležitější elektromagnetické záření, jehož část vnímáme jako viditelné světlo a teplo (infračervené záření); nejvýznamnější částí záření je tzv. bílé světlo, to umožňuje jednu z nejdůležitějších biochemických reakcí – fotosyntézu; Slunce ohřívá povrch Země nerovnoměrně, tím dochází k pohybu vzduchu – větru; některé další druhy záření, např. rentgenové nebo ultrafialové, mohou život na Zemi ohrožovat; 1

Světlo a organismy v našich zeměpisných šířkách je velká závislost organismů na změnách světelného režimu, který je dán otáčením Země kolem osy a oběhem kolem Slunce (střídání dne a noci, délka dne), tyto změny vedou k vytváření rytmických dějů v závislosti na světle, hovoříme o tzv. biorytmech, které se projevují u rostlin, zvířat i člověka; př.: vysokohorské rostliny, které jsou vystaveny intenzivnějšímu slunečnímu záření, mají na listech tlustší pokožku nebo na povrchu listů vytvářejí ochranné ochlupení; 2

Teplo a organismy podmínkou života je pro organismy i určitá teplota; rozsahu teplot, které organismus snáší, říkáme teplotní valence, ta může být různě velká, je-li trvaleji překročena hranice rozsahu teplot, organismus hyne; rozlišujeme organismy s úzkou teplotní valencí a se širokou teplotní valencí; př. některé arktické ryby snášení teplotu –2 °C až +2 °C, ryby z tropů snášejí teplotu 10 °C až 40 °C; 3

Vzduch pro život jsou důležité následující fyzikální a chemické faktory vzduchu: hustota, tlak, teplota, proudění a chemické složení, vzdušný obal Země tvoří atmosféra; atmosféra je složena z 78 % dusíku, 21 % kyslíku a 1 % vzácných plynů, většina kyslíku vznikla činností zelených rostlin – fotosyntézou; většina organismů potřebuje k dýchání kyslík ze vzduchu; 4

v posledních letech stoupá vlivem lidské činnosti množství oxidu uhličitého v přízemní vrstvě atmosféry spalováním tzv. fosilních paliv (uhlí, ropy, zemního plynu); fosilní palivo – uhlí – jsou přeměněná těla rostlin, která v dávné minulosti vývoje Země spotřebovávala oxid uhličitý; některé složky slunečního záření ohřívají zemský povrch, část tepla se odráží a uvolňuje zpět do kosmického prostoru, zvýšené množství oxidu uhličitého brání vyzařování teplé energie ze Země, tomuto jevu říkáme skleníkový efekt, tím postupně dochází ke zvyšování průměrné teploty vzduchu (zmenšování horských ledovců, oteplování arktických vod – změny klimatu na Zemi);

5

Voda je součástí všech organismů, je nezbytná pro průběh fyziologických procesů v tělech organismů, většina živých organismů obsahuje více jak 80–90 % vody; voda umožňuje rostlinám přijímat minerální látky v podobě vodních roztoků, z hlediska nároků na množství vody můžeme rostliny rozdělit na vodní, bahenní, vlhkých stanovišť a suchých stanovišť; voda přichází do prostředí organismů v podobě srážek, které dopadají na rostlinstvo a postupně stékají do půdy, z půdy přijímají rostliny vodu s rozpuštěnými minerálními látkami a přebytek vody vypařují;

sníh ovlivňuje především teplotu na povrchu půdy, dostatečná sněhová pokrývka chrání přezimující orgány rostlin, velké množství mokrého a těžkého sněhu může však způsobit mechanické poškození rostlin; mlha (v zimním období námraza) – vyskytuje se především v horských oblastech, působení těchto srážek na rostliny je dlouhodobé, může trvat až několik dní; 6

Minerální látky jednotlivé chemické prvky se na stavbě těl živých organismů podílejí různou měrou, podle jejich zastoupení v tělech organismů je dělíme na prvky biogenní a stopové; prvky v přírodě vytvářejí anorganické sloučeniny – minerální látky, ty, které jsou rozpustné ve vodě, se stávají živinami pro rostliny a svými reakcemi vytvářejí prostředí pro kořeny rostlin o různé kyselosti (neutrální, kyselé, zásadité půdy); jednou z nejdůležitějších složek půdy je humus; 7

Opakování Z čeho je složena atmosféra? Atmosféra je složena ze 78 % dusíku, 21 % kyslíku a 1 % vzácných plynů. Vysvětlete pojem teplotní valence. Je to určitá teplota, rozsah teplot, které organismus snáší. Co je zdrojem veškerého světla? Slunce. Popište skleníkový efekt.

Opakování Jak se nazývá proces, díky kterému vzniká většina kyslíku na Zemi? Fotosyntéza. K jakým jevům dochází díky skleníkovému efektu? Dochází ke zvyšování průměrné teploty vzduchu (zmenšování horských ledovců, oteplování arktických vod – změny klimatu na Zemi). Na jaké typy můžeme dělit rostliny z hlediska nároků na množství vody? Na rostliny vodní, bahenní, rostliny vlhkých stanovišť a suchých stanovišť.

Použité zdroje: 1.Sun in X-Ray. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 2.SunFromClouds. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 3.Group of Pterophyllum Altum. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 4.Top of Atmosphere. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 5.Schema sklenikovy efekt. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 6.Morningfog. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 7.BrownSoil. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: