Jan Pokorný, Jan Fišer Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu Obsah: Úvodní slovo Vývojové prostředí Uživatelské rozhraní Aplikace modelu Analýza výsledků Tvorba vlastních scénářů Další vývoj modelu
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 2 Úvodní slovo Model tepelné zátěže automobilu je stále ve fázi vývoje. Do konce roku 2013 by měla být vytvořena plně funkční aplikace VTSCC 2.0. Prezentovaná současná podoba modelu je funkční, ale s omezeními. Vývoj modelu model tepelné zátěže kabiny v Dymole včetně validace 2012 převod kódu do Matlabu (VTSCC 1.0 ) 2013 rozšíření modelu (VTSCC 2.0) generátor 3D geometrie, více částí kabiny a jejich podrobná skladba, vlastní řešič úhlových faktorů, atd nová validace VTSCC 2.0 UNDER CONSTRUCTION … not permanetly
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 3 Obsah: Úvodní slovo Vývojové prostředí Uživatelské rozhraní Aplikace modelu Analýza výsledků Tvorba vlastních scénářů Další vývoj modelu
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 4 Vývojové prostředí Matlab 2012b, 64-bit, Windows 7 MATLAB Compiler Runtime (MCR) R2012b 64-bit P ROČ MATLAB? Umožňuje řešit širokou škálu matematických problémů (zejména numericky) Rozšířené vývojové prostředí => bohaté diskusní fórum Dobře dokumentované => kvalitní nápověda VUT má licence Možnost vytvářet samospustitelné aplikace (vyžadují MCR knihovnu, která je volně stažitelná) Tvorba grafického rozhraní – není hlavní prioritou matlabu, ale je postačující Práce s rozsáhlými textovými soubory Vhodný nástroj pro zpracování dat
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 5 Obsah: Úvodní slovo Vývojové prostředí Uživatelské rozhraní Aplikace modelu Analýza výsledků Tvorba vlastních scénářů Další vývoj modelu
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 6 Uživatelské rozhraní – VTSCC 1.0
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 7 Uživatelské rozhraní – VTSCC 2.0*
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 8 Uživatelské rozhraní – VTSCC 2.0* new CTRL + N open CTRL + O run CTRL + R postproccessing CTRL + B
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 9 Obsah: Úvodní slovo Vývojové prostředí Uživatelské rozhraní Aplikace modelu Analýza výsledků Tvorba vlastních scénářů Další vývoj modelu
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 10 Aplikace modelu Určení mikroklimatu uvnitř kabiny a její tepelné zátěže pro různé vozy. Škoda Felicia Combi (Dark Blue) – geometrie, nepřesná materiálová data (odhad) Skutečná měření 2x parkování – léto 2x jízda – podzim 1x jízda – zima Škoda Octavia Liftback SK35 Liftback – geometrie, přesná ale neúplná materiálová data Pouze virtuální scénáře Škoda Octavia Liftback SK37 Liftback – geometrie, přesná úplná materiálová data Bez validace, ale v plánu jsou nová měření, tj. zatím pouze virtuální scénáře Libovolný vůz –geometrie z blueprintu, materiálová skladba ??? (odhad) Virtuální scénáře
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 11 Obsah: Úvodní slovo Vývojové prostředí Uživatelské rozhraní Aplikace modelu Analýza výsledků Tvorba vlastních scénářů Další vývoj modelu
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 12 Analýza výsledků
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 13 Analýza výsledků Další parametry Tepelné toky radiací konvekcí, vedením Povrchové teploty Teplota vzduchu a relativní vlhkost Okrajové podmínky Aktuální orientace a poloha vozu vůči slunci… apod. Export do soboru Results/….xlsx
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 14 Obsah: Úvodní slovo Vývojové prostředí Uživatelské rozhraní Aplikace modelu Analýza výsledků Tvorba vlastních scénářů Další vývoj modelu
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 15 Tvorba vlastních scénářů Vliv laku na tepelnou zátěž Porovnání různých typů vozů při stejných provozních podmínkách Rozdíl mezi plynulou jízdou a jízdou v dopravní zácpě Určení doby potřebné na vyhřátí/ochlazení kabiny
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 16 Obsah: Úvodní slovo Vývojové prostředí Uživatelské rozhraní Aplikace modelu Analýza výsledků Tvorba vlastních scénářů Další vývoj modelu
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 17 Další vývoj modelu transformace modelu do prostředí Matlab (lze vytvořit samospustitelný soubor, který nevyžaduje licenci Matlabu, nevýhodou je kauzalita modelu) zobecnění parametrizace geometrie vozu i na interiér kabiny zdokonalení výpočtu radiace v interiéru kabiny uvažování teplotní stratifikace vzduchu v kabině Časový plán T: Převod současného modelu tepelné zátěže kabiny z Dymoly do Matlabu. T: Vytvoření modulu pro generování 3D geometrie kabiny ve formátu Nastran a její načítání do modelu. T: Implementace algoritmu pro výpočet úhlových faktorů dlouhovlnného záření mezi povrchy kabiny. T: Modul pro výpočet energie slunečního záření, která dopadá na povrchy v interiéru kabiny. T: Model teplotní stratifikace vzduchu v kabině. T: Vytvoření grafického rozhraní pro spouštění modelu.
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 18 Konec prezentace Děkuji za pozornost Workshop je podpořen z projektu: - Podpora tvorby excelentních týmů mezioborového výzkumu na VUT CZ.1.07/2.3.00/
Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu 19 Program workshopu 09: :30 - Úvodní přednáška: Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření (J. Fišer) 09: :30 - Model pro predikci tepelné zátěže kabiny automobilu (struktura modelu, vlastnosti modelu, parametrizace geometrie, vstupní data, výstupy) (J. Pokorný) 10: :30 - Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů (J. Fišer) 11: :30 - Přestávka na oběd a kávu 12: :30 - Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu (J. Pokorný) 13: :00 - Měření s tepelným manekýnem Newtonem (Seznámení s hardware manekýna, ukázka měření a vyhodnocení tepelného komfortu pomocí metodiky diagramu komfortních zón - ISO ) (J. Fišer) 16: :00 - Možnost diskuze u kávy