EDI komunikace Jak na to... Praha Ing. František FRÝDL senior konzultant Helios Orange
Definice EDI komunikace EDI (Electronic Data Interchange) Princip EDI komunikace spočívá v posílání standardních obchodních dokumentů (např. objednávky, faktury, avíza, dodací listy) v dohodnuté elektronické podobě. A to tak, aby bylo možné tyto dokumenty automaticky generovat a zpracovávat v informačním systému.
Schéma EDI komunikace
Kdo zavádí EDI ? Aktivní firma Dochází k zavedení EDI na základě vlastní úvahy o jejích výhodách a má dostatek zdrojů a prostředků, aby mohla ovlivnit nebo přesvědčit své partnery, aby používali EDI. Pasivní firma Obvykle zavádí EDI na základě požadavku svého obchodního partnera. Pasivních firem je v ČR většina. Jsou to obvykle malé dodavatelské organizace, které se musí přizpůsobovat požadavkům svých odběratelů. Klasickým případem je situace, kdy Škoda auto podmiňuje dealerskou spolupráci mimo jiné i zavedením elektronické komunikace mezi dealerem a podnikem.
Odběratel / Dodavatel Ukázka firmy AHOLD, odkaz Dodavatelé, EDI komunikace „ Co udělat pro to, abyste mohli plně využívat EDI komunikace s Aholdem? 1/ V první řadě bude třeba upravit vaše IT systémy aby uměly generovat a zpracovávat EDI zprávy (nutné pro objednávky a faktury, další zprávy s vámi pak budou vyjednávány individuálně). 2/ Dalším nutným předpokladem je nastavení EDI komunikačního kanálu na Vaší straně. Co dělat, pokud nehodláte investovat do vlastního systému a do EDI komunikačního kanálu? V takovém případě můžete za minimálních nákladů využít služeb nabízených poskytovateli EDI služeb. Ti vám na Internetu umožní přijímat EDI objednávky od AHOLDu či vystavovat EDI faktury pro AHOLD. Tyto dokumenty si pak můžete vytisknout nebo dokonce je i exportovat do Vašich systémů. V obou případech musíte navázat vztah s EDI poskytovatelem služeb, který pro Vás zajistí komunikační EDI služby. “
EDI poskytovatel CCV, s.r.o O2 Telefonica... Editel s.r.o Logicentrum s.r.o Teledin s.r.o EDI poskytovatel se stará o komunikaci pomocí VAN (Value Added Network - síť s přidanou hodnotou). Přidaná hodnota spočívá, na rozdíl od klasického u, v zárukách za dopravu nezkreslené informace k adresátovi v rámci EDI komunikace, v zálohování a archivaci dat, ale třeba i v případném vystupování EDI poskytovatele jako nezávislé strany ve sporech.
Výběr EDI poskytovatele 1.S kým si budete vyměňovat EDI zprávy? 2.Který typ zpráv se bude vyměňovat? 3.Očekáváte v budoucnosti další zákazníky nebo dodavatele, se kterými budete komunikovat pomocí EDI? 4.Kolik zpráv týdně si budete vyměňovat? Užívání EDI se zpoplatňuje jednorázovými a pravidelnými platbami. Jednorázové platby jsou za licence EDI software, za nastavení schránky, za tvorbu a kontrolu map a za instalaci a testování celého EDI systému. Pravidelné měsíční platby jsou za připojení k centrálnímu EDI systému a obsahují platby za provoz a údržbu schránky a přenosy dat.
Výběr EDI řešení a EDI poskytovatele. Zajištění komunikace s EDI schránkou (EDI poskytovatelem), tzn. připojení k Internetu. Zajištění identifikačního čísla GLN společnosti (EAN kód). Toto číslo přiděluje Sdružení GS1 Czech Republic (dříve EAN Česká republika). Rozhraní pro komunikaci s EDI systémem pro integraci s informačním systémem. Testování EDI rozhraní. Ověření formátů, obsahové správnosti a úplnosti. Ověřovací provoz výměny EDI zpráv. Vyhodnocení ověřovacího provozu. Spuštění ostré výměny EDI zpráv. Implementace EDI
Helios Orange standardně umožňuje odesílat dokumenty ve formě zpráv. Formáty zpráv EDITEL XML - novější, sestavený na bázi technologie XML EDITEL Inhouse - starší, definován na bázi TXT souborů Obecný plugin - vlastně libovolný (speciální) formát... Odesílané zprávy DESADV - avízo o odeslání zboží (Oběh zboží, Výdejky) INVOIC- faktura (Fakturace, Vydané faktury) INVRPT- stav skladových zásob (Oběh zboží, Nabídkové sestavy) ORDERS- objednávka (Oběh zboží, Objednávky vydané) PRICAT- katalog zboží a cen (Oběh zboží, Nabídkové sestavy) Přijímané zprávy ORDERS- objednávka (Oběh zboží, Rezervace nebo Expediční příkazy) INVOIC- faktura (Fakturace, Přijaté faktury). Formáty a typy zpráv v systému Helios Orange
Nastavení v systému Helios Orange Organizace - čárový kód EAN (vlastní firma, odběratelé a dodavatelé, kteří komunikují přes EDI zprávy) Produkty (položky dokladů) - čárový kód EAN Druhy dokladů pohybu zboží - Doplňkový kód podle specifikace EDI poskytovatele Formy úhrady - Doplňkový kód podle specifikace EDI poskytovatele Definice zpráv – nastavení definic pro používané typy zpráv
přehled Číselníky, Organizace volba místní nabídky Oprava Organizace
Produkty přehled Oběh zboží, Zboží a služby volba místní nabídky Čárové kódy, Čárové kódy k aktuálnímu zboží přehled čárových kódů, volba Nový
přehled Oběh zboží, Zboží a služby, Druhy dokladů pohybu zboží volba místní nabídky Nový, Oprava Druhy dokladů pohybu zboží
Forma úhrady přehled Číselníky, Organizace, Forma úhrady volba místní nabídky Nový, Oprava
Definice zpráv přehled Fakturace, Vydané Faktury volba místní nabídky Zprávy, Generování / Načtení zpráv