Situace z výuky prvouky v 1. ročníku ZŠ Jak propojovat představu žáka s nároky odbornosti?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Název prezentace (DUMu)
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Příspěvek na konferenci
Pedagogická psychologie
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Digitální učební materiál
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Vztah k životnímu prostředí
Život bez střeva , Praha.
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Situace z výuky prvouky v 1. ročníku ZŠ Jak propojovat představu žáka s nároky odbornosti?

Prvouka předmět muldidisciplinární vyučuje učitel z hlediska oborů relativně málo vzdělaný předmět relativně málo oblíbený mezi žáky i učiteli

Dilemata prvouky (Klusák, 2001, s ) učení „o věcech“ nebo „učení se řeči“ („mateřské“ či „výukové“)? předmět reálný nebo formální? „vzdělání“ nebo „výchova“? „Nespojená spojitost učiva jako by nejen zvyšovala kognitivní pracnost chápání předmětu výuky, ale též zatěžovala afektivní prožívání ne/smyslnosti práce učitelů a žáků.“ hodnota prvouky „jako by byla pro žáky nedostatečně podepřena závazností učení v tomto předmětu“. nedostatečně vybudovaná konceptová vrstva

Vlivy působící na prvouku požadavek orientovanosti výuky na nadoborové kompetence (Knecht a kol. 2010) přesvědčení o důležitosti svobody učitele při výběru učiva a při volbě způsobů transformace učiva žákům (Stará, Krčmářová, 2014, s. 104) Současné děti jsou vystaveny velkému množství verbálního a vizuálního zprostředkování, často ale bez potřebných souvislostí. Toto zprostředkování bývá často zkreslené a pokřivené. Většího významu nabývají pocity, vciťování, obecně méně jsou důležité racionalita a kritika. (viz také Beneš, 2009). Kritikové (např. Barton a Levtik, 2004) uznávají úlohu mentalizace, ale je nutné rozvíjet i porozumění různým perspektivám a každá z nich musí být kontextualizována.

Problematika raného školního věku … Co je reálné a co ne (realita x fikce)? … Co je trvalé a co dočasné? Egocentrické, antropomorfické, magické myšlení, využívání fantazie, x Období tzv. realismu - zajímají se, jaká je skutečnost, a chtějí ji důkladně a objektivně poznat

Učení o společnosti – cíle (Brophy, Alleman, Halvorsen, 2013) rozvíjet prosociální postoje a chování položit základy z geografie, především základy práce s mapou a základních geografických pojmů uvést žáky do základů historie a sociálních věd

Vše směřováno k tomu, aby rozuměli tomu, co se kolem nich děje (Brophy, Alleman, Halvorsen, 2013) Rozumět tomu, že dění ve společnosti má své příčiny a následky Chápat, že chování lidí a společnosti je motivováno různými potřebami Získat intelektuální nástroje pro analýzu a hodnocení skutečností

Kulturní univerzálie – základ pro učení o společnosti v primární škole (Brophy, Alleman, Halvorsen, 2013) základem učení o společnosti mohou být tzv. kulturní univerzálie (viz Dvořáková 2012), tj. domény lidské zkušenosti, které existují ve všech kulturách a v různých hist. obdobích: jídlo, oblečení, bydlení, dorozumívání, doprava, rodinný život, government, peníze, dětství při zabývání se kulturními univerzáliemi, získávají žáci poznatkovou základnu pro fundamentální porozumění životu ve společnosti, protože kulturní univerzálie odrážejí každodenní život a jsou tak přirozeným začátkem rozvoje počátečního sociálního porozumění.

Výzkumy předporozumění kulturním univerzáliím (Brophy a Allemanová, 2006) tendenci ztotožňovat se s vlastní zemí, kulturou, se známým inklinují k „šovinismu“ (neznámé praktiky označují jako“divné“, „legrační“) při vysvětlování určitých skutečností (proč lidé bydlí v takových obydlích, proč se zabývají takovými ekonomickými aktivitami, apod.), obvykle neprokazují porozumění roli klimatu a dalších omezení Jejich představa o jiných místech kombinuje přesné informace se stereotypy a miskoncepcemi. mají problémy rozumět vícevrstevné zeměpisné lokalizaci

Co vede k obsahově bohatšímu chápání kulturních univerzálií (Brophy, Alleman, Halvorsen, 2013) Příležitosti k vciťování se do jiných kultur Příležitosti k vnímání situací lidí v kontextu místa Učit je vidět aktivity lidí jako přirozené a citlivé adaptace na kontextuální podmínky, ve kterých žijí. Zprostředkovávat poznatky o jiných kulturách co nejkomplexněji, nesoustředit se na exotičnost

Specifičnost prvouky vzhledem k oborům Všeobecné zaměření obsahu vzdělávání (pandisciplinary- Brophy, Halvorsen, 2006) Získané znalosti jen dočasně platné (knowledge of limited validity – Levstik, 1986) Získávání znalostí je založeno na „zdravém rozumu“, ale přesahuje jej, protože obsahuje hlavní rysy oborového přístupu (protodisciplinární - Gardner, 2006)

Výsledky výzkumu (Brophy, Alleman, Halvorsen, 2013) vnímání jiných kultur se může díky výuce stát více diferencovaným a objektivním (děti např. už v rámci 1. stupně ZŠ jsou schopny oceňovat pozitiva i negativa života v různých kulturách) Děti, které jsou vedeny k vysvětlování příčin a následků kulturních specifik, odpovídají na zadané otázky více sofistikovaně. řešením je komplexně pojatá výuka, která směřuje k rozvoji uceleného (propojeného) porozumění důležitým tématům. Je potřeba plánovat výuku „okolo“ dobře vybraných „velkých myšlenek“

Velké myšlenky (viz např. Harlen, 2010) Myšlenky (generalizace), jejichž pochopení má zásadní význam- pro jedince, pro společnost, ve které jedinec žije a pro akademickou disciplínu, ke které se učivo vztahuje Pomáhají žákům rozvinout propojené porozumění tomu, jak určité aspekty sociálního/přírodního,…/ systému fungují, jak a proč fungovaly v minulosti, jak a proč fungují na různých místech a v různých kulturách a jaké to vše má následky pro osobní, sociální a občanské rozhodování Nelze jen změnit aktivity, učitel musí nejdříve „změnit“ soubor znalostí, nebo jej doplnit tak, aby zdůrazňoval velké myšlenky. To mu umožní plánovat autentické, zajímavé aktivity vedoucí k velkým myšlenkám

Příklady velkých myšlenek – učení o společnosti Lidé odevšud mají stejné základní potřeby, ale uspokojují je odlišně vzhledem k rozdílům v dostupnosti zdrojů, kulturním tradicím nebo osobním preferencím Geografické a klimatické podmínky, hlavní ekonomické aktivity, do kterých se lidé zapojují, způsoby řízení společnosti a jiné místní faktory mohou pomoci vysvětlit chování lidí

ANOTACE - kontext 1. třída ZŠ Prvouka (spojena s dramatickou výchovou) Lekce natáčená „na zakázku“ – prvouka, učení o rozdílech ve způsobu života

ANOTACE – cíle výuky identifikovat společné a rozdílné prvky života indické dívky Lakšmí a dětí ze třídy vysvětlit a zdůvodnit, jak prostředí ovlivňuje způsob života Lakšmí a její rodiny odhadnout příčiny rozdílů ve způsobu a podmínkách života Lakšmí a sebe sama vnímat pocity a uvažování Lakšmí, uvědomovat si, co je na jejich způsobu života pěkného, a co je pěkného na životě Lakšmí, respektovat skutečnost, že šťastný život mohou mít i lidé z rozdílného socio-kulturního prostředí

OBSAHOVÉ JÁDRO LEKCE I. Seznámení s tématem a způsobem práce II. Čichání ke koření + skupinový brainstorming III. Výklad (lokalizace zatím utajeného příběhu, předání informací o Indii) IV. Navození a ztvárnění představy indického trhu - použity expresivní techniky V. Práce s příběhem (předání informací, odhadování dalších detailů reality (jak tráví Lakšmí den; jak je velké obydlí, kde žije vs. co je v něm; co ve v Indii pěstuje x co Lakšmí jí; jak vypadá její školní uniforma) VI. Rozhovor (žáci formulují otázky, které by Lakšmí položili, vyjadřují se k tomu, co je na příběhu Lakšmí překvapilo)

Koření Analyzovaná ukázka se týká pouze sekce, kdy žáci čichají ke koření a vyjadřují se k tomu, k čemu čichají a jakou v nich tento čichový vjem vyvolal představu. K obsahovému jádru celé lekce (způsob života) se tento úsek lekce váže jen volně. Samostatným obsahovým jádrem tohoto úseku hodiny je prostředí (konkrétně prostředí, kde se bude odehrávat příběh, na kterém je lekce vystavěna).

SPOLEČNÁ ANALÝZA A DISKUSE Co se děti učí touto aktivitou? Co se děje v jejich hlavách? Jak tuto aktivitu hodnotíte? Je tato učební úloha hodnotná z hlediska učení o společnosti? Proč ano, proč ne? Případně za jakých podmínek?

Hodnocení učební úlohy (předpřipraveno) Atraktivní (zapojení smyslů, tajemství, napětí, soutěž, bezpečná) Rozvíjí vyjadřování, tvorbu představ a jejich sdílení, vyjádření vlastního názoru. Jednoduchá, instrukce k ní taktéž. Méně náročná na formulaci představ (lze i jednoslovně)

Hodnocení učební úlohy děti čichají k indickému koření, formulují na základě vjemu svoje představy, hypotézy, zkušenosti, pocity. Tyto nejsou konfrontovány s realitou. dozvědí se, že se čichový vjem váže k zemi a příběhu: „To, k čemu jste čichali, je spojeno s tím naším příběhem, protože tahle vůně se na trzích ve vzdálené zemi, kam se za chviličku vydáme, objevuje úplně nejčastěji.“ Aktivita obchází konceptovou vrstvu, žáci zůstávají na úrovni vrstvy tematické (čichání k neznámému koření a formulace představ). Nevyužito pro konstruování poznatků více či méně souvisejících s konceptem způsob života. utajené poznávání (viz Janík a kol., s. 236).

Hodnocení učební úlohy ve sledované ukázce je vlastní obsah sociálně geografický (způsob života, prostředí, porovnání způsobu života Lakšmí a dětí ze třídy) poněkud vytěsňován na úkor rozvoje osobnostních, komunikativních a sociálních dovedností a na úkor používaných výukových metod.

Co vede k obsahově bohatšímu chápání kulturních univerzálií (Brophy, Alleman, Halvorsen, 2013) Příležitosti k vciťování se do jiných kultur Příležitosti k vnímání situací lidí v kontextu místa Učit je vidět aktivity lidí jako přirozené a citlivé adaptace na kontextuální podmínky, ve kterých žijí. Zprostředkovávat poznatky o jiných kulturách co nejkomplexněji, nesoustředit se na exotičnost

ALTERACE ??? Čichový vjem spojit s názvem koření (koření kari). Zprostředkovat poznatek, že se jedná o koření, které je typické pro indickou kuchyni, ale používá se i v ČR ( mohly by si spojit vůni a název koření s chutí některého jídla, které znají, případně takové jídlo ochutnat) Zprostředkovat velkou myšlenku vážící se ke konceptu způsob života, např.: Svět je propojený- mohou jíst jídla okořeněná stejným kořením jako lidé v daleké zemi, respektive v Indii, apod. Nebo: Jídlo typické pro jejich rodinu je velmi odlišné od indického jídla, které ochutnaly, nebo naopak: Jídlo, které běžně jedí, je indickému jídlu podobné. Nebo: Žáci ze třídy mají rozdílné jídelní zvyklosti a jejich způsob života se ve směru stravování může značně lišit. --

Hodnocení kvality výukových situací SituacePojmy a dovednosti Analýza a porozumění Zobecňování, aplikace, metakognice Potřeba alterace? Koření---selhávající Informace o Indii +--nerozvinutá Indický trh+--Nerozvinutá Práce s příběhem ++-podnětná Diskuse+++rozvíjející

Literatura Harlen, W. (ed) (2010), Principles and big ideas of science education. Gosport: AshforColourPress Ltd. BROPHY, Jere E a Janet ALLEMAN. Children's thinking about cultural universals. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2006, ix, 455 p. ISBN BROPHY, Jere E, Janet ALLEMAN a Anne Lise HALVORSEN. Powerful social studies for elementary students. 3rd ed. Belmont, Calif.: Wadsworth Cengage Learning, 2013, xxi, 336 p. ISBN DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Příprava studentů primární pedagogiky ke konstruktivistickému pojetí učiva vyučování o společnosti. Praha, Disertační práce. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Vedoucí práce Vladimíra Spilková. JANÍK, Tomáš et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 s. KNECHT, Petr, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ a Kateřina VLČKOVÁ. Příležitost krozvíjení kompetence k řešení problémů ve výuce na základních školách. Orbis scholae. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010, : ISSN KLUSÁK, Miroslav. Poznávání sociálního prostředí. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana (ed.) a Branislav PUPALA (ed.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s ISBN NOVÁK, Zdeněk. Analýza společenskovědního poznání v pátém až devátém ročníku ZDŠ. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1968, 268 s. PASSE, Jeff. Elementary school curriculum. Madison, Wis.: Brown, 1995, xxiv, 404 p. ISBN STARÁ, Jana a Tereza KRČMÁŘOVÁ. Užívání nových učebnicových materiálů učiteli 1. stupně ZŠ. Pedagogická orientace. 2014, 24(1): DOI: /pedor